تعطیلی شهرک های صنعتی

دلایل تعطیلی واحدهای صنعتی

 سوای عدم حمایت دولت از صنعتگران، به برخی دیگر از عللی که باعث گردیده صنایع کشور به خواب عمیقی فرو روند در این مقاله اشاره شده است، تا پایان نوشتار با بهین صنعت همراه باشید.

شهرک های صنعتی ، محل دفن واحدهای تولیدی

طی سال‌های اخیر، هر از چند گاهی شاهد تعطیلی شهرک های صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ در شهرک­ های صنعتی کشور بوده‌ایم.

با توجه به جایگاه و اهمیت ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط در اقتصاد و نظر به آمار نگران کننده‌ای که در زمینه میزان تعطیلی این واحدها و یا فعالیت در شرایط رو به افول آنها وجود دارد، ضرورت بررسی دلایلی که می‌توانند زمینه‌های حذف شرکت‌های کوچک و متوسط را فراهم آورند، بیش از پیش احساس می‌شود.

موضوع تاسیس شهرک‌های صنعتی پیشینه‌ای طولانی دارد که پس از چند دوره فعالیت ناموفق سرانجام در دهه 60 قوت گرفت، فلسفه تشکیل شهرک‌های صنعتی، تبدیل شدن این شهرک‌ها به قطب‌های صنعتی و سرشکن شدن هزینه‌های تولید است.

به دلیل اینکه این شهرک‌ها اجتماع تولیدکنندگان را در بر دارند، اصولا صرفه مقیاس در آنها وجود دارد؛ به این معنا که مثلا اگر مواد اولیه چهار شرکت یکی باشد، این مواد اولیه یکجا به شهرک‌ها انتقال داده می‌شود و مقدار کلی هزینه‌ها، برای تولیدکنندگان پایین‌تر می‌آید.

تعطیلی شهرک های صنعتی

شهرک‌های صنعتی براساس این قانون شکل گرفتند که در فاصله 120 کیلومتری از نزدیک‌ترین شهر قرار داشته باشند، همین موضوع شرایط را کمی دشوارتر می‌کند، دوری راه و نبود هیچ نوع وسیله حمل‌و‌نقل عمومی شرایط را برای حضور تولیدکنندگان دشوار می‌کند. اکنون اما این شهرک‌ها که قرار بود زمانی به‌عنوان مشوق تولید با معافیت‌های مالیاتی و اعطای تسهیلات ویژه عمل کنند، خودشان به عاملی برای توقف تولید تبدیل شده‌اند.

مسیر طولانی بدون در نظر گرفتن هیچ گونه وسیله حمل‌و‌نقل عمومی، نبود کوچک‌ترین امکانات رفاهی و فضای سبز، هزینه شارژ بالا، عمل نکردن دولت در تحقق وعده‌های داده شده به تولید‌کنندگان و فشارهای دیگر، از جمله عواملی هستند که امروز موجب شده بسیاری از سوله‌های موجود در این شهرک‌ها خالی شوند و شهرک‌های صنعتی به جای اینکه محل نمایش رونق تولید باشند بیشتر به محلی برای دفن تولید تبدیل شده اند و از مهمترین دلایل تعطیلی شهرک های صنعتی محسوب می شوند.

از طرفی از آنجایی که امروزه شاهد پیشرفت تکنولوژی در عرصه صنعت و خدمات هستیم، محصولات مختلف نیز به تبع آن، چه از نظر ظاهر و چه از نظر کیفیت دچار دگرگونی می‌شوند. در این بین، الگوی مصرف خریدار محصول نیز تغییر پیدا می‌کند. از این‌رو تمامی بنگاه‌های اقتصادی کشور باید همیشه وضعیت خود را با آنچه بازار آن را می‌طلبد، تطبیق دهند. کمبود نقدینگی، فقدان بازار، ناتوانی در تأمین مواد اولیه، اختلاف شرکاء و مسائل مدیریتی و نداشتن طرح توجیهی نیز  از مهم‌ترین علل تعطیلی شهرک های صنعتی می باشد.

پروژه‌های متعدد ناموفق دولتی و خصوصی، احداث فرودگاه‌های متعدد، ایجاد سدهای کارشناسی نشده، دریاچه‌های خشک شده و کارخانه‌های نیمه تعطیل همه و همه موید این مطلب است که روند سرمایه‌گذاری در کشور می‌بایست از عملکرد سنتی و شکست خورده به نگرش علمی تغییر یابد.

در دنیای امروز، استفاده از خدمات مشاوره در هر زمینه‌ای، به ویژه در زمینه سرمایه‌گذاری از اصول بنیادین حرکت‌های اقتصادی محسوب می‌شود. در شرایطی که سرمایه به عنوان کلیدی‌ترین عنصر توسعه، ایجاد اشتغال، تضمین رفاه مردم و تامین چشم‌اندازهای ترسیم شده در افق‌های بلندمدت به شمار می‌آید، بهره‌گیری از نظر مشاوران امری ضروری است.⁣⁣

امید داریم جایگاه مشاوره و مشاوران در طرح‌ها به گونه‌ای باشد که از این پس هیچ طرحی متولد نشود، مگر آنکه یک شرکت مشاور معتبر، امین، و تایید صلاحیت شده از مراجع رسمی آن را تایید کند. شرکت بهین صنعت یاب مفتخر است اعلام نماید، از زمان آغاز فعالیت خود تاکنون و با توجه به شعار همیشگی خود “ارتقاء فرهنگ درست سرمایه‌گذاری” تلاش کرده است، با تهیه مطالعات امکان‌سنجی استاندارد، به‌روز، مستند و قابل دفاع از هدررفت منابع ارزشمند کشور عزیزمان بسهم خود جلوگیری نموده و آن را به ثروتی زاینده تبدیل نماید.

نحوه اخذ جواز تاسیس صنایع


تهیه شده توسط واحد تحقیقات سرمایه گذاری بهین صنعت یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس