فرآوری روده گوسفند

پارسال تولیدکنندگان روده گوسفندی کشور بیش از شش میلیون هنگ به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار به کشورهای اروپایی صادر کردند.

صادرات روده

صادرات روده ؛ رییس اتحادیه تولید کنندگان روده کشور در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: آلمان، ایتالیا، هلند، فرانسه و لهستان عمده ترین وارد کنندگان روده از ایران هستند. مجید نفر، روده را محصولی صددر صد صادراتی معرفی کرد و افزود: تولید این محصول یکی از کارهای بسیار اشتغالزا است که علاوه بر جلوگیری از تخریب محیط زیست جزوه پنچ محصول گران ارزآور کشور به حساب می آید.

وی با اشاره به رتبه اول ایران در تولید این محصول در جهان، از پیشی گرفتن برخی کشورها در این زمینه ابراز تاسف کرد و گفت: هم اکنون این جایگاه نخست از دست رفته است و کشورهایی چون سوریه، ترکیه، چین و مصر بیشترین میزان روده جهان را تولید می کنند.
رییس اتحادیه تولید کنندگان روده به توانمندی ایران در تولید این محصول اشاره کرد و افزود: نیمی از۶۴ کارخانه موجود تولید کننده روده در کشور تعطیل شده اند و واحدهای تولیدی باقیمانده نیز با ۵۰ درصد ظرفیت مشغول به کار هستند. وی گفت: بیش از ۹۵ درصد روده کشور در ورامین تولید می شود، شهرستانی که در بخش پوست و روده از توانایی بسیار بالایی برخوردار است به طوری که مهمترین قطب تولید این محصولات در کشور محسوب می شود. ممکن است پنداشته شود روده کالا و محصولی زاید و بی فایده است اما دارای طرفداران پا به قرصی در دنیا است و در ردیف یکی از تجارت های پرسود جهان قرار دارد.

صادرات روده

صادرات روده

روده هر چند در قدیم برای زه کمان و نخ بخیه استفاده می شد اما اکنون این محصول به عنوان پوشش سوسیس وکالباس در کارخانه های تولید کننده این محصولات در اروپا مصرف می شود. در کشور ۲۲ میلیون راس گوسفند و بز کشتار می‌شود که روده‌های آن مواد اولیه واحدهای تولید کننده این محصول هستند. هر هنگ روده ۲۵۰ گرم وزن دارد . میانگین دیگر کالاهای صادراتی ۴۴ سنت و میانگین صادراتی روده بالای ۵۰ دلار است.

روده در ۹ مرحله فرآوری می شود. وزن اولیه روده گوسفند حدود ۲ کیلو گرم است که پس از مراحل پروسه، هنگ و فرآوری این وزن به ۱۰۰ گرم می رسد. روده مورد نیاز از کشتارگاهها و کسانی که در روستاها به طور انفرادی اقدام به خرید می کنند تهیه و تامین می شود. به گفته مسئولان هم اکنون حدود ۳ هزار نفر در کشور به طور مستقیم و دو برابر آن به شکل غیر مستقیم در این حرفه مشغول به کار هستند.

بهین صنعت یاب ارائه دهنده انواع طرح توجیهی سودآور

به کانال بهین صنعت یاب در تلگرام بپیوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس