طرح توجیهی سفره خانه سنتی

پذیرایی از میهمان از ویژگی های منحصر به فرد ایرانیان نزد مردمان سایر اقوام و ملل است و مردم ایران برای احترام به میهمان خود روش های گوناگون را در سفره آرایی، چیدمان و پذیرایی تجربه کرده اند. طبع ایرانی نیز با هنر معماری و ترکیب رنگ های مختلف سپس بره گیری از نما های دوره های قدیمی ایران منجر به ایجاد فضاهایی به نام سفره خانه سنتی شده است. طرح توجیهی سفره خانه سنتی نیز برای آن دسته از کسانی است که به دنبال احداث یک واحد همراه با دریافت مجوز هستند.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

فضایی که با طبخ و عرفه غذاهای سنتی ایرانی و گاها قهوه و شاهنامه خوانی میتواند علاوه بر احیای میراث سنتی ایرانی، حفظ و اشاعه آن برای افراد جذابیت داشته باشد، توسط سفره خانه های سنتی امروزه میسر شده است. در این سفره خانه های سنتی با:

  • در نظر گرفتن یک فضای سبز حاوی گل و گلدان های زیبا و جوی آب در آن
  • در نظر گرفتن یک محوطه مجهز به آلاچیق و تخت های سنتی چوبی
  • ارائه خدمات انواع نوشیدنی از جمله چای،قهوه و ….
  • ارائه قلیان

از میهمانان پذیرایی می شود.

 

طرح توجیهی احداث سفره خانه سنتی

هیچ لذتی با خوردن غذا کنار آب و زیر درختان و در کنار خانواده برابری نمی کند. کشورمان ایران، به دلیل ظرفیت بالای مکان های خوش آب و هوا، پتانسیل احداث سفره خانه های سنتی را داراست، از طرفی امروزه صنعتی شدن زندگی شهری و شرایط تحت کاری و فشار ها و تنش های مربوطه، بیش از پیش بر اهمیت گردش و تفریح افزوده است.

سبک غذاهایی که در این سفره خانه ها سرو می شود معمولا سنتی است، نوشیدنی ها حال و هوای محلی دارند، مهمانان در محیطی مشابه فرهنگ آن منطقه پذیرایی می شوند، کارکنان آموزش های متفاوت می بینند و با لباس محلی معمولا خدمت رسانی می کنند، محیط بسیار با صفا و دوستانه است، فضای بیرونی اغلب دارند و در برخی از  این مکان ها به جای میز و صندلی مهمان بر روی تخت، فرش و یا زمین می نشیند و سر سفره غذا میل می کند.

در نتیجه طبخ غذاهای سنتی و چایی و گاها قهوه به همراه برخی از نوشیدنی های فصلی و غذاهای سنتی و فصلی از ویژگی ها آشکار سفره خانه ها است و با استقبال خوبی از سوی گردشگران داخلی و خارجی رو به رو شده است.

اجرای طرح توجیهی سفره خانه سنتی نه تنها مزایای احداث رستوران را داراست، بلکه مزایای یک مرکز تفریحی و گردشگری را نیز دارد، از طرفی معمولا هزینه احداث سفره خانه سنتی نسبت به هزینه احداث رستوران ها به مراتب کمتر می باشد اما می تواند سودآوری و بازدهی برابر با یک رستوران را داشته باشد، لذا طرح های سفره خانه های سنتی و متعاقبا احداث سفره خانه های سنتی میتواند باعث جذب گردشگر و سبب شناخت بیشتر هویت ایرانی و اشنایی با مرام و مسلک مردم در روزگار قدیم گردد.

برای این منظور باید ابتدا طرح و برنامه اولیه خود را ایجاد کنید و متناسب با آن و شرایط محیطی و اقلیمی، دکوراسیون سفره خانه سنتی خود را ایجاد کنید.

بررسی های فنی طرح توجیهی سفره خانه سنتی

موقعیت زمین سفره خانه:

زمین باید در نواحی خدماتی، تجاری و مسکونی طرح تفصیلی شهر ها باشد.

مکان و موقعیت سفره خانه:

باید دور از مراکز تولید سر و صدا و تاسیساتی نظیر مراکز آموزش نظامی، بیمارستان ها، تعمیر گاه های بزرگ، مدارس و پمپ بنزین باشد. در صورت موافقت سازمان میراث فرهنگی و وجود فضاهای ضروری لازم، با حفظ امانت داری و رعایت اصول نگهداری ، طبق نظر سازمان ذیربط می توان از ساختمان های تاریخی کاروانسراها، قلا و کاخ ها به عنوان سفره خانه استفاده نمود.

زیر بنای سفره خانه:

حداقل مجموع زیر بنای کلیه فضاهای فیزیکی سفره خانه شامل (شامل سالن پذیرایی، آشپز خانه، فیلتر بین سالن و آشپز خانه، آبدار خانه، انبار مواد مصرفی، سرد خانه ها، ظرفشویی، لاکر کارکنان، اتاقک البسهمهمانان، دفتر مدیر سفره خانه، سرویس های بهداشتی عمومی، نماز خانه، موتور خانه و پارکینگ سفره خانه)، برای سفره خانه های درجه ۱ و ۲ و ۳ به ترتیب برابر است با: ۵۰۰ متر مربع، ۴۰۰ متر مربع و ۳۰۰ متر مربع

دسترسی به خیابان و عرض گذر:

سفره خانه باید دسترسی مستقیم به خیابان یا کوچه داشته و عرض گذر خیابان نباید کمتر از ۱۲ متر باشد. سفره خانه های در دست تخریب و بازسازی، با عرض گذر موجود مورد تایید می باشد

نمای ساختمان سفره خانه:

نمای ساختمان سفره خانه متناسب با درجه آن ، باید کاملا از تزئینات معماری سنتی ایرانی و با استفاده از انواع کاشی و آجر نما، به صورت کاشی کاری هفت رنگ و معرق طوری طراحی شودکه با سر درب و درب ورودی هماهنگی لازم را داشته باشد.

طرح توجیهی سفره خانه سنتی

سر درب ورودی سفره خانه:

سر درب ورودی سفره خانه باید ضمن هماهنگی با نمای ساختمان با کاشی، آجر نما و سایر قطعات از جنس فلز، تخته، فایبر گلاس، فلکسی فیس مفروش و نام سفره خانه نیز درون کتیبه و با خط نستعلیق نوشته شود.

راهروی ورودی سفره خانه:

راهروی ورودی باید هم عرض و متناسب با درب ورودی باشد. سقف و دیواره ها باید نازک کاریو گچ بری و آیینه کاری شده و رنگ آمیزی مناسبی داشته باشند. راهروی ورودی سفره خانه، باید روشنایی کافی داشته باشد و کف راهرو نیز با انواع سرامیک، سنگ، موکت و یا ترکیب آجر و کاشی خوب و الگو گرفته از معماری اصیل ایرانی مفروش شده باشد.

ارتفاع و عرض پله های سفره خانه سنتی:

در صورت اختلاف سطح و استفاده از پله، ارتفاع پله ها نباید از ۱۷ سانتی متر بیشتر بوده و عزض پله ها نیز از ۱۵۰ سانتی متر کمتر نباشد.

شیب رامپ برای معلولین:

در صورت وجود اختلاف سطح، شیب رامپ ۵% الی ۶% برای میهمانان معلول ویلچردار، باید بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی ایران در نظر گرفته شود.

مساحت سالن پذیرایی سفره خانه:

حداقل مساحت سالن پذیرایی با احتساب چیدمان استاندارد برای سفره خانه های درجه ۱ و ۲ و ۳ به ترتیب برابر است با: ۲۰۰ متر مربع، ۱۶۰ متر مربع، ۱۲۰ متر مربع

ارتباط آشپز خانه و سالن سفره خانه:

به منظور تسریع در سهولت و سرو غذا بایستی آشپز خانه و سالن پذیرایی در یک طبقه و در مجاورت یکدیگر قرار بگیرند.

شاخص های مالی و اقتصادی طرح توجیهی سفره خانه سنتی

طرح توجیهی سفره خانه سنتی

جمع بندی و نتیجه گیری طرح توجیهی سفره خانه سنتی

طرح توجیهی حاضر، درصدد بررسی امکان ‌سنجی مالی و اقتصادی احداث مرکز فرهنگی، پذیرایی (سفره­ خانه سنتی) می ‌باشد. در این راستا داده ‌های لازم از طریق بررسی اطلاعات مرتبط با سطح و سطوح پروژه و اطلاعات مرتبط با بازار هدف جمع ‌آوری و براساس محاسبات ارزش خالص فعلی (NPV)، شاخص ‌هـای نـرخ بـازده داخلی (IRR)، ارزش خالص فعلی، دوره بازگشت سرمایه (PBP) و نسبت سود خالص به درآمد به عنـوان شـاخص سـود آوری طـرح محاسبه گردیدند، نتایج حاکی از آن است که پروژه مذکور دارای توجیه مالی مطلوبی می‌باشد.

متولی ایجاد و ارائه مجوز به احداث سفره خانه های سنتی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میباشد. اگر قصد احداث سفره خانه ی سنتی و یا اخذ مجوز از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و یا دریافت وام برای احداث سفره خانه های سنتی را دارید، شرکت دانش بنیان و مهندسی بهین صنعت یاب با ۱۰ سال سابقه کاری و تجربه موفق و با بیش از ۱۰ ها طرح  توجیهی تفریحی و گردشگری در تمامی مراحل انجام طرح توجیهی و ثبت نام در سامانه ثبت خدمات الکترونیک میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (MY.ICHTO.IR) در کنار سرمایه گذاران و مجریان طرح های سرمایه گذاری و گردشگری میباشد.

می خواهید هزینه و میزان سوددهی که پروژه شما دارد را بدست آورید ؟

اگر در مورد محل و  نوع بهره برداری تصمیمات اولیه تان را گرفته اید، پس حتما احتیاج دارید که یک مرور کلی بروی حداقل سرمایه لازم و پیش بینی موارد مهم داشته باشید، کارشناسان بهین صنعت یاب آماده هستند تا طرح شما را بررسی کرده و جزئیات دقیق را در اختیار شما بگذارند. یک تماس تلفنی کافیست تا طرح اختصاصی خودتان را بررسی نمایید.

چه چیز های دیگری قبل از شروع لازم است بدانید ؟ 

در یایان مقالات زیر را برای شما آماده کرده ایم تا جزئیات بیشتری در مورد اجرای طرح های گردشگری را با شما در میان بگذاریم در این مقالات مراحل دقیق تر بررسی شده و ویژگی های هر طرح ( هتل ٬ سفره خانه و …) بیان شده است.

طرح توجیهی اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی در واقع، یکی از انواع سکونتگاه های مسافری با رویکرد معرفی فرهنگ و طبیعت، احیای ارزش ‌های سنتی و بومی و ارائه جاذبه های بومی-فرهنگی منطقه است. در واقع، اقامتگاه های بوم گردی، خانه هایی هستند که ساکنین آن منطقه در آن زندگی می کنند.

طرح توجیهی تولید لوازم کمپینگ

طرح توجیهی تولید لوازم کمپینگ بسیاری از افراد علاقه وافری به گذراندن وقت در طبیعت دارند، به همین دلیل شاخه ورزشی به نام کمپینگ به وجود آمد که در طی […]

طرح توجیهی دهکده توریستی و تندرستی

طرح توجیهی دهکده توریستی و تندرستی گردشگری در عصر حاضر یکی از فعالیت های مورد توجه مردم در سر تا سر کشور محسوب می شود. از این رو برنامه ریزی […]

طرح توجیهی تولید چمدان

در این مطلب قصد داریم با ارائه مطالبی مفید در زمینه فرایند تولید چمدان به علاقه مندان و سرمایه گذاران کمک کنیم تا بتوانند محکم تر در عرصه تولید قدم بردارند. چمدان یک محصول کاربردی برای تمام خانواده ها است بنابراین سرمایه گذاری در آن می تواند موجب رونق و سود شما در این عرصه شود.

طرح توجیهی مجموعه ورزشی چند منظوره

برای طراحی هر یک از این سالن های چند منظوره ورزشی، باید استانداردهایی در نظر گرفته شوند. در وهله اول باید فضای مورد نیاز برای احداث چنین مجموعه ای تامین شود. برخی از ورزش ها، مانند فوتسال و هندبال و… به صورت کلی در یک فضا انجام می شوند و برای این ورزش ها از سالن های چند منظوره استفاده می شود.

طرح توجیهی تن ماهی

در طرح توجیهی تن ماهی اطلاعات مفید در زمینه تولید این ماده غذایی در اختیار سرمایه گذاران قرار داده شده تا با آگاهی از برآورد هزینه ها بتوانند گام درستی در زمینه تولید بردارند. کالای مورد بررسی یک محصول پرکاربرد در منزل، محیط کار و مسافرت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس