کینوا؛ خاویار گیاهی

گیاه کینوا موضوع فرصت سرمایه گذاری امروز است. گیاهی که کشت آن به شدت اقتصادی است و به راحتی می تواند جایگزین برنج شود. گیاهی که از آن به عنوان خاویار گیاهی نیز یاد می شود.

بحران آب و شرایط آب و هوایی کشور این ضرورت را به وجود آورده تا در مباحث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توجه بیشتری به کشت گیاهانی که میزان آب بری کمتری دارند صورت گیرد. از این رو یافتن گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی کشور در سطوح مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

 

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟ 


در سال‌های اخیرگیاه کینوا به‌عنوان محصولی ارزشمند در ایران مورد توجه قرار گرفت و کشت آزمایشی آن نیز با موفقیت به انجام رسید. محصولی که می‌تواند با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در کشور به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای محصولاتی نظیر برنج مطرح باشد. در این گزارش به معرفی گیاه کینوا و جنبه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در آن می‌پردازیم که در ادامه پیش‌رو دارید.

 

معرفی گیاه کینوا

گیاه «کینوا» بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پروست. يکي از گياهاني که تا کنون در ايران مورد بررسي قرار نگرفته و از آن بهره‌برداري نشده است همچنین «اینکاها» در آمریکای جنوبی به این دانه‌ها به دلیل خواص فوق‌العاده‌ای که دارند، مادر همه‌ دانه‌های خوراکی می‌گویند.

کینوا از آن دسته گیاهان دارویی است که به دلیل دانه‌های خوراکی‌اش معروف است. علاوه بر دانه از برگ گیاه جوان به عنوان سبزی تازه و یا به صورت پخته استفاده می‌شود البته کینوا جزو غلات نيست اما خواصي مشابه و حتي بيشتر دارد. از آنجا که ايران کشوري با تنوع آب و هوايي فراوان و جمعيتي رو به رشد دارد، مي‌دانيم نياز غذايي مردم با استفاده از پتانسيل‌هاي توليد محصولات کشاورزي، از ضروريات و الزامات کشور مي‌باشد که وظيفه‌اي سنگين بر دوش بخش کشاورزي و به خصوص تحقيقات است.

سازمان خواربار جهانی (فائو) سال ۲۰۱۳ را سال کینوا نامگذاری کرد. کینوا گیاهی سنتی است که قدمت ۵ هزار ساله دارد و بسیار سبک‌تر و خوش هضم‌تر از دانه‌هایی چون برنج است. همچنین منبع غنی پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب ۲، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مانند آهن است.

با توجه به معرفی جهانی و افزایش مصرف این گیاه خوراکی قیمت آن در طی مدت چهل سال دوبرابر شده! بولیوی سال گذشته بیست و شش هزار تن از این گیاه را صادر کرده که این میزان حدود 46 درصد مصرف این گیاه را در جهان تشکیل می‌دهد. مشتریان اصلی این گیاه فرانسه و امریکا هستند.

 

مزیت های کشت کینوا

گياه کينوا به دليل استحصال دانه‌هاي خوراکي کاشته مي‌شود. شبيه به غلات است و مانند آن پخته و مصرف مي‌شود ولي در اصل غلات نيست! اين گياه عضو خانواده چغندر و اسفناج و غازاياقي است و به خاطر رشد خوب در بدترين و دشوارترين شرايط آب و هوايي مشهور است و براي بيابان زدايي مي‌تواند کاشته شود.

کینوا سرشار از مواد پروتئيني مي‌باشد ولي مقدار کالري خيلي کمي دارد. این گیاه سرشار از فیبر، ویتامین B، مس، منیزیم و منگنز است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای برنج محسوب شود به‌علاوه می‌توان آن را به‌صورت مخلوط با برنج مصرف کرد. از مزیت‌های دیگر کینوا این است که این گیاه فاقد گلوتن است بنابراین افرادی که به گلوتن حساسیت دارند می‌توانند از این ماده مغذی استفاده کنند. خاستگاه اصلی این گیاه آمریکای جنوبی است و در کشور‌های اکوادور، شیلی، پرو و بولیوی به‌عنوان گیاه بومی شناخته می‌شود.

 


کینوا به‌صورت گسترده در آفریقا و آمریکای جنوبی کشت می‌شود و در ایران همچنان به‌صورت گیاهی ناشناخته باقی مانده البته در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در زمینه تحقیقات روی این غله ارزشمند در کشور صورت گرفته به‌طوری که در سال ۹۲ کشت آزمایشی کینوا برای نخستین بار در گرگان انجام شد.

شرایط کشت

بهترین PH برای رشد آن 6 تا 7 است اما قادر است در رنج PH اسیدی یعنی 5/5 تا قلیایی بالا یعنی 9/5 رشد کند. این نشان می‌دهد که به سمیت‌آلومینیوم نیز مقاوم است. نیاز آبی آن 400 تا 800 میلیمتر بوده و با 250 میلیمتر نیز نتیجه ایده آل داده است.

گیاه کینوا را از اردیبهشت تا مردادماه می‌توان کشت نمود. بهترین زمان کشت برای برداشت بهینه مردادماه است. قادر به رشد در زمین‌های سبک تا خشن می‌باشد. جهت افزایش تناژ درهکتار می‌توان میزان بذر مصرفی در هکتار را بالا برد اما این بستگی به شرایط محیطی و تغذیه‌ای گیاه دارد. دوره رشدی گیاه 4 تا 7 ماه می‌باشد. رنج تولید گیاه در هکتار 1200 تا5000 کیلو می‌باشد. دو رقم Sajama و Santa Maria جزو ارقام مهم زراعی به شمار می‌روند که تولید و عملکرد رقم Santa Maria بیشتر می‌باشد.

 


 

مصرف کینوا به چه کسانی توصیه می شود؟

مصرف این محصول به همه گیاه خواران و به خصوص کسانی که از رژیم غذایی برخوردار هستند، توصیه می‌شود. کینوا سرشار از کربوهیدرات‌های مفید برای تأمین انرژی بدن است، زیراکربوهیدرات برای متراکم کردن عضلات لازم هستند. دانه کینوا با داشتن ۳ گرم فیبر و ۶ گرم پروتئین در هر یک چهارم فنجان دارای فیبر و پروتئین بیشتری نسبت به سایر غلات است. این دانه در ثابت نگه داشتن سطح قند خون مؤثر است.

همچنین کینوا مانند سویا از درصد بالای پروتئینی برخوردار است، اما برعکس سویا که یک گیاه پرمصرف آب بر است، نیاز به آب کمتری دارد و جایگزین مناسبی برای پروتئین گوشتی است. کینوا به «خاویار گیاهی» معروف و از خانواده تیره چغندر است. در ذیل به برخی از خواص کینوا به صورت موردی اشاره شده است.

 

:: کینوا برای مقابله با مشکلات گوارشی

:: کینوا همیار لاغری

:: کینوا حافظ رگ‌های شما از گزند کلسترول

:: کینوا ضد پیری است

:: کینوا برای مقابله با دیابت نوع 2

:: کینوا برای تسکین دردهای میگرنی

 

وضعیت کشت کینوا در ایران

کینوا در ایران برای نخستین بار در سال ۹۲ در دانشکده کشاورزی دانشگاه گرگان به‌صورت گلخانه‌ای کشت شد. در سال گذشته نیز کشت آزمایشی آن در چند نقطه از کشور صورت گرفت. دکتر نیازعلی سپهوند، عضو هیات علمی و رییس مرکز تحقیقات کشــاورزی استان تهران درخصوص شرایط فعلی کشت کینوا در کشور می‌گوید: در کشت آزمایشی این گیاه مناطق جیرفت، کرج، اهواز و ایرانشهر مساعد کشت کینوا ارزیابی شده است. وی ادامه می‌دهد: در برخی از شهر‌ها هم نتیجه مطلوب حاصل نشد و در حال حاضر هم بحث‌های توسعه‌ای و ترویجی کشت آن در حال پیگیری است.

سپهوند ادامه می‌دهد: ورود کینوا به الگوی کشت و زراعت کشور می‌تواند تاحدودی کشور را از واردات برنج بی‌نیاز کند و به‌صورت مکمل در کنار سایر محصولات جای خود را در محصولات کشاورزی کشور باز کند. این کارشناس کشاورزی عنوان می‌کند: بحث‌های تحقیقاتی کینوا در حال پیگیری است و با توجه به تقاضای بالایی که در دنیا برای این ماده ارزشمند وجود دارد می‌توان روی توسعه کشت این گیاه در کشور سرمایه‌گذاری کرد. چرا که اگر تقاضای داخلی برای خرید آن وجود نداشته باشد تقاضای بین‌المللی آن به قدری است که می‌توان به بازار‌های صادراتی فکر کرد.

وی درخصوص بازار گسترده مصرف کینوا در جهان می‌گوید: با توجه به بحران غذا در جهان استقبال خوبی از مصرف این محصول صورت گرفته و در حال حاضر هم به لحاظ مصرف و هم به لحاظ میزان تولید رشد خوبی داشته است. کشور آمریکا، کشور‌های اروپایی و ژاپن بیشترین واردات این محصول را دارند. سپهوند در پایان با اشاره به آخرین وضعیت توسعه این محصول در کشور می‌گوید: در کارگاه آموزشی و ترویجی که در اواخر سال گذشته برگزار شد استقبال خوبی از سوی کشاورزان و مسئولان صورت گرفت بنابراین سیاست‌های اصلی ما در بحث ترویج این محصول ادامه دارد.

امیدواریم که در سال‌های آتی روند رو به رشدی در تولید این محصول شاهد باشیم و هم کشاورزان در بخش تولید، سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند و هم در بحث مصرف به لحاظ فرهنگ‌سازی فعالیت‌هایی انجام شود که هر دو جنبه عرضه و تقاضا به‌صورت همزمان رشد داشته باشند.

 


کشت کینوا به لحاظ اقتصادی به صرفه است

در حال حاضر ۲۵ گونه مختلف کینوا در جهان کشت می‌شود که تقاضای مناسبی هم در بازار‌های جهانی دارد و به لحاظ قیمتی هم در بازار‌های جهانی حدود سه تا چهار برابر گندم قیمت دارد. در فرآیند تولید این محصول بیشتر دانه گیاه مورد توجه قرار می‌گیرد در صورتی که سایر قسمت‌های گیاه نیز هم به لحاظ مصرف انسانی و هم در بخش دامپروری در تولید خوراک دام قابل استفاده است. این گیاه به دلیل سازگاری بسیار بالا با شرایط آب و هوایی مختلف و نیاز کم به آب، قابلیت کشت گسترده در کشور را داراست و در مناطق با میزان بارش ۸۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر قابل کشت است. از این رو می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای برنج محسوب شود و نیاز کشور به واردات برنج را کمتر کند. در سال گذشته کشت آزمایشی این گیاه در برخی از شهر‌های ایران نظیر کرج، ایرانشهر، اهواز و… انجام شد.

هزینه‌های پایین کشت کینوا و قیمت به نسبت بالای آن از یکسو و نیاز به آب کم و سازگاری با شرایط دشوار آب ‌و هوایی از سوی دیگر باعث شده تا کشت این محصول به لحاظ اقتصادی بسیار به‌صرفه باشد. دوره کشت این گیاه حدود پنج ماه است وبه‌طور میانگین می‌توان انتظار برداشت سه تا پنج تن محصول در هکتار را داشت. به دلیل مزیت‌های فراوانی که کشت این گیاه را به لحاظ اقتصادی به‌صرفه می‌کند سازمان خواربار جهانی (فائو) سال ۲۰۱۳ را سال کینوا نام‌گذاری کرد.

 


منبع: واحد تحقیقات سرمایه‌گذاری بهین صنعت یاب 

22 دیدگاه

  1. طاهره محمدی گفت:

    ممنون از مطلب خوب و مفید شما .
    من از شرکت کیان فود این محصول رو تهیه کردم من خیلی خوشم اومد.
    اینم ادرس سایتش
    http://www.kianfood.com/

  2. محمد نصیری گفت:

    سلام برای تولید کینوا کار تحقیقاتی یا طرح توجیهی وجود دارد؟

  3. آذرمی گفت:

    سلام
    برای کشت و فروش این گیاه چه کاری باید انجام داد؟

    • بهین صنعت یاب گفت:

      سلام؛ این شرکت مجری اجری طرح نیست، در زمینه تهیه طرح توجیهی در جهت تسهیل روند کاری پروژه می توانیم به شما کمک کنیم.

      • Nasrin گفت:

        سلام وقتتون بخیر میخواستم در زمینه ی طرح توجیهی ازتون کمک بگیرم میشه منو راهنمایی کنیو۰۹۱۸۳۵۹۸۹۴۱

        • بهین صنعت یاب گفت:

          سلام، ممنون از پیام شما
          لطفاً طی ساعات اداری با کارشناسان این شرکت تماس حاصل بفرمایید.

  4. سروری گفت:

    سلام
    آیا این گیاه در آذربایجان شرقی قابل رشد است ؟
    مخصوصا در شبستر که دارای آب کم و احتمال شوری خاک میرود .

  5. میترا گفت:

    آیا می توان در استان مازندران این گیاه را پرورش داد؟
    با تشکر
    میترا

  6. رضا گفت:

    با سلام
    من حدود 1 کیلو بذر تونستم به هر بدبختی بود تهیه کنم و امسال قرار اون رو به صورت آزمایشی بکارم.
    تحقیقات کاملی راجب محصول انجام دادم و فکر می کنم در سبزوار محل سکونت من این کار شدنی. تنها مشکل من نحوه فروش اون هستش.

  7. محمد فدایی گفت:

    سلام
    این گیاه برای مصرف نیاز ب فراوری دارد
    ک دستگاه فراوریش در ایران نیست

  8. علی گفت:

    سلام .چطور میشود بذر کینوا رو بصورت انبوه تهیه کرد و به نظر میرسد مشکل عمده وجود بذر اصلاح شده در تولید انبوه باشه.زیرا مابقی موارد کشت با وجود کارشناسان خدمات کشاورزی و امکانات موجود کشاورزان حل شده است.

  9. حامد گفت:

    سلام من امسال کشت این گیاه را در برنامه کاشت زراعی خودم دارم..دوستانی که تمایل دارند و در بجنورد هستن میتونن در ارتباط باشند.
    4 دقیقه پیش
    حامد فروغ پناه هستم از بجنورد
    hamed.forooghpanah@gmail.com

    • دلیر گفت:

      سلام من هم امسال کشت نینوا رو تو برنامه کاریم دارم شیروان منطقه کوهستانی لطفا در ارتباط باشیم و تبادل اطلاعات داشته باشیم

  10. احمد م .رهستم گفت:

    در منطقه شمال استان گلستان کشت شده که بسیار خاک فقیر وشور می باشد ،اما کینوا رشد سریع وقابل قبولی داشته ودرآینده نزدیک باتوجه به چالش کم آبی در کشور جایگزین مناسبی برای کشت شالی خواهد شد،باتشکر

  11. احمد م .رهستم گفت:

    در منطقه شمال استان گلستان کشت شده که بسیار خاک فقیر وشور می باشد ،اما کینوا رشد سریع وقابل قبولی داشته ودرآینده نزدیک باتوجه به چالش کم آبی در کشور و استان جایگزین مناسبی برای کشت شالی خواهد شد،باتشکر

  12. مهدی افشار گفت:

    سلام.
    برای تهیه بذر و دانه خوراکی کینوا و آغاز تجارت این محصول با ما در ارتباط باشید.
    09126633975
    http://Www.kinwa.ir

  13. علی گفت:

    سلام
    گیاه رو میتونیم در استان فارس شیراز کشت کنیم؟؟

  14. راد گفت:

    من فکر میکنم در شرائط کنونی که ما در محصولات کشاورزی ، تقریبا بجز گندم در سایر محصولات به سختی نیاز کشور را میتوانیم تامین کنیم ، همچنین استفاده مستقیم از این گیاه میسر نیست و نیاز به فراوری دارد که آنهم باید از خارج از کشور تامین شود ، همچنین ذائقه ما مردم آشنایی با این محصول ندارد .پس در این شرایط جایز نیست که کشت عمومی آن به مردم پیشنهاد گردد .بصورت تحقیقاتی در استانهایی که شرایط آب و هوایی اجازه میدهد ، کشت صورت گیرد تا بررسی های بیشتری انجام گیرد ، همچنین دستگاه فراوری آن نیز بصورت مهندسی معکوس در چند نقطه مورد نظر ایجاد گردد ، در حال حاضر نمیشود گفت که در صورت عدم مصرف در داخل ، قابلیت صادرات دارد .چون ما باید زمین جدیدی را باید زیر کشت ببریم که آیا زمین جدید وجود دارد یا خیر ،یا باید بجای محصولات دیگرمان مثل گندم و جو … کشت گردد ؟ پس به این سادگی نمیتوان بخاطر قیمت بالای آن کشت عمومی آن پیشنهاد گردد .تحقیقات بیشتری را میطلبد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس