طرح توجیهی تولید آبلیمو

آبلیمو از مواد غذایی فرآوری شده است که از لیمو ترش به دست می آید. این چاشنی پر مصرف، ارزش غذایی بالایی دارد و در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مؤثر است. این محصول به دو روش صنعتی و سنتی تولید می گردد. در طرح توجیهی تولید آبلیمو، جنبه های کیفی و کمی طرح مورد بررسی قرار گرفته است. با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

فرآوری مواد غذایی، با هدف حفظ و نگهداری محصولات کشاورزی در بلند مدت و حفظ سرمایه های این حوزه اجرا می گردد. آبلیمو، یکی محصولاتی است که نیاز به آن در تمام طول سال، اهمیت تولید آن را چند برابر کرده است. این محصول با داشتن ماندگاری بالا و عدم ایجاد فساد در آن در بلند مدت، این امکان را فراهم آورده است که در تمام طول سال، پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان باشد. طرح توجیهی تولید آبلیمو در راستای فرآوری محصولات غذایی و کشاورزی و تأمین نیاز مصرف کنندگان ارائه می گردد.

معرفی محصول طرح توجیهی آبلیمو

آبلیمو یکی از چاشنی های غذایی و یکی از نوشیدنی های سنتی است که از لیمو ترش به دست می آید. این محصول غذایی پر مصرف، یک منبع غذایی با ارزش به حساب می آید. لیموترش، از خانواده مرکبات و سرشار از آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن، در مقابل آسیب های ناشی از مواد شیمیایی و رادیکال های آزاد محافظت می کنند. لیموترش، فواید زیادی برای سلامتی دارد. قدرت آنتی باکتریایی و ضد ویروسی این ماده به تقویت سیستم  ایمنی بدن کمک می کند. آب لیمو همچنین در هضم آسان غذا مؤثر است و مواد زائد و سموم بدن را دفع می کند. ویتامین C، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فلاونوئیدها از جمله ویتامین ها و املاح معدنی موجود در این ماده غذایی است.

مزایای مصرف آبلیمو

مصرف آبلیمو، مزایا و خواص درمانی بسیاری دارد. برخی از این ویژگی ها به شرح زیر می باشد:

جوان سازی و نشاط پوست

آبلیمو منبعی غنی از  ویتامین C، فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان است که موجب تقویت کلاژن و ترویج سلامت و جوان سازی پوست می شود.

بهبود هضم غذا

اسید موجود در آبلیمو برای تجزیه غذا به بزاق کمک کرده و هضم غذا را آسان می کند. فلاونوئیدهای موجود در آبلیمو، ترشح آنزیم های گوارشی را بیشتر می کند و فعالیت روده را افزایش می دهد.  

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در آبلیمو، موجب تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن شده و مقاومت آن را در مقابل عفونت و ویروس های سرماخوردگی بالاتر می برد.

کاهش وزن

اسید سیتریک موجود در آبلیمو، سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به کنترل وزن بدن کمک می کند.
کاهش قند خون

آبلیمو به تنظیم قند خون کمک می کند و برای افراد مبتلا به دیابت هم می تواند مفید باشد.

کاهش بیماری های قلبی

منیزیم و پتاسیم موجود در آبلیمو برای سلامت قلب انسان مفید است. فشار خون را پایین آورده و گردش جریان خون را بهبود می بخشد و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

کاهش سطح اسید اوریک در بدن

لیمو، سطح اسید اوریک را در بدن کاهش می دهد. اسید اوریک، یک ماده زائد در بدن به حساب می آید و مقدار بالای آن در بدن می تواند منجر به بیماری هایی مانند نقرس شود.

ویژگی های ظاهری آبلیمو

آبلیمو، ترش مزه و به رنگ لیموی طبیعی یعنی سبز روشن است. این محصول به دو روش سنتی و صنعتی تهیه می شود. هر یک از این روش ها ویژگی های متفاوتی از طعم، رنگ و مدت ماندگاری در محصول ایجاد می کند. آبلیموهایی که به روش صنعتی تولید شده باشند، از لحاظ مزه، ترش تر و در دراز مدت تغییر رنگ نداده و مدت ماندگاری بیشتری دارند.

 کد آیسیک مرتبط با تولید آبلیمو

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

ماشین آلات تولید آبلیمو ۲۹۲۵۴۱۲۳۵۲

کد تعرفه مرتبط با تولید آبلیمو

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

کد تعرفه شرح تعرفه
تولید آبلیمو ۲۰۰۹۳۹۰۰- ۲۰۹۳۱۰۰
ماشین آلات تولید آبلیمو ۸۴۳۵۱۰۹۰-۸۴۳۸۸۰۰۰

 

ماشین آلات و تجهیزات لازم در کارخانه تولید آبلیمو

خط تولید آبلیمو شامل ماشین آلات و تجهیزات زیر می باشد:

  • لیمو شور
  • دستگاه کراشر (برش دهنده)
  • دستگاه پلی پرس (آبگیری)
  • مخزن ذخیره
  • دیرایتور
  • دستگاه پرکن
  • دستگاه دربند
  • لیبل زن
  • شیرینگ و فینیشر

مواد اولیه تولید آبلیمو

برای تولید آبلیمو به روش صنعتی، مواد اولیه زیر مورد نیاز است:

  • لیمو ترش
  • بطری شیشه ای
  • درب بطری
  • اتیکت و نایلون جهت بسته بندی

فرآیند تولید آبلیمو

لیموهای تهیه شده، ابتدا از نظر کیفیت کنترل شده و مورد بررسی قرار می گیرند. پس از تأیید کیفیت توسط ناظران، لیموها در داخل حوضچه تخلیه شده و شستشوی اولیه انجام می شود. سپس لیموها به قسمت سورتینگ منتقل می شوند. در این قسمت، عمل جداسازی ناخالصی هایی مانند شاخ و برگ و همچنین محصولات پوسیده از بین لیموها انجام می گیرد. پس از شستشو و مرحله جداسازی، لیموها توسط دستگاه کراشر، برش داده می شوند. پس از برش و شستشوی ثانویه لیموها، به بخش پلی پرس منتقل می شوند. در این مرحله، ابتدا لیموها خرد و آبگیری شده و سپس در دستگاه هموژنایزر، آب به دست آمده از لیموها صاف و یکنواخت شده و پالپ های درشت از آن جدا می شود. در مخزن اولیه، آبلیمو در دمای ۸۰ درجه سانتی گراد، به مدت ۱۵ ثانیه پاستور می شود. به کمک دستگاه درایتور یا گازگیر، کف روی محصول و حالت قهوه ای روی آبلیمو که به دلیل اکسید شدن روی آن ایجاد می شود، از آن گرفته می شود. آبلیموی پاستوریزه و آماده شده، پس از تأیید نهایی کیفیت، توسط دستگاه پرکن، در بطری های مخصوص ریخته شده و پلمپ می شود. در نهایت بطری های آبلیمو، به وسیله نایلون و توسط دستگاه شرینگ، در بسته های چندتایی بسته بندی شده و آماده عرضه به بازار می گردد.

 

آبلیمو از چاشنی های مهم در آشپزی ایرانی است و بازار مصرف گسترده ای دارد. از این نظر تولید آبلیمو می تواند بازدهی خوبی را برای سرمایه گذاری به همراه داشته باشد. در صورتی که به طرح توجیهی تولید آبلیمو نیازمند هستید، می توانید با کارشناسان بهین صنعت یاب صنعت تماس بگیرید.

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی تولید سس

 طرح توجیهی تولید روغن خوراکی 

طرح توجیهی تولید آدر ذرت 

طرح توجیهی تولید کارامل

طرح توجیهی بسته بندی حبوبات 

طرح توجیهی عسل 

طرح توجیهی بیسکوئیت 

طرح توجیهی زرشک 

طرح توجیهی سوسیس کالباس 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس