طرح توجیهی تولید کاشی و سرامیک

طرح توجیهی تولید کاشی و سرامیک را می توان در دسته سود آورترین طرح های توجیهی قرار داد . صنعت کاشی و سرامیک با قدمت دیرینه ای که در استان یزد دارد از زمره صنایع بزرگ کشور محسوب می شود؛ تولید کاشی و سرامیک به دلیل در اختیار داشتن منابع غنی خاک، انرژی ارزان و به لحاظ دسترسی به نیروی کار و همچنین موقعیت استراتژیکی کشور از ظرفیت بالایی جهت تولید در کشور برخوردار است و یکی از مناسب‌ترین کشور‌ها برای تولید کاشی و سرامیک در دنیا به شمار می‌رود.

سودآور بودن طرح تولید کاشی و سرامیک

جذابیت و سودآوری صنعت کاشی و سرامیک از یک سو، و از سویی دیگر فراهم بودن امکانات، منابع و مواد اولیه لازم، موجب شده است که طی چند سال اخیر شمار تولیدکنندگان این محصول در استان یزد بصورت خیره کننده­ ای افزایش یابد. تولید حدود پنجاه درصد از محصولات کاشی و سرامیک ایران در استان یزد، این استان را به قطب تولید این محصول در ایران تبدیل کرده است.

شرایط صادراتی در طرح توجیهی تولید کاشی و سرامیک

با توجه به صادرات محور بودن صنعت کاشی و سرامیک، از لحاظ تکنولوژی فاصله‌ای با بهترین‌های دنیا این محصولات ندارد، این صنعت به خطر وارداتی بودن تکنولوژی هم در کیفیت و هم در قیمت با بهترین‌های کاشی و سرامیک در دنیا فاصله چندانی ندارد و حتی وضعیت صادرات آن به گونه‌ای است که نقش عمده‌ای از تولیدات آن صادر می‌شود. بازگشت آرامش و برقراری صلح و به طبع آن رونق ساخت و ساز در کشورهای همسایه خصوصا عراق، جذابیت تولید و صادرات انواع کاشی و سرامیک را دو چندان کرده است.

پتانسیل رشد تولید کاشی و سرامیک

خوشبختانه با توسعه صنعت کاشی و سرامیک، علاوه بر فعال شدن بسیاری از معادن خاک، صنایع جانبی از قبیل صنایع بسته بندی، لعاب سازی، گلوله‌های سرامیکی و بویژه صنعت حمل و نقل از رونق قابل توجهی برخوردار می شوند و پتانسیل موجود در صنعت کاشی و سرامیک با راه‌اندازی واحدهای در حال ساخت، امکان توسعه بیشتر این صنایع جانبی را به دنبال خواهد داشت. در افق سال ۱۴۰۴ رتبه ایران در تولید کاشی و سرامیک به رتبه چهارم جهان ارتقا یافته و صادرات کشور به مرز دو میلیارد دلار در این بخش خواهد رسید. طرح توجیهی تولید کاشی و سرامیک ، جهت تحقق اهداف چشم­ انداز ۲۰ساله کشور توسط کارشناسان تایید صلاحیت شده شرکت بهین صنعت یاب تهیه و تدوین شد.

طرح توجیهی تولید کاشی و سرامیک

کارفرما: مجتمع کاشی یکتا سرام ایرانیان

مشخصات سرمایه گذاری
شرح پروژه
موضوع مطالعات امکان سنجی طرح توسعه
واحد تولید انواع کاشی و سرامیک
محل اجرا استان یزد، شهرستان اردکان
 مجری طرح مجتمع کاشی یکتا سرام ایرانیان
 نتایج نرم افزار کامفار
 نرخ بازده داخلی (IRR)  ۵۹٫۵۳ درصد
 بازگشت سرمایه ۳ سال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صحبت با کارشناس