مطالعات مقدماتی طرح توجیهی تولید دستمال کاغذی

مقدمه ای بر طرح توجیهی تولید دستمال کاغذی

صنایع سلولزی و بهداشتی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین صنایع هر کشوری محسوب می‌شود؛ چراکه مورد استفاده تمامی اقشار جامعه و تمامی مقاطع سنی قرار گرفته و نیز به طور مستقیم با سلامت افراد و در نتیجه بقای جامعه سر و کار دارد. این بخش از صنایع به دلیل اهمیت موارد مذکور، به لحاظ تولیدی بسیار حساس بوده و از نظر تهیه مواد اولیه، تجهیزات تولیدی، بهداشت، کیفیت محصول مصرفی و کیفیت ظاهری (زیبایی) و همچنین با توجه به بحران‌های ارزی و اقتصادی، شرکت‌های متعددی را به رقابت تنگاتنگ با یکدیگر ترغیب می‌کند. طرح توجیهی تولید دستمال کاغذی با جهد و تلاش کارشناسان و متخصصان مجرب مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است. با بهین صنعت یاب همراه باشید.

 

معرفی طرح توجیهی تولید دستمال کاغذی

یكی از محصولاتی كه طی دهه های اخیر مورد مصرف فراوان خانواده ها قرار گرفته دستمال كاغذی است. دستمال كاغذی به لحاظ یك بار مصرف بودن و در نتیجه رعایت بهداشت و همچنین به دلیل قیمت ارزان، طرفداران زیادی دارد. در این راستا كارخانه های زیادی برای تولید این محصول در سراسر كشور فعالیت دارند. دستمال کاغذی از نوعي كاغذ توليد شده از الياف سلولزی و خمير كاغذ می باشد‌. تولید دستمال کاغذی به صورت جعبه ای در رشته فعالیتی تحت عوان کد 2109412347 که این کد نیز در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت با کد آیسیک نیز شناخته می شود. کد تعرفه گمرکی محصول طرح توجیهی تولید دستمال کاغذی نیز 4818 می باشد.

 

معرفی كاربردهای طرح توجیهی تولید دستمال کاغذی

امروزه اين محصول به يكي از ضروريات زندگي مردم تبديل گشته به‌طوری كه تقريباً نمي‌توان منزلی را يافت كه در آن از انواع دستمال كاغذي استفاده نگردد. به‌علاوه در اكثر اماكن عمومی، اداره‌جات، اغذيه فروشي‌ها و رستوران‌ها نيز به‌طور گسترده از انواع دستمال كاغذی استفاده مي‌شود‌. دستمال كاغذی توليد شده در اين واحد به‌عنوان يك كالای نهايی براي مصارف بهداشتی و مختلف و خشك كردن دست و صورت كاربرد دارد.

همواره اصل پیشگیری نسبت به درمان برتری دارد. بنابراین در سال‌های اخیر همگام با پیشرفت علوم و افزایش سطح آگاهی‌های مردم، استفاده از محصولات سلولزی بهداشتی به‌ویژه انواع مختلف دستمال کاغذی افزایش یافته است.

 

مطالعه بازار طرح توجیهی تولید دستمال کاغذی

بازار طرح توجیهی تولید دستمال کاغذی در ایران با تولید سالانه حدود ۵۰ هزار تن بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارد که این گردش مالی در دو بخش تولید و بسته بندی دستمال کاغذی در ایران حاصل می‌شود. بر اساس آمارهای رسمی، در حال حاضر به صورت اسمی ۳۰۰ واحد تولید محصولات سلولزی و بهداشتی در کشور وجود دارد، اما در شکل واقعی تنها ۵۰ شرکت تولیدکننده در سطح کشور وجود دارد که اقدام به تولید دستمال کاغذی در بسته بندی‌های متفاوت می‌کنند و در شرایطی که ظرفیت اسمی تولید این واحدها سالانه بالغ بر ۱۰۰ هزار تن است، هم اکنون تنها حدود ۵۰ هزار تن تولید دارند. از این میان، ۳۰ شرکت هستند که حدود ۹۰ درصد نیاز بازارهای مصرف کشور را تامین می‌کنند. نیاز بازار داخلی در این بخش بالای ۴۰ هزار تن برآورد می‌شود که توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شده و صادرات سالانه چندین میلیون دلاری از کشور صورت می‌گیرد.

میزان صادرات این محصول در سال ۱۳۹۳ معادل ۹۵۶۰ تن بود که نسبت به صادرات سال ۱۳۹۲ که ۹۶۱ تن بوده، تقریبا ۱۰ برابر شده است. در همین حال ارزش صادرات سال ۱۳۹۳ نیز حدود ۱۲/۵میلیون دلار بوده که از این میزان حدود ۵۲درصد به ترکیه، ۲۱درصد به عراق، ۱۱درصد به ارمنستان، حدود ۹درصد به آذربایجان و مابقی به سایر کشورها صادر شده است.

از طرف دیگر دستمال کاغذی در ایران با تفاوت ۱۰ درصدی تولید می‌شود که در دنیا میزان تفاوت تنوع و تولیدات این محصول بیشتر است. با این حال موضوع اصلی تولید دستمال کاغذی در ایران سرانه مصرف است که در سال به ۲ کیلو می‌رسد اما در کشورهای دیگر بسیار بالاتر است به گونه‌ای که در امریکا میزان سرانه مصرف ۲۵ تا ۲۸ کیلو و در اروپا ۱۸ کیلو است. بنابراین الزام فرهنگ‌سازی برای مصرف محصولات بهداشتی در کشور احساس می‌شود تا تولید این محصولات نیز رونق بیشتری یابد. از طرف دیگر به دلیل اینکه تولیدکننده‌گان خارجی از تسهیلات با سود در نهایت ۴ درصد برخوردار می‌شوند قدرت رقابت‌پذیری بیشتری نسبت به تولیدکننده ایرانی دارند که از تسهیلات با سود ۳۰ درصدی برخوردار است زیرا در ایران هزینه پول بالاست و مبادلات بانکی نیز در سطح بین‌المللی با محدودیت‌هایی مواجه است که فشار روی صنعتگران را بیشتر می‌کند.

 

معرفی مواد اولیه، کمکی و مصرفی 

مواد اولیه صنایع سلولزی و بهداشتی شامل خمیر کاغذ و تیشو وارداتی است. تیشو عمدتا از اندونزی، ترکیه و کشورهای عربی و خمیر کاغذ از آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی وارد می‌شود. این دو ماده در تولید دستمال کاغذی، پوشک بچه و نوار بهداشتی به‌کار می‌روند. واژه تیشو شامل محصولات مختلفی است که از کاغذهای با وزن پایه کم، خشک و ریز کنگره‌ای شده (کرپ‌دار) و یا فاقد ریز کنگره‌ای (بدون کرپ) تولید شده‌اند. در طرح توجیهی توليد دستمال كاغذي به موادي شامل: كاغذ تيشو و وسايل بسته‌بندي … و مورد نياز است که كاغذ تيشو مهمترين ماده اوليه آن است‌.

بخشی از مواد اولیه مورد مصرف صنایع سلولزی بهداشتی در داخل کشور تولید و بخشی از طریق واردات تامین می‌شود. در این میان برخی مواد اولیه این صنعت مانند پودر جاذب از اقلامی هستند که تولید داخلی ندارند و به‌صورت کاملا وارداتی تامین می‌شوند. در این زمینه تیشو از مواد اولیه مورد مصرف در این صنعت است که تا سال گذشته حدود ۷۰درصد آن از طریق واردات تامین و تنها ۳۰درصد آن در داخل تولید می‌شد اما افتتاح چند کارخانه بزرگ با سرمایه‌های هنگفت در این زمینه باعث شد که نه‌تنها از واردات تیشو بی‌نیاز بلکه با مازاد تولید نیز مواجه شویم.

 

دانش فنی پروژه

امروزه اكثر ماشين‌آلات توليد دستمال كاغذي داراي تكنولوژی برتري بوده و اكثر مراحل توليد توسط كامپيوترها كنترل مي‌شوند و اين امر در كيفيت محصولات جديد پيداست. اين تكنولوژي‌هاي جديد دست توليد‌كنندگان را در توليد محصولات متنوع بسيار باز مي‌گذارد. دستمال‌های معطر و داراي نقوش جذاب و متنوع با روش‌هاي توليد امروزی قابل توليد شده‌اند و اكثر مصرف‌كنندگان بيشتر دنبال چنين محصولات جديد و متنوع مي‌باشند‌.

 

روش تولید دستمال کاغذی

ابتدا رول‌هاي كاغذ آماده كه 88 سانتيمتر عرض دارد از انبار مواد اوليه به سالن توليد حمل می‌گردد. اين رول‌ها روی دستگاه برش نصب شده و به عرض 22 سانتيمتر برش خورده و به ابعاد 6/21 سانتيمتر پرفراژ مي‌شود. نهايتاً به دور لوله مقوای مركز به قطر 10 سانتيمتر پيچيده شده و سپس در كيسه‌های پلي‌اتيلن به‌صورت دوتايی بسته‌بندی مي‌گردد. آخرين مرحله توليد قرار گرفتن در كار تنهايی با ظرفيت 12 جفتي (24 عددی) به انبار منتقل مي‌گردد.

 

مطالعات مالی و اقتصادی طرح توجیهی تولید دستمال کاغذی

در جدول ذیل حجم سرمایه گذاری مورد نیاز، ظرفیت تولید به همراه اطلاعات جامع دیگری مانند متراژ زمین و برخی از شاخص های اقتصادی آورده شده است. لازم به ذکر است که آمار و ارقام ذکر شده به هیچ عنوان مستند نمی باشد لذا جهت تهیه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی فنی- اقتصادی) مستند، به روز و قابل دفاع با شرکت بهین صنعت یاب جهت تهیه طرح توجیهی تولید دستمال کاغذی تماس حاصل نمایید.

شرح مقدار واحد
ظرفیت تولید 3000 تن
حجم سرمایه گذاری مورد نیاز 41700 میلیون ریال
متراژ زمین 3000 مترمربع
نرخ بازده داخلی (IRR) 15.7 درصد

 

نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد

تولیدات لوازم بهداشتی همچون دستمال کاغذی در ایران با کیفیت مناسب عرضه می‌شود با این حال مشکلاتی همچون نبود یک چارچوب استاندارد وجود دارد زیرا در تمام دنیا دستمال کاغذی در ابعاد مشخصی تولید می‌شود اما در ایران هر تولیدکننده در یک اندازه تولید می‌کند از این رو باید سازوکار مناسبی برای آن در نظر گرفته شود. محصول تولید داخل دستمال کاغذی در ایران به مصرف بازار داخلی می‌رسد و محصولاتی که در ایران صادر می‌شود تولیدات نشان (برند)های خارجی در ایران است. شاید موضوع دیگری که تهدیدی برای تولید دستمال کاغدی در ایران نیست استفاده از مواد اولیه بازیافتی در دستمال کاغذی است که توسط واحدهای زیرپله‌ای استفاده می‌شود.
موضوع دیگری که در تامین مواد اولیه دستمال کاغذی در کشور حائز اهمیت است تعرفه واردات «تیشو» است که هم‌اکنون ۲۶ درصد است و از آنجایی که بخش عمده‌ای از این مواد اولیه وارداتی است و به طور تقریبی در سال ۲۰ هزار تن وارد می‌شود این تعرفه بسیار بالاست زیرا نرخ جهانی این محصول کیلویی ۲ هزار تومان است و در بازار داخلی ایران نزدیک به ۴ هزار تومان عرضه می‌شود و این عامل در افزایش قیمت نهایی محصول تولید موثر است. بنابراین باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که تولیدات این محصول به سمت صادرات سوق پیدا کند تا کیفیت محصول نیز بالا رود.

باتوجه به وضعیت بازار داخل بهتر است سرمایه گذاران نیم نگاهی هم به بازارهای بالقوه کشورهای اطراف نیز داشته باشند که در بخش فروش محصول به مشکل برنخورد.

 


در صورت نیاز به مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی کاملا تخصصی، به روز، مستند و قابل دفاع در کلیه بانک ها با شرکت بهین صنعت یاب تماس حاصل نمایید.

1 دیدگاه

  1. مهدی گفت:

    سلام. رول مادر تیشو در چندین سایز استاندارد(مطابق با نوع و سایز ماشین تبدیل کننده) و در دو دسته کلی سبک(مخصوص دستمال رو میزی) و سنگین( مخصوص دستمال توالت) وجود دارد که پس از نصب روی دستگاه، بسته به استاندارد محصول تولیدی با ابعاد مختلف قابل تبدیل میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس