طرح توجیهی تولید نان صنعتی

زندگی ها ما به سمتی پیش میرود که کارهای تکراری و روزانه خود را از برنامه زندگی مان حذف کنیم وقت بیشتری را صرف کارهای مهم تر کنیم. همینطور فعالیت های روزانه ما به واسطه زندگی در شهر ها و کلان شهر ها اجازه نمیدهد تا تمامی موارد مورد نیازمان را با بهترین کیفیت تهیه کنیم. مثلا امکانات پرورش مرغ یا گوسفند در شهر وجود ندارد و بایستی این موارد به شکل فرآوری شده و اماده تهیه شود.

نان نیز از این قضیه مستثنی نیست و شکل غذا های امروزی باعث شده تا انوان نان را در سفره های خود ببینیم. از نان تست گرفته تا نان بربری همه به شکل اماده در فروشگاه های بزرگ و کوچک یافت میشوند. در مطلب پیش رو که خلاصه ای از طرح توجیهی نان صنعتی است، میخواهیم بخشی از این صنعت را برایتان بررسی کنیم.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

نان صنعتی چیست؟

نان صنعتی یکی از اصلی ترین منبع غذایی هر شخص است. نان صنعتی غنی شده تامین کننده پروتئین، ویتامین های لازم گروه بی و کالری مواد معدنی می باشد.

بر خلاف تصور مردم نان صنعتی، نان فانتزی نیست ! نان صنعتی به شکل کاملا اتوماتیک توسط دستگاه تولید میشود و برخلاف روش های سنتی کمترین میزان دخالت دست را دارد. این نان ها به علت نظارت دقیق و مراحل فرآوری درست کیفیت مواد اولیه خود را کاملا حفظ میکنند و حتی در مواردی میتوان ویتامین ها و یا سایر موارد مورد نیاز بدن را به آن اضافه کرد. در کشور ما کمبود موادی مثل آهن، روی، ویتامین ب و کلسیم در بین افراد دیده می شود که نان های صنعتی می توانند این کمبود ها را رفع نمایند.

امروزه متنوع ترین نان های صنعتی با کیفیت پخت بالا و ماندگاری قابل توجه در بازار به فروش می رسند. در نان صنعتی مرحله تخمیر به صورت کامل روی خمیر نان صورت می گیرد به همین دلیل ماندگاری بالاتری نسبت به دیگر نان های سنتی دارد.

 

طرح توجیهی تولید نان صنعتی

روش تولید نان صنعتی باعث میشود که بتوان حجم بسیار زیادی از محصول را تولید کرد و به راحتی نیاز بازار را پاسخگو بود. نان صنعتی علاوه بر کیفیت و ارزش غذایی بالا از قیمت مناسبی هم برخوردار است و همچنین ضایعات بسیار کم این روش تولید باعث کمترین میزان اتلاف انرژی و زمان میشود. همینطور تولید این نان ها به شکل دستی و یا سنتی ارزش اقتصادی ندارد.

هزینه تولید نان صنعتی

هزینه آرد ۱۲ الی ۳۰ درصد از هزینه کلی تولید نان را دربر می گیرد. باقی هزینه ها به محیط کار، تعداد نیروی انسانی، مالیات و بیمه مربوط می شود. اگر کارخانه بتواند هزینه ها به غیر از هزینه آرد را کاهش دهد با افزایش قیمت آرد، هزینه کلی نان تغییر چندانی نخواهد کرد.

مزایای تولید نان صنعتی

  • کارخانه صنعتی توانایی تولید نان در تعداد گسترده متناسب با نیاز بازار را دارا است.
  • تولید محصولات متنوع برای انواع سلیقه ها
  • انجام مرحله تخمیر خمیر انواع نان
  • کم بودن هزینه مربوط به نیروی انسانی
  • کم بودن هزینه مصرف انرژی
  • ارائه نان به صورت انبوه و تولید در فضای کوچک
  • کم کردن هزینه اجاره
  • نداشتن دور ریز و جلوگیری از اسراف

طرح توجیهی تولید نان صنعتی

 

روش تولید نان صنعتی

مرحله اول: آماده سازی مواد اولیه

اولین مرحله از خط تولید نان صنعتی، آماده سازی مواد اولیه است. ترکیبات اصلی نان صنعتی، مانند نان سنتی شامل آرد، آب، خمیرمایه و نمک است. علاوه بر ترکیبات اصلی برخی مواد دیگر مانند شکر، گلوتن، آرد سایر غلات، روغن و شیر هم میتوانند با توجه به فرمولاسیون در تهیه خمیر استفاده شوند.

مرحله دوم: تولید خمیر نان

دومین مرحله از خط تولید نان صنعتی، تولید و ورزدهی خمیر است. برای تولید خمیر مناسب، ابتدا باید آرد، آماده سازی شده و سپس عملیات مخلوط کردن اجزاء و زدن خمیر انجام شود.

مرحله سوم: چانه گیری و تخمیر میانی

مرحله سوم از خط تولید نان صنعتی، چانه گیری و تخمیر میانی است. پس از استراحت اولیه، خمیر برای بریدن و توزین آماده است. خمیر ورآمده به درون مخزن تقسیم کننده، انتقال
داده میشود تا چانه گیری انجام گیرد. در چانه گیری، خمیر به قطعاتی به اندازه قرص نان تقسیم میشود. این عمل با ماشین های چانه گیر انجام میشود. انواع ماشین های چانه گیر عبارت اند از: حجمی، پیستونی، محفظه ای، نواری

بعد از چانه گیری، در این مرحله از خط تولید نان صنعتی، خمیرها گرد میشوند. خمیر تقسیم شده یا به عبارت دیگر چانـه وزن شده از نظر فرم و شکل غیرمنظم و سطوح آن غیریکنواخت بوده و دارای منافذ زیـادی است. بـه طوری که گازها میتوانند به آسانی از آن خارج شوند، به همین سبب چانه باید به وسیله دسـتگاه گردکننده به صورت کروی درآید.

برای این منظور یک تسمه نقاله، تکه های خمیر را وارد دستگاه گردکننده کرده تا خمیرها گرد شوند، سپس آنها از طریق تسمه نقاله به گرمخانه هدایت میشوند. برای برطرف شدن حالت چسبندگی چانه ها، مقدار کمی آرد توسط آردپاش به چانه ها اضافه میشود. عمل آردپاشی میتواند در مراحل مختلف تهیه خمیر از جمله تقسیم و گردکردن، پهن کردن و فرم دادن انجام گیرد.

در بخش بعدی از خط تولید نان صنعتی، قطعات خمیر پس از خارج شدن از دستگاه گردکننده، به علت پاره شدن شبکه گلوتنی و خروج گازها تقریبا عاری از گاز هستند. بنابراین لازم است خمیر مدت کوتاهی به حال خود بماند تا تخمیر ادامه یابد و حجم چانه افزایش یابد .این مرحله تخمیر میانی نامیده میشود.

رطوبت مناسب برای این مرحله حدود ۷۵ درصد و دمای مناسب ۲۸ درجه سلسیوس است. این عمل در دما و رطوبت ذکر شده، ۵ تا ۱۰ دقیقه طول میکشد. پس از تخمیر میانی، سطح خمیر برای فرم دادن بعدی باید حالت پشمک داشته و در ضمن خشک باشد. عمل تخمیر میتواند در اتاق های تخمیر و یا در تونل های مخصوص که دما و رطوبت مناسب دارند، انجام شود.

مرحله چهارم: قالب گیری و تخمیر نهایی

مرحله چهارم از خط تولید نان صنعتی، قالب گیری و تخمیر نهایی است. پس از تخمیر میانی، به منظور شکل دهی چانه ها باید عملیاتی مانند لوله کردن، دو یا چند قلوکردن، بافتن، گره زدن و یا روی هم قرار دادن و سایر عملیات فرمدهی انجام شود. عملیات قالب گیری روی ویژگی هایی مانند شکل ظاهری، درجه پوکی، خلل و فرج و در نتیجه حجم نان تأثیر میگذارد. پس از فرم گرفتن، چانه ها در سینی های مخصوص قرار میگیرند.

پس از قالب گیری تخمیر نهایی انجام میگیرد. تخمیر نهایی در اتاقک های مخصوص و یا واگن های تخمیر با رطوبت نسبی ۸۵  ـ۸۰ درصد و دمای ۳۷  ـ ۳۵ درجه سلسیوس به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه انجام میشود. در این مرحله فرایندهایی به شرح زیر رخ میدهد:

  • متورم شدن اجزای تشکیل دهنده خمیر و خشک شدن آن
  • تولید عطر و طعم به دلیل فعالیت آنزیمی مخمرها
  • پخش یکنواخت گازهای حاصل از تخمیر
  • کاهش خاصیت کشسانی خمیر

مرحله پنجم: پخت نان

فرایند پخت نان مرحله پنجم از خط تولید نان صنعتی است. است که در آن محصول، ویژگی های نهایی خود را پیدا کرده و خمیر تبدیل به فراورده ای با حالت اسفنجی، مطبوع و خوشمزه میشود. کیفیت نان تا حد زیادی وابسته به مرحله پخت است. در طی پخت نان تغییرات فیزیکی، شیمیایی و بیوشیمیایی مختلفی در خمیر صورت میگیرد.

مرحله ششم: سرد کردن و بسته بندی نان صنعتی

آخرین مرحله از خط تولید نان صنعتی سرد کردن و بسته بندی است. نان داغ خروجی از فر باید بدون ایجاد تغییر زیاد در رطوبت آن، سرد شود تا قطعات آن برای بسته بندی آماده بشوند. در واحدهای تولیدی بزرگ، نان پس از خروج از فر، به طور خودکار وارد سردکننده های مجهز به تهویه شده و پس از رسیدن به دمای مناسب، به قسمت بسته بندی منتقل میشود تا در لفاف هایی از جنس پلی پروپیلن، پلی اتیلن، کاغذ مومی یا سلفون بسته بندی شود. برای سرد کردن نان در واحدهای صنعتی، از جریان هوا در خالف جهت حرکت قرص های نان با دمای حدود ۲۱ درجه سلسیوس و رطوبت نسبی حدود ۸۰ درصد استفاده میشود.

کد آیسیک مرتبط با تولید نان صنعتی

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

شرح کالا کد آیسیک
نان جوی حجیم ۱۵۴۱۴۱۲۳۰۳
نان ذرت حجیم ۱۵۴۱۴۱۲۳۰۴
نان چاودار حجیم ۱۵۴۱۴۱۲۳۰۵
نان سویا حجیم ۱۵۴۱۴۱۲۳۰۶

 

کد تعرفه مرتبط با تولید نان صنعتی

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
ماشین‌آلات و دستگاه‌های نانوایی، نان شیرینی‌پزی، بیسکوئیت ­سازی یا برای تولید ماکارونی، اسپاگتی یا محصولات مشابه ۸۴۳۸۱۰۰۰

 

وضعیت واردات و صادرات نان صنعتی

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات نان صنعتی به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات نان صنعتی به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات نان صنعتی به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید نان صنعتی اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی ماکارونی 

طرح توجیهی بیسکوییت

طرح توجیهی مربا 

طرح توجیهی پنیر پیتزا

طرح توجیهی بسته بندی عسل

 طرح توجیهی سس

طرح توجیهی تافی و شکلات

طرح توجیهی بسته بندی خشکبار

طرح توجیهی چیپس

 طرح توجیهی سیب زمینی نیمه آماده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس