طرح توجیهی تولید مخازن پلی اتیلنی | امکان‌سنجی مقدماتی احداث واحد تولید پلی اتیلن

طرح توجیهی تولید مخازن پلی اتیلنی

طرح توجیهی تولید مخازن پلی اتیلنی با هدف شناخت دقیقی از پروژه و بررسی کلیه ابعاد و ریسک‌های آن برای سرمایه‌گذاری جهت افزایش ظرفیت تولید کارخانه و تولید مخازن پلی اتیلنی در استان قزوین صورت پذیرفته است. این مطالعات در پاییز ۱۳۹۷ و توسط شرکت بهین صنعت یاب ایرانیان صورت پذیرفته است. در ادامه خلاصه‌ای از طرح توجیهی تولید مخازن پلی اتیلن ارائه شده است.

معرفی محصولات و مطالعات بازار طرح توجیهی تولید مخازن پلی اتیلنی

محصول مورد نظر در طرح مورد بررسی مخازن پلی اتیلنی است که در اشکال مختلفی برحسب نوع استفاده تولید می‌گردند. از ویژگی‌های این نوع مخازن می‌توان به مواردی همچون قابلیت رنگ پذیری، مقاومت بالا در برابر ضربه، انتقال حرارت نسبتا پایین، قابلیت تولید در اشکال و ابعاد مورد نیاز، مقاومت بالا در برابر نشت و ترک خوردگی، انتقال راحت، نصب سریع و آسان و کم هزینه اشاره نمود. اینگونه مخازن دارای کاربردها و موارد استفاده وسیعی هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌گردد:

  • نگهداری کودهای مایع و سم‌ها در صنعت کشاورزی
  • نگهداری مواد شیمیایی خورنده، اسیدها و بازهایی همچون اسیدسولفوریک، سود، هیپوکلریت سدیم به علت مقاومت بالا در برابر اسیدها و بازها
  • انتقال و نگهداری مایعات شیمیایی، رنگ‌ها، پوشش‌ها و چسب‌ها
  • حمل و نگهداری آب شیمیایی و مواد غذایی نظیر سرکه، آبلیمو، ترشیجات و مواد لبنی
  • کد آیسیک مخازن پلی اتیلنی

براساس مجوزهای صادر شده از وزارت صنایع و معادن کد آیسیک برای محصول مورد نظر طرح توجیهی به شرح جدول زیر است:

کد آیسیک ۱۰ رقمی کد آیسیک ۸ رقمی شرح
۲۵۲۰۵۱۲۴۶۳ ۲۵۲۹۱۳۶۲ مخازن پلی‌اتیلن با سیستم چرخی (دورانی)

 

  • شماره تعرفه گمرکی محصول طرح توجیهی تولید مخازن پلی اتیلنی

شماره تعرفه گمرکی جهت واردات و صادرات مخازن پلی‌اتیلنی به شرح جدول زیر است:

نام محصول تعرفه گمرکی
مخـزن، انبـاره و خمـره از مواد پلاستیکی ۳۹۲۵۱۰۰۰

 

  • استانداردهای ملی و بین المللی تولید مخازن پلی‌اتیلن

جهت تولید کالایی باکیفیت و مورد قبول مشتریان، تولیدکنندگان ملزم به رعایت استانداردهایی در سطح ملی و بین المللی هستند، که در ادامه برخی از آن‌ها ذکر شده است.

استانداردهای ملی تولید مخازن پلی اتیلن


شماره استاندارد
موضوع سال
۱۶۸۷۳ مخازن پلاستیکی گرمانرم ثابت برای نگهداری آب و مواد شیمیایی بر روی زمین -مخازن پلی اتیلن قالب گیری دمشی یا دورانی ۱۳۹۲

 

استانداردهای بین المللی تولید مخازن پلی اتیلن


ردیف
موضوع شماره استاندارد
۱ ویژگی‌های مخازن پلی اتیلنی ASTM1998 ASTM3299
۲ تست‌ها و روش‌های آزمون مخازن پلاستیکی ASTMWK 14410
۳ ویژگی مخازن آب پلاستیکی ASTMD 409795
۴ مشخصات و ویژگی‌های مخازن پلی اتیلنی BSEN 12573
۵ روش‌های آزمون مخازن پلاستیکی با حجم کم BSI 4494087

 

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ میزان واردات و صادرات این محصول روندی نزولی داشته است و در مقابل مصرف داخلی محصول مورد بررسی در طرح توجیهی دارای روندی صعودی بوده است. همچپنین پیش بینی می‌گردد که این روندها در چند سال آتی نیز ادامه داشته باشد. نتایج بخش مطالعات بازار طرح توجیهی تولید مخزن پلی اتیلنی نشان می‌دهد که طی چند سال آینده کشور با کمبود عرضه این محصول مواجه باشد و چنانچه از طریق بازارها و تولیدکنندگان داخلی تامین نشود، می‌بایست اقدام به واردات آن نمود.

مطالعات فنی طرح توجیهی تولید مخازن

ماده اولیه اصلی در ساخت مخازن پلی اتیلنی، پلی اتیلن است. پلی اتیلن از طریق پلیمریزاسیون اتیلن حاصل می‌گردد و با نماد PE نشان داده می‌شود. در طرح  مورد بررسی روش تولید مخازن پلی اتیلنی، روش روتومولدینگ یا قالب گیری دورانی است. در این روش، مواد اولیه پس از آسیاب به صورت پودر در یک قالب بسته ریخته می‌شوند. قالب‌ها پس از ورود به کوره با حرکت دورانی حول دو محور عمود برهم به گردش در می‌آیند. در این زمان به علت نیروی گریز از مرکز، پودر موجود در قالب به طور یکنواخت به دیواره قالب پاشیده و به علت گرمای موجود درکوره به حالت ذوب در می‌آید. پس از آنکه مواد اولیه به حالت یکنواخت در دیواره قالب شکل گرفتند، خنک سازی آن صورت می‌پذیرد.

مطالعات مالی و اقتصادی طرح توجیهی تولید مخازن پلی اتیلنی

مطالعات مالی و اقتصادی طرح توجیهی تولید مخازن پلی اتیلنی، با استفاده از نرم افزار کامفار صورت پذیرفته است که در ادامه خلاصه آن ذکر گردیده است.

شرح میزان واحد
مجموع سرمایه‌گذاری ثابت طرح ۱۰۷٫۰۰۰ میلیون ریال
سرمایه در گردش ۳۲٫۰۰۰ میلیون ریال
ظرفیت سالیانه ۶٫۱۰۰ تن
نیروی انسانی مورد نیاز ۲۸ نفر
نرخ بازده داخلی طرح ۵۴ درصد
دوره بازگشت سرمایه ۳ سال

 

شرکت “مشاوره مدیریت و مهندسی بهین صنعت یاب” با تخصص در تهیه انواع طرح‌ توجیهی تولید مخازن پلی اتیلنی جهت مشاوره به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان و همچنین تهیه طرح‌های توجیهی آمادگی خود را اعلام می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس