طرح توجیهی تولید سیمان | بررسی فنی مالی و اقتصادی همراه با جداول مالی

طرح توجیهی تولید سیمان

سیمان : این کلمه به معنی چسب می باشد و در کاربردهای ساختمانی، سیمان در اثر ترکیب با آب قادر به چسباندن ذرات شن و ماسه (سنگدانه) می شود. از این رو به آن، سیمان هیدرولیک گفته میشود که اساساً از اکسید کلسیم تشکیل شده است و این اکسید با اکسیدهای سلیسم، آلومینیوم و آهن ترکیب می شود و فلزهایی با خاصیت سیمانی را به وجود می آورد. با کارشناسان در بررسی طرح توجیهی تولید سیمان همراه باشید.

بیشتر بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

جهت تولید سیمان، از سنگ آهک و خاک رس (سیلیس و آلومین) که در طبیعت به وفور یافت می شوند، استفاده می شود که برای تولید این محصول به سنگهای آهکی بیش از ۷۵ درصد CaCO3 و سنگهای آهکی همراه با خاک رس بین ۷۵ -۴۰ درصد CaCO3 و خاک های آهکی کمتر از ۴۰ درصد CaCO3  نیاز می باشد.

معرفی محصول

سیمان دارای چندین نوع مختلف با کاربردهای متفاوت می باشد که در ذیل به معرفی انواع پرکاربرد این محصول اشاره خواهد شد .

  • سیمان نوع ۱: سیمان پرتلند معمولی که برای مصارف عمومی استفاده می شود. از این سیمان در ساختن پیاده روها، روسازی جاده ها، پل های بتن مسلح، راه آهن، مخازن، لوله های آب و ملات برای بنایی استفاده می شود .
  • سیمان نوع ۲ : از این نوع سیمان در مواردی که حرارت هیدراتاسیون متوسط و مقاومت در برابر حمله سولفات های در حد متوسط لازم باشد، به کار می رود. به دلیل محدودیت فاز آلومینات و کمتر بودن فاز C3S در این سیمان، مقاومت فشاری اولیه و نهایی آن کمتر از سیمان نوع ۱ است. سیمان تیپ ۲ معمولاً کندتر از سیمان تیپ ۱ می گیرد و از آن در ساختمانهای حجیم استفاده می شود تا هنگام گرفتن بتن، حرارت کمتری ایجاد شود و حجم بتن ریزی محدود نشود. این سیمان برای بتن ریزی در هواهای نسبتاً گرم ( افزایش دمای بتن معمولی به بیش از ۳۲ درجه سانتیگراد و بتن حجیم به بیش از ۱۵ درجه سانتیگراد ) بکار می رود.
  • سیمان نوع ۳ : این سیمان تقریباً شبیه به سیمان تیپ ۱ است، با این تفاوت که به شدت ریزتر آسیاب شده و به همین جهت گیرش سریعتری دارد. از این سیمان چنانچه بخواهند زودتر از معمول قالب را برداشته و بتن را بارگذاری نمایند استفاده می کنند تا مدت زمان لازم برای محافظت بتن ریخته شده کوتاه تر شود.
  • سیمان نوع ۴ : سیمان تیپ ۴ کندگیر بوده و در جاهایی که شدت و مقدار حرارت تولید شده اهمیت دارد استفاده می شود ( مانند ساختمانهای حجیم بتنی (سد)). همچنین این نوع سیمان در هوای گرم و دمای بالای ۴۰ الی ۵۰ درجه سانتیگراد برای تسهیل مراقبت از بتن به کار می رود.

کد آیسیک و کد تعرفه محصول

کد آیسیک صنایع شرح
۲۶۹۴۴۱۲۳۱۲ سیمان پرتلند
۲۶۹۴۵۱۲۳۱۳ سیمان پرتلند نوع ۱
۲۶۹۴۵۱۲۳۱۴ سیمان پرتلند نوع ۲
۲۶۹۴۵۱۲۳۱۵ سیمان پرتلند نوع ۳

 

 استانداردها 

  1. ASTM یکی از استانداردهای مطرح دنیا می باشد که دارای سه استاندارد اصلی به شرح ذیل می باشد :
  • استاندارد ASTM C-150، برای ویژگی سیمان پرتلند دارای محدودیت ترکیب شیمیایی و محدودیت ترکیبات مواد سازنده می باشد.
  • استاندارد ASTM C-595، برای ویژگی های سیمان هیدرولیک آمیخته دارای محدودیت شیمیایی و ترکیب مواد سازنده می باشد.
  • استاندارد ASTM C-1157، برای ویژگی سیمان هیدرولیک آمیخته فقط دارای محدودیت های کاربردی جهت استفاده سیمان می باشد .

 هر سه این سه استاندارد شامل الزامات کاربردی مقاومت، گیرش و تست سلامت انبساط اتوکلاو می‌باشند .

  1. EN
  • استاندارد :EN-197-1

این استاندارد بسته به الزامات بتن و شرایط محیطی (استانداردهای کشورهای مختلف)، سیمان را انتخاب می کند و در صورتی که الزمات دیگری جهت مصرف کننده مفید باشد با توافق تولید کننده سیمان بر اساس استانداردها و الزامات ملی قابل توافق خواهد بود .

  • استاندارد۲۰۰۰ :EN-197-1

این استاندارد دارای پنج تیپ ( ۲۷ نوع سیمان) می باشد .

CEM  I  سیمان پرتلند

II  CEM سیمان پرتلند آمیخته

III  CEM سیمان سرباره

CEM IV سیمان پوزولانی

CEM V سیمان مرکب

میزان صادرات

ایران جزو هفت کشور بزرگ تولید کننده سیمان جهان می باشد که حجم تولید آن در کشور ۸۵ میلیون تن و میزان نیاز داخلی ۶۵ میلیون تن است که این محصول به کشورهای هندوستان، افغانستان، روسیه، عراق، قطر، کنیا، کویت، سریلانکا، پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، بنگلادش، چین، عمان و… صادر می شود.

 طبق آمار موجود در شهریورماه سال ۹۹ (اعلامی گمرک ایران)، کشور توانسته است اقدام به صادرات ۵ میلیون و۸۴۷ هزار و ۲۰۱ تن به ارزش ۱۲۷ میلیون و۹۹۰ هزار و ۹۵۹ دلار انواع سیمان به ۲۸ کشور جهان نماید ولی متاسفانه با توجه عدم تناسب در تامین نهادهای تولید به علت تحریم، مازاد عرضه و عدم تناسب تقاضا به دلیل افزایش کارخانه های سیمان و همچنین بروز کووید ۱۹ و تبعات ناشی از آن و مباحثی از قبیل حمل نقل این محصول، این صنعت را با مشکلات جدی مواجه کرده است .

روش تولید در طرح توجیهی تولید سیمان

در تولید سیمان به مواد خام و اولیه ای نظیر سنگ آهک، خاک رس، مارل (خاک آهک دار)، سنگ گچ، سنگ آهن و سنگ سیلیس احتیاج می باشد. در استخراج موادی نظیر سنگ آهک، سنگ آهن و سنگ گچ ممکن است نیاز به چالزنی و ایجاد انفجار بوسیله دینامیت و مواد منفجره می باشد. در حالی که برای استخراج موادی نظیر خاک رس و مارل ( خاک آهک دار) نیاز به چالزنی و انفجار ندارد و صرفاً از بولدوزرها و یا دستگاههای مشابه جهت دپو کردن مواد استفاده می شود.

مراحل ترکیب مواد برای تولید سیمان دارای دو حالت است.

  • مراحل خشک (مهمترین و پرکاربردترین روش تولید سیمان در جهان است)
  • مراحل مرطوب
  • فرآیند خشک

در این فرآیند تولید مواد خام خشک، آسیاب شده و به صورت پودر خشک به درون کوره تغذیه می شود. مواد آهکی و قلیایی در ابتدا به صورت جداگانه به ذراتی با اندازه ۲-۵ سانتی متر خرد می شوند و این مواد خرد شده مجددا خرد شده تا به ذرات ریزتری تبدیل شوند. مواد پس از غربالگری ذخیره شده سپس با نسبت های مختلف ترکیب شده تا ماده خام خشک حاصل شود. این ماده خام در سیلو ها ذخیره شده تا آماده ارسال به کوره شود. نمودار زیر مراحل تهیه سیمان در فرآیند خشک را نشان می دهد.

  • فرآیند تر

مواد خام در ابتدا خرد و به پودر تبدیل شده و در سیلو ها ذخیره می شوند. برای حذف کردن مواد آلی موجود در رس، رس شسته می شود. مواد پودر شده و آب ناشی از شستن رس به کانال آسیاب جهت اختلاط فرستاده می شود. ماده حاصل چسبناک بوده که slurry یا دوغاب نامیده می شود. نمودار فرآیند مرطوب تولید سیمان در شکل زیر نمایان است.

نتیجه گیری

شرکت بهین صنعت یاب، با سال ها کسب تجربه و مهارت در زمینه تدوین طرح توجیهی و امکان سنجی، آماده ارائه خدمت به متقاضیان عزیز می باشد. چنانچه نیازمند طرح توجیهی تولید سیمان می باشید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی تولید بتن آماده 

طرح توجیهی فولاد 

طرح توجیهی گچ 

طرح توجیهی پرلیت 

طرح توجیهی آسفالت 

طرح توجیهی آهن اسفنجی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس