طرح توجیهی تولید توربو

توربو که در زبان فارسی به نام سیستم پرخوران شناخته شده است، در بازارهای جهانی به نام توربو شارژر شناخته میشود. وظیفه این قطعه افزایش بهره وری پیشرانه وسایل نقلیه است. موتورهای توربو قدرت مورد نیاز را در وسایل نقلیه مختلف تامین کرده و از بخش های فنی متعددی تشکیل شده اند.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

 این موتورها بسته به میزان توان و قابلیت هایی که دارند، دسته بندی های مختلفی داشته و هر یک از آن ها برای فرایندی به خصوص مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه با بررسی خلاصه طرح توجیهی تولید توربو همراه کارشناسان بهین صنعت یاب باشید.

توربو موتور چیست؟

یکی از مدرن ترین تکنولوژی های دنیای صنعت، توربو شارژ یا موتورهای توربو هستند که در سیستم خودروهای اسپرت به کار رفته و عملکرد آن ها را مطلوب تر می کنند. این سیستم ها با مزایا و معایب به خصوص و ویژگی های منحصر به فردی شناخته می شوند. فرایند ساخت و تولید هر یک از آن ها پیچیدگی های به خصوصی داشته و تولید آن یک کار تخصصی است.

توربوها با هدف افزایش توان خروجی موتور درون سوز خودرو طراحی شده و در عین حال مصرف سوخت را کاهش میدهد. سیستم های پرخوران همچنین به علت ویژگی های خود باعث کاهش حجم کلی موتور خودرو شده و از وزن آن به شکل محسوسی کاسته می شود، سپس همه این تغییرات موجب آن میشود که خودرو ها با بازدهی بالاتر و آلایندگی کمتر وارد چرخه استفاده شوند.

مراحل تولید توربو

توربو ها به سفارش شرکت متقاضی در سایزها و ابعاد مختلف طراحی و تولید میشوند. بسته به نیاز مشتری و محاسبات فنی صورت گرفته، توربو ها میتوانند برای موتورهای خودرو های شهری تا توربو مناسب اتوبوس ها و سایر ماشین های خدماتی تولید و بکار گرفته شوند. از طرف دیگر بر مبنای توان مورد نیاز موتور و سایر پارامترهای فنی، این قطعات با درصد خلوص متفاوت آلیاژی تهیه و قالب گیری میشوند. معمولا هر چقدر توان بالاتری از توربو طلب شود باید آلیاژ بهتری که بتواند در مقابل حرارت بیش از ۸۰۰ درجه ای ایجاد شده از فرآیند تبدیل سوخت به انرژی حرکتی به وجود می آید، مقاومت کند.

جزئیات تشکیل دهنده توربو نیز موارد زیر است : 

  1. هوزینگ

پوسته بیرونی توربوشارژر که فرم کلی این قطعه را تشکیل می‌دهد و سایر اجزا را درون خود نگاه می‌دارد، هوزینگ نام دارد.

  1. پره‌های چرخان

تیغه‌ها و پره‌های کمپرسور و توربین به منظور فشرده‌سازی هوا با استفاده از انرژی گازهای خروجی طراحی شده‌اند. عواملی همچون: نوع طراحی، سایز و فرم این تیغه‌ها، شدت جریان هوا، نسبت فشار، تعیین کننده راندمان کمپرسور و نیز توان توربین هستند. این تیغه‌ها بایستی از سازگاری کامل با یکدیگر و نیز با عملکرد موتور برخوردار باشند.

  1. شفت یا محور اتصال‌دهنده

این محور در میان بلبرینگ‌ها یا یاتاقان‌های روغن کاری شونده نصب شده و تیغه های کمپرسور و توربین را به یکدیگر متصل می‌کند.

  1. یاتاقان‌ها

این یاتاقان‌ها توسط روغن موتور روانکاری می‌شوند؛ در برخی مدل‌های سطح بالا نیز از بلبرینگ بجای یاتاقان استفاده می‌شود.

   ۵. بلبرینگ‌های شفت

این بلبرینگ‌ها نیروهای محوری وارده بر شفت را تحمل می‌کنند

   ۶. آب‌بندها

این آب‌بندها بیشتر شبیه به رینگ پیستون هستند و موجب عدم نشتی روغن از کمپرسور و یا توربین خواهند شد.

ویژگی های توربو چیست؟

در این زمینه، بررسی ویژگی های مثبت و منفی توربوها و در نظر گرفتن مزایا و معایب هر یک برای پیش بینی تجارت این محصولات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برخی از مزایای توربو به شرح زیر می باشد:

مزایا

  1. این اقلام استفاده همه جانبه ای داشته و در بسیاری از سیستم های بنزینی و دیزلی مورد استفاده قرار می گیرند. 
  2. استفاده از آن ها در همه وسایل نقلیه بدون محدودیت انجام خواهد شد. انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین با استفاده از این توربوها تکمیل خواهند شد.
  3. قدرت بیشتر آن ها با قابلیت افزایش حجم موتور نیز از مهمترین مزایای این سیستم ها به شمار می رود که سبب افزایش مصارف آن در عرصه های مختلف صنعتی شده است. 
  4. با استفاده از آن ها آلودگی های ناشی از سوخت به شدت کاهش می یابد و این مسئله به حفظ محیط زیست کمک شایانی خواهد کرد. 
  5. این توربوها انرژی بیشتری در موتور به وجود آورده و این مسئله بدون تغییر وزن موتور صورت می گیرد. 
  6. با وجود این سیستم ها از هدر رفت انرژی در سیستم فنی اتومبیل ها جلوگیری خواهد شد. 
  7. صرفه جویی در میزان استفاده از سوخت نیز از مزایای استفاده از این سیستم ها به شمار می رود. 

برخی از معایب استفاده از این توربوها را در زیر مشاهده می کنید:

معایب

  1. تاخیر در شروع کار توربو
  2. عمر قطعات موجود گاها به دلیل بالا رفتن دما کاهش می یابد که در فرایند تولید این محصولات مورد توجه قرار گرفته است. 
  3. هزینه های نگهداری موتور با وجود توربو گاهاً افزایش می یابد. 


کد تعرفه 

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

 

شرح تعرفه کد تعرفه
توربو شارژ ۸۴۱۴۸۰۹۰

وضعیت واردات و صادرات 

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات طرح توجیهی تولید توربو به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات توربو به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات توربو به تفکیک سال

بازارهای تجاری توربو

در زمان نگارش طرح توجیهی تولید توربو؛ شرکت های خودروسازی داخلی ایران خودرو و سایپا و همچنین سایر تولید کنندگانی که اتومبیل های برندهای مختلف را در ایران به فروش می رسانند، مدل هایی با پیشرانه های توربو تولید و عرضه می کنند. دنا پلاس توربو، سایپا شاهین و فیدلیتی پرام جزء محصولات شناخته شده با این تکنولوژی هستند. از طرف دیگر بر طبق اخبار منتشره و تحلیل رسانه ها، تولید اتومبیل هایی با ویژگی های فنی جدید و عملا استفاده از توربو روی پیشرانه این خودرو ها می توان شاهد آن بود که شرکت های زیادی برای تولید این قطعه حیاتی در جهت تامین نیاز داخلی دست بکار شوند و از این رو بازار چشمگیری در مدت کوتاهی به سبب نیازهای داخلی تولید ایجاد شود. 

مورد دیگری که در رابطه با بازار تجاری این قطعه وجود دارد، موضوع سرویس و نگهداری آن هست که با پیمایش مقدار مشخصی مسافت و یا ساعت کارکرد دقیقی نیاز به سرویس و یا تعویض توربو وجود دارد که در نهایت به بزرگتر شدن بازار این قطعه کمک می کند. 

در پایان شایان ذکر است چنانچه نیاز به نسخه کامل طرح توجیهی توربو دارید، میتوانید با کارشناسان بهین صنعت یاب تماس حاصل فرمایید.

 بیشتر بخوانید : 

طرح توجیهی رادیاتور خودرو 

طرح توجیهی چراغ خودرو 

طرح توجیهی پیستون خودرو 

طرح توجیهی لاستیک خودرو 

طرح توجیهی روغن موتور

توجه !

مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.

طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس