طرح توجیهی بازیافت پلاستیک | بررسی سوددهی در ایران – معرفی این صنعت – روش های تولید

طرح توجیهی بازیافت پلاستیک

طرح های توجیهی با در اختیار قرار دادن اطلاعات به سرمایه گذار، می تواند علاوه بر آنکه توانایی افراد را در تحلیل وضعیت فعالیت اقتصادی خود افزایش دهد، در زمان تولید نیز با مد نظر قرار دادن نکاتی که در طرح بررسی شده راهنمایی خوبی به متقاضی می دهد، به طور کلی ماهیت نگارش طرح توجیهی کمک به سرمایه گذار است.

در این مقاله طرح توجیهی بازیافت پلاستیک را مورد بررسی قرار می دهیم تا علاقه مندان به فعالیت در این حوزه بیشتر با این صنعت آشنا شوند، با بهین صنعت همراه باشید؛

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

معرفی صنعت در طرح توجیهی بازیافت پلاستیک

پلاستیک یک ماده مصنوعی می باشد که در طبیعت یافت نمی شود در واقع توسط انسان با فرآیند بسپارش یا پلیمریزاسیون بدست می‌آیند. پلاستیک ها با توجه به اینکه قابلیت شکل گیری دارند از محبوبیت زیادی برخوردار می باشند و به راحتی می توان با گرمای لازم به حالت مورد نظر درآود. پلاستیک ها را بر اساس نوع مصرفی که قرار است داشته باشند با انواعی از مواد دیگر ترکیب می کنند، به طور مثال با مواد ضد بلوک، ضد شکاف (پلی بوتادین ها)، آنتی اکسیدان ها، لغزنده کننده ها، رنگ ها و تأخیر انداز های شعله وری ( آنتمران) آغشته می کنند.

 

طرح توجیهی بازیافت پلاستیک

 

پلاستیک ها از نظر مولکولی به ۳ دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • ترموپلاستیک ها: با توجه به حالت مولکولی این مواد، به دفعات می توان آن را گرم و سرد نمود، تا پلاستیک نرم یا سخت گردد.
  • ترموست ها: تنها قادر به گرفتن یک شکل می باشند و با سرد و گرم کردن نمی توان شکل آن را تغییر داد.
  • الاستومرها: این مواد پلاستیکی با توجه به حالت کشسانی خود، پس از برداشتن نیرویی که باعث تغییر شکل آن شده بود به حالت اولیه خود باز می گردد.

در دسته بندی بالا خود شامل زیرشاخه هایی می باشد که بطور خلاصه می توان اینگونه بیان نمود:

ترموپلاست شامل پلی الفین، پلیمر ونیلی، پلیمر فلوئوردار، پلی استایرن، پلی آمید، پلی فرمالدئید، پلی کربنات و پلی سولفان می شود.

ترموست ها نیز شامل: رزین فرمالدئید، پلی استر و اپوکسی می شود.

 

کدهای آیسیک مربوط به طرح توجیهی بازیافت پلاستیک

شرح کد ISIC
بازیافت ضایعات و محصولات پلاستیکی ۳۷۲۰۳۱۲۳۰۶
بازیافت محصولات پلاستیکی به روش شیمیایی ۳۷۲۰۴۱۲۳۰۷
بازیافت محصولات پلاستیکی به روش حرارتی ۳۷۲۰۴۱۲۳۰۸
بازیافت محصولات پلاستیکی به روش مکانیکی ۳۷۲۰۴۱۲۳۰۹
بازیافت پلاستیک های گرما نرم ۳۷۲۰۵۱۲۳۱۰
بازیافت پلاستیک های گرما سخت ۳۷۲۰۵۱۲۳۱۱
تولید گرانول و پرک بازیافتی ازPET ۳۷۲۰۵۱۲۳۲۳
تولید گرانول و پرک بازیافتی از PE ۳۷۲۰۵۱۲۳۲۴
تولید گرانول و پرک بازیافتی از PP ۳۷۲۰۵۱۲۳۲۵
تولید گرانول و پرک بازیافتی از PS ۳۷۲۰۵۱۲۳۲۶
تولید گرانول و پرک بازیافتی از PVC ۳۷۲۰۵۱۲۳۲۷
تولید گرانول و پرک بازیافتی از پلی کربنات ۳۷۲۰۵۱۲۳۲۸

 

روش بازیافت عامل مهمی در میزان سود حاصله است 

همانطور که مشاهده می شود برای هر نوع از پلاستیک یک کد آیسیک وجود دارد و علت آن تفاوت هایی می باشد که هر یک از این نوع مواد پلاستیکی دارند و در واقع هر یک از این مواد با یک دمای خاص ذوب می شود و اگر در زمان ذوب شدن با یکدیگر باشند به صورت ناخالصی ظهور کرده و خاصیت مواد را از بین می برد. مورد بعدی که حائز اهمیت می باشد وجود رنگ در بعضی مواد پلاستیکی می باشد به همین دلیل در هنگام بازیافت پس از ذوب شدن مواد رنگ تیره به خود می گیرند به همین دلیل باید از مستربچ ها استفاده نمود تا بتوان یک رنگ درآیند و آنها را به کیسه های زباله تبدیل نمود.

 

بررسی روش های تولید در طرح توجیهی بازیافت پلاستیک

در بازیافت مواد پلاستیکی ۳ روش وجود دارد:

  • روش مکانیکی
  • روش شیمیایی
  • روش انرژی

در ایران با صرفه ترین و بهترین روش که متداول است در ادامه به آن می پردازیم و روش های دیگر کمتر دیده می شود.

یک فرایند کامل برای بازیافت پلاستیک به شرح زیر می باشد با این تفاوت که بعضی از مواد پلاستیکی نیاز به این مراحل ندارد مثل سبدهای میوه که به صورت مستقیم آسیاب می گردد و یا اینکه مبدا این مواد پلاستیکی کجا بوده است، زیرا که مواد پلاستیکی که از سطح شهر جمع آوری می شود با مواد پلاستیکی که از کارخانه ها گرفته می شود متفاوت هستند زیرا مواد پلاستیکی کارخانه ها نیاز به شستشو اولیه ندارند زیرا نسبتا تمیز هستند ولی موادی که از سطح شهر می آید متفاوت بوده و همراه مواد پلاستیکی مواد دیگری نیز به همراه دارد که می تواند درجریان بازیافت ایجاد اختلال نماید به همین رو نیاز به یک شستشوی اولیه می باشد.

در ابتدا مواد پلاستیکی موجود را بر روی تسمه نقاله قرار داده تا در مسیر بتوان جداسازی لازم انجام پذیرد. در مسیر تسمه افرادی برای تفکیک انواع مواد پلاستیکی و موادهای دیگر وجود دارند تا مواد پلاستیکی را از یکدیگر تفکیک کنند. حتی در این قسمت تفکیک یک نوع ماده بر اساس رنگ نیز صورت می گیرد. سپس مواد به شستشوی اولیه می رود، سپس مواد خورد وآسیاب می شوند تا یکدست گردد. در مرحله بعد یک شستشو با آب سرد صورت می گیرد و در هنگام شستشو مواد براساس دانسیته موجود قابلیت تفکیک داشته و مواد با دانسیته های مختلف جدا می گردد. بعد از این مرحله یک مرحله شستشو وجود دارد که مواد را با حالتی که دارد سایش می دهد تا آثار و ذراتی که بر روی پلاستیک چسبیده است از آن جدا گردد، از این مواد می توان از چسب ها نام برد.

در مرحله بعد این مواد دوباره شسته می شود ولی با آب گرم؛ البته باید اشاره کرد که این مرحله برای تمام مواد پلاستیکی الزامی نیست و برای آنهایی که چرب بوده و یا اینکه زیر مجموعه ظروف PET قرار می گیرند الزامی می باشد. در مرحله بعد آب گیری و خشک کردن صورت می گیرد تا آب همراه مواد پلاستیکی، از بین برود. در قسمت بعد جداسازی لیبل ها می باشد که البته این قسمت می تواند در ابتدا خط نیز باشد و بستگی به نوع خط دارد. در خط بازیافت می تواند کندر قرار بگیرد که کار آن جداسازی مواد پلاستیکی سبک از جمله نایلون ها می باشد. اگر قرار به تولید گرانول مواد باشد باید از دستگاه اکسترودر استفاده گردد.

دسته بندی مواد پلاستیکی با توجه به مواد استفاده شده در آن متفاوت می باشد و در مجموع به ۷ دسته تقسیم می گردد:

  • PET: شامل بطری نوشیدنی ها و دهان شویه ها می باشد.
  • HDPE: شامل پلاستیک ظروف شیر، ظرف های زباله و بطری های مواد پاک کننده هستند.
  • PVC: بطری های روغن خوراکی و ظروف بسته بندی گوشت را شامل می شود.
  • LDPE: شامل ظرف‌ های تولیدی، ظروف غذا و ظروف نان می شود.
  • PP: شامل ظروف ماست، بطری شامپو، نی نوشابه، ظروف مارگارین و پوشک بچه می گردد.
  • PS: شامل مواردی از جمله پلاستیک فنجان نوشیدنی های گرم، بسته های خانگی، کارتن تخم مرغ و سینی گوشت می باشد.
  • OTHER: این مواد بیشتر از یک نوع ماده در آن به کار رفته است و قابلیت تفکیک ندارد به همین سبب در این قسمت قرار می گیرد.

طرح توجیهی بازیافت پلاستیک - پلاستیک

 

با توجه به اینکه پلاستیک انواع مختلفی دارد ، اگر این تفکیک صورت نگیرد یا به درستی انجام نگردد قیمت این مواد بسیار کاهش پیدا می کند و ارزش خود را از دست می دهد.

سوددهی طرح بازیافت پلاستیک 

به طور کلی نمی توان عدد دقیقی برای میزان سود حاصل شده از این صنعت اعلام کرد ٬ اما قطعا در سال های ابتدایی چندین برابر سرمایه اولیه را جبران خواهد کرد ٬ برای مشخص کردن میزان سود این طرح فاکتور های اساسی زیر باید در نظر گرفته شود .

۱- محل اجرای طرح 

۲- میزان تولید 

۳- ماشین آلات مورد استفاده 

۴- نوع پلاستیک بازیافتی

۵- روش بازیافت 

۶- نحوه تهیه مواد اولیه

 

در طرح توجیهی بازیافت پلاستیک چه موضوعاتی بررسی می شود؟

در طرح توجیهی بازیافت پلاستیک، بازار محصول به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد و میزان عرضه و تقاضای این صنعت به همراه پیش بینی آن در سال های آتی ارزیابی می گردد. در بخش فنی طرح، روش های مختلف بازیافت پلاستیک بررسی می شود و بهترین روش با توجه به شرایط متقاضی و امکانات در دسترس انتخاب می گردد، همچنین انتخاب ماشین آلات، مباحث مربوط به راه اندازی مجموعه و برآورد قیمت صورت می گیرد. در بخش مالی با استفاده از نرم افزار مورد تائید سیستم بانکی که نرم افزار کامفار است تحلیل های مالی صورت می پذیرد.

حال اگر برای راه اندازی مجموعه بازیافت پلاستیک به طرح توجیهی نیازمندید، شرکت بهین صنعت یاب عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی، آمادگی خود را جهت تدوین طرح توجیهی به متقاضیان عزیز اعلام می دارد.

 

مقالات مرتبط در این زمینه : 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس