سود پرورش زالو | پرورش زالو تجارتی پرسود و ناشناخته

سود پرورش زالو ؛ ارزش هر چهار زالو معادل یک بشکه نفت اوپک است!

مشاغل زیادی هستند که ما آن‌ها را به درستی نمی‌شناسیم. آدم‌های زیادی هم هستند که هنوز جویای شغل مناسب هستند. بهین صنعت یاب شما را با برخی از این مشاغل آشنا می‌کند.

سود پرورش زالو

سود پرورش زالو : تجربه نشان داده است که هر چه علم و تکنولوژی پیشرفت می‌کند و زندگی‌ها ماشینی می‌شود، توجه به روش‌ها و سبک زندگی گذشتگان بیشتر و بیشتر می‌شود و علم پزشکی و در واقع می‌توان گفت صنعت پولساز پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل است که در عصر امروز بسیاری از مردم برای درمان بیماری‌ها به طب سنتی روی می‌آورند تا از عوارض داروهای شیمیایی در امان بمانند و همین امر طب سنتی و روش‌های درمانی آن را به یک بنگاه اقتصادی خوب تبدیل کرده است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

یکی از روش‌های درمانی در طب سنتی، زالو درمانی است. از روزگار گذشته پدر‌بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای درمان کمر درد، پادرد و برای درمان جوش‌ها و دمل‌های چرکی که منشا ایجاد آنها در آن روزها مشخص نبود، تنها یک روش می‌شناختند و آن زالو انداختن بود.

حالا نیز با وجود پیشرفت‌های گسترده در علم پزشکی، با تأیید پزشکان بر خواص درمانی زالو، به دلیل بدون عارضه بودن روش زالو درمانی بسیاری از مردم به این روش درمانی روی آورده‌اند و حتی داروهای بسیاری نیز از زالو ساخته می‌شود که همین مسئله باعث شده پرورش زالو به عنوان یک بنگاه اقتصادی پر درآمد مورد توجه کارآفرینان قرار گیرد.

پرورش زالو

 

پرورش زالو سرمایه زیاد نمی خواهد اما سود پرورش زالو بسیار قابل توجه است

این کار در گام اول سرمایه چندانی لازم ندارد و با یک سرمایه پنج میلیون تومانی و داخل خانه هم می‌توان کار را شروع کرد. اما در عوض به تخصص زیادی نیازمند است؛ پس اگر اولین بار است که سراغ این حرفه می‌روید، حتما با افراد باتجربه در این حیطه مشورت کنید.

 

چگونه زالو پرورش دهیم

اگر بخواهید در خانه به پرورش زالو بپردازید، کافی است یک وان آب داشته باشید و بلد باشید جزیره‌سازی کنید و زالوهای مولد خود را داخل آن بریزید. زالوها اواخر زمستان جفت‌گیری می‌کنند و در فصل بهار و تابستان کوکون‌ریزی (کوکون چیزی شبیه به پیله است.) می‌کنند و بالاخره در اواخر تابستان و اوایل پاییز نوزادان زالو از داخل کوکون بیرون می‌آیند. از این زمان حدود هشت ماه زمان می‌‌برد که این زالوها به سن بلوغ برسند. یعنی تقریبا در عرض یک سال و سه چهار ماهه می‌توان به تولید طبیعی زالو رسید. حتی می‌توان با اقداماتی مثل کم و زیاد کردن دمای هوا می‌توان کاری کرد که زالوها بیشتر کوکون‌ریزی کنند و در نتیجه میزان تولید را افزایش پیدا کند.

برای تغذیه زالوها باید از خون پستاندار استفاده کرد؛ مراقب باشید حتما باید از خون پستاندار استفاده کنید و گرنه دچار مشکل خواهید شد. این نکته را فراموش نکنید شما فقط در صورتی می‌توانید به خون دسترسی پیدا کنید که مجوز رسمی داشته باشید وگرنه نمی‌توانید از سلامت خون اطمینان حاصل کنید. کم نبوده‌اند کسانی که با خون های آلوده کل سرمایه خود را از دست داده‌اند! در این کار حتما به یک مشاور نیاز دارید که قدم به قدم شما را راهنمایی کند.

پرورش زالو

 

سود پرورش زالو

سود پرورش زالو خوب است؛ اگر صبور باشید

درآمد پرورش زالو به شرط پشتکار خوب است. شما اگر پنج میلیون تومان برای این کار سرمایه گذاری کردید، تقریبا نصف این سرمایه به خرید زالوهای مولد صرف می‌شود. زالوها دو جنسه هستند؛ یعنی در هر جفت‌گیری هر دو زالو بارور می‌شوند؛ بنابراین خیلی زود تکثیر می‌‌شوند و تعدادشان زیاد می‌شود. برای کسی که تازه وارد این حرفه می‌شود، ضریب سود پرورش زالو با توجه به احتمالات خطا، هر زالو یک به ۱۲ حساب می‌شود و اگر بتواند به این میزان از سوددهی برسید، منطقی است و اگر به بیشتر از میزان برسید، سود بیشتری نصیبتان شده است. اگر سود پرورش زالو  را همین یک به ۱۲ بگیریم و فرض کنیم دو هزار عدد از این زالوها تلف شده‌اند، حدود ۱۰هزار زالو خواهید داشت که می‌توانید حداقل ۱۸ میلیون تومان در بازار بفروشید. از این میزان باید هزینه انرژی و کارگر را کسر کنید. البته این برآورد برای افراد ناشی است که تازه وارد این کار شده اند و در سالهای آتی این سود چند برابر خواهد شد و به ضریبی مثل یک به ۵۰ می‌رسد. این حرفه می‌تواند خیلی درآمدزا باشد؛ گرچه این در صورت رعایت اصول کار است؛ چرا که در صورت خطا کل سرمایه شما بر باد می‌رود! درواقع این به درایت تولیدکننده برمی‌گردد که به اندازه‌ای سرمایه‌گذاری کند که بتواند برداشت کند.

:: ساعت کاری کم؛ درآمد خوب

کار پرورش زالو از شما زمان زیادی نمی‌برد؛ یعنی اگر به صورت میانگین در نظر بگیریم شما باید در روز سه ساعت مفید کارکنید. در فصل زمستان ساعت کاری کمتر و در بهار بیشتر می‌شود. درواقع در این حرفه وقت اضافی زیادی خواهید داشت و در این وقت اضافه می‌توانید به یک شغل دوم هم فکر کنید. در ضمن به پرسنل زیادی احتیاج ندارید و در ازای هر پنج‌هزار زالو یک کارگر کفایت می‌کند.

چرا زالو؟

ارزش هر چهار زالو معادل یک بشکه نفت اوپک است! زالو مصارف زیادی دارد؛ برای همین در خارج از ایران طرفداران زیاد دارد و می‌توان به راحتی آنها را صادر کرد. زالو خواص درمانی زیادی دارد و از سردرد و سینوزیت گرفته تا میگرن و بیماریهای عفونی را درمان می‌کند. علاوه بر این موارد از زالو می‌توان در تولید مواد آرایشی‌بهداشتی استفاده کرد. با توجه به اینکه ناحیه خزری ایران بهترین زالوی جهان را دارد، طرفدارن زیادی دارد؛ پس نگران اشباع شدن بازار کار این حرفه نباشید.

پرورش زالو

بهین صنعت یاب ارائه دهنده انواع طرح توجیهی کارآمد و سودآور

وضعیت زالو در ایران

از آنجایی که در گذشته زالو در طبیعت ایران صید و در پزشكی استفاده می‌شد، نیازی به پرورش این جانور مفید در کشور نبود، اما در چند سال اخیر به دلیل آلودگی ناشی از مصرف بی‌رویه سموم كشاورزی، تعداد زالوها كاهش چشمگیری یافته است. زهکشی تالاب‌ها و دریاچه‌ها و شخم زدن زمین‌های کشاورزی با تراکتور به جای اسب از دیگر دلایل کم شدن زالوی طبیعی در ایران است و همین امر تولید زالو را به ضرورتی پر سود تبدیل کرده است.

براساس آمار، پرورش زالو در كشور برای اولین بار در شهرستان جویبار توسط دكتر كرد افشاری متخصص طب سنتی در فضای سر پوشیده به مساحت 500 مترمربع در داخل استخر‌های فایبر گلاس انجام گرفت.

در حال حاضر نیز تكثیر و پرورش زالو با موفقیت انجام پذیرفته، به‌طوری‌كه در حال حاضر بیش از 200 هزار قطعه زالوی پرورشی برای عرضه به بازار مصرف وجود دارد و این در حالی است که پرورش زالو توجیه اقتصادی خوبی دارد و در حال حاضر هر قطعه زالو در ایران 500 تا1500 تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است كه قیمت این آبزی در اروپا 8 تا 12 دلار است. تفاوت قیمتی که صادرات زالو را برای کارآفرینانی که مزارع مصنوعی پرورش زالو تأسیس کرده‌اند بسیار پر سود می‌کند.

به این ترتیب است که با توسعه پرورش زالو از یک سو فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان بیكار ایجاد می‌شود و از سوی دیگر افزایش درآمد اقتصادی روستاییان رقم خواهد خورد و سود پرورش زالو برای سرمایه گذاران نیز بسیار مناسب است .

در حال حاضر، تکثیر و پرورش زالو در برخی از استان‌های ایران مانند مازندران، آذربایجان شرقی و خراسان با موفقیت انجام می‌شود، به طوری که در حال حاضر زالوی پرورشی برای عرضه به بازار مصرف وجود دارد.

لازم به ذکر است که سرمایه لازم برای تولید زالو بسیار کم است. به عنوان مثال از ملزومات پرورش زالو تهیه استخرهایی کوچک است که عمق آن نیم متر باشد و درکف استخر، سیمان‌ها با خاک رس پوشانده شوند. بنا به گفته کارشناسان، با سرمایه اندک 5 تا 10 میلیونی می‌توان کارگاه کوچک تولید زالو را به راه انداخت.

 

سود پرورش زالو در سایر کشورها

در این میان، کشورهای روسیه، آلمان، فرانسه، انگلستان و مالزی تجربه‌ای طولانی در پرورش زالو دارند و استاندارد‌های جهانی تولید این آبزی با ارزش را به خوبی رعایت کرده‌اند.

این در حالی است که قیمت زالو در ایران از چند صد تومان بیشتر نمی‌رود و حتی به هزار تومان هم نمی‌رسد. به این ترتیب است که براساس آمار منتشر شده، کشورهایی نظیر روسیه و انگلستان و آلمان از تولید و صادرات زالو درآمد هنگفت ارزی به‌دست می‌آورند.

گفتنی است، زالو از 2500 سال قبل در هند، یونان، روم، ایران و سپس در اروپا مورد استفاده پزشکی قرار گرفته است و در کشور روسیه بیماری‌های مختلف (سردرد و امراض قلبی و پوستی و ضعف قوای جنسی) با زالو معالجه می‌شود.

در مسکو و اوکراین نیز کرم‌های آرایشی برای رفع چین و چروک صورت تولید شده که ماده مؤثر آن از بزاق دهان زالو گرفته و استفاده‌ دارویی از این آبزی .مفید با پیشرفت علم بیشتر و بیشتر شده است

 

آیا در این کار موفق هستید؟

اگر به دنبال شغلی زودبازده هستید، سراغ این حرفه نروید! پرورش زالو از مشاغلی است که به صبر و تحمل زیاد و مداومت در کار نیازمند است. افراد زیادی وارد این حرفه شده اند و به علت نداشتن پشتکار زود خسته شده اند و آن را کنار گذاشته‌اند. همت و پشتکار و تخصص مهم‌ترین فاکتور برای افرادی است که وارد این کار می‌شوند. پرورش زالو از جمله مشاغل مولدی است که مشاغل جانبی زیادی در اطراف خود مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند. این کار تولیدی باعث می‌شود که اولا طب سنتی که در همه جای جهان به صورت جدی دنبال می‌شود، در ایران هم پیگیری شود و ثانیا مانع قاچاق غیرقانونی آن به کشورهایی که طالب آن هستند می‌شود و در ضمن می‌توان از این موجودات کوچک برای مصارف بهداشتی و آرایشی استفاده کرد و این صنعت را هم بیش از پیش در کشور بومی کرد.

منبع: واحد تحقیقات سرمایه‌گذاری بهین صنعت یاب 

3 دیدگاه

  1. 20payment گفت:

    بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون
    متشکرم

  2. هاشمی گفت:

    سلام مطلب خوبی بود.
    دوستان فقط به این نکته توجه داشته باشید که حتما تحقیقات اولیه خودتون رو کامل انجام بدید و بعد وارد این حرفه بشوید.

    • هاشمی گفت:

      با سلام. هاشمی هستم
      سپاس از مدیریت سایت بابت تایید نظرات.

      دوستان گرامی مراقب باشید. در حال حاظر متاسفانه بعضی از افراد سود جو زالوهای خودشون رو با قیمتهای بالا به فروش می رسونند و از عدم آگاهی تازه وارد ها سو استفاده می کنند.
      ما بارها در گروه تلگرام و صفحه اینستاگرام این موارد رو گوشزد کردیم اما متاسفانه اتفاق میافته که بعضی ها مبالغ سنگینی پرداخت می کنند و …
      مواظب باشید سرتون کلاه نره…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس