طرح توجیهی تولید مالت و ماءالشعیر

ماءالشعیر نوشیدنی ای گوارا است که از مالت دانه ها جو تهیه میشود. این محصول طرفداران زیادی دارد و در ایران به شکل بدون الکل عرضه میشود. ماءالشعیر حاوی ویتامین های سری b  است و خواص درمانی مختلفی دارد به همین دلیل در  سراسر جهان بازار بسیار خوبی را به خود اختصاص داده است. در مطلب پیشرو به خلاصه ای از طرح توجیهی تولید مالت و ماءالشعیر را  برایتان نقل خواهیم کرد

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

مالت و ماءالشعیر چیست ؟

جو جوانه زده و یا برشته شده را مالت گویند. در واقع برای تهیه مالت ابتدا جو را سبز کرده و سپس با  تابش حرارت رطوبت جو را از آن گرفته و برای مصرف سالیانه آن را در یک مکان مخصوص ذخیره می کنند. برای تهیه عصاره مالت، پس از آسیاب نمودن مالت، آن را با مقداری آب رقیق کرده و روی حرارت قرار می دهند.

یک شربت از این مخلوط به دست می آید که با جداسازی جو از آن جهت غلیظ شدن شربت را روی حرارت قرار می دهند. محصول به دست آمده در موارد مختلف کاربرد بسیار زیادی دارد حتی به شکل پودر نیز این محصول مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب مالت جو و برخی از افزودنی ها یک سری  فرآورده های غیر الکلی اما گازدار را تولید می کند.

رنگ شفاف و طلایی ماءالشعیر نشان از با کیفیت بودن آن دارد. توجه داشته باشید که حدود  ۸۰ درصد از این محصول را آب تشکیل داده است. ماءالشعیر یم نوع مواد مغذی آسیب پذیر در برابر نور و حرارت است به همین دلیل برای جلوگیری از هر گونه ترکیب شیمیایی برای بسته بندی کردن آن از شیشه های رنگی استفاده می کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

 

طرح توجیهی تولید مالت و ماءالشعیر

فرآیند تولید ماءالشعیر

ابتدا با بهره گیری از الک های مخصوص تمام ناخالصی ها اعم از هر گونه سنگ، پوشال و خاک را از جو جدا می سازند. علاوه بر این جوهای ناسالم یا شکسته از جوهای سالم جدا می شوند تا تنها جوهای سالم و خالص در سیلوها ذخیره گردند.

دانه های جو که اکنون تمیز شده اند به سمت خط مالت رفته و به طور کامل با شستشو آن را پاک سازی می کنند. در واقع جوهای تمیز شده و الک شده را در داخل یک سری تانک های مخصوص می ریزند تا خیسانده شوند.

در این مرحله هیدرات سدیم یا سودا به جوها افزوده می شود تا به طور کامل ضد عفونی گردند. علاوه بر این کمی از پوسته جو از آن جدا می شود زیرا سودا موجب خوردگی پوسته می شود. در واقع سودا با افزودن خاصیت خوردگی پوسته جو را نازک می سازد در چنین شرایطی جوانه زدن بهتر و راحت تر انجام می شود.

در مرحله بعد از سودا، فرمالین به منظور ضد عفونی بیشتر اضافه می شود علاوه بر این، حالت اسیدی فرمالین موجب خنثی شدن شرایط می شود. پس از گذراندن تمام مراحل جو را به مدت ۶۸ ساعت در تانک قرار می دهند. جوهای درون تانک به طور اتوماتیک به وسیله آب درون تانک چندین بار شسته می شوند. عمل شستشوی جو در تانک چندین بار تکرار می گردد.

یک سالن مخصوص جوانه زدن جو تعبیه می سازند به طوری که دمای محیط داخل سالن ۱۸ الی ۲۲ درجه و دارای یک رطوبت نسبی باشد. جوها به مدت ۵ الی ۷ روز باید در چنین محیطی قرار داده شوند. با فعالیت آنزیم ها و اثرگذاری آن ها روی نشاسته و پروتئین جو، موجب تبدیل شدن نشاسته به قند می شود.

بر اثر جوانه زدن جو، تیامین و ریبوفلاوین موجود در جو افزایش پیدا کرده و هر روز عمل هوادهی جو انجام می شود. هر روز تمام جوها مورد ارزیابی قرار می گیرند تا میزان جوانه زدن آن ها مشخص شود سپس با ورود به داخل کوره تمام جوها برشته شده و دما از ۶۵ به ۸۵ درجه افزایش می یابد.

طرح توجیهی تولید مالت و ماءالشعیر

در این مرحله جو به طور کامل خشک شده و مالت تولید می گردد. مراحل آسیاب جو، پخت جو در تانک، صافی، جوش و ترسیب از جمله واحدهای پخت برای جو محسوب می شوند.

کد آیسیک مرتبط با تولید مالت و ماءالشعیر

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
تولید مالت و ماءالشعیر ۱۵۵۳
انواع نوشیدنی مالت ۱۵۵۳۳۱۲۳۰۴

 

نوشیدنی مالت ساده ۱۵۵۳۴۱۲۳۰۵

 

مالت و فرآورده های آن ۱۵۵۳۳۱۲۳۰۱
مالت ۱۵۵۳۴۱۲۳۰۲

 

کد تعرفه مرتبط با تولید مالت و ماءالشعیر

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
مالت، حتی بو داده ۱۱۰۷
عصاره مالت؛ فرآورده‌های غذایی از آرد، بلغور،‌زبره، نشاسته، فکول یا از عصاره مالت که فاقد کاکائو بوده یا حاوی کمتر از ۴۰ درصد وزنی کاکائوی محاسبه شده براساس کلاً چربی گرفته شده بوده که در جای دیگر گفته نشده و مشمول شماره دیگر تعرفه نشده باشد؛ فرآورده‌های غ ۱۹۰۱
آبجو تهیه شده از مالت

 

۲۲۰۳۰۰۰۰

 

وضعیت واردات و صادرات مالت و ماءالشعیر

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات مالت و ماءالشعیر به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات مالت و ماءالشعیر به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات مالت و ماءالشعیر به تفکیک سال

 

وضعیت بازار فروش مالت و ماءالشعیر

مالت و ماءالشعیر به عنوان یک نوشیدنی سالم و کم ضرر در بازار داخلی در جایگاه مناسبی قرار گرفته است. سطح مصرف مالت و ماءالشعیر در ایران نسبت به دیگر کشورها بسیار پایین تر است اما در هر صورت به دلیل سالم بودن این نوشیدنی نسبت به سایر نوشیدنی های قند دار افراد زیادی به مصرف این نوشیدنی می پردازند. محصولات تولید داخلی بر حسب استانداردهای بین المللی تولید و عرضه شده اند اما کیفیت به تنهایی کافی نیست و قیمت رقابتی یکی از عامل های تعیین کننده برای صادراتی شدن محصول است. با توجه به کیفیت و قیمت مناسب در کشور این محصول پتانسیل صادرات شدن به کشورهای خارجه را دارا است.

به دلیل رونق یافتن بازار مالت و ماءالشعیر در ایران چندین واحد صنعتی به منظور تولید این محصول احداث شده است. توجه داشته باشید که تنوع در بسته بندی و نوآوری در محصول از عوامل رقابتی محسوب می شود.

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید مالت و ماءالشعیر اعلام می دارد.

 

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی نوشابه انرژی زا 

طرح توجیهی سوسیس و کالباس 

طرح توجیهی نان صنعتی 

طرح توجیهی ساندویچ سرد

طرح توجیهی خیارشور 

طرح توجیهی فرآورده های پروتئینی 

طرح توجیهی سس 

طرح توجیهی روغن خوراکی

طرح توجیهی تن ماهی

 

 

توجه !

<span style=”color: #000000;”>مطالب پیش روی شما صرفا جهت معرفی موضوع به رشته تحریر در آمده است؛ از این رو اعداد و ارقام ذکر شده کاملا تقریبی می باشد.</span>

<span style=”color: #000000;”>طرح های توجیهی تهیه شده توسط شرکت بهین صنعت یاب قابل ارائه به نهاد ها، بانک ها و سازمان ها میباشد. این طرح ها با تبعیت از استاندارد های مورد نیاز ارگان مربوطه تنظیم میشوند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه موردنظرتان با ما در تماس باشید.</span>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس