نقش کامفار (comfar) در محاسبات طرح‌های توجیهی فنی اقتصادی

اهمیت نرم افزار کامفار در مطالعات طرح توجیهی

نرم افزار کامفار، نرم افزار محاسباتی بخش مالی و اقتصادی طرح‌های سرمایه‌گذاری است. نرم افزاری کاربردی که توسط سازمان توسعه صنعتي سازمان ملل متحد يونيدو برای محاسبات طرح توجیهی فنی و اقتصادی تهیه شده و تاکنون سه نسخه آپدیت شده است.

از خصوصیات مهم این نرم افزار در طرح‌های‌توجیهی فنی اقتصادی و صنعتی وجود فرم‌ها و جداولی است که اطلاعات آن باید تکمیل شود. محاسبات و جداول به صورت ریز و دقیق با فرمول‌های اقتصادی و مهندسی تعریف شده است؛ گفتنی است وجود این فرم‌ها بدین معنا نیست که با تکمیل فرم‌ها خروجی نرم‌افزار تحلیل درستی از پروژه است. چرا که در هر طرح ‌توجیهی فنی – اقتصادی باید اطلاعات درست و دقیق به نرم‌افزار داده شود. پیش فرض‌ها باید بر اساس واقعیات روز انتخاب و برنامه زمان‌بندی هزینه‌ها در زمان واقعی لحاظ شود، مدل‌های مالی کسب و کار بررسی شده باشد و قطعاً پس از محاسبات خطا ندهد.

 

نمایی از محیط نرم افزار کامفار

یعنی اگر بعد از محاسبات مالی طرح توجیهی خروجی نرم‌افزار کامفار خطا دهد با توجه به شماره‌ی خطا، اطلاعات وارد شده احتیاج به تصحیح دارند. در پایان گفتنی است وجود گزارش کامفار به معنای درستی و یا محاسبات دقیق نیست کامفار تنها وسیله‌ای است برای تسریع محاسبات.

اطلاعات ورودی درست، مدل‌سازی مالی واقعی، توانایی تحلیل خروجی‌ها، از پیش شرط‌های یک طرح‌توجیهی قابل قبول است. نکته مثبت کامفار انجام سریع محاسبات، تحلیل حساسیت و تحلیل‌های حسابداری به صورت پیش فرض و تعریف شده است.

 

اهمیت نرم افزار کامفار

ارزيابی مالی- اقتصادی پروژه از مهمترين رکن‌های تصميم‌گيری در مورد مطلوبيت و يا عدم مطلوبيت انجام آن پروژه و يا معياری جهت مقايسه دو يا چند پروژه با يکديگر مي‌باشد. فرمول‌ها و روش‌های معمول در اقتصاد مهندسی از جمله روش‌های ریاضی برای ساده کردن مقایسه اقتصادی پروژه‌هاست که مدیران از آن در تصمیم‌گیری جهت انتخاب پروژه‌های مناسب استفاده می‌کنند.

باتوجه به مزیت‌های استفاده از نرم افزار کامفار در تحلیل مالی و اقتصادی طرح‌های توجیهی امروزه اکثر بانک‌های عامل (خصوصی و دولتی)، در بررسی توجیه‌پذیر بودن طرح‌های سرمایه‌گذاری، متقاضی (سرمایه‌گذار) را ملزم به داشتن اطلاعات خروجی نرم‌افزار کامفار می‌دانند.

 

تحلیل حساسیت در کامفار

به مطالعه تاثیرپذیری متغیرهای خروجی از متغیرهای ورودی، یک مدل آماری گفته می‌شود. به عبارت دیگر روشی برای تغییر دادن در ورودی‌های یک مدل آماری به صورت سازمان‌یافته (سیستماتیک) است که بتوان تاثیرات این تغییرها را در خروجی مدل پیش‌بینی کرد. نرم افزار کامفار بصورت یکپارچه و لحظه‌ای محاسبات پیچیده تحلیل حساسیت را انجام می دهد.

به کانال بهین صنعت یاب در تلگرام بپیوندید.

شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، آمادگی خود را جهت ارزیابی مالی و اقتصادی طرح‌های سرمایه‌گذاری با نرم افزار کامفار اعلام می‌دارد.

نگارش طرح توجیهی با نرم افزار کامفار

نگارش طرح توجیهی با نرم افزار کامفار

4 دیدگاه

  1. محسن ایمانی گفت:

    سلام
    هزینه تهیه طرح توجیهی با نرم افزار کامفار و هزینه طرح توجیهی بدون خروجی کامفار چه تفاوتی دارد؟

  2. مونا یوسفی گفت:

    سلام؛ مجموعه شما آموزش نرم افزار کامفار را هم انجام خواهد داد؟

    • trek8500 گفت:

      عرض سلام و تشکر
      بله؛ یکی از تخصص های این شرکت، آموزش نرم افزار کامفار جهت انجام مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی فنی و اقتصادی بصورت کاملاً تخصصی می باشد.
      جهت توضیحات بیشتر با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس