مطالعات مقدماتی طرح توجیهی تولید چیپس میوه (میوه خشک)

مقدمه ای در مورد طرح توجیهی تولید چیپس میوه

بحران آب و اهمیت تولیدات کشاورزی به لحاظ تامین امنیت غذایی باعث شد تا کارشناسان نیز در این زمینه به بررسی‌های لازم بپردازند. هدر رفتن محصولاتی که ۳ میلیارد دلار آب برای آن هزینه شده در شرایط کنونی می‌تواند به اقتصاد و منابع آبی ایران آسیب‌های بسیاری وارد کند.

براساس پژوهش‌های اتاق ایران، زیان اقتصادی ناشی از ضایعات کشاورزی معادل ۳ میلیارد دلار است که برابر با ۲۴ درصد متوسط کل ارزش واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ می‌شود. همچنین باید درنظر داشت جمعیت ایران در سال ۹۳، ۷۷ میلیون و ۸۵۶ هزار نفر بود و ضایعات کشاورزی می‌توانست انرژی و پروتئین روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰هزار نفر را تامین کند یا می‌توانست از واردات حدود ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی جلوگیری کند.

بر این اساس، یکی از راهکارهایی که کارشناسان برای جلوگیری از این مشکلات ارائه کردند، ساماندهی و تجهیز ساختار کشاورزی و ایجاد واحدهای صنایع غذایی متنوع در کشور است. کارشناسان معتقدند دولت با ایجاد برخی محدودیت‌ها در زمینه محصولات کشاورزی می‌تواند این مشکل را برطرف کند. یکی از سیاست‌هایی که می‌توان با آن از هدررفت این میزان آب جلوگیری کرد، تولید محصولاتی مانند میوه خشک و کمپوت است که در این زمینه نیاز به ابتکارهای بیشتری وجود دارد و برای مصرف میوه‌هایی که در نخستین مرحله ضایعات قرار دارند، باید راهکارهای بیشتری در کشور ارائه شود. در ادامه خلاصه ای از طرح توجیهی تولید چیپس میوه آورده شده است، با بهین صنعت یاب همراه باشید.

 

معرفی طرح توجیهی تولید چیپس میوه

به طور خلاصه، چیپس میوه جات به میوه‌هایی گفته می‌شود که قسمت خوراکی آن پس از رسیدن به گونه طبیعی رطوبت فراوانی دارد و بخش اعظم این رطوبت با خشک کردن به شیوه‌های گوناگون برای افزایش عمر نگهداری یا کاربردهای دیگر، از میوه‌ها گرفته می‌شود. خشک کردن میوه جات یکی از روش‌های جلوگیری از فساد میکروبی آنهاست. در این روش در اثر کاهش میزان رطوبت، امکان فساد میکروبی بسیار کم می‌شود و سرعت دیگر واکنش‌های مضر نیز به مقدار قابل توجهی کم می‌شود. خشک کردن، ضمن اینکه روی محصول اثر حفاظتی دارد وزن و حجم آن را نیز به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد، در نتیجه هزینه‌های حمل و نقل و ذخیره‌سازی را کاهش می‌دهد، در ضمن خشک کردن در برخی موارد باعث تولید فرآورده‌هایی می‌شود که مصرف آنها آسانتر است.

خرما، انگور، زردآلو، انجیر، سیب، هلو و حتی گلابی، جزء میوه‌هایی بودند که قدیمی‌ها با خشک کردن آنها دانسته یا ندانسته، مواد آبی‌شان را پایین و طول مدت ماندگاری‌شان را بالا می‌بردند. این روزها هم که آجیل و میوه‌های خشک، طرفداران بسیاری در سراسر دنیا از یونان و ایتالیا گرفته تا امریکا و روسیه دارد.

معرفی كاربردها و مزایای طرح توجیهی تولید چیپس میوه

میوه های خشک یا چیپس میوه اثرات درمانی موثر و مفیدی دارند، بدون اینکه عوارض جانبی داشته باشند. مغذی هستند و انرژی لازم را برای بدن تامین می کنند. در حقیقت می توان گفت میوه های خشک مانند یک کپسول طبیعی برای حفظ سلامتی بدن عمل می کنند.

چیپس میوه تقریبا عاری از چربی هستند و خوردن آنها می تواند خطر بروز سکته قلبی و بیماری های عروقی را کاهش دهد. این میوه ها درست است که در مقایسه با میوه های تازه از درصد کمتری از املاح و ویتامین های طبیعی برخوردارند، ولی می توانند جایگزین های مناسبی برای تنقلات شور و شیرین صنعتی باشند. خوب است بدانید نصف لیوان چیپس میوه تقریباً ۲۵ تا ۳۰ کیلوکالری انرژی دارد و در صورتی که هنگام تهیه آن تمامی نکات بهداشتی و اصولی از نظر درجه حرارت، طول زمان انجام فرآیند و هوایی که میوه ها در معرض آن قرار می گیرند رعایت شود، هر نصف لیوان میوه خشک شده از نظر ارزش تغذیه ای تقریباً با یک لیوان میوه تازه خرد شده برابر است.

 

مطالعه بازار طرح توجیهی تولید چیپس میوه

توزیع نامناسب صنایع غذایی و انواع محصولات كشاورزی و فصلی و منطقه‌ای بودن تولید بسیاری از محصولات در جهان از دلایل عمده دیگر برای خشك كردن میوه‌هاست که صادرات در این حوزه را رونق فراوانی بخشیده است. چیپس میوه‌ها در مورد انواعی صورت می‌گیرد كه بخش خوراكی آنها پس از رسیدن به‌طور طبیعی رطوبت فراوانی دارد و بخش اعظم این رطوبت با خشك كردن به شیوه‌های گوناگون برای افزایش عمر نگهداری آنها انجام می‌شود.

با توجه به فراوانی مواد اولیه و کیفیت بسیار مطلوب مواد اولیه موجـود در ایـران در مقایـسه بـا سایر کشورها به دلیل شرایط مناسب اقلیمی و عدم پیچیدگی تکنولـوژي مـورد نیـاز در فـرآوری، امکـان توسعه صادرات، و روابط بین عرضه و تقاضا از طریق تحلیل اطلاعات موجود در زمینه واحـدهای فعـال و در دست احداث و آمار صادرات و واردات اجراي این طرح منطقی و توجیه پذیر است.

 

دانش فنی پروژه

اگرچه ماشین‌آلات و دستگاه‌های خشک‌کن بخش زیادی از عملیات خود را به‌صورت اتوماتیک انجام می‌دهند و چندان نیازی به تخصص و دانش در پروسه تولید نیست اما درخصوص مباحث مربوط به سلامتی و مراقبت از بافت ویتامین‌های موجود در میوه نیاز به دانش تغذیه وجود دارد. در واقع یکی از بخش‌هایی که برای فعالیت استاندارد در این حوزه نیاز است، وجود آزمایشگاه در مجموعه است. مخصوصاً در بحث صادرات این محصول حتما باید مباحث استاندارد و سلامت و بهداشت محصول مدنظر قرار گرفته باشد. از این رو آزمایشگاهی برای کنترل مواد اولیه، کنترل در حین تولید و کنترل محصول نهایی باید در مجموعه وجود داشته باشد.

روش تولید محصول

 

مطالعات مالی و اقتصادی طرح توجیهی تولید چیپس میوه

با توجه به حجم تولید، همچنین نوع محصول مبلغ سرمایه‌گذاری کاملاً متغیر است؛ اما در حالت کلی برای محصولاتی مانند گلابی، هلو، زردالو، آلو و سیب به ماشین‌های کانوایر، بلانچر، دستگاه برش، هسته‌گیر و خشک‌کن نیاز می باشد که مجموع ریالی خرید این دستگاه‌ها با توجه به تولید روزانه در حدود 1 تن و حدوداً 360 تن در سال مبلغی برابر با 140 میلیون تومان هزینه دستگاه‌ها خواهد شد. حدود 400 میلیون تومان دیگر نیز برای خرید مواد اولیه و برخی ملزومات دیگر کارخانه نیازمندید. این تجهیزات به یک فضای حدوداً 500 متری نیاز است تا به بهره‌برداری برسد.

و اما بحث بسته‌بندی یک مبحث جدا و یک فرصت دیگر برای سرمایه‌گذاری موفق در این عرصه است؛ به‌گونه‌ای که شما می‌توانید میوه‌های خشک را از تولیدکنندگان خریداری کنید و تنها در بخش بسته‌بندی آن برای فروش یا صادرات وارد عرصه شوید، اما اینکه تولید‌کننده خود ارزش افزوده محصول را با بسته‌بندی بالا ببرد بالطبع موفق‌تر خواهد بود.

در واقع بسته‌بندی چیپس میوه براساس نیاز بازار در بسته‌ای سلفونی، کارتنی یا قوطی در حجم‌ها و فرم‌های متفاوت یکی از وجه‌های سرمایه‌گذاری در این عرصه است که به تفصیل می‌توان یک گزارش جداگانه از آن تهیه کرد، اما تا اینجا همین بس که برای بسته‌بندی این چیپس‌های میوه در یک حالت عادی با چهار وزن 250 گرم، 500 گرم، یک کیلو و سه کیلو حدود 70 میلیون سرمایه جداگانه نیاز دارید که این مبلغ و فعالیت اگر بخواهد وجهه صادراتی یابد و توانایی رقابت را در بازارهای جهانی داشته باشد می‌تواند جزو بسته‌بندی‌های لوکس و با سرمایه‌ای حدود 500 میلیون بازاری بزرگ را از آن خود کند.

در نهایت درخصوص مجوزهای لازم برای راه‌اندازی خط تولید چیپس میوه نیاز است تا از سازمان هایی نظیر غذا و دارو و همچنین وزارت جهاد کشاورزی مجوز بگیرید. به علاوه درخصوص بسته‌بندی و کیفیت و سلامت میوه‌های خشک شده، وزارت بهداشت هم سرکشی‌های منظمی از کارخانه و خط تولید به عمل می‌آورد.

در جدول ذیل حجم سرمایه گذاری مورد نیاز، ظرفیت تولید به همراه اطلاعات جامع دیگری مانند متراژ زمین و برخی از شاخص های اقتصادی آورده شده است. لازم به ذکر است که آمار و ارقام ذکر شده تقریبی می باشد. لذا جهت تهیه مطالعات امکان سنجی مستند، به روز و قابل دفاع با شرکت بهین صنعت یاب جهت تهیه طرح توجیهی تولید چیپس میوه تماس حاصل نمایید.

شرح مقدار واحد
حجم کل سرمایه گذاری مورد نیاز 10000 میلیون ریال
ظرفیت تولید (در سال) 360 تن
ارزش خط تولید 2100 میلیون ریال
متراژ زمین 1.000 مترمربع
نرخ بازده داخلی 25 الی 30 درصد

 

نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد

میوه‌های خشك علاوه بر اینكه غنی از فیبر، انواع ویتامین‌ها، سدیم، پتاسیم و دیگر املاح مورد نیاز بدن انسان هستند، موجب بهبود فرآیند متابولیسم و در نتیجه جذب عناصر ارزشمند در بدن می‌شوند. از این رو فراهم آوردن زمینه برای شناسایی ارزش غذایی و تشویق مردم به استفاده از این دسته تنقلات می‌تواند سرمایه‌گذاری در این عرصه را هرچه بیشتر سودآور کند. برخی کشورهای موفق در این عرصه مانند آفریقای جنوبی، تركیه و آرژانتین سالانه میلیاردها دلار ارز را از طریق فروش و صادرات همین محصول وارد سبد اقتصادی کشور خود می‌کنند. البته ایران هم در تولید و صادرات برخی از این محصولات خشک مانند کشمش، آلو، قیسی و چیپس زردآلو موفق عمل کرده اما چیپس میوه‌هایی همچون کیوی، سیب، هلو و گلابی همچنان پتانسیل‌های بالقوه بسیاری برای سرمایه‌گذاری درخود دارد.

با وجود همه مزایایی که درخصوص چیپس میوه گفته شد، به علاوه تنوع محصولات باغی در کشور می‌توان سرمایه‌گذاری در این عرصه را رو به پیشرفت دانست و امیدوار بود که با معرفی هرچه بهتر این محصول موجب افزایش مصرف در داخل کشور و همچنین با تولید باکیفیت‌تر و بسته‌بندی‌های متنوع و رقابتی، وارد گردونه صادرات در جهان شد و این محصول را با برند ایرانی به دنیا معرفی کرد.

 


در صورت نیاز به مطالعات امکان سنجی و طرح توجیهی کاملاً تخصصی، به روز، مستند و قابل دفاع در کلیه بانک ها با شرکت بهین صنعت یاب تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس