معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان یزد

حوزه گردشگری؛ فرصت های سرمایه گذاری استان یزد

 در گزارش قبل فرصت های سرمایه گذاری استان ایلام معرفی شد. گزارش این نوبت اختصاص دارد به فرصت های سرمایه گذاری استان یزد که فرصت های بی شماری را در زمینه گردشگری و معادن دارا می باشد. با بهین صنعت یاب همراه باشید.

در این مقاله به بررسی و نگاهی کلی به فرصت های سرمایه گذاری استان یزد میپردازیم. استان یزد با مساحتی در حدود 131575 کیلومتر مربع، چهارمین استان به لحاظ وسعت در کشور محسوب می شود. این استان به لحاظ صنعتی بودن یکی از استان های مهاجرپذیر کشور بوده که عمده تولید واحدهای صنعتی آن منسوجات،  کاشی،  سرامیک و فرش ماشینی است. این استان همچنین معادن بسیاری را در دل خود جای داده است که باعث شده سرمایه گذاری در این بخش یکی از اولویت های اصلی و مهم استان یزد محسوب شود.

توریسم درمانی ظرفیت قابل توجه استان یزد

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان یزد در رابطه با ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری استان یزد می گوید: یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان، دارای ظرفیت‏ ها و پتانسیل‏‏ های خوب اقتصادی و سرمایه‏ گذاری در بخش هایی همچون صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت و گردشگری است.

غضنفر میرجلیلی استان یزد را سومین استان کشور در جذب گردشگر خارجی معرفی می کند و می گوید: وجود جاذبه های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و مذهبی و نیز تنوع اقلیمی در استان به دلیل استقرار در دو زیست کره بیابانی ـ کوهستانی قابلیت بالایی به توسعه صنعت گردشگری استان داده است. وی می افزاید: میانگین رشد گردشگری خارجی استان یزد 80 درصد بوده که بالاترین میزان رشد را در این حوزه داشته ایم. در حوزه کشاورزی و تولیدات کشت گلخانه ای نیز این استان سومین تولیدکننده بزرگ کشور محسوب می شود.

استان یزد به دلیل دارا بودن بیمارستان های مجهز استانی موفق در جذب مسافران توریسم درمانی است. در همین راستا بسیاری از توریست های حوزه خلیج فارس برای درمان به این استان مراجعه می کنند. وی با اشاره به وجود نیروهای متخصص تحصیلکرده در استان یزد می گوید: ظرفیت صنایع «های تک» به دلیل وجود این نیروهای تحصیلکرده در استان بسیار بالاست. میرجلیلی در رابطه با صادرات این استان می گوید:  محصولات گلخانه ای و حتی گل این استان به کشورهای اروپایی صادر می شود. در بحث معادن هم قطعا صادرات مفصلی در این بخش ها وجود دارد.

وی در رابطه با آمار اشتغال این استان می گوید:  در قشر تحصیلکرده استان، بیکاری بسیار زیاد است که در صورت راه اندازی صنایع های تک این امر تا حدی برطرف خواهد شد،  اما در قشر کارگر ساده بیکاری چندانی وجود ندارد. آمار بیکاری از سوی مرکز آمار 12درصد اعلام شده که به نظر من این رقم بسیار بیشتر از این است و بیکاری در این استان حدود 40درصد است.

 

حوزه گردشگری،  معادن و آب مهم ترین اولویت ها و فرصت های سرمایه گذاری استان یزد

میــرجلیلــی در رابطـــه بــــا وجـــود سرمایه گذاری در این استان می گوید: به دلیل وجود بسترهای فرهنگی و محیط مناسب استان یزد، ترجیح سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این استان بالا است. در این استان سرمایه گذاری هایی هم شده است. همچنین مذاکراتی با برخی از کشورهای خارجی مثل عراق،  داغستان و حتی برخی کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری در بخش های معادن،  صنایع تبدیلی و کشت های گلخانه ای داشته ایم. اما موضوعی که مطرح است اینکه این روابط در حد مذاکرات باقی مانده و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی یزد در رابطه با مهم ترین اولویت های سرمایه گذاری این استان می گوید: حوزه گردشگری مهم ترین و نخستین اولویت سرمایه گذاری این استان محسوب می شود. این سرمایه گذاری ها می تواند در زمینه ساخت هتل ها و ایجاد زیرساخت هایی در زمینه حمل و نقل و آژانس های گردشگری باشد. اولویت دیگر سرمایه گذاری در حوزه معادن است.

این استان با دارا بودن معادن مهمی مثل معدن سنگ آهن چادرملو و چغارت و معدن سرب و روی کوشک از فرصت مناسبی برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برخوردار است. همچنین سرمایه گذاری در حوزه انتقال آب یکی دیگر از فرصت ها و اولویت های سرمایه گذاری استان یزد محسوب می شود.

 

برای توسعه صادرات چه کار باید کرد؟

رئیس اتاق بازرگانی استان یزد در رابطه با عمده فعالیت  واحدهای تولیدی این استان می گوید: فعالیت عمده استان یزد در سه حوزه گردشگری، کاشی، سرامیک و نساجی است که در حال حاضر همه آنها با رکود و عدم تقاضا مواجه شده اند. با توجه به اعلام رشد 5.4درصدی در فصل بهار از سوی بانک مرکزی، باید بگویم نشانه های رشد در این بخش ها دیده شده، اما این رشد به صورت بسیار آهسته در حال اتفاق است.

محمدرضا قمی با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم صنایع استان یزد، نامساعد بودن بازار فروش است و بسیاری از صنایع تولیدات خود را متوقف کرده اند، می گوید: صنایع استان یزد نیازمند ایجاد یک شرکت تخصصی در حوزه بازاریابی است. این شرکت باید در حوزه بازارسنجی، بازاریابی و فروش به ویژه در خارج از کشور فعالیت کند و تولیدات صنایع استان را به جای انبار به آن سوی مرزها صادر کند. وی با اشاره به وضعیت تولید و صادرات کالاهای تولید استان اظهار داشت: ضعف در تکنولوژی تولید و نبود ماشین آلات به روز در خط تولید از جمله دلایلی است که نتوانستیم در ورود به بازارهای جدید موفق باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان یزد با بیان این جملات می افزاید: از دیگر مواردی که در توسعه صادرات نقش دارد و یزد را به بازارهای جدید صادراتی متصل می کند، قیمت ارزان محصولات است. قیمت تمام شده کالاهای تولیدی این استان در مقایسه با سایر رقبای خارجی بیشتر است، زیرا موارد متعددی چون بیمه، هزینه حمل و نقل و… بر آن تاثیر دارد و این مسئله در حوزه صادرات و بازاریابی خود را بیشتر نشان می دهد.

وی با اشاره به مشکلات موجود این استان می گوید: در بحث توسعه صادرات باید به این موضوع توجه کرد که چه سیاست هایی به کار گرفته شود و چه سیاست هایی در این زمینه باید کنار گذاشته شود؛ نکته مهم در این زمینه ثبات سازی در تصمیم گیری هاست، اینکه فعالان اقتصادی نمی دانند سیاست های پولی در سال آینده به چه سمتی می رود، انگیزه صادرات کاهش می یابد.

***

فرصت های سرمایه گذاری استان یزد کدام اند

بدون تردید ایجاد صنایع تبدیلی یکی از سودمندترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی محسوب می شود، به همین جهت سرمایه گذاری در این حوزه یکی از اولویت های اصلی بخش کشاورزی این استان محسوب می شود.

سرمایه گذاری برای احداث واحدهای تبدیلی و تکمیلی از جمله احداث، بازسازی و نوسازی سردخانه زیر صفر و بالای صفر، روغن كشی از انواع دانه های روغنی، احداث، بازسازی و نوسازی واحدهای پسته پاك كنی و فرآوری پسته، از اولویت های سرمایه گذاری صنایع تبدیلی این استان محسوب می شود. از دیگر اولویت های سرمایه گذاری در این بخش می توان به توسعه کشت های گلخانه ای و متراکم و اصلاح الگوی کشت اشاره کرد.

در حوزه صنعت و معدن نیز صنایع  های تك، كم آبخواه و تكمیل زنجیره تامین صنایع موجود، از قبیل كانی های غیرفلزی، برق و الكترونیك از مهم ترین اولویت های سرمایه گذاری استان یزد محسوب می شود. توجه به حوزه گردشگری و توریسم درمانی در کنار انتقال منابع آبی به این استان از دیگر اولویت های ضروری و مهم این استان معدنی کشور محسوب می شود.

***

ویژگی های منحصر به فرد و فرصت های سرمایه گذاری استان یزد

صنعت از دیرباز در استان یزد رواج داشته است و همراه با نخستین حرکت های صنایع کارخانه ای در کشور، صنایع کارخانه ای نیز در یزد شکل گرفته است.  وجود صنایع دستی یزد به ویژه صنعت نساجی گویای این امر است. همچنین این استان را به لحاظ مقدار ذخیره معدنی، بهشت معادن ایران نامیده اند.

این استان با هزار واحد تولیدی معدنی فعال سالانه 35 میلیون تن استخراج مواد معدنی را در کارنامه خود دارد. یکی از ذخایر معدنی استان یزد مربوط به سنگ‎های تزئینی است که حدود 25تا 35 درصد از ظرفیت تولید سنگ‏های تزئینی و ساختمانی این استان پس از فرآوری، صادر می شوند. در این راستا باید توجه داشت که معادن موجود در این استان برای بیش از 10 هزار نفر در استان فرصت شغلی ایجاد کرده است.

این استان همچنین با حدود یک میلیون و 21هزار نفر، 5 درصد سرمایه گذاری های کشور را به خود اختصاص داده است. استان یزد همچنین جزو استان های برتر کشور در زمینه صادرات محسوب می شود، ضمن اینکه در کشت محصولات گلخانه ای رتبه سوم کشور را داراست.

در صورت نیاز به مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی کاملاً تخصصی، به روز، مستند و قابل دفاع در کلیه بانک ها با شرکت بهین صنعت یاب تماس حاصل نمایید.

به کانال بهین صنعت یاب در تلگرام بپیوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس