طرح توجیهی تولید عایق رطوبتی ایزوگام

ضرورت استفاده از عایق های رطوبتی به منظور کمک به تحقق صرفه جویى انرژى در ساختمان : مصرف انرژى لوازم خانگى در ایران ۷۷۶ برابر متوسط جهان است. در چهارمین همایش بهینه سازى عنوان شد که مصرف سوخت در ساختمان بیان این که متوسط مصرف انرژى در بخش ساختمان در کشور ۵۶/۲ برابر متوسط جهان است مطالعات صورت گرفته در بخش خانگى و تجارى نشان مى دهد که پتانسیل صرفه جویى این بخش در سیستم هاى گرمایشى که حدود دو سوم مصرف انرژى این بخش را دارند بین ۱۵ تا ۳۵ درصد است. کمک به تحقق قوانین صرفه جویى انرژى در ساختمان، افزایش راندمان مصرف سوخت در تجهیزات انرژى بر خانگى و جایگزینى سایر حامل هاى انرژى به جاى سوخت هاى پرمصرف و فسیلى از اهداف کل وزارت نفت درخصوص بهینه سازى مصرف سوخت در بخش ساختمان و مسکن می باشد. بخش خانگى و تجارى درمیان کلیه بخش هاى اقتصادى با سهم حدود ۴۰ درصد بیشترین سهم را از مصرف حامل هاى انرژى دارد. میزان مصرف انرژى این بخش در سال ۱۳۸۲ به میزان ۱۷/۳۱۸ میلیون بشکه معادل نفت خام به ارزش ۷۶/۶ میلیارد دلار بوده است.

در صورت ادامه روند فعلى رشد مصرف، ارزش انرژى مصرفى این بخش در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۳ میلیارد دلار خواهد بود. پیگیرى و اجراى مبحث ۱۹ مقررات ملى ساختمان در اولویت برنامه هاى این سازمان بهینه سازی مصرف سوخت قرار گرفته است. این طرح براى ساختمان هاى جدیدالتاسیس از طریق همکارى با وزارت مسکن، شهردارى هاى کشور و کارگروه هاى بهینه سازى پیگیرى مى شود و در ساختمان هاى موجود با ارائه تسهیلات و یارانه ها، پروژه هاى متعدد ممیزى انرژى در ساختمان به اجرا درمى آید.

طرح توجیهی چیست؟

امروزه اتلاف انرژی یکی از مهمترین مسائل کشورهای جهان است با وجود اینکه برخی از کشورها از جمله کشور عزیزمان از نظر منابع انرژی بسیار غنی می باشند، اما با توجه به اینکه این منابع محدود و پایان پذیر هستند، استفاده نامناسب از آن می تواند صدمات جبران ناپذیری را به چرخه اقتصاد وارد نماید. در این خصوص بخش ساختمان با داشتن سهم حدودا ۴۰ درصدی در مصرف انرژی یکی از صنایعی است که سهم بالایی را در این زمینه به خود اختصاص داده است. چندی است که بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان مورد توجه دولت محترم جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و در این راستا سازمان های ذیربط اقدامات متعددی را در جهت کاهش اتلاف انرژی و تشویق مصرف کنندگان به استفاده از مصالح ساختمانی مناسب بعمل آورده اند. شایان ذکر است که %۱۵ از اتلاف انرژی ساختمان از طریق سقف صورت می گیرد که این مسئله استفاده عایق های رطوبتی را ضروری مینماید. یکی از مشکلات اساسی که در اکثر سازه ها به چشم می خورد مشکل نم و رطوبت می باشد که در بعضی مواقع با خسارات جبران ناپذیری را به ساز ها و ساختمان وارد می نماید و یکی از راهکارهای مقابله آن عایقکاری رطوبتی می باشد. در ایران با توجه به اقلیم و آب و هوا و نیز وجود منابع عظیم نفتی متداولترین عایق رطوبتی قیر و گونی می باشد که با پیشرفت تکنولوژی این روش جای خود را به عایقهای پیش ساخته ( ایزو گام) داده است با پیشرفت علوم ونیز گرانی مواد نفتی و قیر عایقهای پیش ساخته مقرون به صرفه بوده و مهندسان را به آن داشت تا از مواد شیمیایی جهت عایق بندی سازه استفاده کنند که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کیفیت و کارایی بتواند با سایر عایقها رقابت کند.

عایق رطوبتی با قابلیت انعطاف زمینه جدیدی برای مصرف امولسیونی پلیمر پایه آب امروزه مانند قرنها پیش ساخته شده از قیر همچنان بعنوان رایج ترین روش پوشش کف مورد استفاده قرار می گیرد کاربرد قیر و یا آسفالت دشوار و مستلزم صرف وقت زیاد می باشد حتی امولسیون های ساخته شده از قیر نیز تغییر اندکی را در دشواری این کاربرد ایجاد نموده اند. همانطور که می دانید باید قیروگونی را تا میزان ۱۵۰تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد حرارت داد، ریختن و تسطیح ترکیبی با این درجه حرارت بسیار دشوار می باشد. بنابراین امولسیون های ساخته شده از قیر با قابلیت کاربرد درجه حرارت نرمال مورد استفاده قرار می گیرد. اینگونه امولسیونهای نفتی در آب حدوداً دارای %۵۰ قیر می باشد. با سفت شدن این امولسیون آب آن تبخیر و قیر بصورت بیندر باقی می ماند. ترکیبات کف سازی بام، بر پایه امولسیون پلیمرهای جدید عملکرد کاملا متفاوتی دارند، شاید مهمترین ویژگی آنها ایجاد یک لایه نازک ( فیلم ) با قابلیت انعطاف بعد از خشک شدن باشد.
از جمله مزایای عایق جدید به شرح زیر است :

  •  فاقد آلودگی و آسیب های فیزولوژی می باشد.
  •  کاربرد آنها ساده است .
  • رنگ پذیرند .
  • خطر آتش سوزی ندارند .
  •  چسبندگی خوبی نسبت به سطوح مختلف دارند .

ویژگی های عمومی قیر :
– غیر قابل نفوذپذیر در مقابل آب و رطوبت

– مقاومت در برابر اسیدها، بازها و نمک ها

– چسبندگی

معایب قیر :
قیر در وضعیتهای زیر برخی از خواص خود را از دست می دهد ، به طوریکه نمی توان از آن به خوبی اسفاده کرد :

الف) تجزیه شدن در دمای زیاد و تبدیل آن به ذغال، توأم با اشتعال

ب) تغییر شکل در مقال فشار و حلال ها

مزایای قیرها:
-صرفه اقتصادی نسبت به بعضی عایقهای رطوبتی

-اطمینان از نظر کاراییی با توجه به پیشینه مصرف

معایب عایق قیروگونی:
– پوسیدگی این عایق به مرور زمان
– پارگی بر اثر نشتهای احتمالی ساختمان
– عمر مفید عایق به طور متوسط کمتر از ۱۰سال بوده و ترمیم متناوب آن با مشکلات اجرایی زیاد و هزینه های قابل توجه همراه است
– آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد.

ویژگی های عمومی قیر :
– غیر قابل نفوذپذیر در مقابل آب و رطوبت

– مقاومت در برابر اسیدها، بازها و نمک ها

-چسبندگی

معایب قیر :
قیر در وضعیت های زیر برخی از خواص خود را از دست می دهد ، به طوریکه نمی توان از آن به خوبی اسفاده
کرد :

الف) تجزیه شدن در دمایزیاد و تبدیل آن به ذغال، توأم با اشتعال

ب) تغییر شکل در مقال فشار وحلالها

مزایای قیرها:
 – صرفه اقتصادی نسبت به بعضی عایقهای رطوبتی

– اطمینان از نظر کاراییی با توجه به پیشینه مصرف

معایب عایق قیروگونی:
– پوسیدگی این عایق به مرور زمان
– پارگی بر اثر نشت های احتمالی ساختمان
– عمر مفید عایق به طور متوسط کمتر از ۱۰سال بوده و ترمیم متناوب آن با مشکلات اجرایی زیاد و هزینه های قابل توجه همراه است.
– آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد.

 

خلاصه طرح توجیهی تولید عایق رطوبتی ایزوگام به شرح جدول زیر است:

نام محصول عایق رطوبتی
ظرفیت پیشنهادی طرح ۱۰۰۰۰۰۰ تن
موارد کاربرد  پوشش بام پوشش سرویسها استخرها و…
مواد اولیه مصرفی عمده  قیر تیشو پلی استر
اشتغال زایی(نفر) ۱۴
میزان مصرف سالیانه یوتیلیتی آب(متر مکعب) ۱۵۰۰
برق(کیلو وات) ۴۸۰۰۰۰
گاز (متر مکعب) ۴۵۰۰۰۰
زمین مورد نیاز(متر مربع) ۲۵۰۰
زیربنا تولیدی (متر مربع): ۳۰۰
اداری (متر مربع): ۲۰۰
انبار (متر مربع): ۶۵۰

شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی با تجارب ارزنده در زمینه طرح توجیهی تولید عایق رطوبتی ایزوگام، همواره آمادگی خود را جهت یاری رساندن به متقاضیان عزیز اعلام می دارد. کافیست با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس