مطالعات  امکان سنجی طرح توسعه و تکمیل واحد گاوداری شیری

کارفرما: جناب آقای احمدی

 

معرفی طرح

طرح توجیهی گاوداری شیری یکی از دیگر پروژه های انجام شده شرکت بهین صنعت یاب در بخش صنایع غذایی بوده است. در این گزارش مطالعات امکان‌سنجی طرح توسعه و تکمیل واحد گاوداری شیری در استان تهران، شهرستان نظرآباد بررسی شده است. اين مطالعات در قالب متدلوژي مطالعات امکان‌سنجي تهيه گرديده است و مطابق متدولوژي فوق ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقيق معرفي شده و سپس بررسي‌هاي لازم از منظر بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فني در خصوص چگونگي توليد و امکانات سخت و نرم افزاري مورد نياز نيز شناسايي شده و در نهايت ظرفيت‌هاي اقتصادي و حجم سرمايه‌گذاري مورد نياز براي اجراي طرح برآورد شده است.

طبق آمار‌های موجود، سرانه مصرف لبنیات در ایران حدود نصف میزان استاندارد جهانی، یک چهارم میزان مصرف در کشورهای پیشرفته و یک ششم میزان مصرف در کشوری مانند هلند است که در این میان، تاثیر قیمت شیر و لبنیات را نمی‌توان نادیده گرفت. همچنین آمارهای رسمی حکایت از آن دارند که 30 درصد مردم ایران از مصرف لبنیات، به‌ویژه شیر بی‌بهره‌اند.

مصارف خانوار در زنجیره تأمین لبنیات در موارد زیر باید اصلاح شود: افزایش مصرف سرانه شیر و فراورده‌های لبنی خانوار (تا 160 کیلوگرم معادل شیرخام در سال تا افق 1404)

File:Melkkarussell.jpg

متاسفانه مصرف شیر در ایران پایین است و میزان مصرف محصولات لبنی ما از پاکستان هم کمتر است و این نشان‌دهنده این مسئله است که مصرف لبنیات در ایران نهادینه نشده است. در مجموع می‌توان گفت که ایران به مرز خودکفایی تولید شیرخام رسیده است، اما مصرف این محصول در سبد غذایی مردم جایگاه مناسبی ندارد. به همین دلیل می‌توان با فرهنگ‌سازی مصرف لبنیات هم سلامت جامعه را تامین کرد و هم میزان مصرف محصول شیر را با میزان تولید برابر نمود.

اميد است اين مطالعات، کمکي هر چند کوچک در راستاي توسعه صنعتي کشورمان بعمل بياورد.

مشخصات سرمایه گذاری
شرح پروژه
موضوع مطالعات امکان سنجی
توسعه و تکمیل واحد گاوداری شیری
محل اجرا استان البرز
 مجری طرح جناب آقای احمدی
 نتایج نرم افزار کامفار
میزان سرمایه گذاری 122.985 میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR)  68.64 درصد
 بازگشت سرمایه 3.5 سال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس