روش پرورش شتر مرغ | اطلاعات (طرح توجیهی) مورد نیاز برای بهره برداری از شترمرغ

روش پرورش شتر مرغ

اهلی کردن حیوانات یکی از قدیمی ترین روش های انسان برای پرورش حیوانات و استفاده از آنها برای تغذیه خود بوده است. در طی سالیان، انسان ها حیواناتی که منبع تغذیه و منبع پوشاک خوبی بودند را اهلی کرده و از آنها بهره جستند. یکی از جدیدترین پرورش ها طی سال های اخیر پرورش شترمرغ بوده که گسترش زیادی پیدا کرده است. (طرح توجیهی چیست ؟ )  شترمرغ پرنده ای است که توانایی پرواز ندارد و جز نشخوار کنندگان قرار می گیرد. نسبتا جثه بزرگی دارد به طوریکه وزن آن بین ۸۵ تا ۱۴۵ کیلوگرم بسته به نژاد آن قرار می گیرد. البته قد این پرنده نیز با توجه به نژاد متفاوت می باشد و حداقل قد بالغ آن از ۲ متر و حداکثر به ۲٫۷ متر می رسد. بزرگترین تخم های تولیدی مربوط به این پرنده می باشد.

شتر مرغ از فرق سر تا نوک انگشتان پا قابل استفاده میباشد ! پوست ٬ تخم ٬ گوشت ٬ پر ٬ استخوان و … تنها چند قلم از موارد سودده پرورش این پرنده است 

علت علاقه مندی به پرورش این حیوان و اهلی کردن آن، می توان به استفاده همه جانبه آن اشاره کرد. زیرا از پر، پوست و گوشت این حیوان به راحتی می توان استفاده نمود. پرهای این حیوان با توجه به نژاد و سن آن در وسایل تزئینی مثل کلاه و لباس قرار می گیرد. پر این حیوان با توجه به خاصیت غیر الکتریسیته ای که دارا می باشد می تواند برای تمیز کردن لوازم الکتریکی بسیار مفید باشد. پرهای شترمرغ های بالغ هر ۸ ماه یکبار چیده می شوند. پوست این پرنده به دلیل کیفیت و مرغوبیتی که دارد درحد چرم های کروکودیل و مار قرار می گیرد و البته بازدهی بیشتری به نسبت چرم گاو دارا می باشد زیرا که در یک دوره که حدود ۲ ساله گاو بالغ می شود و دوره ۹ ماهه حاملگی دارد و فقط یک گوساله به دنیا می آید ولی شترمرغ در این ۹ ماه ۳۰ تا ۴۰ تخم خواهد گذاشت و هر ۴۲ روز یکبار به دنیا می آیند و از هر شترمرغ بالغ حدود ۱٫۵ متر مربع چرم مرغوب حاصل می شود.

بهین صنعت یاب - طرح توجیهی شتر مرغ - پرورش شتر مرغ

با توجه به شکل غددی مانندی که پوست شترمرغ دارد که در واقع محل رویش پرهای آن می باشد، چرم حاصل از آن نیز دارای این شکل خاص خواهد بود و چروک های خاص خود را دارد که هر پوست را متمایز از دیگری می کند و قسمت های برجسته نسبت به قسمت های صاف دارای نازکی و البته استحکام بیشتری می باشد و این خود سبب گشته تا بتوان به راحتی چرم اصل را از چرم مصنوعی قابل تشخیص کند. این چرم ها در کیف دستی، کیف پول، کت، کفش، پالتو و … کاربرد زیادی دارد. گوشت شترمرغ به لحاظ ظاهری قرمز رنگ بوده و بسیار لذیذ می باشد و دارای کلسترول پایین تری نسبت به بقیه گوشت های قرمز است و برای افرادی که دارای مشکلاتی از جمله چاقی، فشار خون بالا و کلسترول بالا می باشند می توانند از این گوشت استفاده کنند و نیازهای پروتئینی و البته مواد معدنی و ویتامینی مورد نیاز بدن را با گوشت شترمرغ به راحتی تامین کنند.

روش های پرورش در طرح توجیهی پرورش شتر مرغ

با توجه به این که محل زندگی شترمرغ در آفریقا بوده و در محیط طبیعی خود بسیار وحشی می باشد به همین خاطر محل پرورش آن باید در جایی گرم باشد و به محیط به نسبت بزرگی برای پرورش نیاز دارد. برای پرورش این پرنده ۳ روش وجود دارد که در زیر به خلاصه ای از آن می پردازیم:

روش باز:

در این روش پرورش به زمینی به  وسعت حداقل ۴۰ هکتار نیاز می باشد و باید شرایط آن به طوری باشد که نزدیک به زیستگاه طبیعی خود پرنده بوده و از انسانها به دور باشد. مزیت این روش کاهش هزینه نگهداری شترمرغ بالغ را می توان عنوان کرد و مورد بعدی اگر جوجه کشی توسط شترمرغ صورت بگیرد هزینه آن نیز کمتر می گردد. معایب این روش را می توان به عدم کنترل و شناسایی شترمرغ ها و تخم ها و افزایش در مرگ و میر به علت شکار توسط شکارچیان نام برد. از طرف دیگر با توجه به اینکه فضای زندگی این پرنده در این روش بزرگ می باشد گرفتن شترمرغ سخت تر شده و هزینه آن را افزایش می دهد.

  1. نیمه باز:

در این روش زمین مورد نیاز ۲۰ تا ۵۰ هکتار می باشد به طوریکه به چراگاه ۸ تا ۱۲ هکتاری نیاز است تا پرندگان آزادانه در گردش باشند. این حالت باعث می گردد که بتواند بخشی از غذای خود را در این محیط تامین کنند. معمولا در این روش حصارکشی اطراف محل غذا خوری آن صورت می گیرد زیرا هم دسترسی به غذا راحت تر می شود و هم اینکه اضطراب شترمرغ را برای غذا خوردن کاهش می یابد.

  1. بسته:

در زمین های با وسعت کمتر از ۲۰ هکتار از این روش پرورش استفاده می شود و به چراگاه های ۱ تا ۲ هکتاری تقسیم کرده و در هر چراگاه تعداد مشخصی شترمرغ در آن قرار می دهند. در این روش مدیریت و کنترل کامل بر تخم گذاری، تولید مثل و معاینه شترمرغ راحت تر صورت می گیرد، از طرفی دیگر این عمل باعث می شود هزینه مواد خوراکی افزایش یافته و هزینه حصارکشی بین آنها نیز اضافه گردد.

در مجموع بیشتر پرورش دهندگان روش بسته را به دلیل وجود مزیت های بیشتری که دارد انتخاب می نمایند.

مواد غذایی مورد نیاز پرورش شترمرغ

در پرورش دام و طیور استفاده مناسب از مواد غذایی مورد نیاز آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد زیرا که از محیط طبیعی خود خارج گشته و حداقل نیازهای غذایی خود را نمی تواند تهیه نمایند. شترمرغ ها نیز مانند دیگر جانداران از مواد غذایی خاصی استفاده می کنند. شترمرغ حتی به آبی که مصرف می کند نیز حساس می باشد و آب زیادی مصرف می کنند، به طوریکه همراه غذا آب می خورد. گفته می شود بهترین دمای آب برای شترمرغ ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد. این پرنده برای رشد و زندگی به موادی مانند پروتئین، فیبر و مواد معدنی نیاز دارد.

بهترین منابع پروتئین برای این پرنده می توان به کنجاله سویا، پودر گوشت و ماهی، یونجه، دانه آفتابگردان و کنجاله آفتابگردان استفاده نمود. برای فیبر مورد نیاز پرنده می توان از موادی همچون یونجه، آفتابگردان، سبوس گندم، تفاله چغندر و کاه غلات استفاده نمود. برای تأمین مواد معدنی نیز می توان از سنگ آهک یا کربنات کلسیم، پوسته صدف، دی کلسیم فسفات، مونو کلسیم فسفات و مکمل های غذایی استفاده نمود. انرژی مورد نیاز این پرنده را می توان از مواد غذایی همچون دانه ذرت، سورگوم، جو، گنذم، روغن و ملاس استفاده نمود.

بهین صنعت یاب - طرح توجیهی شتر مرغ - پرورش شتر مرغ

با توجه به اینکه برای پرورش شترمرغ از چه روشی استفاده می شود و اینکه برای شروع از چه نژاد و با چه سنی باشد و با چه تعدادی و با چه فضایی می خواهید شروع به کار بکنید و حتی وضعیت آب و هوایی نیز در پرورش این پرنده تاثیرگذار بوده و می تواند میزان سرمایه گذاری را تغییر دهد. برای اینکه بتوان دید جامع تر و کامل تری نسبت به موضوع مذکور داشت، می توانید طرح توجیهی پرورش شترمرغ را تهیه نمائید تا برای آگاهی بیشتر از چگونگی نحوه پرورش و میزان سرمایه گذاری در این حوزه اطلاعات جامعی را کسب نمایید یا جهت اخذ تسهیلات طرح توجیهی پرورش شتر مرغ را به بانک عامل ارائه دهید.

 

مطالعه این مطالب نیز پیشنهاد میشود :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس