طرح توجیهی تولید سیم و کابل

 

سیم وسیله ای است که از آن برای ایجاد اتصالات در مدارها استفاده می شود بعبارتی دیگر یک هادی الکتریسیته است که برای انتقال جریان الکتریکی از محلی به محل دیگر و ارتباط بین دستگاههای مختلف کاربرد دارد و به سه دسته سیم مفتولی( سیم تک لا )، سیم نیمه افشان و سیم افشان تقسیم می شود. با بررسی طرح توجیهی تولید سیم و کابل همراه کارشناسان بهین صنعت یاب باشید.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

اصولا کابل همان هادی الکتریسیته است و توسط موادی از محیط اطراف خود عایق شده باشد به طوری که ولتاژ روی سطح عایق نسبت به زمین برابر صفر و در روی سطح سیم نسبت به زمین دارای ولتاژ فازی می باشد، گفته می شود.

معرفی محصول طرح توجیهی تولید سیم و کابل

انواع سیم:

سیم مفتولی: این نوع سیم دارای یک رشته هادی می‌باشد و به دلیل این که قابل فرم دهی می باشد عموما در تابلو برق‌ها استفاده می‌شود. ولتاژ این نوع سیم ۷۵۰/۴۵۰ ولت است .

سیم نیمه افشان: تعداد سیم های این نوع سیم به مراتب کمتر از سیم های افشان بوده و چیزی بین سیم های مفتولی و افشان می‌باشد و همنچنین انعطاف آن نیز از سیم‌های افشان کمتر می‌باشد. ولتاژ این سیم ۷۵۰/۴۵۰ ولت است .

سیم افشان: این سیم از تعداد زیادی رشته های نازک مسی تشکیل شده اند که به سیم نرم معروفند و در سیم کشی ساختمان کاربرد دارند. ولتاژ نامی آن ۵۰۰/۳۰۰ با ولت است.

سیم نایلون: این نوع سیم از ترکیب دو سیم نازک به هم چسبیده تشکیل‌شده است. (از نوع سیم افشان بوده) بیشتر در برق‌کشی ساختمان‌ها و معمولاً به‌صورت روکار استفاده می‌شود.

سیم ارت: از این سیم جهت اتصال تجهیزات مختلف به سیستم ارتینگ استفاده می‌شود. (بدلیل خلوص بالای مس و درنتیجه مقاومت اهمی پایین این سیم در مبحث ارتینگ بسیار حائز اهمیت است)

سیم کواکسیال: این دسته از سیم‌ها نسبت به سایر سیم‌ها کاربرد کمتری داشته و بعنوان رابط تلویزیون و آنتن در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین جهت حذف نویز و در نتیجه کیفیت بالای صوت و تصویر از شیلد و فویل در این سیم استفاده می شود .

انواع کابل

کابل جفت پیچ خورده :  برای فاصله های طولانی از این نوع کابل استفاده می شود.

کابل های چند رسانا: این کابل ها در مدار های کنترل از راه دور استفاده می شود و از چند سیم هادی با غلاف عایق تشکیل شده است .

کابل های برق: کلیه کابل های برقساختمانی از دو بخش سیم رسانا و بخش محافظ تشکیل شده اند.

کابل فیبر نوری: از این کابل در کاربردهایمخابراتی استفاده می شود و متشکل از دسته های شیشه ای الیاف در داخل یک پوشش عایق می باشد و پهنای باند بالاتری را پشتیبانی می کنند .

کد آیسیک و کد تعرفه محصول

شرح کد آیسیک صنایع
سیم مفتولی ۳۱۳۰۵۱۲۳۲۴
سیم افشان ۳۱۳۰۶۱۲۳۱۱
کواکسیال ۳۱۳۰۴۱۲۳۶۳
انواع کابل ترکیبی از مس و فیبر نوری ۳۱۳۰۴۱۲۳۷۵

استانداردها

سیم : بر اساس نوع ولتاژ استانداردها متفاوت می باشد بعنوان مثال :

  • سیم های مفتولی بر اساس استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۷ IEC 01 یا استاندارد ملی ایران شمارهISIRI (607)01   با ولتاژ ۴۵۰/۷۵۰با سطح مقطع بیش از ۱ میلیمتر مربع  و بر اساس استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۷ IEC 05 یا استاندارد ملی ایران شمارهISIRI(607)05   با ولتاژ ۳۰۰/۵۰۰  ولت باسطح مقطع ۵/۰ ، ۷۵/۰ و ۱ میلیمتر مربع  تولید می گردند.
  • سیم افشان با ولتاژ ۴۵۰/۷۵۰ ولت بر اساس استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۷ IEC 02   یا استاندارد ملی ایران شماره ISIRI(607)02   با سطح مقطع بیش از ۱ میلیمتر مربع تولید می گردند.
  • سیم کواکسیال بر اساس استاندارد JIS 3501 تولید می گردند .

استانداردهای کابل در تاسیسات الکتریکی و سیستم های سیم بندی آن ها، باید منطبق بر استاندارهایی از قبیل باشد.

  • IEC 60050/DIN VDE 0289

شامل تعاریف کابل ها، سیم ها و کابل های قابل انعطاف پذیر برای تاسیسات قدرت

  • HD 186, HD 402, IEC 666000446, DIN VDE 0293

 شامل شناسایی هسته ها در کابل و کابل های قابل انعطاف در تاسیسات قدرت با ولتاژ نامی تا ۱۰۰۰V

  • HD 3836, IEC 60228, DIN VDE 0295

شامل هادی های کابل، سیم ها و کابل های قابل انعطاف برای تاسیسات قدرت

  • DIN VDE 0250

شامل کابل ها، سیم ها و کابل های قابل انعطاف برای تاسیسات قدرت

میزان صادرات و واردات در طرح توجیهی تولید سیم و کابل

با توجه به آمار موجود ظرفیت‌ بازارهای صادراتی ایران در حوزه سیم و کابل ۲ میلیارد دلار در سال است و طبق آمار آذر ماه ۹۹ یکی از بزرگترین نولیدکنندگان سیم و کابل کشور، نشان می‌دهد این شرکت در تولید کابل مسی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته عملکرد درخشانی را از خود به نمایش گذاشته است و موفق به کسب درآمد ۱۴۶ میلیارد تومانی شد که رشدی معادل ۲۲۶٫۴ درصد را نسبت به آذر ماه سال قبل نشان می‌دهد. از طرفی متاسفانه علیرغم اینکه کیفیت محصولات این شرکت همتراز با نمونه‌های خارجی است، به دلیل محدودیت‌هایی که توسط دولت اعمال شده و همچنین تشدید تحریم‌ها علیه کشور، قادر به صادرات و حضور در عرصه‌های بین‌المللی نبودند در حالی که میزان تولید این مجموعه مازاد تقاضا در بازار داخلی است و فروش صادراتی یک ضرورت به حساب می‌آید.

روش تولید 

سیم و کابل ها از قسمتهای مختلفی تشکیل شده اند که شامل هادی ، عایق ، پوشش میانی و روکش است. و تولید آن شامل ۶ مرحله به شرح ذیل می باشد:

۱- نازک کاری

این عملیات توسط یک دستگاه نازک کن راد و دستگاه نازک کن فاین در دو مرحله انجام می شود.

در مرحله اول مفتول مس mm 8 توسط دستگاه راد به مفتول مس  mm10/1  تبدیل شده و این مفتول ها بعنوان ورودی مرحله دوم نازک کاری توسط دستگاه فاین به مفتولهای مناسب با سفارش مشتری، تبدیل می شود.

۲-   مرحله آنیل کاری

کلیه مفتولهای نازک شده در دستگاه فاین در محلی مشخص در کناره کوره آنیل کاری، با توجه به تابلو مربوطه جمع آوری گردیده و پس از رسیدن به حداقل تعداد مورد نیاز جهت آنیل کاری (۵۴ قرقره) آماده قرارگیری در کوره و آنیل شدن می گردد.

۳-   مرحله بانچ (تاباندن رشته های مس)

این عملیات توسط دستگاه بانچر انجام می شود. مواد اولیه این مرحله مفتولهای آنیل شده روی قرقره می باشد ودر صورتیکه تعداد قرقره ها و قطر آنها مطابق سفارش مشتری واستاندارد مربوطه باشد،-

۴-   مرحله عایق کاری (تولید زیره کابلی- سیم)

در این مرحله، رشته های پانچ شده بعنوان مواد اولیه اصلی و گرانول عایق بعنوان دیگر ماده اصلی جهت تولید سیم یا زیره کابلی بکارمی رود.فرآورده تولید شده توسط دستگاه اکسترودر، اگر محصول نهایی سیم باشد جهت بسته بندی به واحد مربوطه ارسال می گردند و چنانچه زیره کابلی باشند روی قرقره های مخصوص جمع شده تا در مرحله تاب زیره ( استرندر ) بکار رود.

۵-   مرحله روکش زنی

دستگاههای اکسترودر خط جهت عملیات روکش زنی استفاده می گردد. مواد اولیه اصلی این مرحله زیره های استرندر شده گرانول روکش وپودرتالک می باشد.نحوه راه اندازی وتولید کابل به شرح ذیل می باشد.

۶ – مرحله بسته بندی

این مرحله آخرین مرحله تولید می باشد محصول نهایی در متراژ وشکل ونوعی که مشتری درخواست کرده است بسته بندی می شود. سیم وکابل تولیدشده به دوصورت قرقره ای وکلافی قابل تحویل به مشتری هستند.

دربسته بندی کلافی نیز برحسب خواست مشتری نوع نایلکس انجام می شود ولی درنوع اتوماتیک کلافهای سیم وکابل بصورت اتوماتیک توسط دستگاه بسته بندی وکیوم می شود .

با بررسی جنبه های کمی و کیفی و بازار مصرف و برنامه ریزی در مورد صادرات این محصول، بسترهای لازم برای اجرای پروژه واحد تولید سیم و کابل فراهم گردیده است. چنانچه نیاز به طرحی معتبر و قابل ارائه به بانک دارید کافیست با کارشناسان بهین صنعت یاب تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی تولید داکت فلزی و پلاستیکی

طرح توجیهی تولید ایزوگام 

طرح توجیهی ریل آسانسور 

طرح توجیهی تولید نیروگاه خورشیدی 

طرح توجیهی فولاد 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس