بررسی و امکان سنجی طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی

طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی امروزه جز طرح هایی محسوب می شود که از مراکز و موسسات مختلف مورد استقبال شدید قرار گرفته است. با توجه به این که مصرف انرژی این روزها بسیار تحت تأثیر نحوه زندگی افراد است و سعی می شود تا جایی که ممکن است صرفه جویی های لازم در انرژی به عمل آید از طرح هایی در خصوص انرژی های تجدید پذیر و ارزان مانند انرژی خورشیدی استقبال می شود.

این طرح از جانب وزارت نیرو نیز ارائه شده که حتی افراد متقاضی اجرای طرح های این چنینی می توانند بسیاری از امکانات دیگر را هم از این موسسات دریافت کنند. به هر حال این طرح توجیهی احداث نیروگاه هم سود آور است هم نیاز به سرمایه دارد. از این رو داشتن سرمایه گذار در این طرح توجیهی مهم است.

طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی و مزایای آن

طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی مزایای زیادی دارد که بدون شک کسانی هستند که از آن اطلاع ندارند. نیروگاه خورشیدی یک نیروگاه تولید انرژی است که به کمک انرژی خورشید می تواند بسیاری از نیازهای خانگی و صنعتی را از برق کم کند. نیروگاه انرژی خورشیدی گرمای دریافتی از خورشید را به نیروی الکتریسیته تبدیل می کند و می توان برای مصارف مختلف از آن استفاده کرد. البته نیروگاه های خورشیدی در بخش های کوچک و بزرگ وجود دارند که به دلیل رایگان بودن این انرژی محبوب هستند.

طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی و مزایای آن

شرایط استفاده از نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی

با توجه به این که کشور ما به دلیل واقع شدن در منطقه ی زمانی که اکثر ساعات شبانه روز خود را با آفتاب می گذراند، می تواند از این منبع رایگان انرژی بهره ببرد و آن را جایگزین دیگر منابع مانند سوخت های فسیلی با هزینه بالا کرد. علاوه بر این نوع سوخت ها جز منابعی هستند که آنقدر جایگزین شدن آن ها طولانی مدت است که جز منابع تجدید ناپذیر محسوب می شوند.

استفاده از منابع خورشیدی در طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی آلودگی های سوخت های دیگر را ندارد و از ایجاد دود و فرستادن مواد آلاینده به هوا که ممکن است بیماری های متعددی را به وجود آورد هم جلوگیری می کند.

در نیروگاه های خورشیدی برای ساعاتی از روز که خورشید وجود ندارد نیز در طول روز انرژی ذخیره می شود و در این مواقع از انرژی که در سیستم ذخیره شده است می توان استفاده کرد. از این رو یک بار که برای این نیروگاه هزینه می شود و به بهره برداری می رسد هزینه ی خاصی برای تولید انرژی ندارد.

با این تفاسیر استفاده از طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی بسیار با اهمیت است و می تواند مزایای بسیاری را شامل شود.

 

سرمایه گذاری در طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی

با توجه به این که سرمایه گذاری این روزها در کسب و کارهای مختلفی صورت می گیرد، استفاده از طرح های توجیهی که دارای ارزش سرمایه گذاری هستند می تواند سودآوری خوبی داشته باشد. طرح های توجیهی مربوط به انرژی های مصرفی در خانه و مراکز تجاری نیز اهمیت ویژه ای دارند؛ زیرا این انرژی ها همیشه مورد نیاز هستند و نیاز به آنها به هیچ عنوان از بین نمی رود.

 

سرمایه گذاری در طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی

بررسی و امکان سنجی طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی برای یک ساختمان

نیروگاه خورشیدی در حد استفاده یک ساختمان تا طرح های خیلی بزرگ قابل اجراست که به کمک آن حتی می توان در حد تولید برق یک شهر نیز کار کرد. ولی در حال حاضر بیشتر روی تولید انرژی های محدود و مقطعی کار می شود و بسیار هم توانسته مؤثر واقع شود. از این رو روز به روز بیشتر افراد به سمت آن گرایش پیدا می کنند.

سرمایه گذاری در این طرح توجیهی می تواند یک بار صورت گیرد و هزینه نگهداری این نیروگاه ها پس از تاسیس و بهره برداری از آن بسیار کم است. از این رو با سرمایه گذاری در آن فقط باید منتظر سود و درآمد زایی از این طریق بود.

برای ساختمان ها نیز می توان هم جهت تولید برق هم گرمایش و تولید آب گرم و … از متمرکز کردن انرژی سالم و رایگان خورشیدی بهره برد. بدین صورت که اکثر افرادی که در زمینه ساخت و ساز کار می کنند می توانند برای کاهش انرژی مصرفی در ساختمان بر روی پشت بام ساختمان این طرح را اجرا کنند و آن را به عنوان یک مزیت برای ساختمان خود در نظر بگیرند.

چگونه طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی تهیه کنیم؟

شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی، مشاور و مجری پروژه‌های نیروگاه‌ خورشیدی با تجارب ارزنده در این زمینه، آمادگی خود جهت راهنمایی و تهیه طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی اعلام می‌دارد.

 


معرفی طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی

کارفرما: جناب آقای عرفانیان

جمهوری اسلامی ایران برای برنامه‌ی پنجم توسعه 5000 مگاوات انرژی تجدیدپذیر را برنامه‌ریزی نموده است. در حالی که تاکنون تنها نزدیک به 100 مگاوات نیروگاه برق تجدیدپذیر اعم از بادی و خورشیدی در کشور نصب و راه اندازی شده است. جالب اینجاست که در برنامه چهارم توسعه هم 2000 مگاوات برق تجدید پذیر پیش بینی شده بود که به دلایلی محقق نشد. امید است با اجرایی شدن طرح‌های این چنینی بخشی از اهداف کشور در زمینه تولید انرژی‌های تجدید پذیر محقق گردد.

انرژی خورشیدی یکی از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر و از مهمترین آنها می‌باشد. میزان تابش انری خورشیدی در نقاط مختلف جهان متغیر بوده و در کمربند خورشیدی زمین بیشترین مقدار را داراست. کشور ایران نیز در نواحی پرتابش واقع است و مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از تجهیزات خورشیدی در ایران مناسب بوده و می‌تواند بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را تأمین نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس