طرح توجیهی تولید سپر خودرو

یکی از مهمترین قطعات تولید هر خودرو، سپر عقب و جلوی آن است. سپرها برای افزایش ایمنی خودرو به کار می روند و هر یک از آن ها با طراحی منحصر به فرد ساخته می شوند. طرح توجیهی تولید سپر خودرو برای تولید این قطعه مهم اجرا می شود و با تولید این محصول در جلوگیری از تصادفات اتومبیل نقش موثری ایفا می کند. هر یک از خودروهای سواری، سپر به خصوصی دارد.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

در ساخت خودروهای سنگین نیز از سپر استفاده می شود. سپر مورد استفاده در این خودروها به صورت لوله ای تولید می شود. در ساخت ماشین های سبک و سواری از سپرهای مشکی رنگ استفاده می کنند. سپرهای توری شکل و شبکه ای نیز از مهمترین تولیدات این طرح توجیهی مفید می باشند. طراحی هر یک از این سپرها به گونه ای است که کمی جلوتر از بدنه اصلی اتومبیل قرار می گیرد.

سپر خودرو چیست؟

سپر خودرو به عنوان محافظ این وسیله نقلیه محسوب می شود و از برخورد بدنه خودرو با هر ضربه ای جلوگیری می کند. سپر در بین قطعات تزیینی و ایمنی محصولات جای می گیرد. برخی از سپرها با متریال پلاستیکی ساخته می شوند. این مدل سپرها با هزینه کمتری تولید می شوند. در ساخت مدل های گران قیمت سپر از آلیاژهای فلزی و مواد فایبر گلاس استفاده می کنند.

سپرها انواع مختلفی دارند و در ساخت و تولید هر یک از آن ها، طراحی به خصوصی به کار برده شده است. در گذشته بیشتر از سپرهای فلزی استفاده می کردند. این سپرها مشکلات بسیاری در عملکرد خودرو ایجاد می کردند. وزن سنگین آن ها، بخش بزرگی از توان خودرو را به خود اختصاص می داد. از این رو استفاده از این قبیل سپرها این روزها کمتر شده است. پس از سپرهای فلزی، انواع سپر لاستیکی وارد بازار شدند. این سپرها وزن بسیار کمی دارند و هزینه پرداختی آن ها نیز مناسب تر است.

طرح توجیهی تولید سپر خودرو

سپرهای پلاستیکی نیز معایب خاص خود را دارند. ساختار آن ها از استحکام کافی برخوردار نیست و در صورت بروز تصادفات به سادگی شکسته می شوند. از این رو میزان استفاده از این سپرها نیز کمتر شده است. پس از این دو مدل سپر، انواع سپر فایبر گلاس با ساختار کربنی ارائه شدند.

در ساخت این مدل سپر از آلیاژهای فلزی سبک وزنی استفاده شده است که استحکام بسیار بالایی دارند. یکی از مزایای استفاده از این مدل سپرها، انتقال کمتر نیرو به بدنه خودرو است. با استفاده از این سپرها، سرعت عمل برخورد نیرو به بدنه خودرو کمتر می شود و در نتیجه ایمنی سرنشینان خودرو بهتر تامین می شود. از این رو استفاده از سپرهای کربنی و فایبرگلاس متداول تر است.

اطلاعاتی درباره فرایند تولید سپر خودرو

هر یک از انواع سپر از سه بخش اساسی تشکیل شده اند. پیشانی، جاذب و تیر عرضی سپرهای خودرو از مهمترین اجزای این قطعات به شمار می روند که طی مراحل تولیدی سپر به خوبی پردازش می شوند. قسمت پیشانی سپر، مربوط به زیبایی ساختار این قطعات می شود. این بخش استحکام بالایی ندارد و در برابر ضربه به سرعت می شکند. قسمت جاذب سپر خودرو، انرژی جنبشی وارده بر خودرو را جذب می کند و از انتقال آن به بدنه جلوگیری خواهد کرد.

بخش تیر عرضی سپر نیز از اجزای مهم این محصولات است که در برابر ضربه های کوچک مقاومت کرده و انرژی جنبشی ضربات محکم را خنثی می کند! این قسمت بخش کلیدی سپر خودرو محسوب می شود. در ساخت و پرداخت هر یک از این محصولات فرایند برشکاری با استفاده از لیزر انجام می شود و ورقه های مورد استفاده در سپر را با استفاده از دستگاه برش، آماده می کنند. در قسمت بعدی با استفاده از دستگاه پرس، بخش هایی از دستگاه را خم می کنند.

در مرحله بعدی نوبت کروماته کردن سطح پانل ها می رسد. در این مرحله پوششی ضد زنگ بر سطح پانل ها تعبیه می شود. مراحل نفوذ پلاستیک و سرد کردن متریال پلاستیکی نیز در ادامه انجام می گیرد. در ادامه خمکاری نهایی پلاستیک های مورد استفاده در سپر توسط فیکسچر انجام می شود.        

آشنایی با اجزای مهم سپر خودرو

قسمت تقویتی و ضربه گیر خودرو یکی از مهمترین بخش های این محصولات را تشکیل می دهد که ستون اصلی سپر محسوب می شود. در این طرح توجیهی، بخش ضربه گیر به خوبی طراحی شده است و به همین خاطر استحکام بسیار بالایی در برابر ضربات وارده دارد. در ساخت این قسمت از پلاستیک و الیاف فومی استفاده می شود. این قسمت از سپر به سادگی آسیب نمی بیند و در ساختار آن شکستگی و ترک به وجود نمی آید.

در صورتی که این بخش دچار آسیب شود، قابل تعمیر نخواهد بود و نیاز به تعویض دارد! یکی از مهمترین بخش های سپر خودرو، اسپویلر است. اسپویلر سپر در قسمت صندوق عقب اتومبیل نصب می شود. این بخش هوای اطراف اتومبیل را کنترل کرده و از ایجاد هوای نامتوازن در اطراف سپر جلوگیری می کند. با استفاده از اسپویلر کنترل اتومبیل در سرعت بالا نیز به سادگی انجام می شود و وضعیت خودرو در همه حال پایدار خواهد بود. این قطعه در زیر سپر جای می گیرد.

برای استفاده بهینه از سپر خودرو باید به تعمیر و نگهداری از این بخش نیز دقت داشته باشید. برای تعمیر این قسمت به شدت ضربات وارده به آن دقت کرده و آسیب های موجود بر سطح آن را بررسی کنید. در صورتی که شدت ضربات وارده خیلی شدید باشد، بدون شک باید سپر خودرو عوض شود.

کد آیسیک مرتبط با سپر خودرو

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
سپر خودرو (غیر حرارتی) ۳۴۳۰۵۱۲۵۰۶
سپر حرارتی خودرو ۳۴۳۰۵۱۲۴۴۴

 

کد تعرفه مرتبط با سپر خودرو

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
سپر خودرو ۸۷۰۸۱۰

 

وضعیت واردات و صادرات سپر خودرو

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات سپر خودرو به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات سپر خودرو به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات سپر خودرو به تفکیک سال

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید سپر خودرو  اعلام می دارد.

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس