امکان سنجی تسهیلات بانکی، معوق شدن مطالبات را کاهش می دهد

کمتر از 5 درصد از طرح های تسهیلاتی که توسط کانون مشاوران اعتباری امکان سنجی می شوند، تبدیل به مطالبات معوق می شود.

یکی از نشست های جانبی در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه کیش «کیش اینوکس»، نشست خبری کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی بود. به گزارش بهین صنعت یاب به نقل از اقتصاد آنلاین در این نشست، سیامک صمیمی، رئیس شورای عالی کانون در معرفی این نهاد بیان کرد: کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی نهادی انتظامی است که تاسیس آن در قانون سال ۸۶ برای اعطای تسهیلات تصویب شد. در این قانون تبیین شده بود که نهادی برای مشاره سرمایه گذاری تاسیس شود تا بتواند در طرح هایی که برای تامین اعتبار به سمت بانک ها می رود، بررسی توجیه اقتصادی را انجام دهد.

او افزود: البته این کار از سال ۸۰ با همت بانک صنعت و معدن آغاز شد. به این صورت که این بانک شروع به واگذاری کار شناسایی و رتبه بندی طرح های خواستار تسهیلات به مشاوران اعتباری کرد. در همین راستا در سال ۸۶، کانون با نظارت دولتی و با عملکرد مستقل تشکیل شد. در واقع هم اکنون در راس نظارت کانون، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی قرار دارند و پس از آن ها 5 مدیرعامل بانکی در هیات نظارت حضور دارند.

رئیس شورای عالی کانون مشاوران سرمایه گذاری و اعتباری بانک ها خاطرنشان کرد: هم اکنون این کانون ۲۰۰ عضو دارد که بالغ بر ۵ هزار کارشناس در زیر مجموعه آن ها عملیات نظارت بر طرح ها را انجام می دهند. یکی از شاخص هایی که نشان دهنده توسعه واقعی اقتصادی است، اما در صحبت های مسئولین به آن توجه نمی شود، شاخص رشد سرمایه گذاری است. رشد این شاخص به صورت مستقیم بر افزایش اشتغال تاثیر می گذارد. کانون به طور جدی در حال بررسی این شاخص است. هر چند تا کنون رشد چشمگیری در این شاخص مشاهده نشده است، اما با توسعه فعالیت مشاوران کانون، می توان امید داشت که طرح های با بازدهی بالا در این دسته بندی بتوانند به رشد شاخص سرمایه گذاری کمک کنند.

صمیمی اظهار کرد: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد از طرح های تسهیلاتی که به بانک ها می رود، به کانون ارجاع داده می شود. اما میزان مطالبات معوق طرح هایی که از کانون خروجی می گیرند، کمتر از 5 درصد است. همچنین کانون از مشاورانی در طرح ها کمک می گیرد که در آن طرح، ذینفع نباشند و همچنین مشاوری که بررسی اولیه را انجام می دهد، نباید مشاور ناظر باشد. به این صورت زمینه مناسبی برای جلوگیری از فساد ایجاد می شود.

در ادامه این نشست، هما سادات گوشه، عضو شورای عالی کانون مشاوران اعتباری در خصوص فرهنگ استفاده از مشاوره سرمایه گذاری در ایران گفت: در ایران هنوز فرهنگ همکاری با مشاوران سرمایه گذاری به طور جدی جا نیفتاده است. البته از سوی نهادهای بالادستی دولت، این احساس نیاز وجود دارد، اما با این که این کانون، نهادی با مدیریت غیر دولتی است، نظام بانکی بهای لازم به این نهاد را نمی دهد.

او افزود: اگر به صورت جدی این ضرورت دنبال شود که تسهیلات بانکی بر اساس مطالعات امکان سنجی طرح توجیهی اعطا شود، نیاز به این نهاد ضروری است. اکنون مشاوران عضو این کانون، در مطالعات امکان سنجی خود به این پرسش پاسخ می دهند که در طرح پیشنهادی، جایی در بازار وجود دارد یا خیر. همچنین توان مالی کارفرما و تطابق طرح با تکنولوژی های روز آمد نیز بررسی می شود. پس از بررسی این موارد به صورت جزیی، گزارش امکان سنجی به بانک مربوطه ارجاع داده می شود. این فرآیند باعث می شود که تسهیلات به جای اشتباهی نرود، درصد خطا کم شده و میزان مطالبات معوق نیز پایین بیاید.

او در خصوص همکاری این کانون با نهادهای بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه ایران، بازاری جوان است. ما پیوند بازار سرمایه با نظام بانکی می تواند در تامین مالی بنگاه های اقتصادی، نقش به سزایی داشته باشد و به توسعه اقتصادی کمک کند. کانون هم اکنون می تواند در همکاری با تامین سرمایه ها، در ارائه طرح های توجیهی برای انتشار اوراق یا سهام کمک کند.

به کانال بهین صنعت یاب در تلگرام بپیوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس