تامین مالی طرح ها از طریق صندوق توسعه ملی

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای ایجاد و توسعه پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران، تامین مالی پروژه‌ها است. بی‌ثباتی در قوانین و رویه‌ها و عدم شفافیت‌ها باعث شده پروژه‌های بسیاری با معضل تامین مالی مواجه شوند‌. متاسفانه بسیاری از سرمایه‌گذاران با مصرف کل منابع در اختیار، ضمن اتلاف سرمایه موفق به اخذ تسهیلات نمی‌شوند و عملا به پروژه‌های نیمه‌تمام تبدیل می‌شوند. به این منظور به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود در مراحل آغازین برنامه‌ریزی یک پروژه، فرآیند تامین مالی را جدی گرفته و اطلاعات خود را در این خصوص تکمیل نمایند چرا که گاهی اوقات حتی هزینه کردن در یک پروژه باعث ایجاد مزیت در تامین مالی نمی‌شود یا حتی امکان استفاده بهینه و حداکثری از تسهیلات بانکی را از بین می‌برد. مقررات سیستم بانکی برای مشارکت بانکی تعاریف و چارچوب‌های مشخصی دارد و اگر سرمایه‌گذار براساس مقررات و چارچوب‌ها هزینه کند می‌تواند از منابع محدود خود به بهترین نحو استفاده کند. از این دیدگاه، سرمایه‌گذار با استفاده از ویژگی‌های اهرمی تسهیلات بانکی تلاش می‌کند تا با حداقل منابع مالی در اختیار از حداکثر وام ممکن استفاده کند.

در فرایند تامین مالی پروژه‌ها از منابع متعددی می‌توان استفاده کرد (منابعی نظیر منابع شخصی، بورس، بانک‌ها و …). اما به دلیل نرخ بهره بالا که در بازار بورس و سیستم بانکی وجود دارد، هزینه‌های تامین مالی برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری از این راه‌ها بسیار بالاست.

صندوق توسعه ملی تنها راه تامین مالی ارزان قیمت در شرایط کنونی می‌باشد. در شرایطی که نرخ تسهیلات بانک‌ها به بالاتر از 30درصد بهره سالیانه هم می‌رسد، صندوق توسعه ملی با نرخ های زیر 16 درصد جزو منابع ارزان قیمت محسوب می شوند. اما گرفتن تسهیلات از صندوق توسعه ملی پیش شرط‌های اولیه‌ای دارد که سرمایه‌گذاران از آغاز برنامه‌ریزی باید در نظر بگیرند. در صورت لحاظ کردن این پیش شرط‌های صندوق توسعه ملی و برنامه‌ریزی تامین هزینه‌ها می‌توان از منابع مالی سرمایه‌گذار و صندوق به صورت بهینه استفاده نمود.

تعریف و انتخاب موضوع پروژه سرمایه‌گذاری تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی بانک پذیر، روند پذیرش طرح در سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی از جمله مواردی هستند که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرند. بدین منظور به سرمایه گذاران توصیه می‌شود در مرحله برنامه‌ریزی یک پروژه بخش تامین مالی را جدی گرفته و اطلاعات خود را در این خصوص تکمیل نمایند.

 

به کانال بهین صنعت یاب در تلگرام بپیوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس