پشتوانه‌های ارزشمند ما...

معرفی طرح توجیهی احداث کارگاه قالی بافی

هنر فرش‌بافی و قالی‌بافی که از هنرهای شناخته شده و بومی ایرانی است دارای پشتوانه‌ای دوهزار ساله در ایران است که تجارب بی‌شماری را به همراه داشته که در این طرح توجیهی احداث کارگاه قالی بافی به آنان اشاره شده و دانستن آنها باعث پیشرفت قابل توجهی در هنر بافت فرش خواهد بود همچنین در این پروژه به ضرورت احداث کارگاه‌های قالیبافی تاکید شده زیرا فرش دست بافت ایرانی یکی از قدیمی‌ترین و با ارزش‌ترین کالاهای تولید ایران بوده، و است.

کارفرما: جناب آقای کریم زاده

بازار طرح توجیهی احداث کارگاه قالی بافی

فرش دستباف ایرانی، نشان دهنده فرهنگ و تمدن ایران زمین به دنیا می‌باشد. مهمترین بازارهای فرش دستباف ایران کشورهای آلمان، ایتالیا، امریکا وفرانسه است. که سالیان طولانیست این کالای نفیس ایرانی سابقه صادرات به کشورهای مختلف جهان را دارد. در حال حاضر کشورهای پاکستان، چین و هند رقبای فرش ایرانی شده اند.

با توجه به اینکه صنعت فرش ایران، از صنایع مهم کشور محسوب شده و دارای ارزش افزوده بالایی است، لذا حمایت هر چه بیشتر از این صنعت بسیار حائز اهمیت می‌باشد تا جائیکه برخی از کشورها،  ایران را با نام فرش می شناسند و هویت اقتصادی ایران به نوعی با صنعت فرش گره خورده است.

 

آشنایی با ابزار بافت در  طرح توجیهی احداث کارگاه قالی بافی

اینکه برای تولید دار قالی، دفه، شانه، کاردک، قیچی، چله، کوجی و سیخ پود کشی از لوازم مورد نیاز بافت قالی است. برای احداث کارگاه قالی بافی وسایلی مورد نیاز می‌باشد که برخی از ابزار شامل موارد زیر می‌باشد؛

  • دار قالی: همان چارچوبی که قالی بر روی آن بافته می‌شود دار قالی نام دارد که بسته به متراژ فرش اندازه‌ های متفاوتی دارد.
  • دفه: دفه یا دفتینگ ابزاری فلزی سرشانه‌ای جهت کوبیدن و باز کردن گره های قالی که برخی سبک می‌باشند که با یک دست کوبیده می‌شوند و برخی سنگین که با دو دست از آن استفاده می‌شود.
  • شانه: برای مرتب کردن بافت استفاده می شود.
  • کاردک: جهت بریدن نخ های اضافه و خامه هایی که بعد از گره زدن ایجاد می‌شوند، کاربرد دارد.
  • چله: نخ هایی که بر روی قالی نصب شده و تار و پود قالی را شامل می‌شوند و مهمترین بخش فرش چله است، که جنس آن می‌تواند پشم، پنبه و ابریشم باشد.
  • کوجی: میله‌ای جهت محکم کردن تارهای افقی و انسجام بخشیدن به قالی است. همچنین کمک کننده پایه دار قالی است.

 

مهمترین ویژگی های طرح توجیهی احداث کارگاه قالی بافی

از مهمترین ویژگی های این صنعت چرخه ی اشتغالزایی بالای آن است؛ اینطور که گفته می‌شود ، از زمانیکه پشم بر روی گوسففند است تا تبدیل به فرش شود 110 شغل درگیر آن است.

صنعت فرش از لحاظ اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده وکسب ارز نقش قابل توجهی در اقتصاد ایران دارد.

طرح‌های قالی بافی با روش‌های علمی و درقالب واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی موجبات دستیابی به تولید اقتصادی و با کیفیت تر این محصول را فراهم می‌آورد. با اجرای این گونه طرح‌ها علاوه بر راندمان تولید افزایش یافته از امکانات بالقوه و بالفعل محلی و منطقه‌ای استفاده بهینه به عمل می‌آید مضافاً اینکه باعث ایجاد اشتغال مولد گردیده و سوددهی معقولی را برای سرمایه‌گذار در پی خواهد داشت. ضمن اینکه این طرح دارای این قابلیت می‌باشد که در قالب تعاونی‌های بانوان به مرحله اجرا درآید.

 

چگونه جهت تهیه طرح توجیهی احداث کارگاه قالی بافی اقدام کنیم؟

شرکت مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، عضو رسمی و دارای رتبه از کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی، با انجام پروژه‌های متعدد در زمینه احداث کارگاه قالی بافی، جهت  تهیه طرح توجیهی آمادگی خود را اعلام می‌دارد.

4 دیدگاه

  1. حمید موذن جامی گفت:

    سلام
    با سرمایه ای در حدود 300 میلیون تومان چه فعالیت هایی را می توان سازمان داد؟
    هزینه طرح توجیهی چقدر هست؟
    به صورت خاص طرح توجیهی برای تولید نمک ید دار، بسته بندی گوشت، بسته بندی مواد غذایی خشک، تولید قالیچه ابریشمی و تابلو فرش، موزرد نظر هست.

    • بهین صنعت یاب گفت:

      سلام باتوجه به رنج سرمایه گذاری عنوان شده در زمینه بسته بندی مواد غذایی می توانید در مقیاس کوچک فعالیت نمایید. هزینه تهیه طرح توجیهی بستگی به ابعاد پروژه دارد با کارشناسان شرکت تماس بگیرید.

  2. فرزانه گفت:

    برای راه اندازی یک کارگاه کوچک تولید قالیچه ابریشم با300میلیون وام باز پرداخت بعد از یکسال به صرفه ست؟

    • بهین صنعت یاب گفت:

      جهت اطمینان کامل از اقتصادی بودن طرح، باید مطالعات جامع امکان سنجی طرح تهیه شود تا بتوان پاسخ داد طرح به صرفه است یا خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس