سرمایه‌گذاری همه چیز با شناخت ایده‌ها و درک صحیح از فرآیند سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود هر شخصی که می‌خواهد وارد این عرصه شود می‌بایست راه‌های سرمایه‌گذاری توأم با موفقیت را بشناسد، و اطلاعات اولیه‌ی مربوط به آن را کسب کند و با داشتن یک برنامه درست در مسیر مناسب گام بردارد.

انتخاب یک پروژه سرمایه‌گذاری سودآور و بزرگ چیزی است که در غریزه همه ما وجود دارد اما پیچیدگی‌های فرآیند سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک عامل بازدارنده عمل می‌کند اما جای تعجب نیست که همه ما به‌عنوان سرمایه‌گذاران بالقوه زمانی را صرف تحلیل و ارزیابی فلسفه و فرآیند سرمایه‌گذاری، تعیین استراتژی کنیم. بنابراین می‌توان گفت هر سرمایه‌گذار به‌طور ناخودآگاه زمانی را صرف درک فرآیند سرمایه‌گذاری می‌کند. این عامل به‌عنوان دورنمایی برای شناخت مسائل سرمایه‌گذاری به چند دلیل حائز اهمیت است.

یکم اینکه روند سرمایه‌گذاری به تشریح مراحل ایجاد یک کسب‌و‌کار و دنبال کردن روشی برای درک و تنظیم ریسک موجود در بازار می‌پردازد و باطراحی سیستمی برای ارزیابی عملکرد فرآیند تخصیص سرمایه به طرح‌های سودآور را منجر می‌سازد از این لحاظ یک سرمایه‌گذار دارای تفکر اقتصادی و هوش مالی بالا همواره سعی می‌کند بایک افق دید گسترده مسائل را بررسی کند و در تحلیل‌های خود ارزش ذهن چندبعدی را مدنظر قرار می‌دهد.

فرآیند سرمایه گذاری

دوم اینکه درک روند سرمایه‌گذاری درک یک ساختار است که اجازه می‌دهد تا سرمایه‌گذاران با درک صحیحی از منابع، استراتژی‌های مختلف سرمایه‌گذاری چندبعدی را فراهم کنند، با انجام این کار یک فرآیند سرمایه‌گذاری با ساختار مختص به خود و شخصی‌تر شکل می‌گیرد که به سودآوری و شکست‌ناپذیری یک فرآیند سرمایه‌گذاری کمک می‌کند بنابراین چیزی که در کتاب‌ها و مقالات سرمایه‌گذاری به‌عنوان استراتژی و فرآیند تعریف می‌شود تنها یک ساختار کلی است که شما را در شخصی‌سازی یک فرآیند همراهی می‌کند.

سوم اینکه بسیاری از استراتژی‌ها روی کاغذ خوب عمل می‌کنند ولی در دنیای واقع نمی‌توانند همان عملکرد را به نمایش بگذارند، دلیل این است که تمام یا بخشی از عوامل تحت کنترل روی کاغذ در دنیای واقع به عوامل غیر‌قابل کنترل تبدیل می‌شوند بنابراین درک فرآیند سرمایه‌گذاری این قابلیت را به شما می‌دهد تا این عوامل را ارزیابی کنید و تا حد ممکن خطای تخمین را کاهش دهید بنابراین ریسک تصمیمات یک سرمایه‌گذار به حداقل می‌رسد.

چهارم اینکه در بهترین حالت شما یک دانش‌آموخته اقتصاد، مدیریت مالی یا بازرگانی هستید که می‌خواهید عملکرد بازار را برای اخذ تصمیمات سرمایه‌گذاری و تعیین مسیر آینده مشخص کنید اما در این حالت هم باید به‌عنوان یک فرد درکی شخصی از فرآیند سرمایه‌گذاری و همه عوامل مؤثر برافزایش سرمایه خود داشته باشید. این نکته چیزی نیست که در دانشکده‌های اقتصاد و مدیریت به شما تدریس شود بلکه تلفیقی است از سطح هوش مالی، هوش هیجانی، منابع، تجربه، دانش و بسیاری از عوامل دیگر که برای شما شخصی‌سازی شده است هرچند بخشی از این عوامل را باید در همین دانشکده‌ها بیاموزید اما آنچیزی که به‌دست می‌آورید تمام آن چیزی نیست که نیاز دارید و باید داشته باشید.

بنابراین درک یک فرآیند برای سرمایه‌گذاری امری ضروری است. این مسئله حتما چیزی فراتر از مراحل سرمایه‌گذاری است که از انتخاب ایده شروع می‌شود و به سیستم مانیتورینگ برای مراقبت و ارتقای آن چیزی که به دست آورده‌اید ختم می‌شود. بنابراین مراحل زیر را می‌توانید بخشی از درک فرآیند سرمایه‌گذاری حساب کنید سپس اطلاعات زیر تنها یک دید کلی برای درک فرآیند سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند.


ایده

از دید کلی فرآیند کسب ایده به‌عنوان نخستین گام برای شروع یک فرآیند سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. درک صحیح از ایده عاملی است که تنها از طریق به اشتراک‌گذاری اطلاعات در زمان واقعی و به‌طور مداوم حاصل می‌شود این موضوع به کشف فرصت‌های سرمایه‌گذاری بالقوه منجر می‌شود. بنابراین درک این مسئله ضروری است که شناخت از تغییرات و عوامل محیطی نخستین نکته‌ای است که درک درستی از شناخت فرصت به شما می‌دهد که می‌تواند به رشد پایدار منجر شود.

تحقیقات و اتصال به بازار

بخشی از فرآیند سرمایه‌گذاری در حلقه اتصال ایده به بازار و آزمون‌های ارزیابی و تحلیل بازار تکمیل می‌شود بنابراین تحقیقات زمانی ارزشمند به نظر می‌آیند که ایده‌ای در فرآیند تجاری‌سازی و روند حرکت برای اتصال به بازار شکست می‌خورد. شناخت کامل از نیاز‌سنجی بازار، مشتریان، شرکت‌های همکار و مکمل و جانشین‌های احتمالی محصول، توزیع‌کنندگان و. . . باید در این گام مدنظر قرار گیرد.


ساخت نمونه اولیه و تست بازار

کسب‌و‌کار شما در هرزمینه‌ای که باشد این موضوع مهم است که نسخه اولیه کاملا منطبق بر نیاز بازار و آن چیزی که در کاغذ ترسیم کرده‌اید باشد برای این کار لازم است تیم تخصصی برای تعیین قابلیت‌های تولید داشته باشید و تست اولیه بازار را برای ادامه کار انجام دهید.

ملاحظات نقدینگی

سطح ورود به بازار و میزان سهم‌بری از کل تقاضای موجود تنها در سایه توانمندی‌های دانشی و خلأ‌های بازاری به دست نمی‌آید، بنابراین همواره ملاحظات نقدینگی و شیوه‌های تأمین مالی باید مدنظر قرارگیرد، یکی از دلایل شکست در سرمایه‌گذاری عدم توجه به چگونگی کارکرد سیستم‌های مالی است. پول حرکت سیال دارد و همان‌طور که با هدایت در مسیر درست و ارزیابی مناسب می‌تواند مفید و مؤثر عمل کند، با یک خطای کوچک به نابودی همه چیز منجر خواهد شد.

مانیتورینگ و رصد بازار

نکته‌ای که سرمایه‌گذاری را رشد یابنده و قابل ارتقا می‌کند، شناخت فرصت‌های تازه است. سوال اینجاست که در دنیای مدرن عمر یک سیستم چقدراست؟ یک فرصت سرمایه‌گذاری چه مدت زمانی سود آور خواهد بود؟ طبیعتا پاسخ به یک محدوده زمانی منتج می‌شود، این همان چیزی است که شما را مجبور می‌کند پویایی سیستم خود را با شناخت و شکار فرصت‌های جدید حفظ کنید. نکته‌ای که باز هم به آن تأکید داریم این است که درک فرآیند سرمایه‌گذاری آشنایی و اطلاع از هیچ یک از این عوامل نیست، همه این نکات به علاوه همه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی که برای شماست و در مواردی قابل ارتقا نیز است درک فرآیند سرمایه‌گذاری را می‌سازد.

به کانال بهین صنعت یاب در تلگرام بپیوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس