آیا با کوید ۱۹ همچنان انرژی خورشیدی سودآوری دارد ؟

آیا با کوید ۱۹ همچنان انرژی خورشیدی سودآوری دارد ؟

در این مقاله که به قلم کارشناسان شرکت دانش بنیان بهین صنعت یاب نوشته شده به بررسی دقیق وضعیت انرژی خورشیدی در جهان پس از همه گیری کوید ۱۹ میپردازیم. با ما همراه باشید.

وضعیت فعلی بازار انرژی های خورشیدی

انرژی خورشیدی تمیزترین و وسیع ترین منبع انرژی تجدیدپذیر موجود در این جهان است. کشورهایی از قبیل چین، آلمان، اسپانیا و امریکا تعدادی از بزرگترین منابع خورشیدی در سراسر جهان را دارند. دو راه کلیدی برای مهار انرژی خورشیدی وجود دارد: فتوولتائیک (توانایی تولید برق جهت روشنایی) و انرژی خورشیدی متمرکز. کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در سراسر جهان به شدت از خورشید به عنوان جایگزینی برای منابع انرژی متعارف حمایت می کنند و از این رو قطعاً به رشد بازار کمک می کنند.

اندازه بازار انرژی خورشیدی جهانی در سال ۲۰۲۰، ۱۷۰٫۵۵ میلیارد دلار بوده است. تاثیرات جهانی از کووید ۱۹ هنوز بی سابقه و گیج کننده است، با انرژی خورشیدی شاهد یک شوک تقاضای منفی در تمام مناطق همه گیری هستیم. بر اساس تحلیل ما، این بازار یک رشد راکد در مقایسه با میانگین رشد سال به سال در سال های ۲۰۱۷-۲۰۱۹ نشان خواهد داد. انتظار می رود بازار از ۱۸۴٫۰۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۲۹۳٫۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۸ با CARG 6.9٪ در دوره ۲۰۲۱-۲۰۲۸ رشد کند.

اختلالات در زنجیره های تأمین در زمان covid-19 بر روی پروژه های خورشیدی تأثیر بسزایی می گذارد

تعطیلی در بیشتر کشورها بصورت سراسری در پی کووید-۱۹، باعث فشار بروی اقتصاد، اختلال در زنجیره تامین و تعلیق شدن پروژه ها شده است . در هند، ۸۰% از محصولات خورشیدی از قبیل تبدیل برق از چین وارد می شود. همچنین در هند، بیشتر پروژه های خورشیدی به دلیل تعطیلی و کمبود تجهیزات با تاخیر مواجه شدند، در نتیجه تعداد زیادی سفارشات عقب مانده صورت گرفت. برای مثال، در جولای ۲۰۲۰، دولت سیشل ساخت نیروگاه فتوولتائیک خورشیدی شناور خود را به دلیل همه گیری به تأخیر انداخت.

بعلاوه ، در هند تقاضای برق در طی این همه گیر با کاهش مشاهده می شود. این موضوع همچنین تاثیر منفی در صنعت خورشیدی خواهد داشت. اخیراً، Fotowatio شرکت های تجدید پذیر ، ارائه دهنده راه حل های انرژی پاک و تجدیدپذیر عربی اعلام کرد قصد دارد مالکیت خود را از فضای خورشیدی هند پس بگیرد.

آخرین روندها

افزایش تقاضا برق در سراسر جهان برای هدایت روند بازار

تقاضای جهانی برق به میزان قابل توجهی به دلیل توسعه اقتصادی و گسترش جمعیت افزایش می یابد. بهبود استانداردهای زندگی و توسعه زیرساخت ها تقاضای زیادی برای تولید برق ایجاد می کند. به عنوان مثال ، طبق Enerdata ، تقاضای برق چین در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ ۴٫۵ درصد افزایش یافته بود. برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد اکثر کشورها در حال نصب نیروگاه های خورشیدی جدید یا افزایش ظرفیت نیروگاه های موجود هستند. انتظار می رود این رشد بازار انرژی خورشیدی در دوره پیش بینی هدایت کند.

در سطح جهانی ۱۲۰ گیگاوات از پروژه های PV خورشیدی در سال ۲۰۲۰ نصب شدند.

عوامل هدایت شده

سرمایه گذاری های روزافزون در انرژی خورشیدی برای تأمین سوخت بازار

به دلیل مقررات زیست محیطی ، چندین شرکت در حال نصب نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر هستند. تعدادی کشور همچنین بر روی راه حل های تولید برق سازگار با محیط زیست تمرکز کردند تا میزان انتشار کربن را کاهش دهند. انرژی خورشیدی یکی از کم هزینه ترین راه حل های انرژی تجدیدپذیر است. بنابراین بسیاری از کشورها به شدت در انرژی خورشیدی سرمایه گذاری می کنند. در سال ۲۰۱۹، آسیا و اقیانوسیه بیش از ۶۷ گیگاوات ساعت از پروژه های جدید خورشیدی را نصب کردند. بنابراین ، چنین نصب سالانه قابل توجهی از ظرفیت خورشیدی، به نفع رشد بازار جهانی است.

دولت های حمایتی برای پیشبرد بازار پیش قدم می شوند و سیاست گذاری می کنند

سیاست های دولت حمایتی نقش اساسی در نصب انرژی های تجدیدپذیر بازی میکنند. در بسیاری از کشورها مانند آمریکا ، چین و کشورهای اتحادیه اروپا ، سیاست هایی مانند FiT ، اعتبار مالیات سرمایه گذاری و یارانه  یک کلید سیاست افزایش نصب خورشیدی است. برای مثال، در می ۲۰۱۹، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین پرداخت های FIT خورشیدی را برای پروژه های بزرگ اعلام کرد. پروژه های فتوولتائیک خورشیدی تجاری و صنعتی که برای مصرف فردی ایجاد شد و توان اضافی در شبکه مشمول fit از RMA 0.10 / kwh ارسال می شد.

عوامل بازدارنده

به جهت جلوگیری از رشد بازار زمین، از محدودیت ها استفاده می کند .

پروژه های بزرگ خورشیدی مثل کارخانه های بزرگ یا مقیاس صنعتی بزرگ به زمین خیلی بزرگی احتیاج دارند. علاوه بر این، انتخاب زمین نیز با عوامل مختلفی مانند در دسترس بودن تابش خورشید محدود می شود. نصب پروژه های خورشیدی در زمین های کشاورزی یا جنگلی به دلیل دسترسی کم و بی ثباتی زمین مشکل ساز است. حمل و نقل تجهیزات و فاصله شبکه برق از عواملی است که در روند انتخاب زمین تأثیرگذارند.

تقسیم بندی

توسط تجزیه و تحلیل فن آوری

بخش فناوری PV خورشیدی سهم عمده بازار را در سال ۲۰۲۰ در دست داشت

بر اساس فناوری، بازار جهانی انرژی خورشیدی به انرژی فتوولتائیک خورشیدی و انرژی خورشیدی متمرکز شده تقسیم می شود. سیستم PV خورشیدی بیشتر به mono-si، لایه نازک، multi-si و سایر موارد تقسیم می شود و CSP به تقسیم سهموی ، برج برق و شیشه خطی تقسیم می شود. بخش PV خورشیدی سهم غالب بازار جهانی را در سال ۲۰۲۰ در اختیار داشت. حدود ۱۲۰ گیگاوات از پروژه های جدید PV خورشیدی در سال ۲۰۲۰ نصب شدند.

مطالعه بیشتر : طرح توجیهی احداث نیروگاه ۱۰ مگاواتی

در سطح جهانی ۱۲۰ گیگاوات از پروژه های PV خورشیدی در سال ۲۰۲۰ نصب شدند. کاهش هزینه فن آوری های PV همراه با بهره وری پنل بهبود یافته و بازده انرژی باعث پذیرش تکنولوژی PV خورشیدی می شود. در PV خورشیدی، فناوری mono-si انتظار داشت به دلیل کارآیی بالا ، طراحی جمع و جور و دوام ، کشش بیشتری در طول دوره بدست بیاورد.

در سال ۲۰۱۹ ، کل ظرفیت نصب شده انرژی حرارتی خورشیدی متمرکز ۶٫۲ گیگاوات بود ، با بیش از ۶۰۰ مگاوات ظرفیت آنلاین. در این بخش، انتظار می رود زیرشاخه سهموی با بالاترین سرعت در دوره پیش بینی رشد کند. این یکی از تجاری ترین فناوری های CSP است. این به این دلیل است که این بخش در همه صنایع کاربرد-نهایی کاربرد دارد.

تجزیه و تحلیل کاربردی

بخش کاربردی برای رشد در بالاترین نرخ رشد سالانه

بر اساس کاربرد، بازار جهانی به مسکونی، غیر مسکونی و گاز و برق تقسیم می شود. در این میان، بخش کاربردی سهم بازار انرژی خورشیدی را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰ گیگاوات از پروژه های جدید PV خورشیدی در مقیاس کاربردی جدید نصب شد و تعداد زیادی از پروژه ها در دست اجرا هستند. در مارس ۲۰۲۱ ، Masdar با دولت اتیوپی تفاهم نامه امضا کرد تا ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در این کشور توسعه دهد.

آگاهی مشتری و پذیرش روزافزون خورشیدی پشت بام در مورد استفاده از منابع سازگار با محیط زیست برنامه ریزی شده است برای بالا بردن رشد مسکونی ، بین سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۸ .

بازار منطقه ای انرژی خورشیدی

آسیا و اقیانوسیه سهم غالب از بازار جهانی را در اختیار داشت و برنامه ریزی می کند با بالاترین سرعت طی دوره پیش بینی رشد کند. تقاضای زیاد برق ، ارتقا سطح استاندارد زندگی و تابش خورشید مناسب از عوامل اصلی رشد بازار منطقه است. در سال ۲۰۲۰، چین به تنهایی حدود ۴۸ گیگاوات پروژه خورشیدی را نصب کرد.

اروپا دیگر بازار عمده انرژی خورشیدی در سال ۲۰۲۰ بود. کشورهای اتحادیه اروپا حدود ۱۸٫۲ گیگاوات پروژه PV خورشیدی را در سال ۲۰۲۰ نصب کردند. مقررات حمایتی ، اهداف انرژی های تجدید پذیر و تعداد فزاینده مزارع خورشیدی از عوامل اصلی تقویت رشد بازار. در آمریکای شمالی، آمریکا ۱۹ گیگاوات پروژه خورشیدی نصب کرد.

منطقه خاورمیانه و آفریقا نیز در دوره پیش بینی به طور قابل توجهی مشارکت داشته اند. منطقه تقریباً ۱٫۵ گیگاوات از پروژه های PV خورشیدی را در سال ۲۰۲۰ نصب کرده و چندین پروژه خورشیدی در منطقه در دست ساخت است.

بخوانید : طرح توجیهی احداث نیروگاه chp

بازیگران اصلی صنعت

شرکت کنندگان اصلی برای افزایش توانایی تولید تمرکز می کنند

بازار انرژی خورشیدی به دلیل سبد محصولات قوی و یک شبکه توزیع قابل توجه در کشورهای توسعه یافته و همچنین در حال توسعه تقسیم شده است. در حال حاضر ، canadian solar INC., Trina Solar, and first solar  بر بازار تسلط دارند.

شرکت ها با نصب کارخانه های جدید یا تمرکز بر گسترش کارخانه های موجود ، توانایی تولید خود را افزایش می دهند. به عنوان مثال ، در ژانویه ۲۰۲۱، استرلینگ و ویلسون سولار پروژه های خورشیدی ۲۵ مگاواتی را با موفقیت در عمان نصب کردند. در جولای ۲۰۲۰ ، Sonnedixhas خرید ۹ نیروگاه خورشیدی را با ظرفیت ترکیبی ۸٫۲ مگاوات به پایان رساند.

لیست شرکتهای کلیدی نمایه شده

  • Waaree Group (India)
  • Canadian Solar Inc. (Canada)
  • Abengoa (Spain)
  • BrightSource Energy, Inc. (U.S.)
  • Tata power Solar Systems Ltd. (India)
  • First Solar (U.S.)
  • Trina Solar (China)
  • Yingli Solar (China)
  • eSolar Inc. (U.S.)
  • SunPower Corporation (U.S.)
  • Acciona Energia S.A. (Spain)
  • Urja Global Limited (India)
  • Wuxi Suntech Power Co. Ltd. (China)
  • Nextera Energy Sources LLC (U.S.)
  • Azure Power (India)
  • Vivaan Solar (India)

بخوانید : طرح توجیهی احداق نیروگاه ۵ مگاواتی

تغییرات بازار انرژی های خورشیدی

در اکتبر ۲۰۲۰، کل تولیدات توزیع شده خورشیدی یک سقف خورشیدی در کارخانه Danone  در Klaten اندونزی نصب کردکه بزرگترین در مرکز Java است ، با ظرفیت حدود ۳٫۰۰۰ KWP. سیستم های خورشیدی پشت بام که کاملا توسط DG Solar توسعه ، ساخته و اداره می شوند ، از حدود ۸٫۳۴۰ صفحه خورشیدی تشکیل شده است که مساحت آن ۱۶٫۵۰۰ متر مربع است.

در آگوست ۲۰۲۰، Solar Canadian اعلام کرد که با همکاری , . Bhd. و Eleaps Sdn.Antah Solar Sdn ساخت یکی از بزرگترین پروژه های خورشیدی پشت بام تجاری و صنعتی در مالزی را آغاز کرده اند. پروژه ۵ مگاوات برقی مساحت بیش از ۲۶٫۰۰۰ مترمربع را زمان بندی خواهد کرد و در پنانگ مالزی قرار دارد.

گزارش تحقیقات بازار شامل تجزیه و تحلیل دقیق بازار انرژی خورشیدی است و بر جنبه های کلیدی مانند شرکت های پیشرو ، فناوری های خورشیدی و برنامه های پیشرو خورشیدی تمرکز دارد. علاوه بر این ، این گزارش دیدی در مورد روند فعلی بازار ارائه می دهد و پیشرفت های کلیدی صنعت را تاکید می کند. علاوه بر عوامل ذکر شده ، این گزارش شامل چندین عامل موثر در رشد بازار پیشرفته طی سالهای اخیر است. در پایان چنانچه نیاز به یک طرح معتبر برای انجام این پروژه دارید کافیست با شرکت دانش بنیان بهین صنعت یاب تماس بگیرید تا کارشناسان راهنمایی دقیق و جامعی را ارائه دهند. 

مقالات مرتبط :

طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی 

طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی 

طرح توجیهی نیروگاه خورشیدی ۷ مگاواتی 

طرح توجیهی احداث نیروگاه ۱۰ مگاواتی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس