اخذ جواز تاسیس از سازمان صنعت، معدن و تجارت

 همان طور که در بخش‌های قبل توضیح داده شد؛ جواز تاسیس مجوزی است که به اشخاص حقیقی یا حقوقی داده می‌شود تا بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر ارگان‌های ذیربط، به سرمایه‌گذاری در یک یا چند رشته فعالیت خاص بپردازند.

یکی از سوالاتی که در اینجا ممکن است مطرح ‌شود این است که، در هنگام درخواست صدور جواز تاسیس به چه نکاتی می‌بایست توجه شود و یا اینکه چه آیتم‌هایی در جواز تاسیس مهم و کلیدی می‌باشند؟

اولین نکته‌ای که می‌بایست به آن توجه شود این است که مطابق قوانین و ضوابط جاری سازمان، صدور جواز تاسیس یا به یک نفر شخص حقیقی یا به شخص حقوقی (انواع مختلف شرکت‌ها) اعطا می‌شود؛ این بدین معنی است که برای مثال به هیچ وجه جواز تاسیس، به نام 2 نفر شخص حقیقی صادر نخواهد شد.

مساله مهم بعدی و شاید مهم‌ترین آیتم در جواز تاسیس، انتخاب عنوان محصولات و یا انتخاب محصول یا محصولات از میان کدهای آیسیک موجود در درختچه محصولات جهت صدور جواز تاسیس می‌باشد. بدین‌منظور لازم است متقاضی قبل از انتخاب، به طور دقیق از تکنولوژی تولید خود اطلاع حاصل نموده تا بتواند بهترین و مطمئن‌ترین رشته فعالیت را از میان کدهای موجود انتخاب نماید. در این مسیر، راهنمائی و مشاوره از متخصصین این امر، اکیداً پیشنهاد می‌گردد. چرا که انتخاب ناصحیح رشته فعالیت، باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای در ادامه فرآیند تا زمان صدور پروانه بهره‌برداری و اخذ سایر مجوزهای مورد نیاز می‌گردد.

انتخاب محل فعالیت و یا محل استقرار واحد، نکته مهم دیگری است که در ابتدای امر می‌بایست به آن توجه گردد. چرا که مطابق دستورالعمل‌های جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست، با توجه به نوع تولید، تکنولوژی‌های مرسوم، میزان آلایندگی و سایر موارد از این قبیل، امکان استقرار صنایع مختلف در نواحی مختلف وجود خواهد داشت.

برای مثال در استان تهران، تنها صنایع غذائی و صنایع پیشرفته (هایتک) اجازه استقرار در یکی از شهرک‌های صنعتی ایجاد شده در محدوده ۱۲۰ کیلومتری استان را دارند و مابقی صنایع می‌بایست با در نظر گرفتن امکان تامین زمین، در یکی از شهرک‌های صنعتی سالاریه و یا فیروزکوه مستقر گردند.

بعد از انتخاب نکات و موارد مطرح شده در بالا؛ اعلام متراژ زمین و زیربنای مورد نیاز، تعداد کارکنان تولیدی و غیرتولیدی، ماشین‌آلات، تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز، و همچنین موارد مربوط به تامین انرژی مورد نیاز تولید و کارکنان، نکات کلیدی بسیار مهمی می‌باشند که در فرایند درخواست صدور جواز تاسیس ، بسیار حائز اهمیت و قابل توجه می‌باشد.

 با توجه به جمیع موارد فوق و همچنین توجه به این نکته که این نوع مجوز، اولین و مهم‌ترین قدم در فرآیند سرمایه‌گذاری می‌باشد، لذا کارشناسان و خصوصاً مشاورین شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، با در اختیار داشتن تجربیات کاری و سوابق درخشان در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می‌باشند.


در صورت نیاز به مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی کاملاً تخصصی، به روز، مستند و قابل دفاع در کلیه بانک ها با شرکت بهین صنعت یاب تماس حاصل نمایید.

3 دیدگاه

  1. محمدرضا حسینی گفت:

    مطالب بسیار مفید و آموزنده ای بود، مرسی از شما…

  2. عباس فیروزی گفت:

    راجع به هزینه اخذ جواز تاسیس راهنمایی بفرمایید لطفا

    • بهین صنعت یاب گفت:

      هزینه اخذ جواز تاسیس بستگی به نوع جواز تاسیس و به عبارتی هدف از اخذ جواز تاسیس دارد، همینطور اخذ جواز تاسیس در استان های مختلف، ممکن است به علت پیچدیگی های سازمانی صرف هزینه و انرژی مضاعفی را می طلبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس