طرح توجیهی تولید انواع چسب

چسب ها مواد و ترکیباتی هستند که برای اتصال و چسباندن قطعات به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. تقریباً همه افراد با چسب سر و کار دارند. امروزه استفاده از این محصول در بخش های مختلف صنعتی کاربرد گسترده ای یافته است. طرح توجیهی تولید انواع چسب برای آگاهی بیشتر در این زمینه ارائه می گردد.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟‌

در این مقاله، طرح توجیهی تولید انواع چسب معرفی می گردد. چسب، ترکیبی است که از آن برای اتصال و چسباندن قطعات مختلف استفاده می شود. استفاده از چسب قدمت طولانی دارد. بشر برای اولین بار توانست با کشف چسب هایی که در طبیعت یافت می شد، مانند صمغ درختان، موم، پوست و استخوان برخی حیوانات نیازهای خود را تأمین کند. امروزه تولید چسب های صنعتی و شیمیایی توانسته است به تأمین نیازهای انسان در بخش های گسترده تری کمک کند. چسب ها بسته به نوع کاربرد و استفاده ای که دارند در انواع مختلف تولید می شوند. طرح توجیهی تولید انواع چسب به منظور آشنایی بیشتر در این زمینه ارائه می گردد.

 

 

 

طرح توجیهی تولید انواع چسب

معرفی محصول طرح توجیهی تولید انواع چسب

چسب، ترکیبی چسبناک است که برای اتصال و چسباندن قطعات مختلف به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول در صنعت و زندگی روزمره، کاربردهای گسترده ای دارد. با استفاده از چسب می توان قطعات مختلف فلزی، چوبی، پلاستیکی و… را به هم متصل کرد. به عبارتی چسب ها جزو جدانشدنی بخش های مختلف صنعتی به شمار می روند. همچنین در صنعت تولید و بسته بندی استفاده از چسب مصرف گسترده ای دارد.

امروزه با وجود پیشرفت های حاصل شده و استفاده از مواد مختلف در چسب سازی، بازار این محصول با استقبال فراوانی روبرو شده و از لحاظ فنی و کیفی نیز بسیار توسعه یافته است. دو عاملی که در چسبندگی قطعات بسیار مهم است، جنس سطح و نیروی چسبندگی و بین مولکولی چسب می باشد. بنابراین برای انتخاب چسب مناسب باید جنس سطوح را در نظر گرفت و چسب مناسب را متناسب با آن انتخاب نمود.

کاربرد انواع چسب

چسب ها موارد مصرف گسترده ای دارند. چسب ها به طور معمول در منازل، محیط های اداری و مدارس، صنایع مختلف مانند ساختمان سازی، مبلمان، خودرو سازی، الکترونیک و … کاربردهای فراوانی دارند. در زیر به برخی موارد استفاده از چسب ها اشاره شده است:

نوشت افزار و محصولات کاغذی

برای چسباندن قطعات کاغذی به یکدیگر از انواع چسب های مخصوص استفاده می شود. برای ساخت لوازم تزیینی و سرگرمی استفاده از چسب های مختلف کاربرد دارد.

صنعت خودروسازی

از چسب های صنعتی برای اتصال قطعات به یکدیگر و نگه داشتن آن ها در کنار هم استفاده می شود. فوم خودرو و روکش صندلی ها از جمله بخش هایی هستند که در آن از چسب استفاده می شود.

معرفی طرح توجیهی تولید انواع چسب

صنعت مبلمان

در این صنعت از انواع چسب ها به طور فراوان استفاده می شود. اتصال پایه ها و چسباندن روکش پارچه ای به بدنه، با استفاده از چسب ها انجام می شود.

صنایع بسته بندی

امروزه بسته بندی بخش مهمی از صنایع به حساب می آید. برای بسته بندی مواد، حفظ محتوا و ایجاد مقاومت در آن از چسب استفاده می شود.

صنعت ساخت و ساز

در صنعت ساختمان سازی از چسب های مختلف استفاده می شود. از جمله برای نصب کفپوش‌ها و دیوار پوش‌ها مانند کاشی و سرامیک، موکت، کاغذ دیواری و… کاربرد دارند.

ساختار چسب‌

بسیاری از چسب ها از مواد پلیمری تشکیل می شوند. این مواد که پیوندهای کووالانسی قوی دارند، موجب چسبندگی چسب ها می شوند. به طور کلی برای ساخت و تولید چسب های صنعتی از موادی مانند اپوکسی، پلی اورتان، سیلیکون، پلی کروپرن، پلی سولفیدها و موارد دیگر استفاده می شود. علاوه بر آن از افزودنی هایی نظیر مواد پایدار کننده، نرم کننده، غلیظ کننده و… برای افزایش ویژگی هایی مانند افزایش انعطاف پذیری، کاهش میزان انقباض، مقاومت در برابر اکسایش و… استفاده می شود.

 

انواع چسب

چسب ها با توجه به نوع چسبندگی  و مصارف گوناگون در انواع مختلف تولید می شوند. برخی از انواع چسب ها موارد زیر را شامل می شود:

چسب های نواری

این چسب ها که به شکل نواری و در رنگ ها، ابعاد و میکرون های متفاوت تولید می شوند، بسیار پرکاربرد هستند. برای چسباندن قطعات با این چسب ها به مواردی مانند ایجاد حرارت، مواد فعال کننده و… نیازی نیست و تنها با وارد آوردن کمی فشار بر سطح مورد نظر می چسبد.

انواع چسب ساختمانی

در صنعت ساختمان‌سازی از چسب های مختلفی استفاده می شود. برای نصب سنگ، سرامیک، ام دی اف، پارکت و… از انواع چسب های مخصوص استفاده می شود. انواع چسب مایع، چسب اپوکسی، چسب بتنی و موارد دیگر کاربردهای ویژه ای در این امر دارند.

چسب سنگ

این چسب از انواع چسب های اپوکسی است. چسب سنگ برای چسباندن کاشی، سنگ و سرامیک به کار می رود و حتی برای اتصال قطعات بتنی و فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. چسب سنگ مقاومت بالایی در برابر عواملی مانند خوردگی و سایش و تغییرات دمایی دارد.

چسب حرارتی

این چسب کاربرد فراوانی دارد که برای استفاده از آن به حرارت نیاز است. به همین منظور از دستگاه های تفنگ چسب حرارتی برای روان کردن آن استفاده می شود.

چسب برق

این چسب ها جهت اتصال سیم‌های برق به یکدیگر به کار می روند. این چسب ها با توجه به اندازه کابل ها و سیم ها در انواع مختلف تولید می شوند. چسب برق پلیمری و چسب لنت از انواع مختلف چسب برق به شمار می رود.

چسب ۱۲۳

چسب ۱۲۳ از نمونه چسب های مقاوم و پرکاربرد است. این چسب ها غلظت زیاد و قدرت چسبندگی بالایی دارند و برای اتصال قطعات مختلف فلزی، پلاستیکی، سرامیکی، چوبی و… به کار می روند.

انواع چسب مایع

چسب های مایع در انواع مختلف و با میزان چسبندگی متفاوت تولید می شوند. چسب همه کاره، چسب فوم، چسب قطره ای، و… از انواع این چسب ها هستند که در موارد گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

کد آیسیک مرتبط با تولید انواع چسب

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

نوار چسب کاغذی ۲۱۰۹۵۱۲۳۳۸
چسب بر پایه اپوکسی و سیلیکون ۲۴۲۹۵۱۲۷۷۵
چسب ها بر پایه ترموپلاست ها ۲۴۲۹۴۱۲۶۰۷
انواع نوار چسب و برچسب پلاستیکی ۲۵۲۰۴۱۲۶۴۱

 

کد تعرفه مرتبط با تولید انواع چسب

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
چسب ها ۳۵۰۵۲۰۰۰

 

وضعیت واردات و صادرات انواع چسب

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات انواع چسب به شرح زیر می باشد:

 

نمودار وضعیت واردات و صادرات انواع چسب

جدول وضعیت واردات و صادرات انواع چسب

 

شرکت بهین صنعت یاب، آمادگی خود را در زمینه تدوین و ارائه طرح های توجیهی اعلام می دارد. در صورتی که متقاضی طرح توجیهی تولید انواع چسب هستید، می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی چاپ خانه 

طرح توجیهی رنگ نقاشی 

طرح توجیهی مواد شوینده

طرح توجیهی اکسید کروم 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس