تولید دال ها و تیرچه های بتنی پیش تندیده یک سرمایه گذاری بدون ریسک

تولید محصولات ساختمانی معمولا از تقاضای مناسبی برخوردار می باشند. اگر از فناوریهای جدید هم در تولید این محصولات استفاده کنید می توانید از مزیت رقابتی نسبت به رقبا نیز برخوردار شوید.

تولید محصولات ساختمانی معمولا از تقاضای مناسبی برخوردار می‌باشند. اگر از فناوری‌های جدید هم در تولید این محصولات استفاده کنید می‌توانید از مزیت رقابتی نسبت به رقبا نیز برخوردار شوید. فرصت سرمایه گذاری این نوبت از همین محصولات ساختمانی است. تولید تیرچه‌ های بتنی پیش‌ تنیده پیشنهاد امروز ما به شماست. با بهین صنعت یاب همراه باشید.

 

معرفی محصول

بتن‌ها در برابر تنش فشاري استحکام قابل قبولي دارند اما در برابر تنش کششي مقاومت زيادي ندارند به همين جهت درون تيرهاي بتني را با آرماتورهاي فولادي پر مي‌کنند تا آن را پیش تنیده کنند. فولاد در برابر کشش مقاوم است ضمن اينکه وجود چند ميلگرد فولادي تاثير چنداني بر افزايش بار سازه‌ها نخواهد گذاشت. سازه‌هاي بتني که با اين فرمول ساخته مي‌شوند را بتن مسلح مي‌نامند.

تیرچه پیش تنیده بتنی یک مقطع تی شکل بتنی است که بتن آن توسط کابل‌های (وایر) مخصوص تحت تنش فشاری قرار گرفته است و بهترین جایگزین برای تیرچه‌های خرپایی و تیرچه فندوله‌ای و تیرچه پاشنه بتنی و همچنین تیرچه کرومیت می‌باشد.

پیش تنیدگی عبارت است از ایجاد یک تنش ثابت و دائمی (Prestress) در یک عضو بتنی به نحو دلخواه و به اندازه لازم، به طوریکه در اثر این تنش، مقداری از تنش‌های ناشی از بارهای مرده و زنده در این عضو خنثی شده و در نتیجه مقاومت باربری آن افزایش پیدا می‌کند.

هدف اصلی از پیش تنیده کردن یک عضو بتنی، محدود کردن تنش‌های کششی و ترک‌های ناشی از لنگر خمشی، تحت تاثیر بارهای وارده در آن عضو می‌باشد.

پیش تنیدگی نوعی فرآیند می‌باشد که به سازه‌های بتنی مسلح اضافه می‌شود و کارآیی آن را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد. در سازه‌های بتنی مسلح، اگر قبل از بتن ریزی، آرماتورها را تحت کشش قرار دهیم و آن را تا زمانی که بتن شکل قالب را به خود بگیرد تحت کشش نگه داریم سازه‌ی حاصل یک سازه پیش تنیده خواهد شد.

 در حالی که یک سازه بتنی نسبت به سازه‌ای فولادی، کم هزینه تر و سبک تر است و مقاومت خوبی در برابر نیروهای فشاری (عمودی) از خود نشان می‌دهد اما استحکام بتن در برابر نیروهای کششی (تنش عرضی ناشی از زلزله، باد و…) بسیار پایین است. آرماتورهای فولادی تا حدی این مشکل را حل نمودند و چند دهه است که در دنیا سازه‌های بتنی پیش تنیده مقاومت نا کافی بتن در برابر کشش را به طور کامل حل نمودند و می‌توان گفت توانایی بسیار بیشتری از سازه های فولادی در تحمل نیروهای عرضی دارند.

 

ویژگی های فنی تیرچه های بتنی پیش تنیده

مشخصات فنی تيرچه‌های فوق مدرن اشپنیت همانند هر عضو بتنی پيش‌تنيده ديگر بر اساس پارامترهايی همچون مشخصات هندسی مقطع، مشخصات مکانيکی بتن و مشخصات مکانيکی کابل‌های فولادی (وایرwire)، تعيين می‌گردد. بتن بکاررفته در تیرچه‌ها دارای مقاومت ۳۵۰ تا ۵۵۰ کیلوگرم‌ نیرو بر سانتیمترمربع (بسته به تعداد وایر) و وایرهای بکاررفته نیز بر اساس استانداردهای بین‌المللی دارای حداقل مقاومت نهایی ۱۷۵۰۰ کیلوگرم‌ نیرو بر سانتی مترمربع می‌باشند.



کاربرد بتن پیش تندیده

بتن پیش تنیده برای غلبه بر مشکل ترک خوردن در بتن آرمه است به کار می‌رود. زمانی که یک قسمتی ساختمانی پیش از حمل بار خدمات، متراکم شود پیش تنیدگی به وجود می‌آید برای جبران این گونه خسارت‌ها از بتن پیش تنیده استفاده می‌شود. بتن پیش تنیده به عنوان نسل سوم بتن معرف است. بتن پیش تنیده توسط فولاد مسلح کشیده شده در یک جزء ساختمان به وجود می‌اید. مراحل بتن ریزی، پیش تنیدگی می‌تواند به عنوان پیش تنیدگی بتن و پس تنیدگی بتن تقسیم‌بندی شود. پیش تنیدگی بتن، فولاد مسلح را پیش از بتن ریزی تحت کشش قرار می‌دهد و پیش تنیدگی بتن نیز به پیوند ساخته شده بین فولاد مسلح کشیده می‌شود و بتن سفت شده اعمال می‌شود. در تکنیک پس تنیدگی فولاد مسلح یا تاندون بعد از بتن ریزی و بدست آوردن مقاومت مناسب کشیده می‌شود. در پس تنیدگی تاندون‌های فولادی در بتن با مقاومت درست در حفره‌های محفوظ قرار داده می‌شود.


سابقه استفاده از بتن پیش تنیده

بتن پیش تنیده برای اولین بار درسان فرانسیسکو در سال ۱۸۸۶به ثبت رسید. در اروپا به دلیل فقر فولاد، بتن پیش تنیده به عنوان یک ماده سازنده مجاز بعد از جنگ جهانی دوم شناخته شده است. اولین ساختار بتن پیش تنیده در آمریکای شمالی، برای ساخت پل خاطره انگیز، در سال ۱۹۵۱به پایان رسید. این روزها با توسعه بتن پیش تنیده پل‌ها با دهانه‌های طویل، ساختمان‌های بلند و برج‌ها و… ساخته می‌شود. پل‌های ساخته شده بوسیله بتن پیش تنیده در اسپانیا در حال حاضر با دهانه اصلی ۴۴۰ متر ساخته می‌شود. برجهایی در کانادا تورنتو که با بتن پیش تنیده ساخته شده به ارتفاع ۵۵۳ متر است.


انواع بتن پیش تنیده

بتن پیش فشرده

بتن پیش تنیده

در یک تیرچه بتن آرمه کمتر از نیمی از بتن تحت فشار قرار می‌گیرد و ترک‌ها در کف تیرچه تحت بارگذاری کامل ایجاد می‌شود. زمانی که یک تیرچه بتن پیش تنیده می‌شود، تمامی بتن متراکم می‌شود. مکان‌های خارج از مرکز فولاد مسلح در تیرچه، خمیدگی به وجود می‌آورد. تیرچه بتن پیش تنیده در اثر بارگذاری هموارتر می‌شود، اما باز هم تمامی بتن متراکم نمی‌باشد و هیچ گونه ترکی بوجود نمی‌آید. اضافه بر فقدان ترک‌ها، عمل ساختاری در تیرچه‌های بتن پیش تنیده بسیار موثرتر از تیرچه‌های مسلح معمولی هستند و همچنین از مواد کمتری نیز استفاده می‌کنند. اولین مرحله در پیش تنیدگی به این صورت هست که رشته‌های پیش تنیده فولاد در عرض کف قالب بسط داده می‌شود. در مرحله بعد بتن در اطراف رشته‌های کشیده شده و ریخته می شود و بتن‌ها به رشته‌ها می‌چسبند. زمانی که رشته‌ها قطع می‌شوند، بتنها متراکم شده و تیرچه خمیده می‌شود.

 

مزایای اقتصادی استفاده از تیرچه های پیش تنیده

1- کاهش قیمت تیرچه پیش تنیده بیش از ۴۰ درصد

به علت مصرف کمتر فولاد در تیرچه‌های پیش تنیده، قیمت این نوع تیرچه نسبت به تیرچه‌های سفالی و بتنی تا بیش از ۴۰ درصد ارزانتر می‌باشد. هم اکنون در کشورهای اروپایی و آمریکایی به دلیل کمبود فولاد و صرفه جویی اقتصادی استفاده از تیرچه‌های پیش‌تنیده رواج بیشتری دارد.

2- کاهش مصرف بتن تا ۴۰ درصد کمتر از تیرچه‌های کرومیت و سفالی

با توجه به پرشدن جان تیرچه‌های پیش تنیده در کارخانه، در هنگام بتن ریزی سقف‌ها در محل پروژه در حدود ۴۰ درصد مصرف بتن کاهش می‌یابد.

3- کاهش قیمت بلوک های مصرفی در تیرچه‌های پیش تنیده

به علت ارتفاع کمتر تیرچه‌های پیش تنیده نسبت به تیرچه کرومیت و تیرچه سفالی که در حدود ۱۳ و ۱۵ سانتیمتر می‌باشد به جای استفاده از بلوک‌هایی با ارتفاع ۲۵ سانتیمتر، می‌توان از بلوک‌هایی با ارتفاع کمتر (به شرط فشردگی و استحکام بیشتر بلوک یونولیت در هنگام بتن ریزی) استفاده نمود.

۴- کاهش وزن فولاد فونداسیون و سازه

با در نظر گرفتن وزن کمتر سقف‌های اجرا شده بوسیله تیرچه‌های پیش تنیده، در زمان طراحی و محاسبات از مصرف فولاد در سازه کاسته می‌شود.

5- سرعت اجرا

کاهش قابل ملاحظه زمان اجرای سقف با استفاده از تیرچه پیش تنیده. عدم نیاز به جک در زیر تیرچه های کوچک و استفاده از جک کمتر در دهانه های بزرگ ، همچنین امکان استفاده از مش های پیش ساخته فولادی به جای میلگردهای افت و حرارت نیز بر سرعت اجرای سقف ها می افزاید.

 



بررسی بازار

امروزه تولید انبوه و استفاده از کابل بسیار پرمقاومت به جای میلگرد، موجب کاهش وزن فولاد مصرفی در تیرچه‌های بتنی پیش تنیده گردیده است و لذا هزینه تولید آن نسبت به کالاهای جایگزین کاهش چشمگیری یافته است. و به علت وجود یک توده بزرگ بتن در تیرچه اشپنیت، بخش بزرگی از فضای خالی بین بلوک‌های سقفی پر شده و در نتیجه حجم بتن ریزی سقف کاهش می‌یابد که باعث کاهش هزینه‌های ساخت در پروژه‌های ساختمانی را به همراه دارد.

دیگر خصوصیات فنی قطعات پیش تنیده شده باعث شده است که در شهر سازی نوین کاربرد بالایی از صنعت ساختمان‌سازی تا پروژه‌های بزرگ پل سازی را داشته باشد. لذا با دورنمای توسعه و آبادانی کشور رشد روز افزونی برای استفاده و تمایل انبوه سازان به استفاده از این محصول را فراهم می آورد در نتیجه در کسب سهم بازار با توجه به تقاضای بالای موجود در بخش عمرانی کشور بازار مناسبی برای محصول طرح پیش‌بینی می‌شود.

 

سرمایه گذاری مورد نیاز

مطابق تحقیقات بهین صنعت یاب برای احداث واحد تولید بتن پیش تنیده به ۲۲ حدود میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز دارید. بازدهی طرح حدود ۳۴ درصد می‌باشد و کمتر از ۳ سال می‌توانید سرمایه اولیه خود را برداشت نمایید.

 

مزایای اجرای طرح

با توجه به مواردی چون تامین بخشی از تقاضای داخلی طرح تولید قطعات بتنی پیش تنیده در صورت بهره‌برداری از این طرح و کاربرد گسترده و رو به رشد محصولات طرح در صنعت ساختمان سازی و قابلیت‌های فراوان این قطعات از یک سو و نرخ بازده داخلی و بازگشت سرمایه مناسب طرح از سوی دیگر، طرح را به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری ارزشمند می‌توان معرفی نمود.

 


منبع: واحد تحقیقات سرمایه‌گذاری بهین صنعت یاب 

1 دیدگاه

  1. شرکت تیرچه پیش تنیده مشهد گفت:

    سلام. ممنون از پست خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس