طرح توجیهی تنباکو معسل

تنباکوی معسل از برگ های خشک توتون به اضافه چند مواد افزودنی و اسانس های دیگر تهیه می شود. این نوع تنباکو در سراسر دنیا به عنوان یک جزء مهم قلیان و برخی از سیگارها محسوب می شود. تنباکوی میوه ای نام دیگر تنباکوی معسل است. در ادامه برای بررسی طرح توجیهی تنباکو معسل با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

تنباکو معسل چیست؟

نیکوتیانا یا همان تنباکو گونه های بسیار متنوعی دارد اما برخی از گونه های تنباکو همچون نیکوتیانا تاباکوم و نیکوتیانا رستیکا رایج تر از دیگر انواع تنباکو است. این گیاه از آمریکای شمالی و جنوبی وارد دیگر کشورها می شود. روغن فرای موجود در تنباکو بوی بسیار مطبوع و خاصی را به آن می بخشد.

تنباکوی معسل یا تنباکوی میوه ای نوعی ماده خوشبو است که معمولاً در قلیان ها مورد استفاده قرار می گیرد. تنباکوی معسل از متنوع ترین برگ های تنباکو تهیه شده و طیف گسترده ای مزه های مختلف را می توان در آن حس نمود. اسانس های شیرین کننده مختلف به همراه برگ های تنباکو تولید کننده تنباکوی معسل می باشد. حال اصطلاح معسل از کجا آمده است؟ این اصطلاح از قرن نوزدهم در زمان امپراطوری عثمانی روی این برگ های تنباکو گذاشته شد.

افرادی که در گذشته می زیستند به سیگار توباک می گفتند. توباک یک نوع تنباکو بود که مزرعه های ایران و ترکیه کشت می شد به همین دلیل افراد به راحتی به آن دسترسی داشتند.

در زمان امپراتوری عثمانی ها، مصری ها نگران تهیه و بدست آوردن دخانیات خود بودند. به همین دلیل به فکر تولید تنباکو افتادند. آنها با ایجاد دو سوراخ روی میوه نارگیل قصد استخراج شیره درون نارگیل را داشتند. مصری ها با طی کردن چند مرحله ساده همچون تعویض لوله لاستیکی با چوب بامبو و  قرار دادن خشت سوخته توانستند قلیان تولید کنند. این نوآوری جدید در آن زمان گوزا نامیده می شد که اکنون باه نام شیشا از آن یاد می شود.

طرح توجیهی تنباکو معسل

 

معرفی چند تنباکوی ایرانی

تنباکوی شیرین: این نوع تنباکو بسیار ملایم بوده و درصد نیکوتین پایینی را دارا است. کشت این نوع تنباکو در استان خراسان، کاشان، اصفهان و مناطق جنوبی ایران صورت می گیرد.

تنباکوی تند : در این نوع تنباکوها نسبت به دیگر انواع تنباکو میزان نیکوتین، روغن و قند بالاتری موجود است. تنباکوی خوانسار یک نوع تنباکوی تند است که در ایران مصرف بسیار زیادی دارد. تنباکوی زرد طلایی بسیار تند بوده و بیشتر مورد پسند کشورهای عربی است. تنباکوی کردستان مهاباد یکی از بهترین نوع تنباکوهای موجود در ایران است که تنها در منطقه خودشان پرورش داده می شود.

کد آیسیک مرتبط با تولید تنباکو معسل

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
انواع تنباکوی معطر معسل ۱۶۰۰۵۱۲۳۱۱

کد تعرفه مرتبط با تولید تنباکو معسل

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
انواع تنباکوی معطر معسل ۲۴۰۳۹۹۰۰

وضعیت واردات و صادرات تنباکو معسل

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات تنباکو معسل به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات تنباکو معسل به تفکیک سال

نمودار وضعیت واردات و صادرات تنباکو معسل به تفکیک سال 

روش تولید و یا ارائه خدمت طرح توجیهی تنباکو معسل

در این بخش می خواهیم در مورد خط تولید تنباکوی معسل و چگونگی بسته بندی آن صحبت کنیم پس همراه ما باشید. در مرحله اول پس از تهیه برگ های تنباکو آن ها را کاملاً به وسیله دستگاه خشک کن، خشک می کنند سپس نوبت به پودر کردن آن می رسد. پودر تنباکوی خشک شده را داخل یک محلول حاوی موادهای مخصوص خیس می کنند. سپس محلول را وارد مخزن اکسترودر کرده تا با هم زدن به شکل یک خمیر یک دست تبدیل شود. .خمیر تنباکو را به وسیله دستگاه برش به اندازه های استاندارد برش می زنند و پس از به کمک دستگاه های مخصوص به طور مرتب بسته بندی می کنند.

چین، هند، آمریکا، برزیل، ترکیه، آرژانتین، ایتالیا، یونان، پاکستان و اندونزی تولید کننده های برگ تنباکو در دنیا هستند. کشورهایی همچون انگلیس، آمریکا، لهستان، مصر، ژاپن، آلمان و هلند بزرگترین وارد کننده های جهان در این حوزه هستند.

طرح توجیهی تنباکو معسل

 

تجهیزات و ماشین آلات در خط تولید تنباکو معسل

  1. بلندر یا ماشین مخلوط کن : جنس این ماشین از استیل ضد زنگ است و وظیفه هم زدن را برعهده دارد. در واقع به کمک این ماشین خمیر مورد نظر بدست می آید.
  2. سیستم پاشش : سیستم پاشش با داشتن پمپ سانتریفیوژ مایع را به داخل قیف خود ریخته سپس به بلندر یا مخلوط کن هدایت می کند. قسمت هایی از این ماشین که با مایع در ارتباط است از جنس استیل طراحی شده است تا مشکلی به وجود نیاید.
  3. میکسر دو جداره : جداره های این دستگاه نیز از جنس استیل ضد زنگ است و در ضخامت های مختلفی تولید می شود. به کمک این دستگاه مواد تنباکو با آب مخلوط می شود. علاوه بر این برای تولید تنباکوی میوه ای نیاز به مخلوط کردن عصاره های متفاوت به خمیر تنباکو می باشد که کار مخلوط کردن را این دستگاه انجام می دهد.
  4. دستگاه بخار زن دوار : عمل زیر و رو کردن خمیر تنباکو و بخار زدن را برعهده دارد.
  5. ماشین برش زن : خمیر تنباکو پس از عمل آمدن به کمک این دستگاه به اشکال گوناگون برش داده می شود.
  6. دستگاه بسته بندی کردن تنباکوی آماده شده
  7. نوار نقاله تسمه ای پله ای
  8. چاپگر جوهر افشان

 

اهمیت بسته بندی مناسب

بسته بندی یک بخش مهم در تولید تمام محصولات است. در واقع سرمایه گذاران برای موفقیت در کسب و کار باید بسته بندی با کیفیت را لحاظ کنند. بسته بندی نقش بسیار مهمی در میزان فروش تنباکوی معسل دارد. تنباکوهای معسل در گرم های مختلف و بسته های متعدد به بازار عرضه می شود.

خلاصه مالی پروژه طرح توجیهی تنباکو معسل

ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰۰ تن  در سال
میزان سرمایه گذاری ثابت ۳ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز ۱٫۱ میلیارد تومان
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز ۲۱ نفر
مساحت زمین مورد نیاز ۲۰۰۰ متر
نرخ بازدهی داخلی ۴۶ درصد

 

طرح توجیهی تنباکو معسل

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید تنباکو معسل اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی سیگار 

طرح توجیهی ذغال

طرح توجیهی سفره خانه سنتی 

طرح توجیهی اسانس سیگار 

طرح توجیهی چای کیسه ای 

طرح توجیهی کافی شاپ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس