طرح توجیهی احداث پالایشگاه تولید بنزین

همان طور که می دانید، قیمت بنزین در کشور ما نقش تعیین کننده ای دارد. از این رو تولید میزان بالای بنزین برای حفظ اقتصاد کشور، بسیار ضرورت دارد. در این طرح توجیهی کلیه برآوردهای مالی انجام شده و به همین خاطر این طرح یک راه حل مناسب برای حفظ سرمایه تان است. برای احداث این پالایشگاه وام های بانکی با سود اندک نیز در نظر گرفته شده اند که به سرمایه گذاران در راستای پیشبرد بهتر امور کمک می کنند.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

از زمان تولید انبوه خودرو، نیاز به سوخت های مخصوص به آن نیز بیشتر شد. از این رو در سال های اخیر تولید بنزین رو به افزایش است. هر خودرویی در طول سال میزان بالایی بنزین مصرف می کند و این مسئله خرید بنزین را تا حد زیادی افزایش داده است. علاوه بر این، کاربرد این سوخت در عرصه های صنعتی نیز این طرح توجیهی را با استقبال بالایی رو به رو کرده است.

پالایشگاه تولید بنزین چیست؟

برای تولید بنزین، ابتدا باید مواد مورد نیاز برای تهیه آن فراهم شوند. در این زمینه از نفت خام استفاده می کنند. نفت خام مایع چسبناکی است که کاربردهای بسیاری دارد و مشتقات مختلف آن در عرصه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. بنزین، سوخت های دیزلی، سوخت جت، آسفالت و… از مشتقات مهم نفت خام محسوب می شوند. این مایع در بسترهای سنگی پیدا می شود.

پس از تهیه نفت از اعماق زمین و پمپاژ این ماده از منابع مورد نظر، فرایند تولید مشتقات نفتی انجام می گیرد. پالایش نفت خام پس از پمپاژ این ماده به صورت حرفه ای انجام می شود. در فرایند تولید بنزین، مهمترین مرحله، پالایش نفت خام است که برای انجام آن از روش تقطیر جزیی استفاده می شود. در این فرایند، عناصر موجود در نفت خام، بر اساس اختلاف دمایی تبخیر شده و پس از حرارت دیدن به کلی از هم جداسازی خواهند شد.

در این فرایند، زنجیره های هیدروکربنی تولید می شوند که هر یک طول مختلفی دارند. هر چه این زنجیره ها طولانی تر باشند، نقطه جوش آن ها نیز بالاتر خواهد بود. در فرایند تقطیر نفت خام، دمای این ماده را به حدود ۴۰۰ درجه سانتی گراد می رسانند. پس از این که بخارات مورد نیاز از فرایند پالایش حاصل شدند، فرایند مایع شدن این مواد آغاز می شود. در این مرحله بنزین شروع به جمع شدن بر روی صفحات مخصوص و سینی های تقطیر می کند.

در مراحل بعدی از ریسیور و مخازن نفت استفاده می شود و مواد حاصله در این تجهیزات نگهداری می شوند. در نفت خام آلاینده های بسیاری وجود دارد. گوگرد و نیتروژن در این مواد به میزان بالایی یافت می شوند که در صورت عدم پالایش در مراحل تولیدی، مشکلات بسیاری در روند تولید و مصرف سوخت اتومبیل ایجاد می کنند. فلزات سنگین اغلب سبب آلودگی شدید هوا می شوند و به همین خاطر باید در طول مراحل تولید بنزین به جداسازی این فلزات دقت شود.

ماشین آلات مورد استفاده در پالایشگاه تولید بنزین

برای تولید بنزین در وهله اول مخازن نگهداری مواد اولیه فراهم می شوند. خطوط انتقال پایپینگ نیز در طول فرایند تولید این محصولات مورد استفاده قرار می گیرند. کانال های انتقال و اتصالات پایه ای و سایت پمپ های انتقال نیز از تجهیزات مورد استفاده در این زمینه محسوب می شوند. در این فرایند تولیدی، رینگ های آتش نشانی نیز به کار می روند. این رینگ ها را در دنیای صنعت به نام فومینگ می شناسند.

خط تولید تقطیر پکیج نیز لازمه تولید این محصولات می باشد. در این زمینه از استراکچرهای فلزی با ابعاد استاندارد استفاده می کنند. خط تولید شیرین سازی نیز یکی از بخش های مهم این فرایند به شمار می رود. انشعابات برقی مورد استفاده  در این پالایشگاه یکی از بخش های تعیین کننده در این زمینه محسوب می شوند. در هر پالایشگاه، ترانس های اختصاصی و خطوط انتقال نیز به کار می روند.
انشعابات گاز نیز در این زمینه نقش حیاتی بر عهده دارند. در این زمینه استفاده از موتور برق نیز بسیار متداول است. وسایل سرمایش و گرمایش نیز در این فرایند مورد استفاده قرار می گیرند.  در این فرایند تولیدی نیروهای انسانی بسیاری نیز به کار گرفته می شوند که هر یک وظیفه خاصی بر عهده دارند.

محوطه سازی ساختمان پالایشگاه تولید بنزین

برای احداث این طرح توجیهی، موقعیت مکانی و جغرافیایی پالایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در وهله اول مرحله خاک برداری و زیر سازی کار انجام می گیرد. روشنایی محوطه نیز در این فرایند مورد توجه است. در مرحله بعدی آسفالت سازی مربوط به محوطه انجام می شود. فضای سبز و دیوارکشی محوطه نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

سپس فازهای تولیدی یک و دو نیز احداث می شوند. پست برق منطقه نیز یکی از بخش های مهم و اساسی محسوب می شود. وجود یک آزمایشگاه تخصصی نیز یکی از بخش های مهم در این پالایشگاه ها به شمار می رود. همچنین بخش انبارداری محوطه این طرح توجیهی به خوبی طراحی شده و احداث می شود. استخر آتش نشانی و تاسیسات مربوط به آن نیز جزو مهمترین موارد در این طرح توجیهی به شمار می روند.

در مراحل تولیدی این مواد شیمیایی، مواد افزودنی بسیاری نیز به مواد خام اولیه افزوده می شوند که برای نگهداری آن ها نیز بخش هایی در محوطه در نظر گرفته می شوند. ایمن سازی محیط نیز یکی از موارد مهمی است که در احداث پالایشگاه مورد توجه قرار می گیرد. این طرح مورد تایید آژانس های دوستدار محیط زیست می باشد.

کد آیسیک مرتبط با احداث پالایشگاه تولید بنزین

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
بنزین خودرو ۲۳۲۰۴۱۲۳۱۲

 

کد تعرفه مرتبط با احداث پالایشگاه تولید بنزین

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
بنزین  ۲۷۱۰۱۲۱۰

وضعیت واردات و صادرات پالایشگاه تولید بنزین

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات پالایشگاه تولید بنزین به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات پالایشگاه تولید بنزین به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات پالایشگاه تولید بنزین به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی احداث پالایشگاه تولید بنزین اعلام می دارد.

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی تولید روغن موتور 

طرح توجیهی کربن بلک 

طرح توجیهی پتروشیمی

طرح توجیهی مکمل سوخت

 

 

 

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس