طرح توجیهی تولید رنگ نقاشی

رنگ، ماده ای به شکل جامد، مایع یا خمیری است که از ترکیب مواد مختلف به دست می آید. هر یک از رنگ ها با توجه به مواد تشکیل دهنده آن، ویژگی های خاص و کاربردهای مختلفی دارند.  مقاله حاضر جهت معرفی طرح توجیهی تولید رنگ نقاشی ارائه شده است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

رنگ، ماده ای در انواع گوناگون است که از ترکیب رنگدانه ها، رزین، حلال و… ساخته می شود. از جمله کاربردهای رنگ، استفاده از آن برای ایجاد طیف های زیبا در محیط و خلق آثار نقاشی است. رنگ ها با توجه به خواصی که دارند، در سبک های مختلف به کار می روند. مقاله حاضر در خصوص آشنایی بیشتر با طرح توجیهی تولید رنگ نقاشی ارائه می گردد. با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید

معرفی محصول مرتبط با طرح توجیهی تولید رنگ نقاشی

رنگ چیست؟

رنگ ماده ای است که بیشتر به صورت مایع و سیال وجود دارد و پس از اعمال بر روی سطوح مختلف، خشک می شود. از رنگ ها برای ایجاد طیف خاص و زیبایی محیط و همچنین به منظور حفاظت از اشیا در برابر عوامل طبیعی و غیر طبیعی مانند ضربه، ساییدگی و خراش استفاده می شود.

مواد تشکیل دهنده رنگ

  • رنگدانه (پیگمنت)

از رنگدانه برای ایجاد فام و رنگی کردن محصول استفاده می شود. همچنین رنگدانه ها پوشانندگی و براقیت بیشتری در رنگ ایجاد می کنند و به دو دسته آلی و معدنی تقسیم می شوند.

  • رزین

رزین، یکی از مواد اصلی در تولید رنگ محسوب می شود. این ماده، نگهدارنده ذرات و عاملی برای چسبندگی رنگ است.

  • حلال

حلال، واسط رنگدانه و رزین است و در انواع آلی و معدنی وجود دارد. آب هم می تواند به عنوان حلال عمل کند.

  • پرکننده ها

پرکننده ها شامل موادی مانند کربنات کلسیم، باریت، دیاتومیت، کائولین، تالک، اکسید روی و… می باشد. برای ایجاد خاصیت ضد اسیدی، خمیری کردن و فرم دهی یا جذب رطوبت از این مواد استفاده می شود.

  • مواد افزودنی

از برخی مواد افزودنی برای مقاصد خاصی در ترکیب رنگ ها استفاده می شود. افزودنی ها با خواصی مانند مقاومت در برابر خراش، خشکی، کپک و عوامل دیگر در رنگ ها به کار می روند.

معرفی طرح توجیهی تولید رنگ نقاشی

انواع رنگ نقاشی

۱- گواش

یکی از انواع تکنیک های نقاشی، استفاده از گواش است. این رنگ، از مواد رنگی غلیظ ساخته می شود و پوشانندگی بالایی دارد. حلال این رنگ، آب است. از این رنگ در زمینه های مختلفی استفاده می شود؛ از جمله در طرح های تصویرسازی، گرافیکی و تبلیغات هنری به خصوص پلاکات ها بسیار پرکاربرد است.

۲- رنگ روغن

استفاده از رنگ روغن در نقاشی به دوران رنسانس و حتی قبل از آن مربوط می شود. بسیاری از هنرمندان در سبک های مختلف از رنگ روغن استفاده می کردند. پیگمنت و روغن های مخصوص مانند بذر کتان، مواد سازنده رنگ روغن است. پیگمنت های این رنگ، عموماً از نوع پایه سرب و پلیمری است. تینر و برخی روغن های گیاهی، حلال های این رنگ است. روغن دانه کتان، خشخاش و روغن بزرک رایج ترین روغن های به کار رفته در رنگ روغن هستند. این روغن ها خواص مختلفی دارند و مقدار زمان خشک شدن رنگ را تعیین می کنند. یکی از مشخصات استفاده از رنگ روغن در نقاشی، عبور نور از میان ذرات رنگدانه هاست که این ویژگی به اثر، روشنایی و عمق خاصی می دهد.

از دیگر مشخصه های رنگ روغن، دیر خشک شدن آن است. با وجود این مشخصه، می توان رنگ را به راحتی با یکدیگر ترکیب نمود. با وجود خیس ماندن رنگ به مدت طولانی، امکان اصلاح ایرادات نقاشی وجود دارد. رنگ روغن توانایی بالایی در ایجاد تصاویر شفاف و کدر دارد. نقاشان با استفاده از این ویژگی می توانند در خلق این بخش ها موفق تر عمل کنند.

۳- آبرنگ

این رنگ، نسبت به رنگ های دیگر شفافیت و ظرافت بیشتری دارد. به طوری که نقاشان برای خلق آثار لطیف، از این رنگ استفاده می کنند. آبرنگ که به شکل قرص های جامد، یا به صورت پودر، مایع و خمیر تولید می شود، باید به وسیله آب رقیق شده و مورد استفاده قرار گیرد.

۴- آب مرکب

مرکب غالباً از ترکیب دوده، چسب های حیوانی، گلیسیرین و برخی مواد دیگر ساخته می شود. امروزه استفاده از برخی مواد مانند لاک الکل، رزین و مواد ثابت کننده در تولید این رنگ ها معمول شده است.

مرکب بیشتر به حالت مایع وجود دارد؛ اما ممکن است به شکل خمیری و پودری نیز تولید شود. مرکب پودری که از آن به عنوان مرکب چینی نیز یاد می شود، باید با آب مخلوط شده و سپس مورد استفاده قرار گیرد. مرکب پوشانندگی بالایی ندارد و جزو رنگ های شفاف است.

۵- اکریلیک

رزین های آلکیدی، مواد اصلی سازنده این رنگ ها هستند. رنگ های اکریلیک در دو نوع پایه نفتی یا پایه آب تولید می شوند. این رنگ پس از استفاده به سرعت خشک می شود و در برابر آب و رطوبت و نور بسیار مقاوم است. با استفاده از ویژگی خشک شدن سریع این رنگ، نقاش می تواند بدون این که تداخلی در رنگ ها ایجاد شود، لایه های متمادی در اثر خود به کار برد. اکریلیک نیز غلظت بالا و پوشانندگی قوی دارد. ماندگاری زیاد، درخشندگی و مقاومت در برابر عواملی نظیر گرما، خراش و… از دیگر ویژگی های این رنگ هاست.

۶- اکولین

اکولین از جمله رنگ های رقیق و شفاف است که از ترکیب پیگمنت و جوهر به دست می آید. اکولین بر خلاف رنگ های دیگر مانند رنگ روغن یا آبرنگ، که با مواد افزودنی و پرکننده ها فرم و شکل خاصی می گیرند، مستقیماً از مواد رنگ ساز و به شکل محلول تهیه می شود.

 

کد آیسیک مرتبط با تولید رنگ نقاشی

انواع رنگ های هنری ۲۴۲۲۳۱۲۴۰۹
رنگ های اکریلیک ۲۴۲۲۴۱۲۴۱۰
رنگ های روغنی ۲۴۲۲۴۱۲۴۱۱

 

کد تعرفه مرتبط با تولید رنگ نقاشی

انواع رنگ های هنری ۳۲۱۳
رنگ های اکریلیک ۳۲۱۳۹۰۰۰,۳۲۱۳۱۰۰۰
آبرنگ ۳۲۱۳۱۰۰۰

 

وضعیت واردات و صادرات محصول مرتبط با طرح توجیهی تولید رنگ نقاشی

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات رنگ های نقاشی به شرح زیر می باشد:

 

 

نمودار وضعیت واردات و صادرات رنگ نقاشی به تفکیک سال

 

  

جدول وضعیت واردات و صادرات رنگ نقاشی به تفکیک سال

 

فرایند تولید محصول طرح توجیهی تولید رنگ نقاشی

  • اندازه گیری مواد اولیه

ابتدا مواد اصلی پس از آزمایشات اولیه، به صورت دقیق به وسیله ترازو یا پیمانه های مدرج اندازه گیری می شود.

  • آماده کردن پایه رنگ

پودر رنگدانه ها در حلال متناسب با آن و با نسبت مشخص، درون میکسرهای رنگ سازی مخلوط می شوند. دور میکسر، مطابق با محصول مورد نظر تعیین می شود که بیشتر بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دور در دقیقه تا چندین ساعت می چرخد. مخازن این میکسرها به گونه ای طراحی شده اند که با امکان خنک کردن جداره، از شوک حرارتی و تخریب رنگ جلوگیری می شود.

  • مخلوط کردن

اختلاط مواد، طبق فرمول های تعیین شده زیر نظر کارشناسان صورت می گیرد. به طور کلی ابتدا حلال درون مخزن ریخته شده، سپس مواد دیگر و در نهایت رزین ها اضافه می شوند. در طول فرایند تولید، کیفیت محصول، مورد آزمایش قرار گرفته و کنترل می گردد.

  • آزمایش محصول نهایی

در نهایت، کیفیت محصول تولید شده، از نظر درجه پراکنش، درجه پوشانندگی، میزان رنگ دهی، زمان خشک شدن، براقیت و موارد دیگر مورد آزمایش قرار می گیرد.

  • بسته بندی محصول نهایی

پس از تأیید کیفیت، محصول در بسته بندی مخصوص قرار گرفته و آماده عرضه به بازار می گردد.

شرکت بهین صنعت یاب، با در اختیار داشتن کارشناسان زبده و مجرب، آماده ارائه طرح های توجیهی و امکان سنجی می باشد. در صورتی که متقاضی طرح توجیهی تولید رنگ نقاشی می باشید، با ما تماس بگیرید.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی روغن موتور 

طرح توجیهی بازیافت لاستیک 

طرح توجیهی تولید دوده صنعتی 

طرح توجیهی لوازم آرایشی و بهداشتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس