مطالعات مقدماتی طرح توجیهی احداث هتل

مقدمه طرح توجیهی احداث هتل
گردشگري امروزه يكي از اقتصادي‌ترين فعاليت‌ها در چرخه ملي كشورها، به خصوص از جهـت اشـتغال و ارزآوري و رونـق منـاطق مختلف تلقي مي‌شود كه علاوه بر آن داراي مزاياي ارتباطي، سياسي، فرهنگي و تأثيرات بين‌الملل خاصـي اسـت.

بـه همـين دليـل اغلب كشورهاي جهان كه داراي ميراث فرهنگي غني و نيز مناطق طبيعي هستند، از ايـن فعاليـت بـه منزلـه ابـزاري راهبـردي در توسعه اقتصادي استفاده مي‌كنند. اين عامل شرايط مساعدي را براي بهره‌برداري و توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري فراهم مي‌سازد. با توجه به اهداف و سياست‌هاي دولت در سند چشم‌انداز كشور، ايجاد زيرساخت‌هاي گردشگري از واقعيـت‌هـاي اجتنـاب ناپـذير اسـت. يكـي از راه‌هـاي تحقـق توسـعه گردشـگري، ايجـاد مجتمع‌هاي گردشگري، اقامتگاه، هتل، هتل آپارتمان ، تالار و رستوران در مناطق توریستی کشور مي‌باشد؛ اين امر از طريق جذب گردشگر و افزايش اشتغال بر رشـد اقتصـادي و توسعه اين مناطق و در نهايت توسعه كشور تاثير مي‌گذارد.

طرح توجیهی احداث هتل درصدد امكان‌سنجي طرح احداث هتل می‌باشد؛ براي تحقق اين امر ضمن بررسي شرايط بـازار، فوايد و اثـرات احـداث پـروژه‌هـاي گردشگري مورد بررسي قرار گرفته است. در اين راستا داده‌هاي لازم از طريق بررسي اطلاعات مرتبط با سطح و سطوح پروژه و اطلاعات مرتبط با بازار جمع‌آوري و نـرخ بـازده داخلي (IRR) طرح توجیهی احداث هتل محاسبه شده است.

معرفی طرح توجیهی احداث هتل

امروزه صنعت گردشگری پس از صنایع نفت و اتومبیل سازی و ساختمان به چهارمین صنعت درآمدزا تبدیل شده و نقش بسیار مهمی در اشتغال زایی و درآمدزایی کشورها ایفا می کند. از آنجا که این صنعت به سرمایه گذاری سنگین اولیه نیاز ندارد، بنابراین با توجه بیشتر به آن می توان چرخ اقتصادی کشورها را به خوبی به گردش درآورد.

 در صورت تمایل میتوانید طرح توجیهی گردشگری را هم مطالعه نمایید.

برخورداری از میراث غنی فرهنگی، باستانی و تاریخی مهم ترین مزیت ایران نسبت به کشورهای منطقه در جذب گردشگر داخلی و خارجی محسوب می شود. افسانه ها و تاریخ تمدن اسلامی، بناهای ثبت شده در فهرست یونسکو مانند تخت جمشید، نقش رستم، معبد چغازنبیل، ایلات متعدد، اصفهان، شیراز و همدان، به همراه تاریخ 10هزارساله، ایران را به محل وقوع رخدادهای مهم تاریخی تبدیل کرده و با توجه به فراوانی آثار تاریخی و تنوع آداب و سنن این کشور همواره موردتوجه گردشگران، تجار و بازرگانان بوده است.

به لحاظ ژئوپلیتیک، قرار گرفتن ایران در مسیر جاده ابریشم و دسترسی آن به آب های بین المللی، ارتباط مستقیم ایران با کشورهای آسیای میانه و افغانستان، از یک سو و کشورهای حوزه خلیج فارس، از سوی دیگر مزیت مهمی در توسعه گردشگری محسوب می شود.

گسترش حمایت های دولت به منظور کمک به ایجاد زیرساخت های اولیه سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ازجمله گسترش شبکه های برق، آب، گاز، تلفن و راه دسترسی بوده است. همچنین باید توجه کرد که رشد زیاد سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد تأسیسات گردشگری ازجمله هتل ها، مجتمع های اقامتی و بین راهی و اردوگاه (کمپینگ) ایران را به کشوری با امکانات و ظرفیت های بالای پذیرش گردشگران تبدیل کرده است.

بر اساس بند 50 سیاست کلی در سر فصل امور اجتماعی برنامه ششم توسعه (1399 – 1395) که از سوی مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ شد، بر این موضوع مهم در گردشگری تاکید شده که توسعه پایدار صنعت ایرانگردی باید به‌گونه‌ای باشد که تعداد ایرانگردهای خارجی تا پایان برنامه ششم به حداقل پنج برابر افزایش یابد.

بر همین اساس، بیش از 25 میلیون نفر گردشگر نیز تا پایان این تاریخ باید وارد ایران شوند که مهم‌ترین زیرساخت مورد نیاز برای آنها، اماکن اقامتی است. برآوردها نشان می‌دهد برای رسیدن به هدف پنج برابر شدن تاسیسات اقامتی طی سال‌های برنامه ششم نیاز به 576هزار و 380 میلیارد ریال (6/ 57 هزار میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری است که دولت به تنهایی از عهده این هزینه‌ها بر نخواهد آمد. از این رو کارشناسان معتقدند لازم است راهکارهای جدی از هم‌اکنون به‌کار گرفته شود تا با به‌کار انداختن سرمایه‌‌گذاران بخش خصوصی و سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور تا حد زیادی بتوان این کاستی را جبران کرد.

 

مطالعه بازار – طرح توجیهی احداث هتل

همان‌گونه که ذکر شد، با ورود 25 میلیون گردشگر خارجی به کشور و همچنین با در نظر گرفتن رشد گردشگران داخلی، نخستین و مهمترین زیرساخت‌های مورد نیاز، اماکن اقامتی در سطح کشور است. رسیدن به هدف 2/ 25 میلیون نفر، هرچند به نظر می‌رسد بسیار آرمانی باشد اما الزامات و منابع مالی موردنیازی دارد که در صورت تامین آن، دستیابی به هدف برنامه تسهیل خواهد شد.

در سال 93، درآمد حاصل از گردشگران ورودی بوده که 6درصد از GDP کشور را شامل می‌شود و در سال 99 باید به 5/ 43 میلیارد دلار برسد. اشتغال کشور در این بخش نیز باید از 415 هزار نفر در سال 93 به حدود یک میلیون نفر برسد.

در این راستا و با فرض ثابت بودن سایر شرایط، در ساده‌ترین حالت، اماکن اقامتی نیز باید حداقل به پنج‌برابر افزایش یابد تا جوابگوی پذیرش مسافران باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که هر چند گردشگران خارجی غالبا در هتل‌های 4 و 5 ستاره و مجتمع‌های اقامتی درجه یک اقامت می‌کنند اما ایجاد سایر هتل‌ها و اماکن اقامتی با درجات پایین‌تر برای پوشش سفر داخلی و در راستای همگانی کردن و ارزان‌سازی سفر ضروری خواهد بود. بنابراین در این گزارش برآوردها برای همه نوع تاسیسات گردشگری انجام شده است.
در سال 93 تعداد هتل‌های موجود در کشور 1032 واحد بوده که در سال 99 باید به 5160 واحد برسد. هتل آپارتمان‌ها از 557 واحد به 2785، مجتمع‌های اقامتی از 93 به 465 واحد و مهمانپذیرها باید از 1436 واحد به 7180 واحد در سال پایان برنامه افزایش یابد. در مجموع، تعداد اماکن اقامتی از 3118 واحد باید به 15هزار و 590 واحد افزایش یابد.

 

مطالعات مالی و اقتصادی طرح توجیهی احداث هتل

ایجاد این حجم مراکز اقامتی نیازمند هزینه و سرمایه‌گذاری عظیمی خواهد بود. برای برآورد منابع موردنیاز ایجاد اماکن اقامتی، ابتدا نیاز به اطلاعات آمار پایه بر مبنای تجربیات گذشته و متوسط هزینه‌کرد ایجاد تأسیسات گردشگری است که  براساس ضوابط فنی و معماری ساخت هتل‌ها و همچنین مقایسه مقدار هزینه‌ای که در سال‌های اخیر برای ساخت تاسیسات و همچنین بازسازی و تجهیز هتل‌های موجود کشور مورد نیاز بوده، محاسبه شده است.

به عنوان نمونه، متوسط هزینه ساخت هتل پنج ستاره مبلغ 500 میلیارد ریال برآورد می‌شود؛ برآوردی که به قیمت سال 93 صورت گرفته است لذا برای ایجاد 112 هتل 5 ستاره طی سال‌های برنامه ششم نیاز به حداقل 56هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است که با کسر 20درصد سهم آورده سرمایه‌گذار، حجم تسهیلات مورد نیاز برابر 8/ 44 هزار میلیارد ریال خواهد بود. برای سایر اماکن با درجات مختلف نیز به همین صورت برآورد شده است.
همان‌طور که در جداول مشاهده می‌شود برای رسیدن به هدف پنج‌برابر شدن تاسیسات اقامتی طی سال‌های برنامه ششم نیاز به 576هزار و380 میلیارد ریال برابر با 6/ 57 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.
چنین مبلغی بسیار بیشتر از توان دولت و تامین این منابع از عهده بانک و دولت خارج است، بنابراین از هم‌اکنون باید برنامه‌ریزی‌های دقیقی به‌منظور نحوه تامین این منابع صورت پذیرد. این رقم صرفا اماکن اقامتی را شامل می‌شود و با لحاظ سایر تاسیسات گردشگری و زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله ساخت مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی، سرویس‌های بهداشتی، اماکن تفریحی، جاده، فرودگاه و… حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز بسیار بیشتر از این ارقام خواهد شد.

باید توجه داشت که این برآوردها بدون درنظر گرفتن تورم و رشد گردشگران داخلی و با حداقل هزینه صورت گرفته است. همچنین هزینه خرید زمین و هزینه‌های قبل از اجرا (اخذ مجوزها، تهیه نقشه، طرح توجیهی و…) لحاظ نشده است.

متوسط هزینه ساخت (حداقل) اماکن اقامتی به تقکیک درجه
عنوان متوسط زیربنا
(مترمربع)
هزینه ساخت مترمربع
(میلیون ریال)
جمع هزینه ساخت
(میلیون ریال)
هتل 5ستاره 20.000 25 500.000
هتل 4ستاره 10.000 20 200.000
هتل 1تا 3ستاره 5.000 15 75.000
هتل آپارتمان 3ستاره 5.000 20 100.000
هتل آپارتمان 1 و 2 ستاره 2.000 12 24.000

 

 

در جدول ذیل حجم سرمایه گذاری مورد نیاز، ظرفیت تولید به همراه اطلاعات جامع دیگری مانند متراژ زمین و برخی از شاخص های اقتصادی آورده شده است. لازم به ذکر است که آمار و ارقام ذکر شده تقریبی میباشد. لذا جهت تهیه مطالعات امکان سنجی مستند، به روز و قابل دفاع با شرکت بهین صنعت یاب جهت تهیه طرح توجیهی احداث هتل تماس حاصل نمایید.

 
شرح مقدار واحد
حجم کل سرمایه گذاری مورد نیاز  300 میلیارد ریال
متراژ زمین  10.000 مترمربع
نرخ بازده داخلی  35 درصد

 

نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد درباره طرح توجیهی احداث هتل

صنعت گردشگری پس از صنعت نفت و خودرو به عنوان سومین صنعت از لحاظ درآمدزایی و گردش مالی در دنیا شناخته می‌شود. از این‌رو گردشگری با رشدی خیره‌کننده در سراسر جهان روبه‌رو شده و کشورهای مختلف را بر آن داشته تا برای کسب درآمد از طریق این صنعت به اجرای برنامه‌هایی ازجمله گسترش و ایجاد تورهای متنوع برای جذب گردشگر بپردازند. طبق آمار اخیر سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری در جهان تا سال ۲۰۲۰م با رشد و رونق چشمگیری روبه‌رو خواهد شد تا جایی که شاید این صنعت بتواند به لحاظ درآمدزایی در رقابت با صنعت نفت قرار گیرد.

توجه کشورها به صنعت گردشگری و درک آنها از اهمیت این صنعت برای درآمدزایی، اینک بسیاری از کشورها را به ایجاد پایه‌ها و الزام‌های این صنعت سوق داده است؛ به گونه‌ای که بسیاری از دولت‌ها ایجاد و رونق جاذبه‌های گردشگری و فراهم آوردن امکانات رفاهی برای گردشگران را در دستورکار خود قرار داده‌اند.

در این میان هتلداری یکی از صنایعی است که رشدیافتگی آن به موجب فراهم‌سازی آسایش و رفاه برای گردشگران می‌تواند به رونق صنعت گردشگری کمک کند. امروزه صنعتی شدن، زندگی شهری و شرایط سخت‌کاری بیش از پیش بر اهمیت سفرهای تفریحی برای مردم در سراسر جهان افزوده است؛ بی‌شک در این شرایط، گردشگران به دنبال به‌دست آوردن حداکثر آسایش، امکانات رفاهی و بهترین وضعیت اسکان در سفر خود هستند.


در صورت نیاز به مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی کاملاً تخصصی، به روز، مستند و قابل دفاع در کلیه بانک ها با شرکت بهین صنعت یاب تماس حاصل نمایید.

می خواهید هزینه و میزان سوددهی که پروژه شما دارد را بدست آورید ؟

اگر در مورد محل و  نوع بهره برداری تصمیمات اولیه تان را گرفته اید ٬ پس حتما احتیاج دارید که یک مرور کلی بروی حداقل سرمایه لازم و پیش بینی موارد مهم داشته باشید . کارشناسان بهین صنعت یاب آماده هستند تا طرح شما را بررسی کرده و جزئیات دقیق را در اختیار شما بگذارند . یک تماس تلفنی کافیست تا طرح اختصاصی خودتان را بررسی نمایید.

چه چیز های دیگری قبل از شروع لازم است بدانید ؟ 

در یایان مقالات زیر را برای شما آماده کرده ایم تا جزئیات بیشتری در مورد اجرای طرح های گردشگری را با شما در میان بگذاریم در این مقالات مراحل دقیق تر بررسی شده و ویژگی های هر طرح ( هتل ٬ سفره خانه و …) بیان شده .

طرح توجیهی اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی در واقع، یکی از انواع سکونتگاه های مسافری با رویکرد معرفی فرهنگ و طبیعت، احیای ارزش ‌های سنتی و بومی و ارائه جاذبه های بومی-فرهنگی منطقه است. در واقع، اقامتگاه های بوم گردی، خانه هایی هستند که ساکنین آن منطقه در آن زندگی می کنند.

طرح توجیهی تولید لوازم کمپینگ

طرح توجیهی تولید لوازم کمپینگ بسیاری از افراد علاقه وافری به گذراندن وقت در طبیعت دارند، به همین دلیل شاخه ورزشی به نام کمپینگ به وجود آمد که در طی […]

طرح توجیهی دهکده توریستی و تندرستی

طرح توجیهی دهکده توریستی و تندرستی گردشگری در عصر حاضر یکی از فعالیت های مورد توجه مردم در سر تا سر کشور محسوب می شود. از این رو برنامه ریزی […]

طرح توجیهی تولید چمدان

در این مطلب قصد داریم با ارائه مطالبی مفید در زمینه فرایند تولید چمدان به علاقه مندان و سرمایه گذاران کمک کنیم تا بتوانند محکم تر در عرصه تولید قدم بردارند. چمدان یک محصول کاربردی برای تمام خانواده ها است بنابراین سرمایه گذاری در آن می تواند موجب رونق و سود شما در این عرصه شود.

طرح توجیهی مجموعه ورزشی چند منظوره

برای طراحی هر یک از این سالن های چند منظوره ورزشی، باید استانداردهایی در نظر گرفته شوند. در وهله اول باید فضای مورد نیاز برای احداث چنین مجموعه ای تامین شود. برخی از ورزش ها، مانند فوتسال و هندبال و… به صورت کلی در یک فضا انجام می شوند و برای این ورزش ها از سالن های چند منظوره استفاده می شود.

طرح توجیهی تن ماهی

در طرح توجیهی تن ماهی اطلاعات مفید در زمینه تولید این ماده غذایی در اختیار سرمایه گذاران قرار داده شده تا با آگاهی از برآورد هزینه ها بتوانند گام درستی در زمینه تولید بردارند. کالای مورد بررسی یک محصول پرکاربرد در منزل، محیط کار و مسافرت است.

2 دیدگاه

  1. محسن فروزانپور گفت:

    سلام
    در موردتهیه طرح توجیهی هتل راهنمایی بفرمایید لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس