طرح توجیهی تولید قطعات فایبر گلاس

برای تولید مجسمه، بدنه اتومبیل، قطعات تزئینی و … میتوان از مواد با جنس های مختلفی استفاده کرد. یکی از این ماده ها فایبر گلاس است که مزایای زیادی با خود به همراه دارد . فایبر گلاس از پشم شیشه و مواد نفتی تشکیل می شود و سایر ویژگی هایی که این محصول باید داشته باشد در طی فرآیند تولید به آن اضافه خواهد شد. قطعات مختلفی با این محصول ساخته میشوند از جمله : انواع ایرانیتها، اتاقک ها، سپر انواع خودروها، سیلوهای سیمان، مخازن نگهداری مایعات مختلف از جمله اسید، تانکرها، چربی گیرها و …

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

در مطلب زیر خلاصه ای از طرح توجیهی تولید فایبرگلاس را بررسی خواهیم کرد با کارشناسان بهین صنعت یاب همراه باشید.

طرح توجیهی تولید قطعات فایبر گلاس

قطعات فایبر گلاس چیست؟

قطعات فایبر گلاس مجموعه قطعاتی است که از تقویت کننده های الیاف شیشه ای و رزین پلی استر تولید و به بازار عرضه می شوند. الیاف های موجود در قطعات فایبر گلاس متفاوت است . مقاومت هر یک از قطعات فایبر گلاس به عوامل مختلفی اعم از تعداد لایه و الیاف بستگی دارد. در کل قطعات فایبر گلاس  دارای وزن سبک، انعطاف پذیری بالا، مقاومت بالا و قیمت مناسب می باشد به همین دلیل کاربرد قطعات فایبر گلاس در مکان های مختلف فراوان است.

فایبر گلاس یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است و با هدف عایق بندی و محافظت از مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای فایبرگلاس و کامپوزیت‌ها نسبت به سایر مواد مشابه

  • در برابر مواد شیمیایی و همین‌طور اشعه‌ی UV مقاوم هستند.
  • استفاده از انواع فایبرگلاس در صنایع مختلف از نظر اقتصادی به‌صرفه است.
  • فایبر گلاس می‌تواند در شکل‌ها و طرح‌های مختلف تولید شود.
  • جنس فایبر گلاس بسیار مقاوم و البته سبک است.

اجزای تشکیل دهنده قطعات فایبر گلاس

فایبر گلاس یک کامپوزیت پرکاربرد در صنایع مختلف است که از ترکیب مواد پلیمری و الیاف شیشه ای ساخته می شود. پشم شیشه نقش یک ماده تقویت کننده را در تولید فایبر گلاس ایفا می کند.

کد آیسیک مرتبط با تولید قطعات فایبر گلاس

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
لوله از الیاف شیشه و رزین پلی استر ۲۵۲۰۵۱۲۶۵۲
انواع مخازن از کامپوزیت زمینه پلیمری ۲۵۲۰۵۱۲۴۶۴
لوله از الیاف شیشه و رزین وینیل استر ۲۵۲۰۵۱۲۶۵۷

کد تعرفه مرتبط با تولید قطعات فایبر گلاس

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
 لوله فایبر گلاس از رزین‌پلی‌استر تقویت شده با الیاف شیشه ۳۹۱۷۳۹۱۰
باندهای متشکل از فایبر گلاس ۳۰۰۵۹۰۲۰

وضعیت واردات و صادرات قطعات فایبر گلاس

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات قطعات فایبر گلاس به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات قطعات فایبر گلاس به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات تولید قطعات فایبر گلاس  به تفکیک سال

فرایند تولید

روش های گوناگونی برای تولید قطعات فایبر گلاس وجود دارد. قالب گیری یکی از انواع روش های موجود است که به صورت دستی انجام می شود. یک قالب منفرد برای این کار طراحی شده و لامینات به صورت مناسب با سطح صاف روی قالب قرار می گیرد. قطعات تولید شده باید کاملاً صاف و یک دست ایجاد شوند. ضخامت قطعات تولید شده حدود ۳ الی ۱۰ میلی متر است.

افراد برای تولید قطعات فایبر گلاس ابتدا قالب را به وسیله روغن سیلیکونی چرب می کنند سپس با مالیدن پوشش ژلی کار آماده اضافه کردن رزین می شود. در این مرحله لایه تقویت کننده را قرار می دهند و هوای محبوس شده را خارج می سازند. رزین را به زیر لایه می مالند تا کاملاً به آن آغشته شود. با تکرار این روند می توان به قطعات فایبر گلاس با ضخامت  و کیفیت مورد نظر دسترسی یافت.  اولین لایه تقویت کننده را از نوع نمدی قرار می دهند و لایه های بعدی را از انواع دیگر استفاده می کنند.

در این روش نحوه قرار گیری لایه های تقویت کننده متناسب با ویژگی های قطعه مورد نظر مشخص می شود. افراد در خط تولید سعی می کنند در صورت بهره برداری از تقویت کننده های حصیری و نمدی به صورت یک در میان قرار داده شود.

قطعاتی که به وسیله قالب دستی تولید شده اند، ۳۰ تا ۳۵ درصد از وزنشان را تقویت کننده شیشه تشکیل داده است.  البته این عدد با توجه به نوع تقویت کننده متغیر است.

طرح توجیهی تولید قطعات فایبر گلاس

تولید این محصول ارزشمند است ؟

قطعات فایبر گلاس در صنایع مختلف کاربردهای فراوان دارند. ویژگی های این قطعات با ویژگی های قطعات فلزی کاملاً متفاوت است. مزایای بهره گیری از قطعات فایبر گلاس بسیار زیاد است. امروزه روز به روز صنایع مختلف در حال توسعه و گسترش هستند و همزمان با آن بهره گیری از قطعات فایبر گلاس نیز افزایش می یابد.

از آنجایی که امکان صادرات قطعات فایبر گلاس برای بازرگانان مهیا است، تولید این قطعات در جایگاه بالایی قرار گرفته است به همین دلیل سرمایه گذاران بسیاری به فعالیت در عرصه تولید قطعات فایبر گلاس علاقه مند هستند.

کاربرد قطعات فایبر گلاس در صنایع

فایبر گلاس یک قطعه صنعتی سبک وزن با مقاومت بالا است به همین دلیل محکم تر از فولاد  عمل می کند. این قطعات با توانایی عایق بودن می توانند از پوسیدگی مخازن آب و اسید جلوگیری نمایند.

بسیاری از قطعات خودرو را با بهره گیری از فایبرگلاس تولید می کنند.

قطعات فایبر گلاس در تولید ایرانیت، سیلوهای سیمانی، کاور تجهیزاتی صنعتی و پزشکی، صنایع هوایی و دریایی مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای بهره گیری از قطعات فایبر گلاس در صنایع

فایبرگلاس و کامپوزیت در برابر مواد شیمیایی و اشعه یو وی از خود مقاومت نشان می دهند. بهره گیری و استفاده از فایبرگلاس در صنایع، نسبت به دیگر قطعات به صرفه و اقتصادی تر است. شکل و طرح های متنوعی از فایبرگلاس تولید و به بازار عرضه می شود به همین دلیل در صنایع کاربردهای بسیار زیادی دارد .

ورق های تولید شده بر حسب رزین به کار گرفته در دسته های گوناگونی قرار گرفته اند. پلی استر، وینیل استر و اپوکسی انواع ورق فایبر گلاس است .

۳ نوع الیاف پشم شیشه هم در تولید انواع فایبر گلاس در بازار به کار می‌روند که عبارتند از :

  • الیاف سوزنی: این نوع الیاف وزن و قیمت کمی دارند و استحکام‌شان نیز به‌نسبت از نوع دیگر کم‌تر است.
  • الیاف حصیری: استفاده از الیاف حصیری موجب استحکام زیادی در جنس فایبر گلاس می‌شود ولی به همان نسبت وزن و قیمت بیشتری هم دارد.
  • ترکیبی از الیاف سوزنی و حصیری: خیلی از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید قطعات فایبر گلاس از ترکیب الیاف سوزنی و حصیری در تهیه‌ی ورق‌های کامپوزیت‌شان استفاده می‌کنند. همین مسئله کمک می‌کند تا این نوع از انواع فایبر گلاس هم سبک و فوق‌العاده مستحکم باشد و هم قیمت مناسب‌تری داشته باشد.

در انتها قطعات فایبر گلاس یکی از مورد نیاز ترین قطعات صنعتی است و انتظار میرود با توسعه شاخص تولید کشور این محصول نیز با گسترش بازار همراه شود.

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید قطعات فایبر گلاس اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی تولید قطعات فلزی hss

طرح توجیهی تولید الیاف شیشه 

طرح توجیهی تولید چراغ خودرو 

طرح توجیهی تولید بطری پت 

طرح توجیهی تولید سرنگ

طرح توجیهی تولید استیل 

طرح توجیهی داکت پلاستیک 

طرح توجیهی تولید پلی استر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس