طرح توجیهی تولید لوستر

صنعت لوستر سازی ایران در خاورمیانه، مقام بالایی دارد، لوستر های تولید شده همگی نشان دهنده ذوق هنری طراحان داخلی است، آوازه ساخت لوسترهای درجه یک و زیبای داخلی در جهان نیز پیچیده شده است. تولید لوستر نیازمند ظرافت و حساسیت بسیار زیادی است، طراحان ایرانی با بکارگیری ذوق و سلیقه هنری خود همواره در تلاش هستند تا جدیدترین و مدرن ترین لوسترها را تولید کنند. امروزه اندکی بازار خرید لوستر کساد شده است، دلیل آن هم افزایش قیمت مواد مختلف است. در ادامه خلاصه ای از طرح توجیهی تولید لوستر را تقدیمتان کرده ایم.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

 

لوستر چیست؟

لوستر از جمله کالاهایی است که مواد اولیه آن در داخل کشور موجود است و نیازی به واردات محصولات اولیه چندان زیادی نیست. لوستر های زیبا و لوکس می توانند جلوه بسیار خاص و چشمگیری به محیط اطراف خود ببخشند بنابراین امروزه در تمامی خانه های تازه مدرن استفاده از لوستر شیک و جذاب از الزامات است، ساخت و تولید لوستر کار نسبتاً دشوار و حساسی است که باید با فکری هوشمندانه و خلاقانه صورت گیرد.

بازار فروش

بازار فروش لوستر مانند گذشته رونق ندارد به همین خاطر هر سال برخی از افراد فعال در این حوزه به دنبال شغل دیگر می روند، اگر چه امروزه کشورهای مختلف خارجی نیز خواستار واردات لوسترهای ایرانی هستند اما با این وجود در سال های اخیر درصد بالایی از کارگاه ها به دلیل مشکلات متعددی که در چرخه تولید این کالاها وجود دارند، تعطیل شده اند و همین موضوع نشان دهنده کاهش رونق تولید لوستر در داخل کشور است.

با افزایش رنج قیمت فلز مس، قیمت خرید لوستر نیز افزایش پیدا خواهد کرد زیرا برنج و برنز از جمله مواد اصلی ساخت لوستر های مجلل و شیک هستند، این دو ماده از آلیاژهای مس محسوب می شوند به همین خاطر تغییر قیمت مس در قیمت لوستر نیز تاثیرگذار خواهد بود. خوشبختانه آلیاژ های مس را به راحتی می توان در داخل کشور تهیه کرد بنابراین نیاز به انجام واردات برنج و برنز به داخل کشور نیست. لازم به ذکر است که علاوه بر مسُ‌فلزات دیگری نظیر نیکل، آهن، سرب و حتی آلومنیوم نیز در ساخت لوستر قابل استفاده است.

نرخ مبلغ خرید فلزات به دلار بستگی دارد بنابراین در این سال ها که شاهد افزایش چشمگیر قیمت دلار هستیم، قیمت تولید لوستر نیز افزایش پیدا کرده است. لوستر های وارداتی از چین معمولاً از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیستند زیرا ماده اولیه سازنده لوسترهای چیبنی آلومینیومی است البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که قیمت فلز آلومینیوم نسبت به سایر فلزات ارزان تر است.

مردم با افزایش قیمت خرید لوستر های تولید داخل، بیشتر به سمت خرید لوسترهای وارداتی چین تمایل پیدا کرده اند بنابراین حمایت از تولیدات داخلی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است در حالی که لوستر های داخلی کیفیت بسیار بهتر و مناسب تری دارند و از زیبایی بیشتری نیز برخوردار هستند زیرا طراحان ایرانی دقت و ظرافت بسیار زیادی در ساخت آنها بخرج می دهند.

مراحل ساخت لوستر

آنالیز قطعات محصولاتسرپرست تولید، قطعات محصول مورد نظر برای کسری و جمع آوری توسط تامین قطعه را به انبار مواد اولیه تحویل می‌دهد.

ساخت محصولدر این مرحله، لوستر وارد ساخت و تولید می‌شود که شامل مراحل زیر می‌گردد:

  • برش
  • جوشکاری
  • پرداختکاری
  • سیم‌بندی
  • آبکاری
  • و لاک زن

مونتاژدر این مرحله، محصول از قسمت آبکاری برای مونتاژ نهایی وارد قسمت انبار نیمه ساخته و مونتاژ می‌شود.

کنترل کیفیتدر این مرحله محصول آماده شده از همه لحاظ توسط ناظرین کنترل کیفی بررسی می‌شود تا تمامی استانداردهای لازم آن لحاظ شده باشد.

 بسته بندی نهایی و ارسالمحصول پس از QCبه انبار محصولات برای بسته‌بندی نهایی فرستاده می‌شود. در اینجا پس از بسته‌بندی با متدهای روز و ایجاد اطمینان از سلامت کالا به تمامی نقاط کشور ارسال می‌گردد.

 

وضعیت بازار فروش لوستر

برای بررسی کامل و دقیق بازار فروش لوستر می توان اینطور گفت که دیگر تولیدات زیاد لوستر در کارگاه های داخلی به میزان قابل توجه ای کاهش پیدا کرده است و نسبت به گذشته شاهد واردات هرچه بیشتر کالاهای بی کیفیت چینی هستیم که صرفاً به دلیل قیمت مناسب تری که دارند وارد بازار فروش ایران می شوند در غیر این صورت ارزش خرید لوسترهای تولید داخل به مراتب بسیار بیشتر است. امروزه دیگر رقابت چندانی نیز میان کارگاه های تولید داخلی وجود ندارد حتی می توان گفت که تعداد کارگاه های فعال نسبت به قابل کاهش پیدا کرده است.

اگر نگاهی به لوسترهای موجود در مساجد، عتبات عالیات و هتل‌ها بیندازید متوجه شاهکار تولیدکنندگان لوستر خواهیم شد.

لوستر های ایرانی کیفیت بسیار بالایی دارند علاوه بر این از لحاظ ظاهر نیز بسیار زیبا و جذاب هستند، سازندگان داخلی لوستر مدل های بسیار جدید و درجه یکی در صنعت لوستر سازی ارائه می دهند، لازم به ذکر است که به کالاهای تولید داخل ضمانت نامه نیز تعلق می گیرد این در حالی است که بسیاری از لوسترهای چینی و خارجی بدون گارانتی و ضمانت نامه هستند. ساخت و تولید لوستر نیازمند چندین حرفه کاری مختلف است برای مثال آبکاری، قلمه زنی، تراش کاری، خم کاری و یا حتی پرس کاری از جمله حرفه های مهمی هستند که برای تولید لوستر به کار گرفته می شوند.

در چند سال گذشته تولید کنندگان خود وظیفه رسیدگی به تمامی این مهارت ها را داشتند اما امروزه دیگر به صورت روزمزد از افراد دارای این مهارت ها کمک گرفته می شود، این کار باعث می شود که تولید کننده هزینه های ناشی از بیمه و دستمزد کارگران را به حداقل برساند و مانع از بسته شدن کارگاه تولیدی شود.

 

طرح توجیهی تولید لوستر

این نکته را به یاد داشته باشید که خرید لوستر برای نورپردازی بهتر محیط داخلی و زیباتر کردن دکوراسیون منزل خریداری می شود بنابراین در این شرایط بد اقتصادی شاید توجیه مالی چندان مناسبی برای آن وجود نداشته باشد به همین خاطر بیشتر خانواده ها در این شرایط برای خرید نقدی لوستر به خود فشار نمی آورند. گران شدن مسکن و سایر لوازم موجود در بازار موجب شده است تا افراد مختلف کمتر به دنبال خرید لوازم تزئینی گران قیمت باشند.

صنعت تولید لوستر می تواند به عنوان یکی از فاکتور های مهم اشتغال زایی در ایران محسوب شود اما امروزه چندان به آن بها داده نمی شود، شغل ظرفیت تولید و ساخت لوستر نیازمند افراد توانمند با مهارت های ظریف و تخصصی بسیار زیادی است بنابراین در صورت جلوگیری از رکود این صنعت ممکن است شاهد بیکاری گروه های هنرمند و ماهر بسیاری در زمینه برش کاری، قلم زنی و … باشیم که این موضوع چندان برای اقتصاد کشور خبر خوشایندی نیست.

کد آیسیک مرتبط با لوستر

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
انواع لوستر ۳۱۵۰۳۱۲۳۶۰
قطعات سرامیکی لوستر ۲۶۹۱۵۱۲۳۳۷

کد تعرفه مرتبط با لوستر

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
 لوستر و سایر وسایل روشنایی برقی برای آویختن یا نصب کردن به سقف یا دیوار، به ­استثنای انواعی که برای روشنایی فضاهای باز عمومی یا معابر عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۹۴۰۵۱۰

 

وضعیت واردات و صادرات لوستر

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات لوستر به شرح زیر می باشد:

 

نمودار وضعیت واردات و صادرات لوستر به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات لوستر به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید لوستر اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی مبلمان 

طرح توجیهی لوازم خانگی 

طرح توجیهی هود آشپزخانه 

طرح توجیهی جارو برقی 

طرح توجیهی فلاسک 

طرح توجیهی ظروف استیل 

طرح توجیهی کولر آبی 

طرح توجیهی صابون 

طرح توجیهی دستمال کاغذی رولی 

طرح توجیهی لامپ 

 

توجه !

<span style=”color: #000000;”>مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.</span>

<span style=”color: #000000;”>طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.</span>

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس