طرح توجیهی تولید چرم از کاکتوس

چرم از محبوب ترین و با ارزش ترین محصولات معامله شده در جهان است که بخشی از صنعت پر رونق ۸۰ میلیارد دلاری را تشکیل می دهد. در این گزارش به بررسی صنعت تولید چرم از کاکتوس و طرح توجیهی تولید چرم از کاکتوس، به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری جذاب پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

بخوانید: طرح توجیهی چیست؟

مزایای اجرای طرح تولید چرم از کاکتوس

طی سال های اخیر، استفاده از محصولات حیوانی و مواد شیمیایی سمی باعث شده است که چرم، نه تنها برای فعالان حقوق حیوانات بلکه برای محیط زیست نیز مشکل ساز شود. علت این امر نیز آن است که بخش عمده‌ ای از چرم جهان از گاو تهیه می شود و گاوها نیز آب بسیار زیادی مصرف می کنند، تقریبا چیزی در حدود بالای ۱۸۰۰ گالن در سال. به علاوه این که پوست حیوانات پس از ذبح، باید دباغی شود و این فرآیند نیز نیاز به آب فراوانی داشته و علاوه بر این، از مواد formaldehyde و chromium برای دباغی کردن استفاده می شود که مواد “طبیعی” نمی باشند و طبق تحقیقات انجمن سرطان آمریکا، هر دو ماده به عنوان مواد سرطان زای انسانی طبقه ‌بندی می ‌شوند. علاوه بر این، امکان بازیافت آن ها وجود نداشته و همین امر باعث تولید میلیون ها تن زباله در صنعت مد شده است. همچنین به دلیل وجود ترکیبات ارگانیک در کاکتوس، این ماده از قابلیت تنفس پذیری خوبی برخوردار است که این امر باعث شباهت بسیار چرم وگان کاکتوس یا نوپال به چرم حیوانی شده است.

تولید چرم از کاکتوس

آغازگران ایده جذاب تولید چرم از کاکتوس

دو نفر از کار آفرینان مکزیکی به نام های آدریان لوپز ولارد (Adrián López Velarde) و مارتی کازارس (Marte Cázarez) با هدف ایجاد یک جایگزین برای چرم حیوانی، چرم وگان را از طریق کاکتوس نوپال (nopal) تولید نمودند و آن را با موفقیت در آخرین دوره از نمایشگاه بین المللی چرم که در اکتبر سال ۲۰۱۹ در میلان ایتالیا (Lineapelle) برگزار شد، به نمایش گذاشتند.
این کار آفرینان قصد داشتند تا یک جایگزین عاری از خشونت و پایدار بدون مواد شیمیایی سمی، فتالات ها (phthalates) و PVC را تولید نمایند. در نتیجه چرم کاکتوس که تا حدودی زیست تجزیه پذیر است و الزامات فنی مورد نیاز توسط صنایع مد، کالاهای چرمی، مبلمان و حتی خودروسازی را دارد، تولید گردید. این محصول ارگانیک و پایدار، به دلیل مقاومت و دوام پذیری بالا (به مدت حداقل ۱۰ سال)، می تواند جایگزین مناسبی برای چرم حیوانی و دیگر مواد مصنوعی غیر سازگار با محیط زیست باشد.

معرفی کاکتوس اپونتیا

کاکتوس ‌ها علاوه بر اینکه به آب زیادی نیاز ندارد، دی اکسید کربن را نیز جذب می ‌کنند و بنابراین برای محیط زیست بسیار مفیدند. کاکتوس اپونتیا یا کاکتوس انجیر تیغی، کاکتوسی زیبا است که  پرورش آن بسیار ساده است. کاکتوس اپونتیا، ظاهری براق، بزرگ و رنگی دارد. این دسته از کاکتوس ها، به دلیل ظاهر متفاوتی که دارند از معروف ترین خانواده های کاکتوس ها به شمار می روند. ارتفاع آن ها گاهی به ۱ تا ۲٫۵ متر نیز می رسد. گل های این نوع کاکتوس در تابستان ظاهر می شوند و رنگ زرد روشنی دارند. کاکتوس های اپونتیا، میوه هایی به رنگ زرد یا قرمز می دهند که این میوه ها خوراکی هستند. یکی از واریته های کاکتوس اپونتیا، بر اساس پوست نا هموار و ضخیم شناخته شده است و همین امر باعث می ‌شود که بافت کاملی برای شبیه سازی چرم حیوانات داشته باشد. کاکتوس اپونتیا قبل‌تر برای خوراکی و انواع غذاها و همچنین برای بسیاری از دارو های طب سنتی پرورش داده می‌شد و امروزه در بسیاری از صنایع مثل آرایشی و چرم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید چرم از کاکتوس

نکته حائز اهمیت این است که برای تولید چرم از این کاکتوس ها، گیاه کشته نمی شود، بلکه همانند اصلاح کردن مو، فقط برگ‌ های گیاه قطع می ‌شود و بعد از مدتی برگ‌ های جدید رشد خواهند کرد. بنابراین با این روش کاکتوس حفظ می شود و هر شش تا هشت ماه یک برداشت جدید انجام می شود.

فرآیند تولید چرم از کاکتوس به طور خلاصه به شرح زیر است:

برگ‌ های بالغ از گیاهان کاکتوس رشد یافته ارگانیک بریده می ‌شوند.

با آب شسته می ‌شوند.

پوره می ‌شوند.

به مدت سه روز در آفتاب گذاشته شده تا خشک شوند.

در این مرحله، پودر چرم تولید شده و در نهایت چرم کاکتوس به وجود خواهد آمد.

 

سپس با استفاده از روش های نوین، می توان چرم را به طور طبیعی رنگ کرد، این باعث می شود چرم وگان (کاکتوس) دارای گواهینامه ارگانیک بوده و تقریباً برای یک دهه قابل استفاده منظم باشد.

چرم های ساخته شده، قابلیت کشش داشته و مانند چرم حیوانی، هیچ لکی بر روی آن ها باقی نمی ماند و در تولید کیف و کفش و صندلی اتومبیل و غیره کاربرد دارند. از دیگر مزایای محیط زیستی این محصول پر کاربرد و جذاب این است که چرم کاکتوس تا حدودی تجزیه پذیر است و هیچ پلاستیکی ندارد؛ در حالی که چرم مصنوعی، دارای پلاستیک است. به طور کلی می ‌توان گفت که چرم کاکتوس، یک جایگزین واقعی برای چرم حیوانات است که تأثیر منفی بر روی کره زمین نمی‌ گذارد.

صنایع با این جایگزین به چه صورت برخورد خواهند کرد؟

به نظر می رسد که اکنون زمان مناسبی برای ارائه این جایگزین باشد، زیرا نه تنها صنایع مصرفی به استفاده از مواد جدیدی نظیر این چرم علاقمند می باشند، بلکه مصرف کنندگان نهایی نیز بیشتر خواستار مواد سازگار با محیط زیست هستند. پس از برگزاری نمایشگاه چرم در میلان، مشخص شد که بازار اروپا کاملا برای گنجاندن این ماده در خطوط تولیدی خود آماده است.

در این مسیر با چه چالش های عمده ای مواجه هستید؟

بزرگترین چالشی که در تولید چرم از کاکتوس با آن مواجه خواهید شد، پیدا کردن روشی برای تولید مواد قابل وصول برای شرکت های کوچک و متوسط بوده است، چون گاهی اوقات خرید محصولات به صورت حداقل یک مانع برای شرکت ها به شمار می آید.

تولید چرم کاکتوس

چه انگیزه ای برای تولید کنندگان وجود دارد؟

از آنجاییکه چرم تولیدی به شدت پایدار و مقرون به صرفه است و با الزامات مورد نیاز صنایع مصرفی نیز سازگاری دارد، نوعی جایگزین به شمار می آید که یک سناریوی برد- برد را ارائه می دهد. تولید کنندگان نه تنها از مزیت های توسعه یک محدوده باکیفیت و پایدار سود خواهند برد، بلکه یک مزیت رقابتی نیز به دست خواهند آورد. تولید کنندگان در مراقبت از محیط زیست مشارکت خواهند کرد و تقاضای رو به رشد مصرف کنندگان نهایی در رابطه با استفاده از مواد سازگار با محیط زیست را نیز برآورده خواهند نمود؛ این تأثیر با کاهش ۳۲ تا ۴۲ درصدی ضایعات پلاستیکی و حدود ۲۰ درصدی صرفه جویی در مصرف آب خودنمایی می کند. در حال حاضر حجم آب استفاده شده توسط صنعت مد به تنهایی بسیار زیاد بوده و رقمی در حدود ۷۹ میلیارد متر مکعب است که این حجم آب برای پر کردن تقریبا ۳۲ میلیون استخر شنای مخصوص بازی های المپیک کافی است. اگر ارزش اقتصادی این ۷۹ میلیارد متر مکعب اضافی را در سطح جهانی که انتظار می رود سالانه تا سال ۲۰۳۰ مورد استفاده قرار بگیرد را ارزیابی نمایید، نتیجه آن ۳۲ میلیارد یورو است که سالانه از بین خواهد رفت. اگر صنعت مد بتواند روش هایی را برای جلوگیری از مصرف بیشتر آب پیدا کند، مزیت بالقوه ای برای اقتصاد جهانی رقم خواهد خورد.

امید است تا در کشورمان ایران نیز به این صنعت توجه شده و به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری جذاب، از این ایده حمایت شود.

 

مقالات مرتبط :

فرصت های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری در کیش وجود دارد که تعدادی از آنها را در اینجا برای شما لیست کرده ایم

طرح توجیهی اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی در واقع، یکی از انواع سکونتگاه های مسافری با رویکرد معرفی فرهنگ و طبیعت، احیای ارزش ‌های سنتی و بومی و ارائه جاذبه های بومی-فرهنگی منطقه است. در واقع، اقامتگاه های بوم گردی، خانه هایی هستند که ساکنین آن منطقه در آن زندگی می کنند.

طرح توجیهی مجموعه ورزشی چند منظوره

برای طراحی هر یک از این سالن های چند منظوره ورزشی، باید استانداردهایی در نظر گرفته شوند. در وهله اول باید فضای مورد نیاز برای احداث چنین مجموعه ای تامین شود. برخی از ورزش ها، مانند فوتسال و هندبال و… به صورت کلی در یک فضا انجام می شوند و برای این ورزش ها از سالن های چند منظوره استفاده می شود.

طرح توجیهی احداث دهکده ورزشی

با ارائه طرح احداث دهکده ورزشی اطلاعات لازم در زمینه احداث یک محیط ورزشی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. منظور از دهکده ورزشی چیست؟ چه هزینه و سرمایه ای برای تحقق و اجرای طرح توجیهی احداث دهکده ورزشی نیاز است؟

طرح توجیهی زائرسرا

هدف از ارائه طرح توجیهی زائرسرا، برآورد کردن هزینه های لازم برای احداث یک زائرسرای کوچک با ظرفیت صد نفره است. منظور از زائرسرا یک مکان برای استراحت و سکونت مهمان ها در شهرهای زیارتی است.

طرح توجیهی بسته بندی پروتئین

بسته بندی پروتئین یک مرحله مهم و کارامد در بازار و صنعت است. امروزه پروتئین های مختلف اعم از گوشت و سایر پروتئین ها به روش های مختلف و اشکال گوناگون بسته بندی و عرضه می شوند. بسته بندی پروتئین باید به نحوی صورت گیرد

طرح توجیهی پارک آبی

پارک آبی یک مکان تفریحی جذاب و سالم بین کودکان و نوجوانان است. اجرایی کردن طرح احداث پارک آبی نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد اما اگر بتوانید یک مکان تفریحی خلاق برای عموم مردم ایجاد کنید می توانید در این طرح پیروزمندانه عمل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس