تولید اسید لاکتیک

فرصت سرمایه‌گذاری این نوبت به تولید اسید لاکتیک اختصاص دارد. بزرگترین مزیت این فرصت آن است که فعلا رقیب داخلی ندارید و می‌توانید تولید کننده انحصاری محصول در بازار باشید. با تولید اسید لاکتیک مشتریان متعددی از صنایع مختلف مانند پروتئینی، نوشیدنی، قنادی و لبنی خواهید داشت. مهمترین مواد اولیه نیز آب پنیر می‌باشد که از کارخانه‌های لبنی می‌توانید تهیه نمایید. در مقایسه با سایر طرح‌های صنعتی سرمایه‌گذاری بالایی هم نیاز ندارد. با بهین صنعت یاب همراه باشید.

 

معرفی طرح

اسيد لاكتيك  اسيد آلي بي‌رنگي است كه محلول در آب و اتانول است. اين اسيد حاصل عمل تخمير لاكتوز است كه در ريشه‌هاي ترش شده و فرآورده‌هاي تخميري شيري مثل ماست، پنير و … به وفور وجود دارد. اسيد لاكتيك در اثر فعاليت شديد بدني نيز در ماهيچه‌ها توليد مي‌گردد. اسیدلاکتیک یک آلفاهیدروکسی اسید کایرال است که یکی از فراورده‌های دگرگشت قندها در یاخته‌های انسان است. در pH بدن، اسید لاکتیک به شکل یونی آن یعنی لاکتات  وجود دارد. ازدیاد بیش از اندازه این ترکیب در یاخته‌های ماهیچه‌ای سبب گرفتگی و درد ماهیچه‌ها می‌شود. لاكتات كلسيم كه در واقع نمك محلول در آب اسيد لاكتيك است به عنوان منبع کلسیمی مناسبی در رژیم غذایی استفاده می‌گردد.

اسيد لاكتيك بشكل تجاري براي استفاده در صنعت غذا و دارو، دباغي چرم، رنگرزي پارچه، ساخت پلاستيك‌ها، حلال‌ها، جوهر و لاك‌ها توليد مي‌گردد.

 



تولید اسید لاکتیک

پنير از تغليظ انتخابى ترکيبات غير محلول شير به دست مى‌آيد. اسيديته، نمک و باکترى ها نقش مؤثرى در تبديل شير به پنير دارند. به عبارت ديگر پنير در نتيجه‌ى انعقاد کازئين به وسيله‌ى مايه پنير يا اسيد لاکتيک از ساير قسمت‌هاى آن جدا می‌شود. آنچه را که همراه کازئين منعقد شده و روى صافى می‌ماند دلمه يا پنير تازه می‌نامند که پس از تغييراتى طى عمليات بعدى به انواع مختلف پنير تبديل می‌گردد. شیر متشکل از انواع چربی و پروتئین می‌باشد. برخی از این مواد، جامد و املاح هستند، بقیه مایع‌اند. فرآیند جداسازی مواد جامد شیر را از مواد مایع آن، ترش کردن شیر (بریدن شیر) می‌نامند. ماده سفید جامدی که بر جای می‌ماند، بعداً به پنیر تبدیل می‌شود. مایع سبز رنگ باقی‌مانده هم آب پنیر می‌باشد. آب پنير با شاخص آلودگي زياد (حدود ۵۰ هزارPPM ) از آلاينده‌هاي خطرناك محيط زيست به‌شمار مي‌رود. اين منبع مهم و غني از لاكتوز (با حدود ۴ تا ۵ درصد لاكتوز) به عنوان سوبستراي مفيدي در تهيه بسياري از مواد با ارزش به كار مي‌رود. اسيد لاكتيك يكي از اين مواد است كه كاربردهاي زيادي در صنايع مختلف دارد.

آب پنیر محصول فرعی کارخانجات پنیرسازی است و آن را قسمت آبی یا سرم باقیمانده از شیر بعد از جدا کردن دلمه حاصل از انعقاد شیر بوسیله اسید یا آنزیم‌های پروتئولیتیک تعریف کرده‌اند.

 

اسید لاکتیک آب پنیر

میزان اسید لاکتیک آب پنیر بستگی به نوع فرآیند و نیز شرایط باید بلافاصله پس از جداشدن دلمه پاستوریزه شود و قبل از نگهداری سرد گردد. بسته به نوع فرآیندی که قرار است بر روی آب پنیر  انجام شود، می‌توان از مواد نگهدانده نیز برای جلوگیری از گسترش اسید استفاده نمود.

اگر چه اسيد لاكتيك را مي‌توان به روش‌هاي شيميايي نيز سنتز نمود ولي توليد آن از طريق تخمير گلوكز و ساير مواد روش ارزان‌تري مي‌باشد.

 



کاربردهای اسید لاکتیک

این اسید بطور طبیعی در بسیاری از محصولات غذایی وجود دارد. این ماده به عنوان عامل اسیدی کننده، نگهدارنده و تعدیل‌کننده پی‌اچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعلاوه این ماده به هیچ وجه دارای اثرات سمی نبوده و جزء مواد GRAS دسته‌بندی می‌شوند. برخی از کاربردهای اسید لاکتیک در زیر آمده است.

 

:: محصولات نانوایی

برای اسیدی کردن مستقیم برخی از نان‌ها استفاده می‌شود. لاکتیک اسید اسید طبیعی موجود در خمیر ترش است. استفاده از لاکتیک اسید باکتریایی همچنین باعث افزایش بهتر حجم و بهبود رنگ پوسته نان می‌شود. افزودن لاکتیک اسید همچنین باعث افزایش طول عمر محصول می‌شود زیرا رشد کپک‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

 

:: محصولات قنادی

 اسیدلاکتیک به عنوان عامل اسیدی کننده در صنایع قنادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص اسیدی آن از اسید سیتریک بهتر است زیرا در صورت استفاده از این اسید برای شکلات‌هایی که در دمای بالا فرایند می‌شوند، میزان انورتاسیون قندها کمتر است بعلاوه این اسید مزده ناگهانی‌تند اولیه‌ای را که اسید سیتریک در دهان ایجاد می کند، ندارد . طعم آن معمولا ترش ملایم است.

 

:: فرآورده های گوشتی- پروتئینی

فراورده های گوشتی- پروتئینی (سوسیس و کالباس) به میزان گسترده در محصولات گوشتی به عنوان یک عامل ضد میکروبی استفاده می‌شود. همچنین برای کاهش آلودگی‌های سالمونلایی در کشتارگاه‌ها از این ماده استفاده می‌شود. همچنین پاشش اسید لاکتیک با دمای بالا در کاهش ۹۹ در صدی میزان Coli موثر است.

 

:: فرآورده های لبنی

 اسیدی کردن مستقیم برخی محصولات لبنی مثل پنیر کاتیج بوسیله اسیدلاکتیک صورت می‌گیرد. این عمل به ریسک کردن تخمیر ترجیح داده می‌شود و از ایجاد آلودگی جلوگیری می‌کند. همچنین از این طریق در زمان رسیدن پنیر صرفه‌جویی می‌شود. این اسید همچنین در برخی فراورده‌های لبنی مقل پودر ماست و پنیر به عنوان عامل اسیدی کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

:: نوشیدنی ها

این ماده به دلیل طبیعت ملایم اسیدی‌اش در نوشیدنی‌های طعم‌دار و آبمیوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اثر پوشانندگی یا تشدیدکننده بر طعم طبیعی ماده غذایی ندارد و طعم نوشیدنی را بهبود داده و پذیرش آن را نزد مصرف کننده بهبود می‌بخشد.

:: ترشی ها و زیتون

این محصولات معمولا در محلولی از نمک و اسید لاکتیک غوطه ورند. اسید لاکتیک در این فراورده‌ها به عنوان عامل نگهدارنده، شفاف‌کننده و بهبود دهنده طعم عمل می‌کند. معمولا از ترکیب اسید‌استیک و اسیدلاکتیک برای دادن طعم ملایم‌تر و پایداری میکروبی در ترشی‌ها استفاده می‌شود.

 

بررسی بازار و رقابت

طبق تحقیقات صورت گرفته بهین صنعت یاب به دلیل نبود واحد تولیدی اسیدلاکتیک در ایران تمامی نیاز به این محصول از خارج تأمین می‌شود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در صورت احداث این واحد تولیدی در کشور و به خصوص تولید آن از آب پنیر (که پسماند بسیاری از کارخانه‌های محصولات لبنی می‌باشد)، فروش آن از بازار مناسبی برخوردار گردد. همچنین علاوه بر کاربرد محصول در تولید ماست، این ماده در صنعت چرمسازی در دباغی چرم، در محصولات آرایشی بهداشتی جهت مرطوب‌سازی پوست، در صنعت نساجی جهت تثبیت رنگ پارچه، در تهیه ترشیجات در صنایع غذایی، در صنعت داروسازی به عنوان ماده اولیه جهت تولید بسیاری از مواد مورد نیاز در این صنعت و همچنین در تولید لاک، جوهر و مواد نگهدارنده افزودنی به مواد غذایی استفاده می‌شود. همانطور که مشاهده می‌شود نیاز روزافزون صنایع مختلف از یک سو و عدم تولید این ماده در داخل کشور حاکی از آن است که تولید این محصول از بازار مناسبی برخوردار است.

 

سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس تحقیقات بهین صنعت یاب برای احداث یک واحد صنعتی تولید اسید لاکتیک از آب پنیر با ظرفیت اسمی معادل ۶۲۵ تن به ۳۷ میلیارد ریال سرمایه اولیه نیاز دارید. پس از گذشت سه سال می‌توانید پول خود را برداشت نمایید و برای ۳۵ نفر نیز اشتغال ایجاد می‌کنید.

 

مزایای اجرای طرح

توسعه روزافزون کارخانه‌های پنیرسازی با توجه به رشد جمعیت و تأمین پروتئین مورد نیاز بشر، سبب شده است تا مقادیر قابل توجهی آب پنیر به سیستم فاضلاب وارد شده و مشکلات زیادی را ایجاد کند. عدم وجود تکنیک‌های اقتصادی جهت کاهش آلودگی (BOD) زیاد (حدود۵۰هزار PPM) حاصل از پساب این کارخانه‌ها، که مستلزم صد برابر کاهش BOD برای ورود به سیستم فاضلاب می‌باشد، موجب بروز مشکلاتی در زمینه کنترل آلودگی محیط زیست گردیده است. بنابراین ارائه روش‌هایی برای تصفیه این گونه پس آب‌ها، خصوصا این‌که در جهت تولید محصولات با ارزش دیگری نیز باشد، هم به لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ مسایل زیست محیطی حائز اهمیت است.

 


منبع: واحد تحقیقات سرمایه‌گذاری بهین صنعت یاب 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس