طرح توجیهی مرغ تخمگذار بومی

در این مقاله درباره طرح توجیهی مرغ تخمگذار بومی موارد کاربردی و مهمی را خدمت شما کاربران محترم ارائه نماییم. در بررسی این پروژه با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

بررسی امکان سنجی طرح جامع معرفی مرغ تخمگذار بومی، با ظرفیت تولید و داشتن سرمایه مشخص با توجه به تامین میزان مساحت مورد نیاز به جهت احداث مرغداری، می تواند بر اساس داشتن مدت زمان برگشت سرمایه مشخص برای کارآفرینان، شرایط درآمدزایی و کارآفرینی مناسبی را به دنبال داشته باشد.

در کشور ایران، مصرف تخم مرغ روند رو به رشد ویژه‌ای را در سال های اخیر تجربه کرده است. این شرایط منهای فصل تابستان است،  به دلیل وجود هوای گرم که مصرف تخم مرغ کاهش پیدا می کند و این کاهش مصرف، کاهش قیمت را نیز به دنبال دارد. در فصل های پاییز، زمستان و بهار با افزایش مصرف تخم مرغ، افزایش قیمت در تخم مرغ را به همراه داشته و سود فراوانی نصیب مرغداران خواهد نمود.

دلایل و اهمیت پرورش مرغ، در طرح توجیهی مرغ تخمگذار

  • مرغ تخمگذار بومی می تواند در مقابل نابسامانی ‌های شرایط زیست محیطی، مقاومت مطلوبی را از خود نشان دهد.
  • مرغ تخمگذار بومی بر اساس مقاومتی که دارد، در برابر انواع بیماری ها مصون می باشد.
  • مرغ تخمگذار بومی از شرایطی برخوردار است که مرغداران می‌توانند با پرداخت کمترین هزینه، امکان نگهداری مرغ تخمگذار بومی را داشته باشند. مرغ تخمگذار بومی به دلیل شرایطی که دارد از مقبولیت مطلوبی برخوردار است و مرغداران می‌توانند بر همین اساس شرایط تولید محصول ارگانیک را برای مشتری فراهم آورند.
  • مرغ تخمگذار بومی را می توان بدون نیاز به تجهیزات خاصی به طور مطلوب نگهداری نمود.

مراحل شروع بکار به جهت پرورش و نگهداری مرغ تخمگذار بومی

روش هایی که می ‌توان به واسطه آن، اقدام به پرورش مرغ تخمگذار بومی نمود

  • حتما توجه نمایید که فقط از مرغ تخمگذار بومی استفاده شود
  • به جهت جوجه کشی از تخم مرغ نطفه دار استفاده شود
  • از مراکز مورد تایید، جوجه یکروزه بومی تهیه نمایید
  • جوجه های یک تا دو ماهه را خریده و امکان پرورش آنها را فراهم آورید

مرغ تخمگذار بومی

تعیین سن مطلوب به جهت خرید جوجه

به موجب تکمیل پروسه تخم گذاری، برای تولید تخم مرغ نیاز است که جوجه ها را به مدت پنج و نیم ماه تا شش ماه مراقبت و نگهداری نمایید. به همین خاطر اخذ تصمیم دقیق و درست، در رابطه با انتخاب سن جوجه ها برای رشد و افزایش موفقیت در فرایند های طرح توجیهی مرغ تخمگذار بومی، بسیار مهم و ارزشمند می باشد.

نحوه نگهداری از جوجه های یک روزه

برای نگهداری جوجه های یک روزه، باید شرایط نگهداری آنها را تا چند هفته ابتدایی در هوای گرم میسر نمایید. برای این کار نیاز است که در این محل یک منبع تولید کننده گرما وجود داشته باشد. داشتن یک سرپناه مناسب به واسطه نگهداشت دمای محیط برای این کار واجب است. برای نگهداری از جوجه های یکروزه دمای هوا را در روزهای ابتدایی بین ۳۳ تا ۳۵ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید و پس از رشد پر در جوجه های یکروزه، آرام آرام دما را به ۲۲ درجه سانتیگراد کاهش دهید.

در رعایت شاخص‌ های محل نگهداری جوجه های یکروزه، بر اساس جغرافیایی محلی، رعایت چهار عامل بسیار اهمیت دارد

  • داشتن آیتم بندی مناسب
  • استفاده از امکانات تهویه هوا
  • وجود منبع گرم کننده مطلوب
  • وجود منبع خنک کننده مطلوب

توجه داشته باشید در ۲۴ ساعت ابتدایی پس از تولد جوجه ها، نسبت به تغذیه آنها به واسطه ارائه دانه، اقدام نفرمایید. به این دلیل که در بدن جوجه ها از زرده موجود در تخم مرغ باقی مانده است و این می تواند برای تامین غذایی آنها مناسب باشد. پس از گذشت ۲۴ ساعت، در صورت امکان، ذرت را کوبیده و به صورت آرد در مدت ۱۲ ساعت تا ۱۴ ساعت به نیت تامین غذای جوجه ها برای آنها لحاظ نمایید. توجه داشته باشید که در هفته ابتدایی، برای جوجه ها از کوبیده گندم استفاده نشود و به جای آن از خوراک های تایید شده و معتبر استفاده نمایید. رعایت کنید که در مسیر جوجه ها، دانه های کامل وجود نداشته باشد.

یکی از مواردی که می تواند در تولید جوجه های یک روزه دیده شود، تعداد تلفات آنها است. در برابر این معضل می توان، با رعایت کردن شرایط و انجام اقدامات اصولی، موجبات مرگ و میر جوجه های یکروزه را کاهش داد.

تشخیص نطفه دار بودن تخم ها به جهت جوجه ریزی:

می توانید بر اساس فرآیندهایی که در تصاویر زیر به آن اشاره شده است بر اساس تخم گذاری های مرغ مادر، آنها را شکسته و زرده تخم مرغ ها را مورد بررسی قرار دهید.

مراحل تعیین تخم مرغ های نطفه دار به جهت انجام فرایندهای جوجه ریزی

انجام مراحل به جهت پیشگیری از مرگ و میر در جوجه های یکروزه

حتما جوجه ها را از مراکز مورد تایید معاونت بهبود تولید دامی جهاد کشاورزی تهیه نمایید.

نسبت به تهیه و دریافت گواهی بهداشت جوجه از مراکز فروش اقدام نمایید.

یکی از مواردی که می تواند موجبات مرگ و میر را در جوجه ها شامل شود مسافت طی شده از مراکز فروش جوجه تا محل نگهداری و پرورش آنها می باشد. بر اساس این موضوع حتما، داشتن شرایط مناسب در فاصله این دو نقطه را به موجب رعایت نکات، به جهت کاهش مرگ و میر در جوجه ها مد نظر قرار دهید.

رعایت نمایید حتما وسایل نقلیه ای که برای جابجایی جوجه ها استفاده می نمایید از شرایط بهداشتی مناسب برخوردار بوده و از سقف و تهویه هوای مناسب نیز برخوردار باشد.

نگهداری از جوجه های ۱۵ روزه

تهیه این نوع از جوجه ها به واسطه داشتن هزینه های مناسب و اطمینانی که از سلامت آنها می توان داشت، می تواند برای شروع کار مرغداران بهترین انتخاب باشد. زمانی که شما برای شروع فرآیند پرورش جوجه از این نوع از جوجه های ۱۵ روزه استفاده می نمایید، رفته رفته موجبات افزایش تجربه در فرآیند های پرورش جوجه در شما ایجاد می شود. توجه نمایید که جهت خرید جوجه، رعایت انتخاب مراکز معتبر را لحاظ نموده تا به جهت سلامت جوجه ها و انجام فرآیندهای واکسیناسیون خیالتان راحت باشد.

نگهداری از نیمچه سه ماهه

نگهداری از جوجه سه ماهه می‌تواند به عنوان متداول ترین روش به جهت پرورش مرغ، مورد استفاده قرار گیرد. از آنجایی که هزینه خرید آنها نسبت به دیگر موارد بالاتر است، اما در اصل شما با پرداخت این هزینه، زمان را خریده اید و می توانید در سریعترین فرایند، کسب نتیجه داشته باشید.

نگهداری از پولت ۵ ماهه

تهیه پولت ۵ ماه نیز از هزینه ‌های زیادی برخوردار است، اما این روش را نمی توان به عنوان یکی از روشهای مرسوم در پرورش مرغ های تخمگذار معرفی نمود. اگر از تجربه لازم در هنگام تهیه این نوع از مرغ ها برخوردار نباشید می توانند، مرغ های یکساله را به جای ۵ ماهه به شما بفروشند. از طرفی دیگر امکان بیمار بودن این نوع از مرغ ها بالا است.

بر همین اساس، انتخاب جوجه های یکروزه را برای پرورش و کسب نتیجه از فرایند های طرح توجیهی مرغ تخمگذار بومی به شما پیشنهاد می نماییم. به این خاطر که انتخاب پولت چند ماهه می تواند همراه با ریسک بوده شرایط اطمینان کامل در آن وجود ندارد.

 

مرغ تخمگذار بومی

کد آیسیک مرتبط با مرغ تخمگذار

شرح کالا کد آیسیک
تخم مرغ ۰۱۲۲۵۱۲۳۲۷

کد تعرفه مرتبط با مرغ تخمگذار

شرح تعرفه کد تعرفه
تخم نطفه‌دار مادر و اجداد گوشتی و تخم‌‌گذار مرغ و بوقلمون ۰۴۰۷۱۱۱۰

 

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی مرغ تخمگذار بومی اعلام می دارد.

مطالب مرتبط  :

پرورش شتر مرغ 

طرح توجیهی پودر تخم مرغ

طرح توجیهی پرورش بوقلمون 

طرح توجیهی ماهی خاویاری 

طرح توجیهی گاوداری ۵۰۰ راسی 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس