طرح توجیهی احداث کارگاه قالیبافی

گزارش حاضر خلاصه ای از مطالعات امکان ­سنجی و طرح توجیهی فنی و اقتصادی احداث کارگاه قالیبافی می ‌باشد. این مطالعات در قالب متدلوژی مطالعات امکان‌ سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدلوژی فوق ابتدا محصول مورد مطالعه (فرش) معرفی شده و سپس بررسی‌های لازم از منظر بازار آن صورت خواهد گرفت.

بخوانید طرح توجیهی چیست؟

بررسی اجمالی بازار صنعت قالی بافی

تاریخچه استفاده از قالی:

استفاده از انواع قالی و قالیچه، از دوره سلوکیان و اشکانیان در ایران رواج داشته است. شواهدی از وجود قالی های نفیس، در دوره ساسانیان نیز مشاهده شده است. بعضی از آثار و شواهد مورخان عرب نیز بیانگر رواج هنر قالیبافی در ایالت های مازندران، گیلان، فارس و قاینات، می باشد.

طرح توجیهی قالیبافی

معرفی محصول، مشخصات و ویژگی های آن:

فرش و قالیچه و انواع محصولات نساجی، از کالا هایی هستند که از دیرباز، مورد توجه عموم افراد با هر نوع سلیقه ای، قرار داشته اند. فرش، یکی از با ارزش ترین هنرهایی است که با هدف جان بخشیدن به انواع مکان ها و فضاها و دکوراسیون داخلی، ابداع شده است. یکی از محبوب ترین و کهن ترین انواع فرش در کشورمان، فرش دستباف است. قالی دستباف، یکی از زیباترین و جذاب ترین هنرهای ایرانی بوده که در جای جای جهان آوازه داشته و دارای محبوبیت ویژه ای است.

از انواع فرش دستباف می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قالی تمام ابریشم: که پرز و چله آن از نخ ابریشم مرغوب بافته شده است.
  • گل ابریشم: نوع دیگری از قالی دستباف است که در اطراف حاشیه ‌ها و در نقش‌ های آن به جای پرز پشمی، از ابریشم استفاده شده است.
  • قالی کف ابریشم: نوع دیگری از قالی دستباف بوده که در زمینه آن به جای پشم، از ابریشم استفاده می ‌شود.
  • سوف: نوع دیگری از فرش دستباف است که زمینه آن متشکل از پود ضخیم و نازک است و نقش گل و بوته پرز دار دارد.

کدهای آیسیک احداث کارگاه قالی بافی:

تحقیق و توسعه در ساخت انواع قالی و قالیچه: ۷۳۱۰۵۱۲۳۴۳

دار قالیبافی: ۲۹۲۶۵۱۲۴۲۸

ساخت انواع قالی و قالیچه: ۱۷۲۲

ابزار دستی قالی بافی: ۲۸۹۳۴۱۲۴۶

اهمیت استراتژیک کالا در دنیای امروز:

صنعت قالی بافی و فرش بافی در ایران، متاثر از ایفای سهم به سزای کشورمان در تولید فرش جهان، پیشرفت به سزایی داشته است. ایران، از دیرباز، مهد تولید انواع قالی و قالیچه و گلیم و غیره بوده است. امروزه در اکثر فضاها و مکان های ایرانی، متناسب با ذوق و سلیقه و دکوراسیون داخلی افراد، حضور فرش و قالی و قالیچه نمایان است. چه بسا که فرهنگ استفاده از قالی و قالیچه، به دیگر کشورهای جهان نیز سرایت کرده است و آن ها نیز از لذت داشتن این هنر بی نظیر، محروم نبوده اند؛ لذا کشورمان ایران، یکی از منابع عظیم صادرات فرش به اکثر نقاط دنیا، اعم از کشور های آمریکا، امارات، لبنان، پاکستان، ایتالیا، فرانسه و آلمان می باشد.

بازار جهانی محصول:

طرح توجیهی احداث کارگاه قالیبافی

شکل ۱- کشور های صادر کننده انواع فرش و کف پوش در سال ۲۰۱۹

طرح توجیهی کارگاه قالیبافی

شکل ۲- کشور های وارد کننده انواع فرش و کفپوش در سال ۲۰۱۹

در بحث صادرات سایر فرش ها از پشم یا از موی نرم حیوانات، (کرک)، با کد تعرفه هشت رقمی ۵۱۱۱۱۱۳۱ ایالت متحده آمریکا، با سهم ۲۸ درصدی، بزرگترین مقصد صادراتی ایران است. آلمان و امارات در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

طرح توجیهی کارگاه قالیبافی

نمودار ۱- مقاصد صادراتی سایر فرش و کفپوش از پشم و مو (کرک) حیوان

علی رغم آغاز تحریم از مرداد ماه سال ۱۳۹۷، آمریکا بزرگترین واردکننده فرش دستباف ایران در سال ۲۰۱۸ بوده است. گرانترین فرش های ایران در سال ۲۰۱۷ رهسپار قطر و امارات شده اند. انگلستان در سال ۲۰۱۷ در رتبه چهارم واردکنندگان قرار گرفت اما در سال ۲۰۱۸ در رتبه اول تا دهم واردکنندگان فرش دستباف ایران هم قرار ندارد. پاکستان که یکی از رقبای ایران است، رتبه دهم را در وارد کردن فرش دستباف ایرانی دارد.

جمع بندی و نتیجه گیری

صنعت فرش از نظر اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده و تحصیل ارز، نقش به سزایی در اقتصاد کشورمان دارد. این صنعت ضمن دارا بودن کم ترین میزان ارزبری، کم هزینه ترین شیوه ایجاد اشتغال در کشور را نیز به خود اختصاص داده است. امید است تا با عنایت بیشتر به صنعت ارزشمند قالی و قالیبافی در ایران، روز به روز شاهد رونق روز افزون صنعت فرش باشیم.

و اما شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، با بیش از ۱۰ سال تجربه مفید در زمینه مشاوره صنعتی و سرمایه گذاری و تدوین طرح های توجیهی به روز و مستند، آمادگی خود را در جهت مراحل احداث کارگاه قالیبافی و نگارش طرح توجیهی احداث کارگاه قالیبافی، اعلام می کند.

 

خواندن مطالب زیر پیشنهاد میشود :

طرح توجیهی هتل 

طرح توجیهی تولید میز روستیک

طرح توجیهی پرورش زالو 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس