طرح توجیهی تولید انواع سازه های فلزی

صنعت ساختمان و پروژه‌ های عمرانی به گواهی آمار و ارقام تهیه شده در طرح توجیهی تولید انواع سازه های فلزی بهین صنعت یاب، از لحاظ سرمایه و حجم نیروی انسانی، در زمره بزرگ‌ ترین صنایع کشور قرار می‌ گیرد. رشد سریع جمعیت و افزایش تقاضا، نیاز به کاهش زمان تحویل پروژه‌ های عمرانی و کاهش زمان برگشت سرمایه سرمایه‌ گذاران و عواملی از این قبیل باعث شده‌اند تا ضرورت ایجاد تحول در شیوه‌ های سنتی صنعت ساختمان روز به‌ روز بیشتر شود. صنعتی‌ سازی ساختمان در جهان در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ سال قدمت دارد و شروع آن به زمانی باز می‌ شود که نخستین تیر های بتونی به صورت T شکل، تولید صنعتی شده و قطعات بتونی با اشکال مختلف در مقیاس صنعتی تولید شد. اگر فناوری ساختمان را به معنی وارد شدن صنعت در ساختمان‌ سازی بگیریم، از حدود سال۱۳۴۷ فناوری ساختمان وارد ایران شد و اوج آن زمانی بود که ساختمان‌ سازی به صورت شهرک‌ سازی در بعضی از شهر های بزرگ مثل اصفهان (مجتمع ذوب آهن)، اهواز، تبریز، تهران و برخی دیگر از شهر ها آغاز شد. این صنعت بیشتر از کشور های اروپایی مانند آلمان، هلند، انگلیس و فنلاند به ایران وارد شد.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

تنوع فناوری‌ های ساختمان بسیار زیاد است و هر کدام ویژگی‌ ها و محدودیت‌ های خاص خود را دارند. از آنجایی که بنیان یک ساختمان بر اسکلت آن استوار است، در طول سال‌ های متمادی و براساس تجربیات به‌دست آمده، متخصصان سعی کرده‌اند تا با اختراع روش‌ های متنوع و کارآمد، به مقاومت و عمر مفید ساختمان بیافزایند و هزینه‌ های آن را کاهش دهند.

زمانی که از فلز به­ عنوان یکی از مصالح ساختمانی مهم در ساخت اسکلت ساختمان استفاده شد، اتصال تیر آهن‌ ها توسط جوشکار، جوش داده می‌شد تا در یک زمان بسیار طولانی، اسکلت ساختمان آماده برای دیوارکشی و دیگر موارد لازم شود. با گذر زمان کارشناسان به این نتیجه رسیدند که جوشکاری در اسکلت فلزی ساختمان علاوه‌ بر زمان‌ بر و هزینه‌ بر بودن، مقاومت چندانی در برابر زلزله ندارد و از این رو سیستم جدیدی به نام سازه‌ های فلزی توخالی وارد صنعت ساخت‌ و ساز شد.

طرح توجیهی تولید سازه های فلزی

خلاصه ای از مطالعات بازار در طرح توجیهی تولید انواع سازه های فلزی

تاریخچه استفاده از محصول

استفاده از فلز در مصالح سازه‌ای به زمان ساخت یک پل قوسی با دهانه ۳۰ متری در انگلستان ، با استفاده از اعضای چدنی در بین سال‌های ۱۷۷۷ تا ۱۷۷۹ بر می‌ گردد. در بین سال ‌های ۱۷۸۰ تا ۱۸۲۰ میلادی، پل‌ های چدنی متعددی به همین روش ساخته شدند. تیر اصلی این پل‌ ها، یک خرپای قوسی با اعضایی از جنس چدن بود. در حدود سال ۱۸۴۰ به تدریج آهن کم کربن (چکش‌خوار)، آهنی که کربن آن در حدود ۰٫۰۱ تا ۰٫۰۳ درصد می‌ باشد، به عنوان جایگزینی برای چدن معمولی در امر ساختمان‌ سازی استفاده گردید. از مزایای کلی تولید اسکلت فلزی می توان به مقاومت و دوام زیاد، خواص یکنواخت ماده، شکل‌پذیری بسیار بالا، شرایط آسان ساخت و نصب سریع آن، وزن کم، اشغال کمتر فضا و همچنین تخریب کمتر در زمان زلزله (با توجه به زلزله خیز بودن کشور)، نسبت به محصولات مشابه نام برد.

استفاده از اسکلت فلزی در سازه ­ها و ساختمان ها باعث شده تا از وزن کمتری بهره برده و در برابر هرگونه ضربه، فشار و عوامل بیرونی نظیر زلزله مقاومت و استحکام بیشتری نشان دهند.

معرفی محصولات بررسی شده در طرح توجیهی تولید انواع سازه های فلزی

 کد ISIC متعلق به محصولات

 

کد  ISIC شرح ردیف
۲۸۱۱۵۱۲۳۰۴ اسکلت فلزی ساختمانی فولادی ۱

 

معرفی محصول، مشخصات و ویژگی‌ های آن

محصولات تولیدی طرح توجیهی تولید انواع سازه های فلزی حاضر به شرح ذیل می­باشد.

  • انواع اسکلت­ های فلزی ساختمانی فولادی
  • اسکلت فلزی تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • اسکلت فلزی تجهیزات صنایع به جز نفت، گاز و پتروشیمی
  • کرکره ای کردن ورق فلزی

سازه فلزی نوعی سازه است که مصالح اصلی آن که برای تحمل نیروها و انتقال آنها به کار می‌روند،  متشکل از فلز فولاد است. اتصالات به کار رفته در سازه های فلزی­ از نوع جوشی، پرچی و یا پیچ می‌ باشد و با توجه به نوع اتصالات قطعات طرح شده ،کنترل ‌های مربوطه بر روی آن ها انجام می­گیرد.

اسکلت فلزی متشکل از فولاد، تیر و ستون می­ باشد. ستون ­های سازه های اسکلت فلزی به دو حالت عمودی و افقی قرار گرفته ­اند و امروزه پیکر ساختمان­ های بسیاری در سطح شهر های کشور را پوشش داده­ اند. اساسی­ ترین مصالح به کار رفته در اسکلت فلزی، فولاد می باشد که در حال حاضر از پر اهمیت ترین مصالح در صنایع ساخت و ساز نیز به شمار می ­رود. از مهم ترین مزایای فولاد که باعث کاربرد آن در اسکلت فلزی شده است، مقاومت بالا، جوش پذیری، شکل پذیری، خم پذیری، همگن بودن و ارتجاعیت فلز فولاد است.

استفاده از اسکلت فلزی در سازه ­ها و ساختمان ها باعث شده تا از وزن کمتری بهره برده و در برابر هرگونه ضربه، فشار و عوامل بیرونی نظیر زلزله مقاومت و استحکام بیشتری نشان دهند. سازه ممکن است دائمی باشد، مانند ساختمان ها، پل ها و سد ها و دکل های برق یا موقتی باشد، مانند چادر های نمایشگاهی، دکل‌ های تبلیغاتی و دار بست های فلزی.

در ادامه به برسی استاندارد های ملی محصول طرح، در قالب جدول زیر می پردازیم.

شماره استاندارد موضوع
AWS D1.1 استاندارد ساخت، جوشکاری، آزمایشات غیر مخرب و مخرب بر روی قطعات

 

اهمیت استراتژیک کالا در ایران

امروزه آهن و فولاد، یکی از ضروری ‌ترین پایه ‌های فعالیت ‌های اقتصادی و صنعتی هر کشور را تشکیل می ‌دهند و این به سبب نیاز ویژه ای است که انسان برای پیشبرد مقاصد خود در زندگی امروزی مانند ساختمان‌سازی، پل‌سازی، خودرو، کشتی، لوازم‌خانگی و غیره به آهن دارد. با کمی بررسی می‌ توان به نقش سازنده این ماده مهم معدنی، پی برد.

وضعیت میزان واردات انواع اسکلت و قطعات اسکلت در سال­ های گذشته- کیلوگرم

 

واردات سازه های فلزی

 وضعیت میزان صادرات انواع اسکلت و قطعات اسکلت در ۵سال گذشته- کیلوگرم

صادرات سازه های فلزی

خلاصه ای از مطالعات فنی طرح توجیهی تولید انواع سازه های فلزی

نمودار فرآیند ساخت

ساخت سازه های فلزی

مواد اولیه

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید انواع سازه های فلزی، به این شرح می باشد.

ردیف شرح
۱ ورق طیف مختلف تا mm 15
۲ ورق طیف مختلف۱۵ تا۴۰ mm
۳ انواع پروفیل
۴ انواع الکترود جوش
۵ سنگ فرز
۶ اکسیژن
۷ گاز مایع
۸ استیلن

بررسی مالی و اقتصادی طرح توجیهی تولید انواع سازه های فلزی

طرح توجیهی تولید سازه های فلزی

 

نتیجه‌ گیری

نتایج بدست آمده حاکی از آن است که با توجه به رشد روز افزون ساخت و ساز در کشور و همچنین کشورهای همسایه، نیاز روز افزون به مصالح ساختمانی از جمله در بخش سازه و اسکلت های فلزی در سال‌ های آتی افزایش خواهد یافت.

 

در صورت نیاز به مشاوره تخصصی در زمینه تولید انواع سازه های فلزی و متعاقبا دریافت طرح توجیهی مستند تولید سازه های فلزی، کافیست به کارشناسان مجرب بهین صنعت یاب اعتماد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس