طرح توجیهی بوم گردی

بوم گردی یا اکوتوریسم، سفر به مناطقی است که دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی می باشد. بوم گردی شرایط خاصی دارد و هدف از آن حفظ منابع زیست محیطی و آثار فرهنگی مناطق بومی است. مقاله حاضر، در ارتباط با معرفی و بررسی طرح توجیهی بوم گردی می باشد.

بخوانید :‌ طرح توجیهی چیست ؟

در این مقاله به معرفی و شرح طرح توجیهی بوم گردی خواهیم پرداخت. بوم گردی سفر به مناطق طبیعی و بومی است که با هدف حفظ منابع طبیعی و ارزش های فرهنگی منطقه صورت می گیرد. در برخی مناطق تاریخی و محل های دارای جاذبه های طبیعی، اقامتگاه هایی برای گردشگران احداث می شود. تأسیس اقامتگاه های بوم گردی شرایط خاصی دارد که در طرح توجیهی بوم گردی بیشتر به آن پرداخته شده است. با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید.

معرفی بوم گردی 

بوم گردی چیست؟

بوم گردی (Eco Tourism)، سفر به مناطق طبیعی با هدف بازدید از جاذبه ها و حفظ منابع طبیعی و بومی یک منطقه است. در پدیده بوم گردی کلیه ویژگی های فرهنگی، طبیعی و اجتماعی اصیل آن منطقه حفظ شده و به بهبود زندگی مردم مناطق بومی کمک می کند. بر این اساس، مناطقی جزو اکوتوریسم محسوب می شوند که قوانین مرتبط با حفظ منابع طبیعی و زیست بومی در آن رعایت شود و تأثیر بر محیط و جامعه از سوی گردشگران در آن به حداقل برسد. در بوم گردی به منظور افزایش سطح آگاهی گردشگران برای حفظ منابع طبیعی و بومی به فعالیت هایی از قبیل آموزش بازیافت، کاهش ایجاد آلودگی، مصرف بهینه انرژی، پیاده روی، صنایع دستی بومی و… ترتیب اثر داده می شود.

بوم گردی در ایران

کشور ایران با وجود اقلیم و فرهنگ های متنوع، قابلیت زیادی جهت اجرای طرح های بوم گردی دارد. تا کنون در شهرهایی نظیر اصفهان، شیراز، یزد، شهرهای شمالی و کویری کشور، اقامتگاه هایی مناسب برای فعالیت های بوم گردی تأسیس گردیده است. در سال های اخیر فعالیت هایی برای توسعه بوم گردی در ایران صورت گرفته و گردشگران زیادی به جمع علاقه ­مندان و دوستداران طبیعت و زیست بوم های مناطق پیوسته اند. سفرهای هدفمند به مناطقی مانند تالاب میانکله، جنگل راش، دره راگه و… علاقه ­مندان بسیاری را به سوی خود جذب کرده و برای توسعه بوم گردی در ایران تلاش می کنند. گردشگری روستایی، عشایری، طبیعت گردی با فعالیت های وابسته به موقعیت جغرافیایی هر منطقه از جمله سفرهای بوم گردی در ایران است.

ارزش ها و فواید بوم گردی

  1. آشنایی و ارتباط دوستانه با فرهنگ جوامع مختلف: فعالیت های بوم گردی گردشگران را با فرهنگ هر منطقه آشنا می کند و با مشارکت در فعالیت های آنان به اوضاع و حفظ فرهنگ آن منطقه علاقه پیدا می کنند.
  2. کمک به حفظ منابع طبیعی: اکوتوریسم نگاهی دوستانه به طبیعت دارد و بر احترام گذاشتن به طبیعت و عدم آسیب رساندن به آن تأکید می کند.  
  3. مؤثر در حفظ و پایداری فرهنگ مردم منطقه: بوم گردی یکی از راه های کسب درآمد برای مردم بومی است. مردم محلی با فروش صنایع دستی و معرفی رسوم و سنن خود در حفظ و نگهداری آثار خود می کوشند.
  4. کمک به توسعه پایدار: با رشد اقتصادی و گسترش امکانات و بهبود کیفیت زندگی انسان ها، شرایط برای بهبود زندگی برای نسل های آینده نیز فراهم می شود.

معرفی طرح توجیهی بوم گردی

اهداف بوم گردی

بوم گردی اهداف زیر را دنبال می کند:

۱.  افزایش اطلاعات فرهنگی و محیط زیستی: یکی از مهم ترین اهداف بوم گردی، آگاهی دادن به گردشگران است که بتوانند در بازدید از مناطق بومی و طبیعی، تأثیر منفی از خود بر جای نگذارند و عواملی را که موجب تخریب هر چه بیشتر طبیعت می شود را به حداقل برسانند. مثلاً برای تأثیر کاهش آلاینده ها به جای استفاده از خودرو در هنگام گردش، استفاده از دوچرخه یا پیاده روی را انتخاب کنند.

۲ . حمایت از مردم بومی منطقه: احترام و شناخت ارزش های فرهنگ و سنت های مردم بومی منطقه، یکی از اهداف بوم گردی است. یکی از راه های حمایت و حفظ فرهنگ مردم منطقه، خرید محصولات و صنایع دستی آنان است.

۳.  حفظ منابع طبیعی: در سفرهای بوم گردی، صرف هزینه بیشتر باید برای حفاظت از منابع طبیعی صورت بگیرد.

اقامتگاه بوم گردی چیست ؟

آن دسته از اقامتگاه هایی که در مناطق بومی و طبیعی احداث می شود و سازگار با بافت معماری منطقه، شرایط مطلوبی برای اقامت گردشگران ایجاد می کند، اقامتگاه بوم گردی نامیده می شود. رعایت قوانین زیست محیطی و ایجاد تعامل با مردم محلی، یکی از شرایط لازم در احداث اقامتگاه بوم گردی می باشد.

سطح بندی اقامتگاه های بوم گردی

اقامتگاه های بوم گردی در سطح های درجه یک، دو و سه تأسیس می شوند. این درجه بندی بر مبنای امتیازات اخذ شده در ارزیابی اقامتگاه، صورت می گیرد. کلیه آیتم های مربوط به بنای ساختمان، تعداد واحدها، امکانات و تجهیزات، کیفیت خدمات و بهداشت و رعایت اصول زیست محیطی و فرهنگی در کسب امتیاز دخیل هستند.

اقامتگاه ‌های درجه سه، حداقل باید از ۴ واحد برخوردار باشد. هر واحد اقامتی باید به گونه ای باشد که حداقل چهار گردشگر بتوانند در آن اقامت داشته باشند. اقامتگاه های درجه دو، نباید از ۶ واحد کم تر باشد. حداقل تعداد واحدها در اقامتگاه های درجه یک نیز به تعداد ۸ واحد اقامتی می باشد.

شرایط لازم برای کسب مجوز اقامتگاه بوم گردی

برای دریافت مجوز جهت تأسیس اقامتگاه های بوم گردی، رعایت برخی الزامات و استانداردها ضرورری است:

  • آگاهی دادن به گردشگران درباره خصوصیات فرهنگی و طبیعی منطقه
  • اقدام در جهت مدیریت حوادث در صورت وقوع مخاطرات مرتبط با فعالیت های بوم گردی
  • استانداردهای پذیرایی از گردشگران در اقامتگاه بوم گردی
  • استانداردهای فرهنگی و زیست محیطی در اقامتگاه بوم گردی
  • رعایت ضوابط و استانداردهای مرتبط با حفظ منابع طبیعی و تنوع زیستی
  • رعایت استانداردهای بهداشتی در اقامتگاه بوم گردی
  • طراحی داخلی و خارجی اقامتگاه، مطابق با رویکرد بهره برداری از تجهیزات سنتی و سازگار با محیط زیست
  • اقدام در جهت مدیریت پسماندها
  • طراحی سیستم آبرسانی و منابع برق و گاز، مبتنی بر کاهش مصرف انرژی

مکان اجرای طرح احداث اقامتگاه بوم گردی

روستاها و مناطق بومی مانند مناطق کویری و جنگلی که از جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی غنی برخوردارند، مکان های مناسبی برای اجرای طرح هستند. بنا بر برخی ملاحظات، امکان ساخت اقامتگاه در محله های تاریخی در شهرها نیز وجود دارد. محل اقامتگاه باید به دور از مراکز فعالیت های جمعی و پر سر و صدا باشد.

مراحل کسب موافقت اصولی برای احداث اقامتگاه بوم گردی

  • ارائه درخواست متقاضی جهت احداث اقامتگاه بوم گردی
  • ارائه مدارک لازم مبنی بر مالکیت زمین به مراجع ذیربط
  • ارائه نقشه ها و کروکی موقعیت جغرافیایی زمین
  • انجام عملیات احداث
  • صدور پروانه بهره برداری

امکانات لازم در اقامتگاه های بوم گردی

امکانات مورد نیاز در اقامتگاه های بوم گردی به شرح زیر می باشد:

  • وجود فضایی مناسب برای پذیرایی از گردشگران
  • طراحی مکانی مناسب برای چایخانه
  • امکان سرو غذا در اتاق های محل اقامت
  • طراحی مکانی مناسب برای نمایش و عرضه صنایع دستی
  • دسترسی آسان به خدمات ارتباطی و اینترنت
  • سرویس بهداشتی و حمام

 

شرکت بهین صنعت یاب، با سال ها تجربه و با در اختیار داشتن کارشناسان زبده در زمینه تدوین و ارائه طرح های توجیهی و امکان سنجی در خدمت متقاضیان عزیز می باشد. در صورتی که به طرح توجیهی بوم گردی نیاز دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس