طرح توجیهی تولید پودر آهن | بررسی فنی مالی و اقتصادی + جداول بازار

طرح توجیهی تولید پودر آهن

 

در این مطلب قصد داریم با مطرح کردن طرح توجیهی تولید پودر آهن اطلاعات لازم در مورد این محصول را به علاقه مندان ارائه دهیم. پودر آهن در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، به همین دلیل تولید و عرضه آن با اهمیت است.

بخوانید : طرح توجیهی چیست ؟

دانه بندی و چگالی پودرها با هم متفاوت است و نسبت به روش تولید و خلوصی که دارند، دسته بندی می شوند. ترکیب آب و پودر آهن اتمیزه شده در تولید بسیاری از ماشین آلات قوی کاربرد فراوان دارد. فلز آهن یکی از مهم ترین فلز های کاربردی است و کشف آن نقش موثری در تکامل بشریت داشته است. در ادامه مطلب در مورد پودر آهن، کاربرد و روش تولید آن اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

پودر آهن چیست؟

پودر آهن در میان تمام پودرهای فلزی پرمصرف تر است. آهن خالص به رنگ سفید بوده و نرم و براق است. این فلز به دلیل واکنش پذیر بودن چنانچه در مجاورت هوای مرطوب قرار گیرد، روی سطح مورد نظر یک پوشش اکسید هیدراته ایجاد خواهد کرد. پودر آن از شمش و قراضه های از جنس آهن تهیه می شود.

شرکت های متعدد در زمینه تولید پودر آهن فعالیت دارند. برخی از شرکت ها برای دسترسی به پودر آهن با کیفیت، تنها از شمش آهن، پودر استخراج می کنند. پودر آهن به روش های مختلف در سایزهای گوناگون اعم از ۴۵ میکرون، ۱۰۰ میکرون، ۱۵۰ میکرون، ۶۳ میکرون و ۱۸۰ میکرون تولید و عرضه می گردد. پودر آهن با عدد اتمی ۲۶ در تولید قطعات فولادی کاربرد فراوان دارد.

صنایع گوناگون اعم از الکترود سازی، لنت سازی، تولید رنگ، فرومغناطیس و دیگر صنایع مهم برای فعالیت به پودر آهن نیاز دارند. شرکت های مختلف با برندهای گوناگون انواع پودر آهن با درصد خلوص متفاوت را در سایزهای مختلف به بازار عرضه می کنند.

کاربرد و مزایای پودر آهن

عناصر تهیه شده از پودر آهن همچون کلرید آهن و  مگنتیت به همراه کلرید فریک یک ترکیب ایده آل برای سیستم های تصفیه آب را ایجاد می کنند.

پودر آهن قابلیت افزایش درجه حرارت مشعل اکسی استیلن را دارا است به همین دلیل به هنگام برش فولاد از پودر آهن استفاده می شود.

پودر آهن خاصیت جذب اکسیژن دارد به همین دلیل کیسه های پودر آهن در بسته بندی کردن انواع مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. پودر آهن با درصد خلوص بالا و دانه های بسیار ریز در صنایع غذایی بسیار کاربرد دارد. همچنین این پودر برای تهیه بسیاری از مکمل های غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر آهن موجب افزایش رسانایی می شود. برخی از محصولات پلیمری مهم و کاربردی برای افزایش رسانایی از آهن استفاده می کنند. در واقع پودر آهن در برابر گرما رسانای خوبی است.

این پودر با ارزش به عنوان یک عامل پر کننده در افزایش وزن بسیاری از وسیله ها کاربرد دارد. افراد برای انجام دادن کارهای مهندسی و پر کردن قالب های پلیمری از پودر آهن استفاده می کنند.

وسایل نقلیه به وسیله استفاده از پودر آهن، سرعت از اصطکاک را کاهش می دهند. محصولاتی همچون لنت ترمز برای ایجاد اصطکاک لازم از پودر آهن کمک می گیرند.

به هنگام اتصال قطعات از طریق لحیم کاری پودر آهن کاربرد فراوان دارد زیرا موجب محکم شدن درزهای اجزای سازنده خواهد شد. پودر آهن توانایی تحمل حرارت بالا را داشته و در حالت مایع می تواند درزهای بین اجزا را به طور کامل پر کند. بدین صورت یک عمل محکم سازی صورت خواهد گرفت.

دستگاه های پرکاربرد همچون ماشین های چاپ، دستگاه کپی، چاپگرهای سفید و سیاه و دیگر دستگاه های این چنینی که دارای کارتریج تونر هستند از پودر آهن بهره برداری می کنند.

پودر آهن با تحمل فشار حرارت بالا کاربردهای گسترده ای در صنعت های گوناگون دارد. به کمک این پودر می توان ناخالصی های سوخت های گازی همچون گوگرد را حذف نمود.

طرح توجیهی تولید پودر آهن

انواع روش تولید پودر آهن

ابتدا فلز را ذوب کرده و با پودر سرامیکی (بدون قابلیت ترشوندگی) ترکیب می کنند. در چنین حالتی قطرات تولید شده و به هنگام جامد شدن به صورت کروی ظاهر می شوند. پودر سرامیکی از آن جدا شده و در نهایت پودر آهن باقی می ماند.

این روش تهیه پودر آهن نسبت به دیگر روش ها مزایای زیادی دارد، زیرا در این روش هیچ گاز پر انرژی مصرف نمی شود به همین دلیل پودر به دست آمده عاری از هر گونه تخلخل خواهد بود.

هزینه نسبتاً ارزان تر این روش نسبت به سایر روش ها مزیت مهم این روش از تولید پودر آهن است. در این روش می توان سرد شدن پودر آهن را کنترل نمود و آن را به شکل مد نظر درآورد. در روش اتمیزه کردن پودر آهن منعطف به دست نخواهد آمد.  هزینه تولید پودر آهن به روش اتمیزه کردن و یا تجزیه های شیمیایی گران تر تمام خواهد شد.

روش تولید پودر آهن از طریق احیای اکسید های فلزی یکی دیگر از روش های رایج است که در این روش پودرهای تهیه شده دارای خلل و تراکم پذیری قابل توجهی است. کربن، منو اکسید کربن و هیدروژن  در عمل احیاسازی نقش مهمی دارند. کشورهایی که سنگ معدن از آهن عیار بالا دارند برای تولید پودر آهن این روش را به کار می برند.

طرح توجیهی تولید پودر آهن

کد آیسیک مرتبط با تولید پودر آهن

کد آیسیک، یک سیستم بین المللی برای طبقه بندی استاندارد صنایع است که به کمک آن می توان هویت کالاها، قطعات، مدارک و اموال را به سادگی تعیین کرد. با استفاده از این سیستم کدگذاری، صحت کلیه اطلاعات مربوط به محصولات در تمامی واحدها و شرکت ها، تأیید می شود.

 

 

شرح کالا کد آیسیک
پودر آهن ۲۷۱۰۵۱۲۳۴۰
گرانول و پودر فلزات آهنی ۲۷۱۰۳۱۲۳۲۸
انواع پودر فلزات آهنی ۲۷۱۰۴۱۲۳۳۳

 

کد تعرفه مرتبط با تولید پودر آهن

تعرفه گمرکی، یک کد هشت رقمی است که از چهار بخش دوگانه تشکیل شده و برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص، مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین این عدد در هر کشوری معیارهای خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت ارائه می گردد.

در ایران، میزان تولید داخلی کالا، یکی از معیارها برای تعیین این رقم می باشد.

شرح تعرفه کد تعرفه
دانه‌های کوچک (گرانول) (Granules) و پودر، از چدن خام، از چدن اشپیگل، از آهن یا فولاد ۷۲۰۵

 

وضعیت واردات و صادرات پودر آهن

نمودار و جدول میزان واردات و صادرات پودر آهن به شرح زیر می باشد:

نمودار وضعیت واردات و صادرات پودر آهن به تفکیک سال

جدول وضعیت واردات و صادرات پودر آهن به تفکیک سال

 

شرکت بهین صنعت یاب، با بیش از یک دهه تجربه و تخصص در زمینه ارائه طرح های توجیهی، آمادگی خود را جهت ارائه و تدوین طرح توجیهی تولید پودر آهن اعلام می دارد.

 

مطالب مرتبط :

طرح توجیهی فولاد 

طرح توجیهی شمش فولادی 

طرح توجیهی استیل 

طرح توجیهی سنباده 

طرح توجیهی آهن اسفنجی 

طرح توجیهی ریل آسانسور 

طرح توجیهی سنگ آهن

طرح توجیهی مقاطع فولادی hss

طرح توجیهی طناب فولادی 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس