طرح توجیهی تولید الیاف پلی استر

اگر بخواهیم به زبان ساده و روان محصول الیاف پلی استر را بیان کنیم باید بگوییم تولید الیاف پلی استر از طریق پت های ضایعاتی صورت می گیرد و این محصول در تولید انواع فرش ماشینی، تولید ایزوگام، صنایع نساجی و غیره به کار میرود. در واقع باید گفت هدف از طرح توجیهی تولید الیاف پلی استر جایگزین آن با الیاف پنبه است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟ 

الیاف پلی استر در بخش ریسندگی مورد استفاده قرار می گیرد، در بعضی موارد ممکن است از الیاف کامل پلی استر و در بعضی موارد دیگر ترکیب آن با پنبه و ویسکوز استفاده می شود. بخش عمده  استفاده از الیاف پلی استر در سیستم ریسندگی کوتاه یا استیپل است و به طور کلی باید گفت این الیاف در صنایع ریسندگی و نساجی بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با توجه به رشد سریع جمعیت الیاف پلی استر بهترین جایگزین برای الیاف طبیعی است زیرا در تولید الیاف طبیعی به نسبت نیاز بالای جمعیت محدودیت هایی وجود دارد.

طرح توجیهی تولید الیاف پلی استراحداث واحد تولیدی الیاف پلی استر

نحوه تولید در طرح توجیهی الیاف پلی استر از طریق ضایعات

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید چگونه می توان از طریق ضایعات پت اقدام به تولید الیاف پلی استر کرد؟ فرآیند تولید الیاف پلی استر بدین صورت است که بعد از جمع آوری ضایعات پت (همان بطری های پلاستیکی) آنها را به کارخانه ها منتقل می کنند.

در مرحله اول تمامی ضایعات پت را مورد شستشو قرار می دهند سپس آنها را به خوبی خشک می کنند. در مرحله بعدی تمام پت های شسته شده و خشک شده را توسط دستگاه کراشر کاملا خرد می کنند، در این مرحله پرک های پلی استر وارد بخش کریستالیزاسیون شده و کاملا ذوب می شوند. بعد از گذراندن تمامی این مراحل مواد ذوب شده به شکل رشته الیاف نو در می آیند سپس در مرحله آخر درون الیاف ها فرو موج ایجاد می شود و بعد از تثبیت فرو موج ها، محصول نهایی به صورت عدل بسته بندی و به بازار عرضه می شوند.

در فرآیند تولید الیاف پلی استر مواد اولیه ضایعات پت هستند و سایر مواد کمکی شامل نرم کننده، مستر بیچ تیتان و کیسه جهت بسته بندی می باشد.

وضعیت بازار

امروزه با توجه به افزایش تقاضا، مصرف داخلی پلی استر در بازار به شدت رو به رشد و پیشرفت است. یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این الیاف در داخل کشور شرکت پلی اکریل است که بر خلاف سوابق درخشان در تولید این الیاف، به دلیل استفاده از ماشین آلات قدیمی با مشکلات فراوانی رو به رو شده است و برای ادامه فعالیت نیاز به توسعه و تغییر دارد. در حال حاضر در کشور ما فعال ترین شرکت ها در زمینه تولید الیاف پلی استر شرکت گلریز پلیمر قم و شرکت الیاف پیروز در دلیجان است.

مزایا و کاربرد الیاف پلی استر

همانطور که در مباحث قبلی به آن اشاره شد امروزه طرح توجیهی تولید الیاف پلی استر نقش مهمی در زندگی ما و جامعه دارد. با توجه به مسائلی همچون گسترش جمعیت و افزایش نیاز همچنین محدودیت در تولید الیاف طبیعی، بازار الیاف پلی استر بسیار گسترده شده است؛ به خصوص مناطقی که در حال توسعه و پیشرفت هستند یکی از اصلی ترین بازار مصرف این نوع الیاف هستند.

طرح توجیهی تولید الیاف پلی استر
سیر تولید الیاف پلی استر

عمده ترین کاربرد الیاف پلی استر در صنایع نساجی، فرش، پوشاک و پارچه می باشد. پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا تولید الیاف پلی استر بیشتر مورد استقبال قرار گیرد و انتظارها در تولید بیشتر، بالا رود. یکی از ویژگی های مثبت و مهم در تولید پلی استر بهبود زندگی مردم و ایجاد تغییرات در روش زندگی آنها می باشد.

امروزه تقریبا همگی از اهمیت صنایع فرش و مبلمان با خبر هستید، تولید این الیاف در رشد این صنایع اهمیت بسیار بالایی داشته و همین امر موجب بهبود زندگی مردم شده است. فرض کنید آیا امکان دارد این همه نیاز گوناگون فقط با تولید الیاف طبیعی برطرف شود؟ قطعا خیر!

در این صورت شما کاملا اهمیت طرح توجیهی تولید الیاف پلی استر را درک خواهید کرد. طرح توجیهی تولید الیاف پلی استر علاوه بر تاثیر مستقیم بر روی صنایع نساجی به صورت غیر مستقیم نیز در برخی صنایع مانند محصولات تولیدی، الکترونیکی، خانگی، صنایع خودرو سازی و… تاثیر می گذارد. علاوه بر این نکات برای بسیاری از مردم فرصت شغلی ایجاد می کند.

 

ریسک های سرمایه گذاری در تولید پلی استر

تولیدکنندگان مسلما در طرح توجیهی تولید الیاف پلی استر باید نکاتی را مد نظر قرار دهند تا تولید این الیاف برای آنها ریسک محسوب نشود. اولین و مهمترین نکته ای که تولیدکنندگان باید در نظر داشته باشند عدم غفلت از رضایت مشتری است. در مسیر تولید همواره باید کیفیت محصول و همچنین رضایت مشتری در راس کار قرار گیرد. همچنین باید به کاهش هزینه محصول نهایی طرح توجیهی تولید الیاف پلی استر بپردازند. از دیگر نکات حائز اهمیت که در موفقیت در این زمینه تاثیر بسزایی دارد، مانوس بودن با فضای تحقیقاتی و کسب اطلاعات جدید است. این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به طوری که ماندگار شدن در بازار به رعایت کردن این نکته بستگی دارد.

در واقع می توان گفت روش های مهمی برای کسب سود در این روش وجود دارد که با رعایت کردن آنها می توان خطر و ریسک سرمایه گذاری را به حداقل رساند. روش های حائز اهمیتی همچون قیمت نهایی محصول طرح توجیهی تولید الیاف پلی استر، کیفیت محصول، منابع مالی، میزان و شرایط فروش محصول و… همچنین با یک برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه می توان بازارهای خارجی را نیز به سمت خود جذب کرد و از این طریق به کسب سود و درآمد رسید و خطر ریسک در سرمایه گذاری را به حداقل رساند.

طرح توجیهی تولید الیاف پلی استر                                                  خط تولید طرح توجیهی تولید الیاف پلی استر

شرکت دانش بنیان مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب، با بیش از ده سال تجربه تخصصی در زمینه ارائه طرح های توجیهی به روز و مستند، آمادگی خود را جهت نگارش طرح توجیهی تولید الیاف پلی استر و ارائه مشاوره تخصصی در این زمینه اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس