طرح توجیهی تولید رادیاتور خودرو

بیشتر رادیاتورهای تولیدی نقش انتقال حرارت به آب را برعهده دارند. رادیاتور خودرو به عنوان یک مبدل حرارتی عمل خنک سازی موتورها را نیز انجام می دهد. ناگفته نماند رادیاتور خودرو در دیگر وسایل نقلیه اعم از قطار، هواپیما و موتورسیکلت نیز کاربرد فراوان دارد.

رادیاتور در جنس و مدل های گوناگون با برندهای مختلف در بازار موجود است هر مدل رادیاتور فلزی یا نیمه فلزی کاربردهای خاص خود را دارد در ادامه طرح توجیهی تولید رادیاتور خودرو همراه ما باشید تا اطلاعات جامع تری در این زمینه به دست آورید.

 

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

 

رادیاتور خودرو چیست؟

رادیاتور یک سیستم ضروری و مهم در خودرو است که در صورت نبود آن امکان آتش سوزی خودرو پس از ۵ کیلومتر حرکت وجود دارد. سالم ماندن رادیاتور خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا در صورت خراب شدن رادیاتور احتمال نابودری کل خودرو افزایش پیدا می کند. سیلندر ماشین سریعاً پس از نابودی رادیاتور از کار خواهد افتاد. در صورت خراب شدن رادیاتور پیستون داغ شده و با چسبیدن روی سیلندر موتور را از کار خواهد انداخت.

حال چرا رادیاتور خودرو اینقدر مهم است؟ چه نقشی در خودرو دارد؟ رادیاتور خودرو موجب خنک شدن موتور می شود. علاوه بر این حرارت بخاری موجود در خودرو را رادیاتور ایجاد می نماید. سیستم رادیات دارای ضد یخ، ضد جوش و آب لازم است. این سیستم با بهره گیری از واتر پمپ آب لازم را به قسمت های خالی موتور هدایت می کند. با ورود آب کافی به موتور، سیلندر در داخل آب غوطه ور می شود سپس آب ها پس از رسیدن به یک درجه حرارت، مجدد به رادیات بازمی گردند. ضد جوش و ضد یخ موجود در رادیات در فصل های گرم و سرد مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع ضد یخ در هوای سرد از یخ زدن و ضد جوش از افزایش حرارت بیش از حد آب موجود در رادیات جلوگیری می کند.

رادیاتور خودرو

امروزه انواع رادیاتور در برندهای گوناگون تولید و به بازار عرضه می شوند. جنس رادیاتور از برندهای گوناگون مختلف است و هر کدام کاربردهای مختلف دارند. رادیاتورهای فولادی، آلومینیومی، چدن و مسی از جمله معروف ترین رادیاتورهای تولیدی است. انتقال گرما توسط رادیاتورهای مسی خیلی خوب صورت می گیرد اما قیمت این نوع رادیاتور نسبتاً گران است.

رادیاتورهای از جنس آلومینیومی پس از مس بیشترین انتقال دهنده گرما هستند . این نوع رادیاتورها زنگ نمی زنند بنابراین خیالتان نسبت به این موضوع راحت باشد.

رادیاتورها به صورت پنلی تک و یا دو کنوکتوره تولید می شوند. رادیاتورهای از نوع پره ای در طول های متفاوت برای مساحت های مختلف موجود هستند معمولاً جنس رادیاتورهای پره ای از آلومینیوم می باشد. مقاومت و دوام این نوع رادیاتورها بالا است. علاوه بر این رادیاتورهای آلومینیومی ضد رسوب و ضد زنگ در برابر آب هستند و این یک مزیت محسوب می شود.

اجزای اصلی تشکیل دهنده رادیاتور خودرو

شبکه رادیاتور : بخش اصلی هر رادیاتور شبکه آن است. جلو و پشت شبکه را فن قرار داده اند تا هوا از بین شبکه عبور کرده و عمل خنک سازی آب را انجام دهد. حرارت دمای آب وارد شده به رادیاتور به کمک همین دو فن کاهش پیدا می کند و پس از آن آب خنک شده به محفظه پایین انتقال داده می شود و مجدد سیستم خنک کننده صورت می گیرد.

محفظه پایین : آب سرد در قسمت محفظه پایین رادیاتور جمع می شود و سپس به لوله مربوطه منتقل می شود.

دو لوله انتقال آب یکی از رادیاتور به موتور یکی از موتور به رادیاتور : یک لوله در قسمت انتهایی رادیاتور قرار می گیرد که وظیفه نگهداری آب سرد و خنک سازی سیلندر و موتور را برعهده دارد و لوله دیگر تمام حرارت ناشی از سیلندر و موتور را گرفته و آب را گرم می سازد و به رادیاتور باز می گرداند.

فن بخاری، ترموستات، منبع انبساط، واترپمپ، بخاری و فن از دیگر اجزای سازنده رادیاتور خودرو می باشند.

نقش اصلی رادیاتور در خودرو

به دلیل ایجاد احتراق در موتور حرارت بسیار زیادی ایجاد می شود و این حرارت اگر کنترل نگردد خطرات جدی را به وجود می آورد. این حرارت به داخل قطعات موتور نفوذ کرده و موجب آتش سوزی خواهد شد بنابراین یک دستگاه خنک کننده باید در خودرو وجود داشته باشد تا موتور خودرو را خنک بسازد.

 

کد آیسیک مرتبط با تولید رادیاتور خودرو

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
دستگاه تزریق مایع خنک کننده رادیاتور خودرو ۲۹۲۹۴۱۲۶۵۰
رادیاتور آب خودرو ۳۴۳۰۵۱۲۴۶۱
رادیاتور آب خودرو سبک ۳۴۳۰۶۱۲۶۹۰
رادیاتور آب خودرو سنگین و نیمه سنگین ۳۴۳۰۶۱۲۶۸۹
رادیاتور چدنی سیستم حرارت مرکزی ۲۸۱۲۴۱۲۳۱۹
رادیاتور فولادی سیستم حرارت مرکزی ۲۸۱۲۴۱۲۳۲۰
رادیاتور آلومینیومی سیستم حرارت مرکزی ۲۸۱۲۴۱۲۳۲۱

طرح توجیهی تولید رادیاتور خودرو

 

کد تعرفه مرتبط با تولید رادیاتور خودرو

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
رادیاتور برای حرارت مرکزی، با گرم‌ کننده غیر برقی، و اجزاء و قطعات آنها، از چدن،‌ آهن یا از فولاد، گرم‌ کننده هوا و توزیع کننده ‌های هوای گرم ( از جمله توزیع ‌کننده‌ هایی که عمل توزیع هوای تازه یا مطبوع را نیز انجام می ‌دهند )، با گرم‌کننده غیر برقی، دارای یک بادزن ۷۳۲۲
رادیاتورها و قطعات مربوطه ۸۷۰۸۹۱
رادیاتور آب ۹۸۸۴۲۷۰۰

 

وضعیت واردات و صادرات تولید رادیاتور خودرو

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات تولید رادیاتور خودرو به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات تولید رادیاتور خودرو به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات تولید رادیاتور خودرو به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید رادیاتور خودرو اعلام می دارد.

 

 

مطالب مرتبط :‌

طرح توجیهی تولید آب رادیاتور خودرو 

طرح توجیهی قطعات پرسی خودرو 

طرح توجیهی تولید چراغ خودرو 

طرح توجیهی تولید قطعات فایبر گلاس

طرح توجیهی کاتالیست خودرو

طرح توجیهی فرمان هیدرولیک خودرو 

طرح توجیهی روغن موتور 

طرح توجیهی آب شیشه شویی خودرو 

طرح توجیهی خودرو خدمات شهری

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس