تولید پودر تخم مرغ؛ سرمایه گذاری ارزان و بی شکست

اگر یک تخم مرغ خور حرفه‌ای هستید احتمالا می‌دانید که در فصول گرم و سرد سال قیمت آن نیز متفاوت است. تقاضا در تابستان‌ها کمتر بوده و به علت عرضه زیاد و فسادپذیری قیمت کاهش می‌یابد. تخم مرغ را پودر کنید تا تعادل بین فصلی نیز حفظ شود و دیگر نگران کاهش قیمت‌ها نباشید.

معرفی محصول

درصد بالای ضایعات مواد غذایی یکی از مسائل مهم در اقتصاد کشور است که علل ضایعات را از مرحله تولید تا مصرف می‌تواند زاییده عوامل گوناگونی چون فرهنگ نادرست مصرف، بسته‌بندی‌های نامناسب، انبارداری غلط و از همه مهم‌تر هماهنگ نبودن زمان تولید با مصرف دانست. تولید پودر پاستوریزه تخم مرغ یکی از راه‌های کاهش ضایعات ماده حیاتی و مهم تخم مرغ است که با زحمت بسیار و صرف هزینه‌های گزاف و ارزبری بالا به دست می‌آید و نوسانات مصرف بر قیمت و ضایعات آن تاثیر می‌گذارد. زیرا می‌توان پس از تهیه، آن‌ها را با هزینه و فضای کم در انبار خشک یا یخچال نگهداری کرده و در مواقع کمبود و یا جهت صادرات مورد بهره برداری قرارداد.


تعریف علمی محصول

تخم مرغ یک منبع غذایی مهم بوده و مقدار فراوان مواد مغذیش آن را جزء مواد غذایی ممتاز قرار می‌دهد. دو عدد تخم مرغ شامل حدود ۱۲ گرم پروتئین، ۲/۱ گرم کربو هیدرات، ۱۱ گرم لیپید، مقدار قابل توجهی آهن، فسفر، ویتامین های A، E،K و بیشتر ترکیبات ویتامینB است. قسمت اعظم سفیده تخم مرغ شامل مقدار قابل توجهی آب است که به همراه آن حدود ۵۰% پروتئین، نیاسین و ریبوفلاوین می باشد. بیشتر ویتامین‌ها و مواد مغذی در زرده تخم مرغ یافت می شود. رنگ زرده تخم مرغ مربوط به درصد پیگمان گزانتوفیل‌ها است.

 

مزایای استفاده از پودر و مایع تخم مرغ

مدتی است که در برخی موارد به خصوص در صنایع بزرگی مثل دامپروری، بیسکویت سازی و… تخم مرغ جای خود را به پودر تخم مرغ داده است. پودر تخم مرغ توسط کارخانه‌های زیادی در ایران و سراسر جهان به بازار عرضه می‌گردد. از محاسن پودر تخم مرغ می‌توان موارد زیر را بر شمرد:
:: توان نگهداری پودر تخم مرغ به مدت طولانی تر نسبت به تخم مرغ تازه

:: استفاده آسان تر در صنایع مختلف

:: حجم کم آن نسبت به تخم مرغ تازه

:: وجود سفیده و زرده هریک جداگانه و همین طور به صورت ترکیبی

:: جلوگیری از آلودگی‌های ثانوی
:: موارد مصرف پودر تخم مرغ

 

 

– از موارد مصرف پودر و مایع تخم مرغ میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

:: کیک٬ کلوچه و بیسکوئیت: ایجاد بافت، طعم و رنگ بهتر همراه با افزایش ارزش غذائی و ماندگاری.

:: فرآورده های گوشتی: افزایش قدرت جذب آب، بهبود خواص ظاهری و فیزیکی محصول.

:: ماکارونی: ماکارونی تخم مرغی در حین پخت دارای لعاب کمتر و افزایش حجم بیشتری است.

:: سس سازی: خواص امولسیفایری پودر تخم مرغ باعث یکنواختی بافت در سس می شود.

:: بستنی: حفظ استحکام بافت بستنی در دمای معمولی و ظاهر بهتر بستنی پس از ذوب و طعم بهتر.

:: گز سازی: پودر سفیده تخم مرغ با تولید کف فراوان موجب افزایش حجم و ارزش غذایی گز می‌شود.

:: مکمل‌های ورزشی و غذاهای رژیمی: پروتئین پودر سفیده تخم مرغ با داشتن کلیه اسیدهای آمینه ضروری، یک پایه پروتئینی عالی در تهیه این محصولات است.


روش تولید پودر تخم مرغ

ابتدا تخم‌مرغ بصورت مکانیزه شستشو شده، پس از جداسازی تخم‌مرغ‌های معیوب، تخم‌مرغ‌های سالم توسط دستگاه Egg Breake شکسته شده و سفیده و زرده و پوست از هم جدا می‌شود. سپس زرده و سفیده بصورت ترکیبی یا تک تک بمنظور همگن سازی به دستگاه Centrifuge منتقل می‌شود. پس از مرحله همگن‌سازی، عمل پاستوریزاسیون انجام می‌گیرد. بعد از آن از دستگاه اسپری درایر برای تبدیل مایع به پودر استفاده می‌شود. سپس وارد مرحله خنک کردن و بسته‌بندی شده و در شرایط خلاء در کیسه‌ها یا قوطی‌های دلخواه بسته‌بندی می‌شود.


بررسی بازار و رقابت

حجم کم، قابلیت نگهداری بالا و سهولت جابجایی این امکان را فراهم می‌سازد که به جای نیاز به خرید روزانه تخم مرغ تازه با تناوب‌های زمانی طولانی‌تر اقدام به خرید پودر تخم مرغ نمود. پودر تخم مرغ را می‌توان به سادگی و سریع در فرمولاسیون تولید محصولات بکار برد که این امر باعث سهولت و افزایش سرعت تولید می‌شود. سهولت استفاده از پودر تخم مرغ باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل، هزینه‌های کارگر و تجهیزات مربوط به نگهداری، شستشو، شکستن، جداسازی و غیره می‌گردد. با توجه به اینکه تعداد واحدهای تولیدکننده محصولات طرح در داخل کشور زیاد نمیباشند و صنایع متعدد و همچنین با توجه به اینکه پودر تخم مرغ قابلیت نگهداری تا مدت طولانی را دارد لذا این محصول جهت بازارهای صادراتی نیز در نظر گرفته میشود و با توجه به مصرف گسترده محصولات طرح چه در داخل و چه در خارج از کشور بازار مناسبی برای آن پیشبینی میشود.




نیازمندی های اجرای طرح

در این قسمت احداث واحد تولید پودر تخم‌مرغ از منظر سرمایه‌گذاری و شاخص‌های اقتصادی مورد بحث قرار گرفته است. احداث یک واحد پودر سفیده تخم مرغ با ظرفیت اسمی معادل ۳۰۰ تن در سال و پودر زرده تخم مرغ با ظرفیت اسمی معادل ۷۰۰ تن در سال و پودر پوست تخم مرغ با ظرفیت اسمی معادل ۷۹۹ تن در سال، به سرمایه‌ای حدود 15 میلیارد تومان برآورد می‌شود که از میزان 4 میلیارد تومان آن به سرمایه در گردش طرح اختصاص دارد. پیش بینی می‌شود چنین طرحی دارای نرخ بازده داخلی (IRR) برابر با 35 درصد باشد.

 

پیشنهاد سرمایه گذاری

تخم مرغ منبع خوبي از پروتئين، ويتامين‌ها و املاح ضروري است و مصرف آن برای سالم ماندن افراد جامعه حیاتی است.

با توجه به جايگاه صنايع تبديلي كشاورزي و توليد محصولاتي با ارزش افزوده بالاتر و ماندگاري بيشتر، توليد پودر تخم مرغ نيز از اين حيث داراي اهميت خواهد بود كه با در نظر گرفتن مصارف مختلف آن و همچنين محاسن آن نسبت به تخم مرغ، اجراي طرح توليد پودر تخم مرغ از توجيه خوبی برخوردار باشد. همچنین در حال حاضر اكثر صنايعی که از تخم مرغ استفاده مي‌نمايند، چنانچه ملزم به رعايت مسائل و استانداردهاي بهداشتي گردند، ناگزير مبادرت به جايگزيني پودر تخم مرغ به جاي تخم مرغ خواهند نمود. از سويي ديگر با در نظر گرفتن سند چشم انداز ۲۰ساله و جايگاه صادرات غير‌نفتي، صادرات محصولات غذايي و به تبع آن صادرات اين محصول نيز اهميت خواهد يافت.

 


منبع: واحد تحقیقات سرمایه‌گذاری بهین صنعت یاب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس