طرح توجیهی تولید بتن آماده

بتن آماده، یک نوع بتن مخلوط و روان است که طی فرایندی مخصوص در کارخانه تولید می شود و با توجه به مقاومت بالایی که دارد از مرسوم ترین مواد مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز است. در طرح توجیهی تولید بتن آماده، کلیه جنبه های کمی و کیفی برای اجرای پروژه، مورد بررسی قرار گرفته است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

طرح توجیهی تولید بتن آماده  

طرح توجیهی ارائه شده در ارتباط با احداث و راه اندازی خط تولید بتن آماده می باشد. بتن آماده، نوعی بتن مخلوط و روان است و با توجه به مقاومت و دوام بالایی که دارد، از رایج ترین مواد مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است. طرح توجیهی تولید بتن آماده، به عنوان ایده ای برای سرمایه گذاری مطرح می گردد. با شناخت ویژگی ها و مشخصات هر محصول، می توان در مورد روش تولید و محاسبات عملیاتی، تصمیم گیری های بهتر و دقیق تری انجام داد.

معرفی محصول

بتن، از مواد و محصولات جدایی ناپذیر در صنعت ساختمان سازی است. تهیه و آماده کردن بتن، فرآیندی زمان بر است؛ از این رو در بیشتر پروژه های ساختمانی از بتن آماده استفاده می شود.

بتن آماده، نوعی بتن است که در کارخانه و طی فرآیندی مخصوص از مخلوط آب با شن و ماسه و سیمان به دست می آید و در پروژه های ساختمانی به مشتریان عرضه می شود. حمل و نقل آن توسط میکسرهای حمل بتن انجام می گیرد و اجرای امر ساختمان سازی را تسریع می بخشد. انواع مختلفی از بتن آماده، بر اساس نسبت ترکیباتی که دارد تولید می شود. بتن آماده سیال، فیبری، پیش ساخته و متراکم از انواع این بتن هاست.

مزایای استفاده از بتن آماده

  • همان طور که گفتیم، تهیه و آماده کردن بتن، امری زمان بر است. بنابراین استفاده از بتن آماده به خصوص در پروژه های بزرگ ساختمانی، موجب تسریع فرآیند ساختمان سازی می شود.
  • با استفاده از بتن آماده، می توان میزان مواد مصرفی و مقدار زیادی از هزینه ها را کاهش داد.
  • کیفیت بالای این محصول به سبب استفاده از ترکیبات و افزودنی های خاص، موجب افزایش مقاومت سازه می شود.
  • تولید این محصول در کارخانه، طبق اصول و رعایت استانداردهای لازم صورت می گیرد و از این رو محصولی کاملاً یکنواخت به دست می آید.

کد آیسیک مرتبط با محصول

کد آیسیک (International Standard Industrial Classification)، سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع شناخته می شود که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. به موجب این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأمین می شود.

 انواع محصولات بتنی و سیمانی ۲۶۹۵۳۱۲۳۱۳
انواع بتن و ملات آماده (از قبل مخلوط شده) ۲۶۹۵۳۱۲۳۰۱

کد تعرفه گمرکی (Hs code) مرتبط با محصول

تعرفه گمرکی(harmonized system)، یک کد هشت رقمی متشکل از چهار بخش دوگانه، برای شناسایی کالا و تعیین جایگاه آن در ترخیص می باشد. مواردی که در تعیین این عدد  نقش دارند، عموماً دارای معیارهای پیچیده است و در کشورهای مختلف به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

شرح تعرفه شماره تعرفه
اشیاء ساخته شده از سیمان، از بتون یا از سنگ مصنوعی ۶۸۱۰
بتون سبک (بر پایه پوکه خرد شده، سرباره یا گدازه، دانه بندی شده ) ۶۸۱۰۱۱۱۰

میزان واردات و صادرات بتن آماده

نمودار و جدول وضعیت واردات و صادرات محصولات بتنی، به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات محصولات بتنی

جدول وضعیت واردات و صادرات محصولات بتنی

 

مواد اولیه پروژه تولید بتن آماده

ماسه، سیمان، آب و برخی مواد افزودنی، مواد اولیه و اصلی برای تولید بتن آماده می باشد. برای تولید بتن آماده مرغوب، کیفیت سیمان و ماسه مهم است و در میزان مقاومت و استحکام محصول تأثیر بسیاری دارد. از این رو توصیه می شود از سیمان پرتلند برای تولید این محصول استفاده گردد.

تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز پروژه

در کارخانه تولید بتن آماده، تجهیزات و اجزای زیر مورد نیاز است:

ماشین آلات و تجهیزات برای تولید بتن (انواع بچینگ پلانت ها)

ماشین آلات و تجهیزات برای حمل و انتقال بتن (انواع تراک میکسرها)

ماشین آلات و تجهیزات برای تخلیه بتن (انواع پمپ های بتن)

طرح توجیهی تولید بتن آماده

روش تولید بتن آماده

برای تهیه بتن آماده، از دو نوع روش بهره گرفته می شود. در روش اول، مواد اولیه با مقادیر تعیین شده و مشخص در کارخانه با یکدیگر مخلوط می شوند و پس از آماده سازی به وسیله ماشین آلات مخصوص به محل اجرای پروژه منتقل می شود. در روش دوم، مواد سازنده با میزان مشخص توسط میکسرهای حمل بتن، به محل مورد نظر منتقل می شود. فرآیند ساخت بتن آماده در کارخانه به شرح زیر می باشد:

ابتدا ماسه و سیمان، توسط نوار نقاله به داخل مخزنی که در آن میکسر قرار دارد، منتقل شده و به طور یکنواخت با یکدیگر ترکیب می شوند. مواد ترکیب شده توسط یک قیف از مخزن به نوار پلاستیکی انتقال داده می شود و از روی نوار پلاستیکی وارد مخزن اصلی می گردد. این مرحله در تولید بتن بسیار مهم است و در ارتقای کیفیت محصول تأثیر زیادی دارد. مواد افزودنی مانند ضد یخ بتن، منبسط کننده بتن، واتر استاپ، پلاستی سایزر و سایر افزودنی های شیمیایی به مقدار مشخص و با توجه به تشخیص کارشناس فنی به این ترکیب اضافه می شود. مخازن آب به طور مستقیم به مخازن اصلی و میکسرها متصل است. در مرحله ترکیب، آب و افزودنی ها از یک طرف و مواد اولیه از طرفی دیگر به مخزن اصلی و میکسر وارد می شوند و با یکدیگر اختلاط پیدا می کنند. هر چه حجم مخزن بزرگ تر باشد، حجم محصول تولیدی بیشتر بوده و می توان حجم گسترده ای از نیازهای مشتریان را پاسخ داد.

طبق تشخیص کارشناسان گروه فنی، زمان مشخصی برای عمل اختلاط مواد، تعیین می شود. در مرحله آخر و پس از اتمام اختلاط در زمان مشخص، درب خروجی موجود در پایین میکسر با زمان بندی مشخص باز می شود. پس از تأیید کنترل کیفی محصول، بتن آماده توسط تانکرهای میکسر به محل پروژه انتقال داده می شود.

 

مکان های پیشنهادی جهت اجرای طرح توجیهی تولید بتن آماده

برای راه اندازی و احداث خط تولید بتن آماده، نزدیک کلان شهرهایی مانند تهران، مشهد، تبریز و کرج که پروژه های ساختمانی بیشتری در آن اجرا می شود، مکان های مناسب تری است.

پیش از تصمیم گیری نهایی در اجرای پروژه، شرایط حاکم بر بازار و قابلیت های لازم باید مورد بررسی و شناخت دقیق صورت بگیرد. در طرح توجیهی تولید بتن آماده، کلیه جنبه های کیفی و کمی طرح، مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به فاکتورهای موجود می توان در اجرای احداث کارخانه گام برداشت.

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی تولید تیرچه های پیش تنیده

تولید میلگرد های شیشه ای

طرح توجیهی تولید ریل آسانسور 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس