طرح توجیهی اتیل استات

اتیل استات یک مواد شیمیایی پرکاربرد و یکی از استرهای کربوکسیلات است که خط تولید آن به عنوان یکی از پرسودآورترین خطوط تولید در کارخانه ها به شمار می رود.  این ماده شیمیایی شفاف با رایحه شیرین در صنایع غذایی و دارویی کاربرد فراوان دارد.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

اتیل استات با نقطه جوش پایین از بهترین حلال ها است و سرعت تبخیر بالایی دارد. در این مطلب می خواهیم در مورد خط تولید اتیل استات، وضعیت بازار و مجوزهای لازم برای راه اندازی خط تولید این ماده شیمیایی را بررسی کنیم. برای مطلع شدن از طرح توجیهی اتیل استات همراه کارشناسان بهین صنعت یاب باشید.

اتیل استات چیست؟

اتیل استات یک ماده شیمیایی بی رنگ است که عطر و بوی دلپذیر و مطبوعی دارد. رایحه این ماده شیمیایی مانند میوه بوده و بسیار خوشایند است. این ماده شیمیایی در صنایع مختلفی مانند جوهرهای چاپ یا داروسازی کاربرد فراوان دارد. در ادامه با طرح توجیهی اتیل استات همراه ما باشید.

خط تولید اتیل استات

فرمول شیمیایی اتیل استات C4H8O2 بوده و جرم مولکولی آن ۸۸.۱۰۶ g/mol است. این ماده شیمیایی بی رنگ دارای بوی مطبوع میوه بوده و ۳۳ گرم از آن به راحتی در ۱۰۰ میلی لیتر آب قابل حل است. نقطه جوش و ذوب اتیل استات به ترتیب ۷۷٫۱ و ۸۳٫۶- درجه سانتی گراد می باشد.

اتیل استات با قابلیت اشتعال و انفجار در صنعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اتیل استات به سه روش ممکن است تولید گردد.

۱- اتیل استات طی واکنشی به نام تیشچینکو تولید می گردد. ترکیب استالدئید و کاتالیزور آلکوکسی با هم واکنش تیشچینکو را ایجاد می کند و در نهایت اتیل استات تولید می شود. فرمول شیمیایی : CH3CH0=2CH3COOCH2CH3

۲- روش آلکیله کردن اسید استیک که اگر بخواهیم فرمول شیمیایی آن را بگوییم بدین صورت است : C2H4+CH3COOH=CH3COOC2H5

۳- روش سوم واکنش استری شدن است. این روش مرسوم ترین روش تولید اتیل استات است. در این روش اتانول به همراه اسید استیک وارد یک واکنش شیمیایی می شوند و اتیل استات تولید می شود. فرمول شیمیایی روش سوم : C2H5OH+CH3COOH=CH3CHOOC2H5

طرح توجیهی اتیل استات

 

کاربرد اتیل استات

اتیل استات در صنعت های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده شیمیایی به عنوان حلال در تولید وسیله هایی همچون لاک های نیتروسلولز، انواع چسب، انواع پوشش دهنده چرم مصنوعی کاربرد دارد. همچنین اتیل استات را در تولید برخی استرها، انواع اسانس ها، باروت، عطر، داروهای مختلف، تمیز کننده ها و … به کار می برند.

کاربرد اتیل استات در صنعت های مختلف است. این ماده شیمیایی در آزمایشگاه ها، کروماتوگرافی و استخراج های گوناگون به کار برده می شود. این ماده در معرض هیدرولیز و ترانس استریک است به همین دلیل به عنوان یک حلال واکنش کاربرد ندارد.

اتیل استات بسیار برای گردآوری اطلاعات مفید در زمینه حشره شناسی مورد استفاده قرار می گیرد. چنانچه در ظرفی پر حشره این ماده شیمیایی ریخته شود به سرعت موجب مرگ حشرات خواهد شد. این ماده شیمیایی برای تهیه اطلاعات مفید در مورد انواع مختلف حشرات کاربرد فراوان دارد.

خاصیت شیمیایی و فیزیکی اتیل استات

اتیل استات به عنوان یک حلال تمیز کننده نیز کاربرد دارد. از این ماده برای حذف و پوشش انواع رنگ استفاده می شود. این ماده شیمیایی بی رنگ است و بوی مطبوع میوه ای دارد. مطمئناً این نوع رایحه را در انواع لاک پاک کن ها و یا چسب ها حس کرده اید.

این ماده با دمای فلش پوینت کاملاً اشتعال زا است. اتیل استات در حلال های آلی همچون کتوها، گلیکول ها، الکل ها و استرها انحلال پذیر خواهد بود ولی در میان آب کم محلول می باشد. این محصول در دمای معمول اتاق فرار بوده و نقطه جوش آن ۷۷ درجه سانتی گراد است. اتیل استات با نام هایی همچون استیک اسید اتیل استر، استوکسی اتان، اتیل اتانوات و اتیل استیک  استر در بازار به فروش می رسد.

طرح توجیهی اتیل استات

 

وضعیت در بازار

اتیل استات به عنوان یک تقویت کننده طعم در بخش غذا و انواع نوشیدنی سهم مهمی در بازار دارد. با این ماده شیمیایی می توان طعم های متنوعی همچون توت فرنگی، آناناس و یا موز را تولید نمود.

پیش بینی های انجام شده

با توجه به اینکه اتیل استات در تولید بسیاری از محصولات زیبایی همچون رنگ مو، محصولات لب، لاک پاک کن جهت افزودن رایحه کاربرد فراوان دارد در آینده از این ماده بیشتر مصرف خواهد شد. این ماده یک نوع استخراج کننده نیز محسوب می شود به همین دلیل در آینده در بخش تولید انواع دارو این ماده کاربرد فراوان خواهد داشت.

کشورهای تولید کننده ترکیبات مختلف با اتیل استات

این حلال در بخش های مختلفی همچون پوشش دهی سطوح، طعم دهنده، تولید دارو و رنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

بزرگترین تولید کننده این مواد آسیا و اقیانوسیه است اما رشد اصلی این ماده در چین می باشد. انگلستان، ژاپن، برزیل و چین از کشورهای عمده تولید کننده اتیل استات می باشد. طبق پیش بینی های انجام شده جایگاه اصلی اتیل استات در چین باقی خواهد ماند و تولید آن در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی چندان قابل توجه نخواهد بود.

طراحی و ساخت تجهیزات

طراحی و ساخت تجهیزات لازم یکی از مهم ترین فاکتورهای اقتصادی بودن یک کارخانه موفق است. اگر تجهیزات طراحی شده نسبت به ظرفیت و فاکتورهای کیفی بهینه شده باشد آن کارخانه می تواند به رقابت با دیگر کارخانه ها بپردازد. ساخت تجهیزات لازم برای خط تولید توسط سازنده های ایرانی انجام می شود و تنها برخی تجهیزات مربوط به برق و دیگر ابزار های دقیق به صورت وارداتی در ایران تامین می شود.

کد آیسیک مرتبط با طرح توجیهی اتیل استات

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
اتیل استات ۲۴۱۱۵۱۲۶۵۳

 

کد تعرفه مرتبط با طرح توجیهی اتیل استات

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
اتیل استات ۲۹۱۵۳۱۰۰

 

وضعیت واردات و صادرات اتیل استات

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات اتیل استات به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات اتیل استات به تفکیک سال

 

 

جدول وضعیت واردات و صادرات اتیل استات به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید اتیل استات اعلام می دارد.

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی سیلیکات سدیم

طرح توجیهی تولید رنگ نقاشی

طرح توجیهی واحد تولید اسید بنزوئیک

طرح توجیهی تولید کود پتاس

طرح توجیهی تولید اکسید کروم

طرح توجیهی تولید اسید سولفوریک

طرح توجیهی تولید گرانول بنتونیت

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس