گزارشی درخصوص احداث یک کارخانه تولید سردخانه‌های صنعتی

طرح توجیهی احداث سردخانه

طرح توجیهی احداث سردخانه : بیش از ۲۵۰ سال از ساخت نخستین یخچال‌های به اصطلاح مصنوعی در دنیا می‌گذرد، پیش از آن بشر برای نگهداری مواد‌غذایی از چشمه‌ها، چاه‌ها یا غارهای زیرزمینی که به یخچال‌های طبیعی معروف بودند، استفاده می‌کرد تا آب و مواد‌غذایی را خنک نگه داشته و خود را از مسمومیت‌های غذایی دور نگه دارد، اما امروزه وجود یک یخچال نه‌تنها در منازل بلکه در اکثر کارخانه‌ها و شرکت‌ها مخصوصا کارخانه‌های تولید مواد‌غذایی از ملزومات به شمار می‌آید.

 

احداث سردخانه، سرمایه‌ای در سرما

طرح توجیهی احداث سردخانه

طرح توجیهی احداث سردخانه :

سردخانه‌ها مکان‌ها یا اتاقک‌های ساکن یا سیاری برای نگهداری مواد‌غذایی هستند که مکانیزم آنها مشابه یخچال است و موجب برودت هوا می‌شوند. در یک نگرش کلی به محدوده وسیعی از دستگاه‌هایی که توانایی ایجاد فضای سرد مناسب جهت نگهداری کالاهای مختلف به‌ویژه مواد غذایی را دارا باشند یخچال یا سردخانه می‌گویند که در دسته بندی‌ها به چهار قسمت تقسیم می‌شوند:

۱- یخچال فریزر خانگی

۲- یخچال فریزرهای ویترینی مخصوص فروشگاه‌ها

۳- سردخانه‌های تجاری قابل کاربرد در فروشگاه‌های بزرگ و رستوران‌ها

۴- سردخانه‌های صنعتی درحجم‌های بزرگ برای فریز کردن و نگهداری مواد.

و اما مهم‌ترین شاخصی که باعث جدایی مجموعه‌های فوق می‌شود، ظرفیت و مصرف انرژی این دستگاه‌ها است.

دسته اول و دوم از لحاظ ظرفیت و میزان مصرف انرژی تقریبا یکسانند. مصرف انرژی این دستگاه‌ها زیر یک کیلووات بوده و تفاوت عمده آنان در شکل ظاهری‌شان است و این نوع محصولات عموما به‌صورت پکیج از کارخانه خارج می‌شوند. اما سردخانه‌های گروه ۳ و ۴ از لحاظ کمپرسور، کندانسور، تبخیر‌کننده و انبساط با دو گروه اول متفاوتند. یخچال‌های ویترینی عموما دارای ابعاد شناخته شده و استاندارد هستند اما دسته ۳ و ۴ هیچ‌گونه استاندارد و ابعادی ندارند و بسته به نوع کاربرد و نیاز مشتری طراحی و تولید می‌شوند. این سردخانه‌ها با حجم‌های چند مترمکعب تا چندین هزار مترمکعب ساخته می‌شوند.

ارائه سودآورترین طرح توجیهی احداث سردخانه توسط مجموعه بهین صنعت یاب

 

طرح توجیهی احداث سردخانه

در این گزارش قصد داریم بخش آخر این دسته‌بندی را بررسی کنیم.

انواع سیستم‌های برودتی و سردخانه‌های صنعتی امروزه در تمام کارخانه‌های مواد‌غذایی برای نگهداری به علاوه برای نقل و انتقال مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دو دسته عمده سردخانه‌های زمینی و سردخانه‌های متحرک تقسیم می‌شوند. به آن دسته از سردخانه‌هایی که در محل موردنظر یا غالبا در انبار کارخانه‌ها به‌صورت ثابت تعبیه می‌شوند و بیشتر برای نگهداری مواد‌غذایی و مواد اولیه استفاده می‌شــوند سـردخانه‌های زمینی می‌گویند و دسته دوم سردخانه‌های متحرک یا سیار هستند که برای جابه‌جایی و حمل‌ونقل از آنها بهره گرفته می‌شود و در پشت کامیون‌ها و برخی ماشین‌های مخصوص حمل‌و‌نقل نصب می‌شوند. شرکت‌های تولید‌کننده این سردخانه‌ها از صفر تا ۱۰۰ تولید شامل مشاوره به مشتری، طراحی سردخانه، تولید و نصب و خدمات پس از فروش را ارائه می‌دهند.

 

زندگی بدون یخچال غیرممکن است

اهمیت صنعت یخچال‌سازی در دنیای امروز انکار ناپذیر است و تقریبا در هر جایی که باشید نیاز به این وسیله پرکاربرد احساس می‌شود، درخصوص یخچال‌های صنعتی هم این اهمیت صدق می‌کند. غالبا شرکت‌های تولید‌کننده مواد‌غذایی در بخش تولید و در محیط کارخانه از سردخانه‌های زمینی و در بخش فروش از سردخانه‌های متحرک استفاده می‌کنند که حجم و ظرفیت این سردخانه‌ها با توجه به نیاز شرکت از دو تا ۳۰ تن متفاوت است.

 

طرح توجیهی احداث سردخانه

طرح توجیهی احداث سردخانه

حدود ۵۰ کارخانه تولید‌کننده یخچال‌های زمینی و حدود ۱۲ کارخانه تولیدکننده یخچال‌های متحرک در ایران فعال هستند که بخش اعظمی از تولیدات آنها در داخل کشور استفاده می‌شود و برخی هم براساس سفارش مشتریان خارجی، طراحی، تولید و به خارج از کشور صادر می‌شود.

نقش محیط زیست در تولید سردخانه ها

برای گرفتن مجوز در این صنعت باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه و مجوزهای لازم را اخذ کرد. اما مهم‌تر از وزارت صنعت، نقش سازمان محیط‌زیست در راه‌اندازی کارخانه‌های تولید سردخانه است. در واقع به دلیل اینکه برای عایق کردن یخچال‌ها از ماده‌ای به نام پلی‌یورتان استفاده می‌شود و به علاوه برخی مواد دورریختنی این صنعت به‌شدت به محیط‌زیست آسیب می‌رساند باید مکان کارخانه و شرایط ایمنی آن برای محیط‌زیست مورد تایید سازمان محیط‌زیست باشد تا بتوان در ادامه مجوزها را از وزارت صنعت گرفت.

ماشین‌آلات مربوط به این حوزه در دو بخش ماشین‌آلات دستی و ماشین‌های اتوماتیک دسته‌بندی می‌شود که غالبا کارگاه‌ها یا کارخانه‌هایی که کوچک‌تر هستند از ماشین‌های دستی با هزینه کمتر بهره می‌گیرند، اما نیروی کار مورد نیاز چند برابر بیشتر است. در واقع برای راه‌اندازی خط تولید با ماشین‌آلات دستی به حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه و حدود ۵۰ نفر نیروی کار نیاز داریم. این مبلغ درخصوص کارخانه‌هایی که از دستگاه‌های اتومات استفاده می‌کنند حدود ۱۰ میلیارد تومان است که بیشتر کارها به‌صورت اتومات انجام می‌شود و تنها نیاز به چهار تا پنج کارگر در بخش خروجی برای مونتاژ است. همچنین در هر دو صورت نیاز به یک طراح و یک مهندس مکانیک دارید به علاوه برای گرفتن ایزوها و نشان‌های استاندارد باید چند مهندس آزمایشگاهی هم داشته باشید.

 

طرح توجیهی احداث سردخانه

طرح توجیهی احداث سردخانه

درخصوص فضای مورد نیاز برای تاسیس کارخانه با توجه به حجم تولید و میزان سفارش‌ها در کمینه متراژ ۱۰هزار متر زمین برای سالن تولید، انبار مواد، دفتر اداری و سفارشات نیاز است. همچنین در کوچک‌ترین حالت یک کارخانه به حدود ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه در گردش نیاز دارد.

 

قیمت دلار، گره کور سردخانه سازان

بخشی از مواد اولیه مورد استفاده این کار از داخل کشور تامین می‌شود اما بخش زیادی از مواد اولیه مانند عایق‌کننده‌ها و گاهی موتورها از کشورهای خارجی تامین می‌شود که با افزایش قیمت دلار آسیب‌های جدی به تولیدکننده‌های این صنعت طی این چند سال وارد شد، البته امیدواریم با اتفاقات سیاسی اخیر و امید به کاهش قیمت دلار بتوان وضعیت این صنعت را سروسامان بخشید، چرا که مصرف این سردخانه‌ها بیشتر جنبه داخلی دارد و بحث صادرات مطرح نیست از این رو ما با دلار بالا مواد اولیه را تهیه می‌کنیم که هزینه تمام شده را به همان نسبت افزایش می‌دهد و سپس با ریال در داخل کشور می‌فروشیم، به هر روی تولید‌کننده‌های این صنعت منتظرند گره کور قیمت دلار هرچه سریع‌تر باز شود.

بخش عمده‌ای از مواد اولیه سردخانه‌های صنعتی مانند عایق‌کننده‌ها و گاهی موتورها از کشورهای خارجی تامین می‌شود که با افزایش قیمت ارز آسیب‌های جدی به فعالان این صنعت وارد می‌شود اما با اتفاقات سیاسی اخیر و امید به کاهش قیمت دلار می‌توان وضعیت خوبی برای این صنعت متصور بود.

معیارهای انتخاب مشاور تهیه طرح توجیهی چیست ؟؟


منبع: واحد تحقیقات سرمایه‌گذاری بهین صنعت یاب 

 

اگر مایل به سرمایه گذاری هستید از این لینک ها استفاده کنید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس